Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av davgal, tirsdag 10. september 2013, klokken 16:31

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: elektrolux på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:31
Sitat fra: Griffel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:43
Det er lov å være motstander av bompenger, og da la være å tegne et gratisabonnement og heller velge å betale.

Gjør det på fossilbil og det koster meg 20 % mer, men det er ikke riktig å bli ilagt en straffesats som er uendelig større enn å kjøre uten brikke.

Maks påslag uten brikke er lovfestet av EU til 20%, og det burde det vært også om en kjørte elbil uten brikke. Selvfølgelig et umulig påslag så lenge satsen for elbil er 0
Det er vel maks rabatt ved bruk av brikke som er satt til 20%, Maks rabatt for elbiler med brikke er 100% så det er mulig at gratis for elbiler blir ulovlig om noen klager til EØS utvalget.
(Jeg lover å ikke sladre)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:52
Det er vel maks rabatt ved bruk av brikke som er satt til 20%, Maks rabatt for elbiler med brikke er 100% så det er mulig at gratis for elbiler blir ulovlig om noen klager til EØS utvalget.
(Jeg lover å ikke sladre)

Eller, for å stille det litt på hodet i forhold til hva du skrev, om 20% rabatt er det meste man kan gi med brikke, så vil det altså være ett krav at elbiler ikke må ha brikke for å få 100% rabatt ;)
Model S 85D

Griffel

Sitat fra: Amoss på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:24
Sitat fra: Griffel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:52
Det er vel maks rabatt ved bruk av brikke som er satt til 20%, Maks rabatt for elbiler med brikke er 100% så det er mulig at gratis for elbiler blir ulovlig om noen klager til EØS utvalget.
(Jeg lover å ikke sladre)

Eller, for å stille det litt på hodet i forhold til hva du skrev, om 20% rabatt er det meste man kan gi med brikke, så vil det altså være ett krav at elbiler ikke må ha brikke for å få 100% rabatt ;)
Da skal du få lov å klage dette inn for EU.
(Så slipper jeg å få skylla for at fritaket forsvinner  :D)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Protestene mot bombrikker hadde et argument da det var snakk om retten til anonymitet.

Nå er det uansett enten bombrikker eller nummergjenkjenning, så da er det argumentet borte, da anonymitetsalternativet er like "borte" for begge.

Ergo blir brikkemotstand mest et hår i suppen for folk-med-makt, og et argument for å fjerne elbilfordelen som bompengefritak gir.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Sitat fra: Rio på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:19
Protestene mot bombrikker hadde et argument da det var snakk om retten til anonymitet.

Nå er det uansett enten bombrikker eller nummergjenkjenning, så da er det argumentet borte, da anonymitetsalternativet er like "borte" for begge.

Ergo blir brikkemotstand mest et hår i suppen for folk-med-makt, og et argument for å fjerne elbilfordelen som bompengefritak gir.

Med tanke på at registrering av nummer, uansett om det er EL skilt eller andre vil bli lagra som del av rekneskapet i 10 år vil passering med brikke være meir anonym enn uten brikke.

Her er Fjellinjen sin beskrivelse:
http://www.fjellinjen.no/Innga-AutoPASS-avtale/Konsekvenser-av-anonyme-passeringer/

Så lenge som satsen er 0 for elbil er det ingen annan ulempe enn at avtale må bli tegna, brikke må bli bestilt, og montert ved anonym passering. Det betyr og eit utlegg på kr 200 for brikka, ser enkelte slepp å betale for denne.

Totalt sett ein liten pris å betale, og gjer det blir mindre "hår i suppen" for bompengeselskapa.

Hugs og på, ny brikke bli sendt ut når batteri nærmar seg tomt, eller ved andre feil på brikka.
http://www.fjellinjen.no/Om-Fjellinjen/Aktuelt/gamle-brikker-byttes-ut/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Amoss

Sitat fra: TB på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:49
Med tanke på at registrering av nummer, uansett om det er EL skilt eller andre vil bli lagra som del av rekneskapet i 10 år vil passering med brikke være meir anonym enn uten brikke.

Dersom det er ett krav om at bildet/registreringsnummer skal ligge ved regnskapet i 10 år, så gjelder det garantert også for brikkepasseringer. Enten man har krysset av på at man ønsker anonymitet eller ei. Dersom det ikke er noe krav, så behøver de heller ikke lagre disse dataene noe lengre enn de må for brikkepassering. Sier de noe annet så bløffer de.
Model S 85D

Pepeminus

Ulempen min, selv om det er bagateller, handler det om prinsipper.
Jeg har en bomregning i året på 75,-
Hvorfor skal jeg betale 200,- for ei brikke for å kjøre "gratis" i bommen?
Jeg synes vi alle skal nekte den brikka, og pålegge omgjøring av registreringen av EL-skilter.
Det er ingen problemer for bomselskapet å reversere dette om elbiler mister den muligheten i fremtiden.
Gadd ikke å lese gjennom hele tråden, men hva skjer om jeg ikke betaler kravet på 35,- med elbilregistrering?

elektrolux

Bomselskapet vil true med inkasso.

Du må derfor umiddelbart bestride kravet og holdet deg til det.

Bomselskapet vil da enten gi opp, eller ta deg til forliksrådet. Der kan du vise til at Elbiler er fritatt for avgift, og at Vegdirektoratet ikke har mandat til å endre denne loven. De forvalter den, men å innføre bomsats tilsvarende eksosbil forde du ikke bruker brikke er såpass stor endring at det må tas opp i stortinget.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Einar_S

Står det ikke at de 200,- er depositum?
Altså at du får pengene tilbake når du leverer den inn.
Riktignok har du tapt rentene, men i dag gir jo madrassen omtrent like mye renter som banken.

Og til dere som er redd for Big Data og overvåkingsmuligheter: ta ut batteriet i mobiltelefonen når dere beveger dere i terrenget! En gammel klapptelefon kan spores til noen få hundre meter. En moderne telefon full av apper rapporterer gladelig posisjon ned til noen få meter. Og det skjer til aktører som ikke har samme integritet som et bomselskap. Sjekk ved installasjon hva appen har tilgang til.

Men trøsten får være at Big Data ikke er helt bugfri ennå. Jeg får reklame for Leaf i søkk og kav. To uker etter å ha kjøpt en.  :P

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Jejl

Har kjørt rundt i hele Norge i over 2 år nå uten å ha bombrikke tilgjengelig i ruten for registrering. Ingen har sendt noen faktura enda.

elektrolux

Jeg har retunert bombrikken min men depositumet uteblir.

Har nå etterlyst pengene mine, men tror det blir mye mail og lite penger. Helt ufattelig tungvint system.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Jejl på søndag 01. november 2015, klokken 14:29
Har kjørt rundt i hele Norge i over 2 år nå uten å ha bombrikke tilgjengelig i ruten for registrering. Ingen har sendt noen faktura enda.
Så lenge du har tegnet et abonnement enten det er gratis eller for en fossilbil vil du ikke få regning (forrilbilen for regning med avtalt rabatt), men kanskje etter en stund en innkalling for å undersøke om du har montert brikken riktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. november 2015, klokken 14:52
Jeg har retunert bombrikken min men depositumet uteblir.
Kan det skylles ditt spesielle forhold til bomselskapet?
Jeg fikk mitt depositum (kr200) rask og greit tilbake ved tilbakelevering av brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#208
Sitat fra: Griffel på søndag 01. november 2015, klokken 16:24
Kan det skylles ditt spesielle forhold til bomselskapet?

Skal ikke se bort fra det. Endelig en tjangs for bomselskapet å ta igjen. ;D

Med det sagt burde bomselskapene forsøke å skaffe kunder forde kunden har lyst å være kunde, ikke påtvinge et kundeforhold som er nødt til å mislykkes.

Med klare regler ville jeg vært en fornøyd kunde, akkurat som jeg betaler min skatt med en viss fornøyelse; vel vitende om at den er hjemlet i norsk lov, utarbeidet av en demokratisk valgt regjering,  og dermed oppleves som rettferdig.

Dette i sterk kontrast til en kurrupt ansatt i vegdirektoratet som tar loven i egne hender og godkjenner de like korrupte bomselskapene sin illegale praksis. >:( >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Da er vel dessverre dette løpet kjørt: http://www.tv2.no/2015/12/08/nyheter/elbil/bompenger/7756054

Med denne dommen kan vi konstatere at Tingretten kanskje velger å se mer pragmatisk på denne saken enn å følge lovens mange paragrafer.

Dette betyr også at utenlandske elbiler i praksis blir pålagt bompenger i Norge.

Jeg og en del meningsfeller, bl.a vedkommende som kjørte denne saken hadde selvfølgelig håpet et annet resultat, men må nå innse at her kommer vi ikke videre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA