Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sogn og fjordane ikke lenger et svart hull!

Startet av kjølholdt, onsdag 11. september 2013, klokken 13:59

« forrige - neste »

kjølholdt

I følge denne teksten skal det bygges hurtig ladestasjoner. men er noe av dette brukendes for model s da?
Støtte til hurtigladestasjonar
Sogn og Fjordane fylkeskommune lyser ut til saman 400 000 kr til hurtigladestasjonar for ladbare køyretøy. Merk at det er to ulike utlysingar og to ulike søknadsfristar søknadsfristar:

Utlysing for Eid og Førde:
200 000 kr til bygging av hurtigladestasjonar for ladbare kjørety på Eid og i Førde. Midlane vert fordelte på dei to punkta om det er ein søkar til kvar av punkta.
Søknadsfrist: 16. september 2013.
Utlysing for Skei og Florø:
200 000 kr til bygging av hurtigladestasjonar for ladbare køyretøy på Skei og i Florø. Midlane vert fordelte på dei to punkta om det er ein søkar til kvar av punkta.
Søknadsfrist: 23. september 2013.
Midlane er øyremerka «fysisk infrastruktur», og søknadar om tilskot til utgreiingar vil difor ikkje bli vurderte.

Søkjarar må dokumentere at prosjektet deira oppfyller følgjande krav til hurtigladestasjonane:

Punkta i Førde og på Skei og Eid må liggje nær E39.
Punktet i Florø er tenkt som eit pendlarpunkt, og plasseringa må vere deretter.
Plasseringa må vere avklart med grunneigar.
Plasseringa må vere ein naturleg møteplass.
Plasseringa må på ein lett synleg stad i trafikksikker avstand frå vegen.
Stasjonen må vere godt merka.
Plasseringa bør vere på ein lite vêrutsett stad, som lett kan overvakast.
Plasseringa må ha parkeringsplass for minst to el-bilar.
Plasseringa må ha tilgang på tilgjengeleg nettkapasitet.
Stasjonen må eigast og drivast av eit kompetent selskap.
Betalingsløysinga må kunne nyttast av alle.
Ladestasjonane må kunne brukast av bilar som nyttar COMBO og ChaDemo ladeløysing. I tillegg å det vere eitt normalladepunkt knytt til punktet.
Søknadane vert vurderte etter krava over, og søknadsskjemaet under skal nyttast.

Det er ein føresetnad for tilskot at søkjaren òg søkjer om støtte frå Transnova i 2013.

Søkjara
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

OddB

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 11. september 2013, klokken 13:59
Ladestasjonane må kunne brukast av bilar som nyttar COMBO og ChaDemo ladeløysing. I tillegg å det vere eitt normalladepunkt knytt til punktet.



Dette betyr vel at det kun gjelder DC-lading (Combo og ChaDemo) og dermed ikke vil være noe for Tesla pr i dag...
Det burde jo selvsagt vært et krav om Type 2 lading med minimum 22 kW !  ...makan... :P  :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OleJA

Transnova har ihvertfall nå som krav at det skal være Type 2 ladepunkt også ved tilskudd til nye hurtigladere. Men ikke sikkert Transnova er involvert i dette prosjektet.

Et annet problem er at betalingsløsningene ofte ikke er tilpasset en 'type 2 verden'

kjølholdt

joda transnova er involvert:Det er ein føresetnad for tilskot at søkjaren òg søkjer om støtte frå Transnova i 2013.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

kjølholdt

Snakket med saksbehandler. Det blir ikke 22kw ladepunkt.kun vanlig schuko.Tesla fikk holde på med sitt og siden de ikke tilrettela for at andre skulle bruke deres hurtigladere, ville ikke Sogn og Fjordane fylkeskommune gjøre det heller for tesla, sa saksbehandler
Jeg gadd ikke ta diskusjonen.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

kjølholdt

Kanskje endre tittelen til Sogn og Fjordane fortsatt et svart hull.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

OddB

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 11. september 2013, klokken 14:25
Snakket med saksbehandler. Det blir ikke 22kw ladepunkt.kun vanlig schuko.Tesla fikk holde på med sitt og siden de ikke tilrettela for at andre skulle bruke deres hurtigladere, ville ikke Sogn og Fjordane fylkeskommune gjøre det heller for tesla, sa saksbehandler
Jeg gadd ikke ta diskusjonen.
! ! ! UTROLIG ! ! ! !
Hvis det er slike saksbehandlere i det offentlige er, er det fritt fram for private interesser å fylle "de sorte hullene" Det er da en himmelvid prisforskjell på en DC-lader og en AC-lader !

Så siden Tesla har egne ladere så skal man utestenge ALLE andre biler som kan bruke den nye europeiske standarden for AC -lading.... Her bør noen opplyste journalister ta fatt i saken.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Epleskreller

Halo i luken! Her har man ikke skjønt spesielt mye.. :-[
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

gjerten

Som utflyttet Sogn & Fjording (Måløyværing), synes jeg det er synd om vi ikke får en skikkelig hurtigladingsløsning i fylket. Stusser litt over at Aurland er valgt som Tesla Supercharging stasjon, men det er mulig det har med kryssing Oslo-Bergen å gjøre (fill me in, please).

Jeg bor i Stavanger, og det er ca 460 kilometer hjem til Måløy. Flere fjelloverganger/ferjer på turen, så jeg antar at jeg må kjøre som en prest for å kjøre helt hjem på 1 full lading.

Hadde det vært en Tesla-superlader i Førde, hadde mye vært løst.

Jeg har sett for meg pitstop på hurtiglader i Bergen, men Førde hadde vært like greit, og sikkert mindre kø.

Jeg er helt sikker på at gevinsten for Tesla ved å sette opp flere hurtigladere i Sogn og Fjordane blir stor, ettersom dette vil generere STORT mersalg av Teslaer i fylket. Dette bør være et enkelt regnestykke. Det er allerede flere jeg kjenner i S&F som vurderer Model S og X nå...

Om "fylket" skal inn og understøtte bygging av ladestasjoner, så må de ihvertfall ikke gå baklengs inn i fremtiden på dette kritiske tidspunktet.
Det kan fort bli flere Teslaer enn Leaf på veien, også i Sogn og Fjordane. Men mulig Tesla har planer, også for S&F, som vi ikke vet noe om ennå...

Om Tesla av en eller annen grunn ikke vil sette opp flere hurtigladestasjoner i S&F enn den i Aurland, så må i alle fall fylket sette opp stasjoner som er relativt hurtige, også for Tesla. Noe annet vil være en stor blemme. Som å sette opp Nokia-ladere i en verden der alt etterhvert dreier seg om iPhone...

OW

Det hele er et stort sort hull. At man ikke kan enes om en standard over 22kW er utrolig kjedelig for alle som har, eller tenker på å ha el-bil. Det kan virke som om Type 2 AC lading blir standard opp til 22kW, men seriøst, det er overhodet ikke hurtiglading! Det er raskere enn treglading, men skal jeg stoppe i 2 timer for å kjøre 2/3 timer til? For biler som skal stå 6-8 timer så trengs ikke så mye som 22kW, men er det kapasitet, bygg for all del 22kW med en gang. I utgangspunktet holder det lenge med 11kW for lading en hel dag (ref. pendlere som det nevnes i utlysningen).

For biler som er på reise og skal lade litt for å kjøre videre med en gang er 22kW en nødløsning i beste fall for å komme seg noen få ekstra mil. Det er utrolig lite praktisk. Jeg mener man ikke kan snakke om hurtiglading før man kommer over 40 kW, og det er i utgangspunktet også i minste laget. 30 minutters stopp er ok, noe mer føles fort som en stor ulempe.

Om det er betaling eller ikke på hurtigladerne må være opp til hver enkelt tilbyder. Uansett så må utbygging finansieres. Jeg syntes det er helt greit å betale 50 kroner for 30 minutter med 50kW om jeg trenger det en sjelden gang. Det skal være lov å tjene penger på å tilby strøm på samme måte som for diesel og bensin. Tesla har allerede priset inn over 60 000 km med hurtiglading i bilen (de som kjøper 60kWh batteri må betale 12750 kroner for hurtiglading - for 85kWh batteri ligger det i prisen). Det er få som kommer til å bruke alt det over bilens levetid.

Tesla er utrolig lure som bygger ut hurtigladernettverk som kun skal gjelde Tesla. Akkurat nå er det vinn-vinn for Tesla og for Tesla kunder, men på sikt så vil det være en stor ulempe for forbrukeren. Det betyr at alle må bygge egne nettverk, og det betyr igjen langt mellom hver lader for forbrukeren. Tenk om Volvo kun kunne fylle på Statoil stasjoner, og de som har BMW kun kunne fylle på Esso? Alle er jo med på hvor dumt det høres ut? Det er forunderlig at ikke bensinstasjoner også satser på lading. De har allerede lokasjonene. De har serveringsstedet (som de tjerner penger på - bensin / diesel er bare måten å få kundene på). Hvorfor skal de ikke også tilby 30 minutter med rask lading for å komme videre? 30 minutter = mer tid på å kjøpe noe på bensinstasjonen. Kjempelurt spør du meg. Dumt av bensinstasjonene som ikke tar tegninga...

Skjønner det ble litt off-topic, sorry. Det ble dagens oppgulp. Er bare litt frustrert over manglende evne fra politisk hold for å skjønne dette... Det må nemlig politisk makt til for å enes om en standard. Alle produsenter vil helst holde på sin egen standard for da kan de kalle det en fordel - som er akkurat det Tesla gjør, og de er smarte.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

OleJA

Ny krav for Transnova støtte sier så vidt jeg kan se at Mode-3, type 2 skal støttes:

http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2012/11/P6-2013-endelig-versjon.pdf

Selve ladepunktet forutsettes å ha de sikkerhetssystemene som kreves for
installasjonen. I dette inngår sikring mot lynnedslag, nødvendige alarmer og/eller
utkoblingsfunksjoner ved hærverk og feiltilstander. Som trygghet for å få tilgang til
strøm, skal ladestasjonen ha minst ett uttak for Mode-3.


Bent

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 11. september 2013, klokken 14:25
Snakket med saksbehandler. Det blir ikke 22kw ladepunkt.kun vanlig schuko.Tesla fikk holde på med sitt og siden de ikke tilrettela for at andre skulle bruke deres hurtigladere, ville ikke Sogn og Fjordane fylkeskommune gjøre det heller for tesla, sa saksbehandler
Jeg gadd ikke ta diskusjonen.
Hehe, så her har vi i så fall en snurt saksbehandler som velger å la egen barnslig hevnlyst gå foran offentlighetens interesse. Sikkert litt tragisk i grunn, men jeg sitter nå her og humrer jeg. Utrolig mye rart folk der ute.

Det gjør jo vanviddet komplett når man i tillegg innser at det nok er Tesla-eiere som har minst bruk for 22kW-punktene: der må man stå i 4+ timer for å fylle pakken så man søker nok istedet mot nærmeste superlader. Det er bilmerkene med 20-30kWh som ville juble over 22kW, og dét er alle andre produsenter enn Tesla. Isolert sett burde Tesla (dersom de var rene kapitalister) feire at det ikke bygges ut andre hurtigladernettverk enn deres eget.

Tragikomisk er vel uttrykket jeg leter etter.
Tesla Roadster, 25Mm

Øyvind.h

Sitat fra: OW på onsdag 11. september 2013, klokken 15:10
Det hele er et stort sort hull. At man ikke kan enes om en standard over 22kW er utrolig kjedelig for alle som har, eller tenker på å ha el-bil.
Teslas løsning burde vært definert som den europeiske standarden! Bra effekt og bra design! Kommer vel ikke til å skje, men har spilt det inn i korrekt kanal :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sindrej

Tittelen på tråden her kan vel uansett endres.  Står fremdeles på det at Tesla burde hatt en SC som muligjør kjøring mellom Ålesund og Bergen på E39  ;)

OddB

Her må vi skille snørr og barter...
Vi legger først alle private ønsker om Tesla-superladere til side..

EU-kommisjonen har gått inn for Type 2 kontakten som en EU-standard.
"On January 24, the Commission in Brussels approved a common European charging connector system. Mennekes' "Type 2" was declared a common standard for charging ports in Europe."
http://green.autoblog.com/2013/02/05/european-commission-decides-on-mennekes-type-2-plug-standard/
Denne standarden har Tesla fulgt ved å sette denne kontakten inn  i de europeiske bilene.

Type 2 er en AC-standard opp til 43kW.
Combo er Type 2 med en DC lader i tillegg.

Det betyr vel at hvis du har en Combo-lader UTEN fast kabel, så kan du plugge inn din egen Type 2 kabel og lade din Tesla med den ?

Det jeg reagerer på er lavt kunnskapsnivå og en utrolig "rar" reaksjon fra denne saksbehandleren.
Det kan sikkert avfeies som en "fillesak" men her ligger det mye prinsipielle problemstillinger og holdninger som noen bør ta tak i.
Man kunne jo tenke seg denne overskriften :D :
Sponser Nissan, boikotter Tesla !
Fylket bygger dyre ladestasjoner for Nissan
og Mitsubishi men vil ikke sette opp rimelige
ladestasjoner som følger EU-standard

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA