230 V IT til 400 V TN via trafo

Startet av eledille, søn 25. aug 2013, kl. 15:17

« forrige - neste »

Duzzy

Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

Havebigfun

Sitat fra: eledille på man 26. aug 2013, kl. 16:31
Det blir mye mer effektivt å lade på 6 kW i ti timer hver fjerde natt enn å lade fem timer på 3 kW hver natt. Dette burde ta igjen for trafotapet og vel så det: Når det er skikkelig kaldt går det med et par-tre kWh på å tine opp batteriet før ladestart, deretter går det sikkert borti en kW bare på å holde varmen i det svære, flate batteriet mens ladingen pågår.
Dette er en interessant problemstilling- jeg har lenge vært på jakt etter sannheten når det gjelder optimal ladehastighet- Dette vil opplagt være avhengig av utetemperatur- har du dokumentasjon for denne påstanden? Hva med oss som har bil i frostfri garasje- er det vedvarende bedre med 6 enn med 3kW?

eledille

Sitat fra: Havebigfun på man 26. aug 2013, kl. 16:55
Det blir mye mer effektivt å lade på 6 kW i ti timer hver fjerde natt enn å lade fem timer på 3 kW hver natt. Dette burde ta igjen for trafotapet og vel så det: Når det er skikkelig kaldt går det med et par-tre kWh på å tine opp batteriet før ladestart, deretter går det sikkert borti en kW bare på å holde varmen i det svære, flate batteriet mens ladingen pågår.
Dette er en interessant problemstilling- jeg har lenge vært på jakt etter sannheten når det gjelder optimal ladehastighet- Dette vil opplagt være avhengig av utetemperatur- har du dokumentasjon for denne påstanden? Hva med oss som har bil i frostfri garasje- er det vedvarende bedre med 6 enn med 3kW?

Har ingen annen dokumentasjon enn fysikkens lover og det som er kjent av hvordan batterier og MS oppfører seg.

Du kan ikke lade li-ion ved negativ temperatur, det tåler de ikke. Tempen må opp til over frysepunktet. Tror den helst vil opp til 20 C, men jeg vet ikke presis temperatur.

Batteriet har en bunnplate på flere kvadratmeter, og hvis denne skal holdes på 20-30 grader over omgivelsene, så vil det nødvendigvis lekke en god del varme. Det er isolert, men likevel. Det vil i hvert fall gå mange hundre watt. En annen indikasjon på dette er at batteriet rekker å bunnfryse skikkelig over natten når det er kaldt (kjent fra US og Canada). Det er ganske lett å regne ut omtrent hvor mye energi som kreves for å varme opp batteriet til driftstemperatur, og denne varmen (ca 2-4 kWh) går tapt over natten.

Varmetapet ved å tine opp batteriet er ikke relevant for ladeeffektiviteten, forresten, siden batteriet likevel skal varmes opp når man begynner å kjøre. Men det ville være veldig ugunstig å bruke timet lading slik at bilen fryser ned om kvelden, varmer opp for lading om natten, og så blir ferdig med ladingen flere timer før man skal avgårde slik at batteriet rekker å bli kaldt igjen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lynet

Li-ion tåler nok å lades ved minusgrader, men ladingen går sakte. Hvis batteriet hadde blitt ødelagt ved å lades i kulde hadde alle Nissan Leaf batterier tatt kvelden om vinteren da de ikke får varme tilført før ved -17!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Nuvolari

Sitat fra: Amoss på man 26. aug 2013, kl. 12:13
Det snakkes mye om tomgangsforbruket på en trafo når den ikke er i bruk. Men hadde det ikke vært mulig å ha en hendel man henger ladepluggen - eller ledningen - på, som kan bryte strømmen til trafoen når ledningen ikke er i bruk?

Er ikke elektriker så aner ikke hvilke problemer dette evnt. vil medføre :p

Jeg tror jeg skal plassere en bryter til trafoen på samme sted som 400 V-uttaket er, slik at jeg lettvint kan slå på trafoen samtidig som jeg plugger i. Da kan jeg f.eks. lade hver tredje eller fjerde natt om vinteren, og få ladet effektivt det meste av kvelden og natten slik at strømforbruket til å holde batteriet varmt under ladingen minimeres.

Hva med å lade med 1,5kW i 10t hver natt?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

eledille

Sitat fra: Lynet på man 26. aug 2013, kl. 17:45
Li-ion tåler nok å lades ved minusgrader, men ladingen går sakte. Hvis batteriet hadde blitt ødelagt ved å lades i kulde hadde alle Nissan Leaf batterier tatt kvelden om vinteren da de ikke får varme tilført før ved -17!
Har ikke den fosfatkjemi, da?
Oslo

eledille

Sitat fra: Nuvolari på man 26. aug 2013, kl. 17:48

Hva med å lade med 1,5kW i 10t hver natt?
Hvis batteriet lekker 1kW varme så mister du 10 kWh per natt og lader bare 5. Mildt sagt elendig virkningsgrad.
Oslo

eledille

Angående tomgangstap i trafo: her hjelper det å ha det rette perspektivet. Hvis du brenner opp 800 l bensin på 10 k km, så bruker du 8000 kWh skitten energi. Hvis du lar trafoen stå på hele døgnet i ett år og den bruker 100 W, så bruker du litt under 1000 kWh ren energi på det. Koble for all del trafoen ifra etter bruk, men det finnes verre ting.

Jeg kommer bare til å bruke den om natta om vinteren og ved spesielle tilfeller. Det kommer neppe til å bli mer enn 100 kWh i året.
Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA