Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av davgal, tirsdag 10. september 2013, klokken 16:31

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 09. november 2013, klokken 10:42

Hvilket behov skulle det være som gjør at man har behov for å luske seg ubemerket rundt omkring ?
At man er på veg til klubben "Rød væpnet revolusjon mot Norge" eller klubben "Eksplosive islamister" eller "Breiviks kunstgjødselsklubb"
Man bør vel ikke bruke el-bil og brikkeargumenter for at landsforedere som Snowden skal få det lettere ?
Nei , jeg har IKKE mistet friheten min, men litt overvåking kan beskytte den.

Nå har også jeg sagt mitt.
[/quote]

Man trenger vel ikke noen "lumske" hensikter for å ønske å være anonym? Det at jeg ikke har noe å skjule betyr ikke at jeg skal akseptere overvåking.

Alle data kan misbrukes. Jeg ønsker ikke at unødvendige data skal lages.  Du må gjerne legge ut dine data på internett, det er helt frivillig. Men la meg velge selv om jeg vil gjøre det samme.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

Sitat fra: TorC på torsdag 14. november 2013, klokken 17:18
Sitat fra: Griffel på lørdag 09. november 2013, klokken 00:36
Sitat fra: TorC på fredag 08. november 2013, klokken 23:13
Bompasseringer er i all hovedsak gratis for elbilister. Det er derfor ikke noe behov for AutoPass å lagre passeringsdata om meg for faktureringsformål. Datatilsynet har også krevet at det skal være mulig med "anonyme passeringer".
Derfor gjør de heller ikke det om du ikke ber om det selv. Siden du har et gratis abbonnement blir ikke passeringsdata lagret. For de som betaler blir de ikke slettet før betaling er registrert. Har du derimot ikke tegnet et gratisabonnement blir du fortografert og og havner i fakturarutinen og data om din passering blir lagret vesentlig lenger.

Vil du kjøre annonymt er det nok best å ta av bilskiltene.

Jo passeringsdata lagres. Ring ditt bomselskap og be om utskrift...
Isåfall er det fordi du ved tegning av gratis abonnenentet, enten krysset av for lagring av passerings data slik at du kan sjekke faktura, eller lot være å krysse av for slett data om avtale dokomentet var utformet med slett istedet for ta vare på.

Dersom data blir lagret, noe som er helt unødvendig for et gratis abonnement kan du bare ta kontakt med bomselskapet og endre avtalen din til sletting av passerings data. Med elbil betyr det straks siden du ikke faktureres.

Har du derimot ikke et gratisabonnement blir skiltene fotografert, og data registrert.
Altså mindre annonym enn med brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Her er en til som nekter å bruke Bombrikke:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10133199

Med slike folk i regjeringen kan vi på sikt kanskje slippe å høre om styremedlemmer som tar ut millionbonuser og reiser på vår regning til Portugal for å se på en bomstasjon der.....

Følger alle hans eksempel vil enten bompengeinnkrevingen kolapse, eller det vil bli innført påbud om brikke.

Siden Frp er i regjering vil sistnevnte neppe skje, så her er det bare å kaste brikken, betale litt ekstra til felleskapet slik Hoksund og jeg gjør en liten stund, og håpe andre skjønner poenget og blir med på kampagnen.

MC folket fikk det til, så hvorfor skal ikke billistene også kunne tvinge gjennom slutt på dette bomtyraniet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. november 2013, klokken 14:03
Følger alle hans eksempel vil enten bompengeinnkrevingen kolapse, eller det vil bli innført påbud om brikke.

Eit poeng er også at Hoksrud ser nytten av brikke i forbindelse med tyngre kjøyretøy, han vil berre ikkje ha den i sin eigen bil  :)

Sitat
Samtidig vil regjeringen innføre obligatorisk brikke for tyngre kjøretøyer. Også dette støtter Hoksrud:

- Det er fornuftig fordi trailere fra land som Polen og Romania, som vi ikke har avtale med, kommer unna innkreving. Det er konkurransevridende for de norske trailerne som må betale, sier han.

Og, at han kan kreve umiddelbar sletting, har han tydeligvis ikkje lest?

Sitat
- Så lenge det ikke er påbudt å ha brikke i bilen, så kjører jeg uten. Det har med personvern å gjøre. Jeg ønsker ikke å bli registrert i bomstasjonene, sier Hoksrud til VG.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

Sitat
- Så lenge det ikke er påbudt å ha brikke i bilen, så kjører jeg uten. Det har med personvern å gjøre. Jeg ønsker ikke å bli registrert i bomstasjonene, sier Hoksrud til VG.
Han kan heller ikke ha lagt merke til at bilen er utstyrt med skilt, som fortograferes i bomstasjonen.
For anonyme passeringer: Skru av skiltene, fjern brikke, bruk maske (også på passasjer), sørg for at bilen er av vanligste merke og farge. :-X
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Er enig i at dette ikke er en god unnskyldning, men nå er det ikke alltid folk blir sitert riktig i oppslagene.

Hoksund har derimot et meget godt poeng i at det er frivillig med brikke, og at så lenge det er det viser han integritet ved å ikke støtte opp om bomselskapene ved å tegne abonnement, eller ha inntektsgivende styreverv for den saks skyld i bomselskapene. Tvert imot så betaler han ekstra for sine passeringer. Dette er beundringsverdig, og får en til å stole på det han sier på Stortinget.

Hørte det var en annen frp'er som hadde styreverv i et bomselskap samtidig som han er med på å vedta videre drift eller ikke.  Da syntes jeg det er snakk om uheldig samrøre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 25. november 2013, klokken 23:38
Hoksund har derimot et meget godt poeng i at det er frivillig med brikke, .... Tvert imot så betaler han ekstra for sine passeringer. Dette er beundringsverdig.
Til forskjell fra elbilister betaler Hoksrud (eller hans arbeidsgiver) 1000 kr i året for å slippe brikke, og dekker dermed en del av ekstrautgiftene med oppslag i register, lesing av ikke rene skilt etc.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det gjør jeg også. Har ikke brikke i Fossilbilen, og bruker brikke mot egen vilje i alle elbilene.

Så snart bomselskapet taper saken mot meg i retten forsvinner bombrikkene i alle elbilene. Desverre tror jeg ikke bomselskapet tør ta saken videre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. november 2013, klokken 23:50
Så snart bomselskapet taper saken mot meg i retten forsvinner bombrikkene i alle elbilene.

Hehe, skal du tvinge meg til å fjerne brikken? Jeg vil fortsatt gjerne ha rabatten over Svinesund...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. november 2013, klokken 23:50
Så snart bomselskapet taper saken mot meg i retten forsvinner bombrikkene i alle elbilene.

Hehe, skal du tvinge meg til å fjerne brikken? Jeg vil fortsatt gjerne ha rabatten over Svinesund...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Hvis et bompengeselskap taper en slik sak, endres ordlyden om unntaket slik at man må ha brikke...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 25. november 2013, klokken 23:38
Hoksund har derimot et meget godt poeng i at det er frivillig med brikke, .... Tvert imot så betaler han ekstra for sine passeringer. Dette er beundringsverdig.

Bård Hoksrud :
Sitat
Over halvparten av inntektene i bompengeringen i Oslo går til kollektivtransport. Skal ikke elbilbilistene også være med å betale for det etter hvert når markedet har etablert seg og elbilene er fullt ut konkurransedyktig?
Bare i Oslo er det 50 millioner mindre i bompengeinntekter fordi mange har gått over til elbil. Det er noen utfordringer i hvordan man da skal få inn disse pengene.
Sa fremskrittspartiets mest profilerte bompengemotstander.

(http://www.tu.no/samferdsel/2013/11/09/se-frp-hoksrud-forsvare-bompenger-og-bilavgifter)

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. november 2013, klokken 08:43
Hvis et bompengeselskap taper en slik sak, endres ordlyden om unntaket slik at man må ha brikke...
Thomas
Enda enklere er det å fjerne fritaket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ehhhh...

Vi har et stort gode med gratis bompassering, bombrikke gjøre det veldig enkelt å administrere.

Å krangle på et gode fører som oftest til at goden raskere blir avviklet.

Null sympati fra min side for de som nekter å bruke bombrikke.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Sitat fra: tomrh på onsdag 27. november 2013, klokken 13:02
Sitat fra: Finnøy på onsdag 27. november 2013, klokken 10:51
Null sympati fra min side for de som nekter å bruke bombrikke.
+1

Greit nok, men jeg mener nå at det blir feil at alle skal være snille og greie og ikke lage bråk selv om større aktører trør på oss og hever seg over gjeldende regler. Noen må stå opp og kreve at også bomselskapene holder seg til spillereglene. Så lenge det er frivillig med bombrikke ønsker jeg ikke å bli påtvunget dette.

P.S. I dag gav bomselskapet etter for et av de siste kravene mot meg. Jeg minnet dem om at det er straffbart med inntil 3 års fengsel å forsøke å tilsvindle seg penger, også om en forsøker å gjøre dette på vegne av egen arbeidsgiver. Da hadde kravet blitt sendt til inkasso til tross for at det var bestridt. Viser bare hvor arrogante disse bomselskapene kan være. Tenke seg til at jeg skulle brukt mine penger på å finansiere milionutbytte og studiereiser for eierene av Vegamot. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA