Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Normale felgdimensjoner og dekk på trilling?

Startet av tomrh, onsdag 28. august 2013, klokken 23:34

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Argi på onsdag 03. juni 2015, klokken 09:50
@tomrh

"All motstand som elbilen må overvinne inkl. friksjon, luftmotstand, hjulenes treghetsmoment, teller 2,9 ganger mer for energiforbruket enn for fossilbiler. "

Jeg har lest gjennom tråden, men fant ikke 2,9 ganger noe sted.. Mulig jeg har oversett det. Er det noe du har beregnet?
Beklager, dumt av meg. Jeg fant flere feil i det jeg har skrevet (bla. forfektet at man kan spare energi på bredere dekk..som ikke er helt riktig fordi jeg glemte luftmotstand etc.), og bare følte et umiddelbart behov for å skrive ned det jeg *nå* står for. :) I prosessen dro jeg tydeligvis også inn ting jeg har skrevet i andre tråder selv om denne er den mest aktive. Her er begrunnelsen du leter etter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Hva gir lavest total rullemotstand av
- E foran og B bak
- B foran og C bak
?
(Tenker på trillingenes 45/55 vektfordeling)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på torsdag 04. juni 2015, klokken 23:20
Hva gir lavest total rullemotstand av
- E foran og B bak
- B foran og C bak
?
(Tenker på trillingenes 45/55 vektfordeling)

Dette tror jeg de fleste bare vil gjette.. Rullemotstanden i dekkene er vel målt med samme type maskin. Ute på veien kan det jo bli helt andre resultater med tanke på asfalttype, våt vei, hastighet osv.. Hadde gått for B foran og C bak.. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Tenkte bare litt på om jeg skal gå for 185 + 205 eller 175 + 195. :) I 175/50R16 er E det beste man kan få (A i våtgrep!) mens i 205/45R16 er det C. Både i 185/50R16 og 195/45R16 finnes det B-dekk. Pris spiller jo også inn. B + C er kanskje ikke så dumt nei. :) På den andre siden gir 185+205 større avvik i rulleomkrets, og 205 buler litt på 6"-felg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på lørdag 06. juni 2015, klokken 12:02
Tenkte bare litt på om jeg skal gå for 185 + 205 eller 175 + 195. :) I 175/50R16 er E det beste man kan få (A i våtgrep!) mens i 205/45R16 er det C. Både i 185/50R16 og 195/45R16 finnes det B-dekk. Pris spiller jo også inn. B + C er kanskje ikke så dumt nei. :) På den andre siden gir 185+205 større avvik i rulleomkrets, og 205 buler litt på 6"-felg.

Utseende betyr alt... ;D Men da må du jammen meg slippe den litt ned også, selv om veien til heimen er dårlig.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Har drøyd litt med dekk-kjøp siden jeg må kjøpe 4 kliss nye dekk i 16" og de er dyre. Nesten umulig å finne brukt i disse dimensjonene.

Jeg vurderer å kjøpe Nankang AS-1 i 165/50R16 foran, det er ikke så dyrt og gjør at oppsettet også blir lovlig med 195 bak. Det gir noe dekkstrekk på 6" bred felg. Hva er lovlig ang. dekkstrekk?
(Bilder på tyrestretch, på 15" felg: http://tyrestretch.com/6.0-165-50-R15/)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#126
Sitat fra: tomrh på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:19
Har drøyd litt med dekk-kjøp siden jeg må kjøpe 4 kliss nye dekk i 16" og de er dyre. Nesten umulig å finne brukt i disse dimensjonene.
Har sterk intensjon om å få mjauen på veien med 6x16-felger i løpet av våren/sommeren. 8) Fikk tak i brukte 195/45R16 dekk for noen få hundringser + felger jeg kan restaurere og selge videre. Så det gjenstår faktisk bare å skaffe dekk foran, de må nok kjøpes kliss nye. Aldri i verden om jeg finner 165 eller 175/50R16 på finn. Må ha 3 mm spacer foran da, så lovligheten til dette prosjektet kan jo diskuteres..

Ellers fant jeg 6x17 felger med ET35 på nettet: http://www.autocentrumrk.cz/p133393-4x100_6jx17_et35_vw_opel_honda_renault/
Med disse vil det ikke være nødvendig med spacer foran, oppsettet vil være 100% lovlig. Og utrolig nok finnes det dekk i dimensjonene 165/45R17 og 195/40R17, bl.a. på dekkonline.com.

Bare synd at felgene selges i Tsjekkia. 17" ville jo vært utrolig kult.

Edit: Nankang AS-1 i 165/50R16 er bestilt. 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ballemann

Har du fått på nyhjula? Veldig spent på å se! :)
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

tomrh

Fra dekkonline.com:
Sitat
Varene er sendt og er beregnet å komme til deg den: 26.04.2016
Og så må jeg få lagt om hos dekksjappa. Venter også på sentreringsringene (56,5 => 54,1) som skal være på vei fra Sverige. Kanskje det skjer kommende helg. 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#129
Da er det lagt om. Oppdaget til min forferdelse at det jeg trodde var 4 like felger faktisk er 2 par som er litt forskjellige.  >:( Sleip selger og det var mørkt i P-garasjen der overleveringen skjedde, men gitt at de kostet bare 500 for alle og dette er et lavbudsjett eksperiment så la gå da.. På avstand synes det ikke så godt. Var også spent på hvordan det ble med 195 og 165 på samme felgbredde. Bilde vedlagt, bedre enn fryktet. :) Men 195/45 er hakket for bredt for denne 6"-felgen, skulle nok gått for 185/50 bak. Nå er det bare senterringer og senterkopper som mangler, bekreftet sendt fra Sverige 13. april. Blitt borte i posten? ... Aldri hatt problemer med navringer.no før da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ballemann

Sjå dær ja! Stilig!! Hvordan er det å kjøre på litt breiere dekk?
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

tomrh

Har bare kjørt en testtur på ei mil. Den føles som en større bil å kjøre rett og slett, mer retningsstabil, kjennes ut som det mer vekt inn i svingene. Aksellerasjon er litt dårligere og regen bremser litt mindre. Dette har å gjøre med at felgene er tyngre.

Jeg har ikke fått pakken fra Sverige ennå med senterringer og senterkopper, så bakfelgene har liten senterstøtte, og jeg måtte bruke et par Opel-senterkopper for look'en (den andre siden mangler). Måtte jo få tatt bilder. :) Ellers gikk det ikke med 3 mm spacer foran, måtte opp på 5 mm. Framfelgene er ET40 og bak ET41, er litt forskjell på dem om du ser etter. Med ET35 ville jeg klart meg uten spacere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Stjerneglis

Tøft! Hvem blir førstemann med 17" på trilling?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA