Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av davgal, tirsdag 10. september 2013, klokken 16:31

« forrige - neste »

møbelsnekkern

Handler vel ikke om sympati dette. Handler vel mer om respekt for regler og lover. Her forventer styresmaketer og bomselskap at vi skal rette oss etter disse nevnte reglene og lovene. Da er det vel bare et minstekrav at dem også retunerer med samme oppførsel til oss brukere.

Nei, her i Norge så er vi gode til og tre nisselua godt nedover og finne oss i det meste kan det virke som noen ganger. (men høy sigar føring på nett er vi gode på :P ).

Er glad for at det er noen som står opp og setter skapet på plass. Er disse som brøyter vei for alle oss andre.

Her i Nordrogaland foreslo vei myndighetene forøvrig at bom prisene skulle 4 dobles(!). Og rabatt skulle kun være max 10% og ikke max 50% som i dag.  Idag koset en tur igjennom bommen 12 kr (6 kr om en har forhåndsbetalt med max rabatt).  Kjenner flerne som må kjøre igjennom bommen flerne ganger til dagen ifb med jobb, handle mat, levere unger på skole/barnehage, fritidsaktiviteter etc.   Må legge til at dette er en såkalt toveis bom, hvor en krever inn både inn og ut av bomring.

Bompenger er så sykt feil i mitt hode. Er da bedre og legge på en krone eller to på drivstoff om en skal ha en extra avgifter.

En annen debatt er jo hvordan bomselskapene blir administrert og drevet. Med sentrale politikere bla som sitter i styreverv etc. Hvor mange kroner vei får vi pr. bom krone og hvor mange forsvinner i administrative oppgaver(?) Her er det tydeligt at noen skal lage big business av dette.

Respekt for bominnkreving er fraværende herfra. I utganspunkte så er jeg åpne for ideen om bom finansiering, men da må det skje store forandringer i mine øyner. 
Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

Griffel

Sitat fra: møbelsnekkern på fredag 29. november 2013, klokken 19:27
Handler vel ikke om sympati dette. Handler vel mer om respekt for regler og lover. Her forventer styresmaketer og bomselskap at vi skal rette oss etter disse nevnte reglene og lovene. Da er det vel bare et minstekrav at dem også retunerer med samme oppførsel til oss brukere.
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. november 2013, klokken 01:13
Noen må stå opp og kreve at også bomselskapene holder seg til spillereglene. Så lenge det er frivillig med bombrikke ønsker jeg ikke å bli påtvunget dette.

I tilfelle jeg har blitt missforstått:
Når jeg anbefaler elbiler å skaffe og montere brikke, er ikke dette av hensyn til bomselskap, men tvert imot av hensyn til de som faktisk må betale for å passere stasjonen.

For bomselskapet er det vel heller en fordel at dere ikke monterer brikke, da kan bomselskapet ansette flere kontrolører med tilhørende administrasjon av disse, og får dermed mer å rutte med til utredninger og studiereiser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Jeg har ingenting imot at Bomselskapene fungerer som sysselsetting for arbeidsledige som trenger en jobb. Det er tross alt bedre enn ledig gang. Slikt sett er det bare enda et argument for å kjøre uten bombrikke.

Det jeg har problemer med er all samrøren mellom de som bestemmer og de som tjener på bomstasjonene, og at bomselskapene bevist unnlater å forholde seg til gjeldende Norske regler.

I stedet for å trakasere medborgere med falske regninger, purringer og inkasso, burde de heller snakket med f.eks datatilsynet og forsøkt å endre reglene slik at de faktisk kan kreve at alle bruker Autopass.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. november 2013, klokken 17:26
Jeg har ingenting imot at Bomselskapene fungerer som sysselsetting for arbeidsledige som trenger en jobb. Det er tross alt bedre enn ledig gang. Slikt sett er det bare enda et argument for å kjøre uten bombrikke.
Også jeg da, som har fått inntrykk av at du vil ha nedlagt alle bomselskaper. Mens det du egentlig ønsker fler i arbeid med inkreving av bompenger som et rent sysselsettings tiltak. Så feil kunne jeg ta.
Ja dersom formålet er å skaffe arbeid til saksbehandlere til bomselskapene er det bare å droppe gratisavtaler, det er uansett andre som betaler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på lørdag 30. november 2013, klokken 18:15
Også jeg da, som har fått inntrykk av at du vil ha nedlagt alle bomselskaper.

Du har oppfattet dette rett. Ideelt sett hadde det vært bedre om alle disse folkene som jobber med bompenger fikk seg en mer produktiv jobb. I stedet for å fungere som landeveisrøvere av bilister som tilfeldigvis passerer et gitt punkt langs en vei hadde jeg f.eks heller sett dem jobbe i en bedrift som utviklet bærekraftige løsninger for høsting av solenergi.

Når først bomstasjonene står der, og vi har arbeidsledige, er det bedre at pengene bomselskapet tar inn fordeles på flere ansatte, enn at noen få styremedlemmer skal stikke av med hele potten selv.

At bompengeinnkreving på en riksvei i det hele tatt settes ut til private aktører skurrer i mine ører. I utlandet tilbyr tross alt de som krever inn bompenger en alternativ og ofte bedre vei å kjøre på mot et gebyr. Der er det frivillig om en vil betale og kjøre på bedre vei, eller kjøre gratis på riksveien. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Da måtte jeg betale bompenger for Elbil fordi jeg kjørte uten Autopass! :o

Forliksrådet kan tydeligvis avsi dom selv om en nekter så lenge saken dreier seg om beløp under 125000 kr.

Forliksrådet tok bl.a ikke hensyn til at jeg aldri har passert "felt kun beregnet for abonnenter eller felt bare beregnet for betaling i automat"

Har lagt ved scann av rettsboken.

Vurderer å ta dette til tingretten, men er redd der dukker opp regler der jeg ikke vet om. :(

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kent

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. juli 2014, klokken 10:58
Da måtte jeg betale bompenger for Elbil fordi jeg kjørte uten Autopass! :o

Forliksrådet kan tydeligvis avsi dom selv om en nekter så lenge saken dreier seg om beløp under 125000 kr.

Forliksrådet tok bl.a ikke hensyn til at jeg aldri har passert "felt kun beregnet for abonnenter eller felt bare beregnet for betaling i automat"

Har lagt ved scann av rettsboken.

Vurderer å ta dette til tingretten, men er redd der dukker opp regler der jeg ikke vet om. :(

Dette er vel en slik prinsipiell sak som kanskje elbilforeningen også burde ha interesse av å få avklart, burde vel ikke være umulig å få hjelp her?

Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Griffel

Sitat fra: Kent på onsdag 02. juli 2014, klokken 11:25
Dette er vel en slik prinsipiell sak som kanskje elbilforeningen også burde ha interesse av å få avklart, burde vel ikke være umulig å få hjelp her?
Elbilforeningen ser nok heller det fornuftige i at elbiler har brikke i håp om at ordningen med gratis passeringer ikke fjernes på grunn av meromkostningene med gratispasseringer av de brikkløse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorC

Personlig synes jeg du er en dust som lager bråk om dette, og ikke bare skaffer deg Autopass.

MEN, samtidig skal rett være rett. Og jeg tar ikke stilling til om du har rett eller ikke.

Jeg selv stoler ikke på bomselskapene, og synes de er parasitter (selv om jeg er positiv til bompenger). MEN som elbilist er vi i en særstilling. Du vet aldri hva slags brev og klager bompengeselskapene sender regjeringen hvor de "gråter for sin gamle mor". Jo mer problemer de har med elbilister, jo større er sannsynligheten for at de skriver slike brev.

Forliksrådene er i alle hovedsak satt sammen av amatører som sjeldent klarer å bruke jussen korrekt. Det er jo ikke en domstol, men Forliksrådene er egentlig bare en folkedomstol hvor "rettferdighet" isauses med juss, trynefaktor og prestestyre. Eneste grunn til at vi har Forliksråd er at det avhjelper domstolene slik at samfunnet sparer noen hundre millioner i året.

Det å tape i forliksrådet bør du neppe gråte så mye over.

Hvis du skal ta det til Tingrettten du bruke advokat. Bare idioter stiller uten advokat. På grunn av beløpets størrelse er eneste måte dette kan gå i Tingretten i sømmelige former er at det er en noe mer enn bare beløpet det krangles om. Jeg synes imidlertid at du ikke bør kaste bort tingrettens tid på dette siden dette ikke har betydning for andre enn deg og en og annen kverrulant.

Det første du bør gjøre er å kreve hjemmel. En "håndbok" er vel neppe vedtatt av Stortinget eller kommet fra regjeringen? Slik jeg forstår det er denne "håndboken" det henviser til en tolkning av enten en forskrift, eller en vedtatt lov. Det er DEN hjemmelen bomselskapet skulle ha vist til, og dernest tolkningen i "håndboken".

Dernest må du få en oversikt over konsekvensene av tolkningen. Er det mange som blir "offer" for denne praksisen? Eller er det bare deg? Hvis det ikke er en prinsipiell sak (ikke det samme som "et prinsipp"), og det i tillegg er "småkrav" så blir det ikke behandlet i Tingretten.

Hvordan er de andre bomselskapenes praksis? Sjekk hvordan de operer. Jeg har inntrykk av at flere andre selskap har en annen praksis, hvor man uten AutoPass må søke om fritak for hver regning.

Mitt beste råd er: kontakt advokat, ikke lek hobbyjurist med skattebetalernes penger. En advokat vil kunne hjelpe deg med å fremme saken på en langt bedre måte enn deg selv, og vil kunne avdekke feil i motparts dokumentasjon.

Hvis du stiller uten advokat så ender det bare opp med at du må ta regningen igjen, og du belaster skattebetalerne med enda mer utgifter.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

Sitat fra: TorC på onsdag 02. juli 2014, klokken 17:58

Det første du bør gjøre er å kreve hjemmel. En "håndbok" er vel neppe vedtatt av Stortinget eller kommet fra regjeringen? Slik jeg forstår det er denne "håndboken" det henviser til en tolkning av enten en forskrift, eller en vedtatt lov. Det er DEN hjemmelen bomselskapet skulle ha vist til, og dernest tolkningen i "håndboken".
Nå er det gjerne slik at Storting vedtar en lov, men overlater til et "vesen" å lage de praktiske forskrifter om hvordan loven skal praktiseres. I vedtaket om fritak for elbiler står det f.eks ikke at elbiler uten brikke må kjøre i manuelt felt, det var de detaljerte forskriftene som "vesenet" la i sin håndbok. Det er derfor stoooor sannsynlighet for at "vesenet" har ansvar for detaljeringen. Nå er det jo også et ønske fra politisk hold om å få ned administrasjonsutgiftene og brikke er nevnt spesielt. Fylkene klager på inntektstap fra elbiler. En slik prinsippsak kan like lett bli startsignal for fjerning av fritaket, begrunnet med "ekstra administrasjonsomkostninger" støttet av riksrevisjonen.
Piltingsrud
Hobbyjurist
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kent

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. juli 2014, klokken 17:30
Sitat fra: Kent på onsdag 02. juli 2014, klokken 11:25
Dette er vel en slik prinsipiell sak som kanskje elbilforeningen også burde ha interesse av å få avklart, burde vel ikke være umulig å få hjelp her?
Elbilforeningen ser nok heller det fornuftige i at elbiler har brikke i håp om at ordningen med gratis passeringer ikke fjernes på grunn av meromkostningene med gratispasseringer av de brikkløse.

Men dette har vel ikke så mye med om elbiler skal ha brikke eller ikke, men om bompengeselskap har adgang til å nye regler utover hva stortinget har bestemt.
Det aller viktigste er å få en klarhet i hva som egentlig står i loven.


Et evt. påbud om brikker er kanskje lurt, men det er en helt annen diskusjon.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

elektrolux

Søker med dette advokat som vil prøve ut systemet.

Jeg kan ikke se at hverken bompenger eller tillegg gebyr er ilagt i henhold til gjeldende regler. Er enig at hensikten kan være at elbiler bør bruke brikke, men slik håndboka er skrevet er dette frivillig og ikke påbudt.

Har flere biler, og følgelig flere saker som kommer opp. Må forsøke å argumentere på alternativ måte neste gang bomselskapet vil ha bompenger på neste elbil.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

jeg kjørte i oslo en stund før jeg fikk tak i brikke,sendte mail så sletta dem det bare er vist ikke så lett i stavanger nei.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Griffel

Sitat fra: svingen på fredag 04. juli 2014, klokken 16:20
jeg kjørte i oslo en stund før jeg fikk tak i brikke,sendte mail så sletta dem det bare er vist ikke så lett i stavanger nei.
Til forskjell fra elektrolux skaffet du da en brikke og lagde en fritaksavtale da du ble oppmerksom på dette ønsket.
Det er ikke gitt at de ville godta dette evig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Jeg har faktisk montert brikker i alle bilene mine, men kun etter en del diskusjon på hvert kjøretøy. Bytter bil ofte og da blir det mange slike saker.


På fossile bil er det tross alt frivillig, mens en på elbil er pålagt brikke. Dette stemmer bare ikke med min rettsoppfatning. Hvorfor ikke skrive regler på en måte som er lett å forstå. Slik som på fossil bil. 20 kr med brikke, 18 uten. Og ingen time regel uten brikke. Akkurat dette tror jeg strider med EU regler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA