Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere og betalingsløsninger

Startet av okd, søndag 25. august 2013, klokken 21:51

« forrige - neste »

tiberot

Er det urealistisk å se for seg at det etter hvert dukker opp ladestasjoner som ligner på dagens bensinstasjoner, som i tillegg til 5-10 hurtigladepunkter har en kiosk/café og med skilt langs veien som viser kW prisen?

Eller at alle bensinstasjonene bygges ut med et par "el-pumper" i tillegg til bensin og diesel?
På skiltene vil det stå:
Blyfri 95: xx,xx kr/l
Diesel: xx,xx kr/l
El: x,xx kr/kW

Fantaserer jeg bare da?
2013 Nissan Leaf Acenta

Brødbilsjåfør


Sitat fra: tiberot på søndag 08. september 2013, klokken 21:23
Er det urealistisk å se for seg at det etter hvert dukker opp ladestasjoner som ligner på dagens bensinstasjoner, som i tillegg til 5-10 hurtigladepunkter har en kiosk/café og med skilt langs veien som viser kW prisen?

Eller at alle bensinstasjonene bygges ut med et par "el-pumper" i tillegg til bensin og diesel?
På skiltene vil det stå:
Blyfri 95: xx,xx kr/l
Diesel: xx,xx kr/l
El: x,xx kr/kW

Fantaserer jeg bare da?

+1
Denne tanken hadde jeg faktisk i helga,at om jeg drev en Esso,ville d vært naturlig å få mest mulig kunder innom å da ville d vært veldig smart med en strøm"pumpe"
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

tomrh

Sitat fra: tiberot på søndag 08. september 2013, klokken 21:23
Er det urealistisk å se for seg at det etter hvert dukker opp ladestasjoner som ligner på dagens bensinstasjoner, som i tillegg til 5-10 hurtigladepunkter har en kiosk/café og med skilt langs veien som viser kW prisen?

Eller at alle bensinstasjonene bygges ut med et par "el-pumper" i tillegg til bensin og diesel?
På skiltene vil det stå:
Blyfri 95: xx,xx kr/l
Diesel: xx,xx kr/l
El: x,xx kr/kW

Fantaserer jeg bare da?
Bensinstasjonen som institusjon kommer til å dø ut om elbilismen fortsetter sitt triumftog, se mitt innlegg her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6323.msg66213.html#msg66213
Det er kun i grisgrendte strøk at noe slikt kan ha en sjanse. Fordi uti fjellheimen er man gjerne den eneste servicetilbyderen, man har en kafé, en matbutikk, en souvenirbutikk og er den eneste i mange mils omkrets. Da kan man selge strøm og samtidig selge overpriset mat og souvernirer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Griffel

På litt sikt: Du får et kort fra din vanlig strømleverandør (eller en mobilapp) og betaler vanlig kWh pris via en "roaming" avtale (kommer på den vanlige strømregningen). I tillegg til vanlig kWh pris for strømmen en infrastrukturpris kr/min (f.eks 3kr/min) som avregnes mot stasjonsoperatør.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

Sitat fra: Griffel på mandag 09. september 2013, klokken 21:08
På litt sikt: Du får et kort fra din vanlig strømleverandør (eller en mobilapp) og betaler vanlig kWh pris via en "roaming" avtale (kommer på den vanlige strømregningen). I tillegg til vanlig kWh pris for strømmen en infrastrukturpris kr/min (f.eks 3kr/min) som avregnes mot stasjonsoperatør.
[/quote
denne var dyr  du vil ikke ha elbil til å bli en bil for langtur ++  3 kr min  blir 90 kr for 30 min  å da får en 80%  det vil si bare for dem vil en betale mye mer en for tilsvarende  bensin bil
nei dette må ned max 35   kr for 30 min om en skal konkurere med bensin bil

bjorn_2390

Hei.
nissan.no står det: "400 donerte hurtigladere fra NISSAN vil bli installert på sentrale steder rundt om i Europa i løpet av de neste månedene, noe som vil skape et elektrisk bilnettverk for NISSAN LEAF-eiere som kan reise lengre på kortere tid."
Videre står det: "Innen mars 2013 skal 40 NISSAN-donerte hurtigladere være installert i Nederland, noe som betyr at de fleste nederlandske bilister aldri vil befinne seg mer enn 30 km unna en av dem."

Tesla-tilstander for Leaf'ere der, altså. Hollendere er altså heldige, men hvor i løypa er Norge på dette området (les: Hvor er de resterende 360?).

Blå Euro-Leaf (2012)

thoru

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 09. september 2013, klokken 22:24
Hei.
nissan.no står det: "400 donerte hurtigladere fra NISSAN vil bli installert på sentrale steder rundt om i Europa i løpet av de neste månedene, noe som vil skape et elektrisk bilnettverk for NISSAN LEAF-eiere som kan reise lengre på kortere tid."
Videre står det: "Innen mars 2013 skal 40 NISSAN-donerte hurtigladere være installert i Nederland, noe som betyr at de fleste nederlandske bilister aldri vil befinne seg mer enn 30 km unna en av dem."

Tesla-tilstander for Leaf'ere der, altså. Hollendere er altså heldige, men hvor i løypa er Norge på dette området (les: Hvor er de resterende 360?).
Plasseres det nissan hurtigladere der det ikke er Nissan forhandlere?
Det som er fordelen med Nissan sine hurtigladere er at prisen er ca 30kr (witro Trondheim) og man kan betale med visakort trur jeg. Ulempen er at de stenger hurtigladeren når butikken stenger om dagen (witro Trondheim i værtfall). Blir det donert noen nye til Norge?

Balrog

Bra at hurtigladeren stenges når butikken gjør det. Hvem trenger vel strøm etter stengetid? Ikke vi som kjører Leaf i hvertfall. Bra tiltak av Witro! Det skulle tatt seg ut om noen solgte bensin eller diesel etter kl 1630.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

el-snorre

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 09. september 2013, klokken 22:24
Hei.
nissan.no står det: "400 donerte hurtigladere fra NISSAN vil bli installert på sentrale steder rundt om i Europa i løpet av de neste månedene, noe som vil skape et elektrisk bilnettverk for NISSAN LEAF-eiere som kan reise lengre på kortere tid."
Videre står det: "Innen mars 2013 skal 40 NISSAN-donerte hurtigladere være installert i Nederland, noe som betyr at de fleste nederlandske bilister aldri vil befinne seg mer enn 30 km unna en av dem."

Tesla-tilstander for Leaf'ere der, altså. Hollendere er altså heldige, men hvor i løypa er Norge på dette området (les: Hvor er de resterende 360?).

Fortum har for Norden fått 40 hurtigladere. Noen av disse havner i Norge. Bare søk på elbil.no så finner du svar.
Resten rundt i Europa. Dukker nok noen flere opp i Norge skal du se.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

GeirH

Sitat fra: tiberot på søndag 08. september 2013, klokken 21:23
Er det urealistisk å se for seg at det etter hvert dukker opp ladestasjoner som ligner på dagens bensinstasjoner, som i tillegg til 5-10 hurtigladepunkter har en kiosk/café og med skilt langs veien som viser kW prisen?

Eller at alle bensinstasjonene bygges ut med et par "el-pumper" i tillegg til bensin og diesel?
På skiltene vil det stå:
Blyfri 95: xx,xx kr/l
Diesel: xx,xx kr/l
El: x,xx kr/kW

Fantaserer jeg bare da?

+1
Den stasjonen som har dette får mine 120 kr. til is for familien. Dette må da være aktuelt for kjedene?
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA