Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i heimen.

Startet av Hall, torsdag 29. august 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Hall

Da er min Nissan Leaf bestilt og jeg har fått beskjed om at den er leveringsklar 4. okt.  :D

I går hadde jeg besøk av elektriker som trakk ledning fra mitt sikringsskap til parkeringsplassen. Jeg er litt spent på om kapasiteten i skapet er tilstrekkelig. Hovedsikringen er på 35 A. Vil dette normalt holde, mon tro? (Hovedsikringen er en gammeldags skrusikring, og jeg er blitt fortalt at den vil kunne håndtere belastningen bedre enn om den hadde vært erstattet med en automatsikring.)

Jeg vil jo primært lade bilen om natten. Forbruket ellers i leiligheten er da liten. Hvordan fungerer igrunnen ladingen? Når jeg er ferdig med dagens bruk av bilen og kobler inn ladekabelen, vil ladingen starte umiddelbart? Ellers kan jeg programmere den til kun å starte på et gitt tidspunkt?

Hall

Kristian

Gratulerer med bra bilvalg, tipper du blir kjempefornøyd slik som jeg er.

Du kan enkelt programmere når ladingen skal pågå
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

knnygar

Du kan velge om den skal starte med ein gong, eller på bestemte tidspunkt.
Du vel også start- og stopptid, slik at du kan stoppe ladinga når du normalt står opp og slår på kaffitraktar, dusj o.l.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Ellis

Om du har 10 amp lader fungerer det fint. Har ladet på 16 amp kurs. Hovedsikringen tåler det om du ikke kjører på med vaskemaskin, tørketrommel, varmtvann, høytrykkspyler, kompressor +++ samtidig, men det gjør du vel sjelden om natten  :).

Du kan stille inn timer på når du vil lade, eller du kan starte og stoppe via App på smarttelefonen din. Jeg lader mellom 09-15 til 80 % f eks. Kjører ikke så langt per dag.  ;)
Nissan Leaf, sølv.
Asker

Hall

Elektrikeren snakket om en 20 amp kurs. Ledningen var tykkere enn jeg hadde regnet med. (Er det 4 kvadrat det kalles?) Selve ladingen er vel på 16 amp, er den ikke? Dermed blir det jo ikke all verdens igjen på en 35 amp hovedkurs. Men om jeg dropper høytrykkspyler, kompressor+++ som du snakket om og holder meg til billading samt kanskje litt tørketrommel og varmekabler, bør det vel gå?

Uansett - det vil jo by seg mange anledninger til å teste dette ut når bilen står i garasjen. Det blir spennende!

BE

Den medfølgende ladekabelen gjør at bilen lader på 10 ampere, så det er tilstrekkelig med en 16 ampere kurs i garasjen. Du kan da selvfølgelig ikke lade samtidig med at du bruker høytrykksspyleren, men det er jo ikke nødvendig å lade samtidig...
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Laffen

Gratulerer!
Jeg er i samme fase som deg: Venter på bilen (koksgrå Tekna som kommer 20.9.) og trenger elektriker for klargjøring hjemme.
Etter å ha lest i ukesvis på nettet om diverse løsninger for hjemmelading har jeg kommet frem til at 20A sikring med 16A uttak på vegg er beste løsning. Da kan det om behovet er der kjøpes en ny ladekabel på 16A som gjør det mulig å lade med 3,7Kw i stedet for kun 2,1 Kw med den medfølgende kabelen. Ladingen skal vi også kunne styre fra mobiltelefonen, så da er vel alt berre lækkert!. Lykke til!
Askøy
Bil: Nissan Leaf Tekna
(blir overlevert 20.9.13 :-)  )

Ingebrigt

Tror ikke det er lov å ha 16A kontakt på 20A kurs, men hvis du setter opp en ladeboks med kabel rett i boksen går det nok greit.

Lars_S

Du kan kjenne på sikringene om de er varme. De blir varme hvis de blir overbelastet og sikringen ikke har løst ut. Evt. varme pga. andre feil i skapet. 
2019 Tesla Model 3 LR

p10

Er det mulig å programmere ladingen slik at hver gang jeg plugger inn laderen så lader bilen til 80% f.eks på.ettermiddagene og i helgene, men samtidig at den sørger for å lade til 100% hver morgen kl0700 mandag- fredag?

JBS

Ja, det kan du..

Du har std. mulighed for at bruge 2 timer i bilen, Timer 1 og Timer 2.

Jeg bruger timer 1, mandag-fredag med 80% ladning, Timer 2, stå til 100% i weekenden.
Vh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

BE

Sitat fra: p10 på søndag 27. oktober 2013, klokken 17:04
Er det mulig å programmere ladingen slik at hver gang jeg plugger inn laderen så lader bilen til 80% f.eks på.ettermiddagene og i helgene, men samtidig at den sørger for å lade til 100% hver morgen kl0700 mandag- fredag?
Nei, du kan bare velge en timer pr dag. Det du ønsker krever 2 timere i ukedagene.

Jeg har satt min slik at den lader til 80% mellom 0800 og 1600 i ukedagene, da lader den på jobben. Så 80% hele lørdag, ingen lading søndag (Lader opp på jobb mandag). Altså lade jeg bare på jobb unntatt lørdag.

Jeg kan overstyre når som helst via appen så lenge bilen er tilkoblet(Eventuelt knapp i bilen ) . Da lader den til 100% om jeg skulle trenge det.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Bmwi3

Sitat fra: Ingebrigt på mandag 02. september 2013, klokken 20:35
Tror ikke det er lov å ha 16A kontakt på 20A kurs, men hvis du setter opp en ladeboks med kabel rett i boksen går det nok greit.

Stemmer bra det :D
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

JBS

Ups.. Ja dette er korrekt. Sorry  ::)

Vh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA