Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Original" ute-temperatur modul montert

Startet av EXCEL, søndag 08. september 2013, klokken 01:32

« forrige - neste »

EXCEL

Det er to ting jeg har savnet i go-bilen: Klokke og ute-temperatur visning.
Klokke løste seg greit med innføring av ny Dab-bilradio med klokkevisning  :P

Løsning på ute-temperatur visning har vært et lengre lerret å bleke . . . . .
MEN, en vakker dag . . . fikk jeg øynene opp for det lille oppbevaringsrommet nederst ved vindusheis-bryterne.

Ved hjelp av en pappmal lagde jeg en aluramme som passet til både oppbevaringsrommet og denne: http://www.clasohlson.com/no/Termometermodul/Pr344111000
Alurammen er festet med dobbelsidig tape.

Malurt: det er ikke lys i dette displayet pdd, men vurderer å montere led på bakside av selve displayet -time will show.

Under finner du en liten billedkavalkade: 
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

elektrolux

Flott arbeid, men spørs om ikke du får litt høye temperaturavlesninger om solen skinner på førersiden av bilen?

Normal plassering av slike sensorer er framme og lavt nede, slik at de får fartsvinden, men ikke varmen fra radiator etc.

Selv savner jeg indikasjon av 12V spenningen mer enn utetemperaturen, men selvfølgelig aller mest høy og lav cellespenning i framdriftsbatteriet. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EXCEL

#2
Sitat fra: elektrolux på søndag 08. september 2013, klokken 06:42
Flott arbeid, men spørs om ikke du får litt høye temperaturavlesninger om solen skinner på førersiden av bilen?

Normal plassering av slike sensorer er framme og lavt nede, slik at de får fartsvinden, men ikke varmen fra radiator etc.

Selv savner jeg indikasjon av 12V spenningen mer enn utetemperaturen, men selvfølgelig aller mest høy og lav cellespenning i framdriftsbatteriet.

Plasseringen av ute-sensoren ble nok valgt mest ut fra "letthets" prinsippet  :) Men det virker som om at  luften faktisk sirkulerer nok, under kjøring, til at målingene blir korrekte. Her må tiden vise om jeg kanskje bør flytte sensoren.

Når det gjelder 12v og framdriftsbatteri så høres det absolutt fornuftig ut å monitore disse også. Problemet blir jo å plassere disse instrumentete slik at det ser "originalt" ut og ikke har for stor "harry" faktor  :-[
Jeg vurderer å installere konstantlading av 12V batteriet slik at dette har optimale forhold.

Savner ett instrument til: monitorere vakum  Jeg har testet bilen uten at vakum pumpen virker -nærmest bortfall av bremser!!!! Det trenger ikke være ett instrument, kanskje bare en lyd(+lys) varsling ?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

TB

Sitat fra: EXCEL på søndag 08. september 2013, klokken 13:53
Savner ett instrument til: monitorere vakum  Jeg har testet bilen uten at vakum pumpen virker -nærmest bortfall av bremser!!!! Det trenger ikke være ett instrument, kanskje bare en lyd(+lys) varsling ?

Til info, trillingene har ein pipelyd når vakum er for svakt - så dette er tydleg ein måte og løyse det på. Er enkelt og framprovosere, ein del pumping på bremsepedalen så startar pipelyden.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hma

Veldig flott arbeid du har gjort og fine bilder!

Om man skal føre en kabel ut av kupéen til motorrommet, finnes en gummipropp i overkant av reléboksen. Den fører ut til baksiden av PCU (litt knotete å komme til).

Med det nye Nikometeret kan man bl.a. lese av utetemperatur (fra sensoren som ligger ved 12V-batteriet). Det samme er mulig med Open Vehicle-appen, men da må man bruke mobilen ...
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA