Belastning på elnettet - 20kW lading

Startet av t0ffluss, søn 25. aug 2013, kl. 09:06

« forrige - neste »

t0ffluss

Noen her på forumet som kan utdype litt om ladeprosessen til Model S?

Jeg har tenkt å sette opp 400V 3-fas 32A for å dra nytte av dobbeltlader hjemme i garasjen. Huset mitt er forsynt med fjernvarme så det er forsvinnende lite selve huset drar av strøm ellers. Nettselskapet Lyse er skeptiske til å tillate 20kW lading av elbiler da de fryter spenningsfall i nabolaget (blink i lys etc).

Er det hold i denne skepsisen??

Nabolaget mitt er fra 2010, med andre ord nybygg over hele fjøla. Alle benytter fjernvarme som oppvarmingskilde og varmtvann.

Jeg må ha noe jeg kan vise til for å få overtalt dem til å gi meg minimum 32A overbelastningsvern i garasjen.

Ladeprosessen til Model S vil jeg tro starter "mykt" før den pøser på energi ved behov. Har ikke funnet noe informasjon om logikken bak selve energiforbruket til laderene.. (Ala. en kurve som viser strømforbruk over tid)

Håper noen kan hjelpe meg å vinne denne kampen med nettselskapet :-)
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Cirion

Trenger du virkelig 20kw hjemme?

Vil si etter erfaring med 13A schuko at Blå 32A enfas holder i massevis.

11kw som Mennekes stolpene leverer, topper batteriet på 6-7t (Max range mode 8t).
22kw som jeg ikke har fått testet, gjør det dobbelte.

13A schuko gir opp til 17km/t mens 11kw gir 65km/t.
32A 230V enfas bør da gi opp mot 42km/t som ugjør topplading på 10t fra flatt batteri.

Skal du langt, trenger du bare nok rekkevidde til å nå en Tesla SC som leverer 5-600km/t.

Jeg vil gå så langt å si at 13 Schuko faktisk er nok. Forutsetningen er at man alltid plugger inn når man er ferdig å kjøre. Plugg inn på jobb, plugg inn hjemme, plugg inn når du handler osv...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: t0ffluss på søn 25. aug 2013, kl. 09:06
Jeg har tenkt å sette opp 400V 3-fas 32A for å dra nytte av dobbeltlader hjemme i garasjen. Huset mitt er forsynt med fjernvarme så det er forsvinnende lite selve huset drar av strøm ellers. Nettselskapet Lyse er skeptiske til å tillate 20kW lading av elbiler da de fryter spenningsfall i nabolaget (blink i lys etc).
Skal du ha et eget strømabonnement i garasjen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Nettselskapet Lyse er skeptiske til å tillate 20kW lading av elbiler da de fryter spenningsfall i nabolaget (blink i lys etc).
Det avhenger mye av kortsluttningsytelsen i nettet der du bor.
les og lær:
http://www.tu.no/energi/2013/06/12/derfor-blinker-lyset-nar-naboen-dusjer

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

t0ffluss

Sitat fra: Griffel på søn 25. aug 2013, kl. 09:46
Nettselskapet Lyse er skeptiske til å tillate 20kW lading av elbiler da de fryter spenningsfall i nabolaget (blink i lys etc).
Det avhenger mye av kortsluttningsytelsen i nettet der du bor.
les og lær:
http://www.tu.no/energi/2013/06/12/derfor-blinker-lyset-nar-naboen-dusjer

Kortslutningsdata er "standard" ihht. installasjonsmeldingen.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

t0ffluss

Sitat fra: Øyvind.h på søn 25. aug 2013, kl. 09:31
Skal du ha et eget strømabonnement i garasjen?

Det blir delt opp med 2KV i skap på mur. Så egen måler i garasje.

larssto

Som andre her har vært inne på så bør du vurdere om du virkelig har et kjøremønster som tilsier at du har et behov for å måtte lade billen fra 0-100% på ~4 timer. I tillegg så regner jeg med at du er klar over at du vil trenge enten HPWC eller en annen ladeboks for å kunne nytte 20 kW lading.

Jeg har selv Lyse og bor i boligblokk fra 2011, og jeg skal installere 400V 16A om et par uker. Jeg har ikke spurt Lyse om lov til dette, jeg sjekket kun med lokal elektriker om det var kapasitet nok i bygget til å håndtere en slik belastning. Han mente også at 10kW ikke ville være en for stor belstning på det lokale nettet, men som han sa, hvis det ble mange slike biler i området så kunne det nok by på problemer. Så Lyse har nok en viss grunn til å være bekymret for effektbelastningen i dere lokale distribusjonsnett. Det er lov å se på det er vi som at det er kunder og de som er tilbyder, så det er mer deres problem enn vårt. Selv om enhver kostnad ved oppgradering av nettet vil til syvende og sist falle tilbake på oss kunder.
Model S, Stavanger

flux

Jeg må ha noe jeg kan vise til for å få overtalt dem til å gi meg minimum 32A overbelastningsvern i garasjen.

Ladeprosessen til Model S vil jeg tro starter "mykt" før den pøser på energi ved behov. Har ikke funnet noe informasjon om logikken bak selve energiforbruket til laderene.. (Ala. en kurve som viser strømforbruk over tid)

Håper noen kan hjelpe meg å vinne denne kampen med nettselskapet :-)
Om du ikke må endre inntak, kan vel ikke nettselskapet nekte deg, men de kan kreve en høyere nettleie (næring) om du feks. må ha mer enn 400V/100A inntak. Det trenger neppe du, men det er ulike regler hos nettselskapene, og noen har lavere grenser, kanskje helt ned til 400V/40A

Selv om du setter opp et 22kw punkt hjemme, betyr det ikke at du vil bruke det med den ladeeffekten ofte. Model s kan programmeres til å lade med feks kun 3 KW normalt fra et 22 KW punkt. Så kan du overstyre og utnytte 22kw de få gangene du må det.

Birger

Noen her på forumet som kan utdype litt om ladeprosessen til Model S?

Jeg har samme situasjonen med Agder Energi.
Nå er ikke dette for å "vinne" mot kraftselskapet. Jeg vil heller si motsatt. At Tesla gir ut de data som kraftselskapet mener er nødvendig.

Spørsmål fra Agder Energi via min elektriker:
Sitat

Trekker det mere enn 32 amp i startstrøm ?
Kan det monteres en kvikk sikring ( b ) for stikkontakten til laderen ?

Svar fra Tesla:
Sitat
Tesla vehicles start charging by ramping in current over a few seconds.
A similar approach is used at end of charge cycle, current is ramped down over time.
As I'm sure you are aware, current spikes would be extremely hazardous to the vehicle's own electronics, so strict measures have been taken to avoid any excess current flow .

I do not have documentation and details available, I will contact our charging engineering team and request any documentation we have and are able to release to 3rd parties.

og så:

Den eneste dokumentasjonen vi har er det som er vedlagt her.

Det viktigste å vite er at du kan per i dag lade på 32A 1 fas 230V, 3-pins plugg i norge og den vil trekke 32A fra begynnelse til slutt.
Men som Søren sier er vil det ta et par sekunder før bilen når maks ladestyrke, og det samme skjer når bilen er ferdig ladet. Den vil ta trappe ned litt.

På grunn av sensitiv data kan vi ikke utgi spesifikke Serivce dokumenter.
"Tesla vehicles start charging by ramping in current over a few seconds.
A similar approach is used at end of charge cycle, current is ramped down over time.
As I'm sure you are aware, current spikes would be extremely hazardous to the vehicle's own electronics, so strict measures have been taken to avoid any excess current flow." .
Jeg håper dette var til hjelp.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Griffel

Nabolaget mitt er fra 2010, med andre ord nybygg over hele fjøla. Alle benytter fjernvarme som oppvarmingskilde og varmtvann.
Jeg har vanskelig med å tro at teslaladeren trekker ekstra mye i starten eller er spesielt ruskete på noen måte. Amerikanere er nøye på slikt, så du kan nok trygt si at den ramper opp strømme til 32 A og trekker aldrig mer enn dette.

Når det gjelder nabolaget er jo bare Lyse som kan gi et klart svar på dette. Men om dette er et nytt nabolag ferdig regulert med lavenergihus og små muligheter for fortetting, kan det hende at fordelingssystemet er diminsjonert basert på dette. En 20 kW enkeltlast er trolig ikke et problem, men om det blir et antall er det plutselig problematisk.

Skulle da et antall av de som bor her ha en 20 kW enkeltlast som de slår på om kvelden har en straks et problem.

Naboeffekten når noen får se Teslan din og vil ha akkurat det samme skal en ikke undervurdere.
Lyse kan nok heller ikke basere sin vurdering på at 10-15 tesla eiere i nabolaget all er så hensynsfulle at de vanligvis ikke benytter full ladeeffekt, du har sikkert noen naboer som "ikke gidder å bry seg".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Dette mener jeg er en ikke-sak.

Du kjøper en viss kapasitet av nettleverandør - denne skal du kunne legge beslag på i sin helhet når og hvor lenge du ønsker.
Sliter nettet med dette må leverandør fram med lommeboka og sende noen ut for å skru.

Ikke aksepter noen form for restriksjoner. De tjener milliarder på milliarder årlig som bare går rett i lommene på tafatte ledere.

Dersom du kobler til din bil og naboen lys blinker? Though luck - nettselskapets problem.

Det samme er det med Internett - bare at her følger de etter. Telenor legger f.eks. 10gbit inn til et geografisk område og selger mindre pakker til kunder. Tilsammen har kanskje alle kundene 50gbit, men de variasjonen i belastningen gjør at alle får fullt når de trenger det. Går ikke dette justerer de backbone for egen regning.

OleJA

Jeg tror nettselskapene henger litt igjen i gammel tenkemåte her. De er vant til at storforbrukere av strøm ofte er store elmotorer el. som da kan trekke betydelig mer enn nominell forbruk under start. Dette problemet har en ikke med lading av elbil siden den økerlasten gradvis.

t0ffluss

Sitat fra: Cirion på søn 25. aug 2013, kl. 09:21
Trenger du virkelig 20kw hjemme?

Nei. Trenger det nok ikke 99% av gangene. Men det er bra og ha når du trenger det, som Flux skriver.

Men er foreløpig tilbudt 4x16A i garasjen til lading.

Det ironiske er at hadde jeg søkt om nytt anlegg og ikke informert om bilen hadde jeg fått 4x32A.

fredag

Sitat fra: laumb på søn 25. aug 2013, kl. 11:32

Du kjøper en viss kapasitet av nettleverandør - denne skal du kunne legge beslag på i sin helhet når og hvor lenge du ønsker.
Sliter nettet med dette må leverandør fram med lommeboka og sende noen ut for å skru.

Ikke aksepter noen form for restriksjoner. De tjener milliarder på milliarder årlig som bare går rett i lommene på tafatte ledere.

Dersom du kobler til din bil og naboen lys blinker? Though luck - nettselskapets problem.

Det samme er det med Internett - bare at her følger de etter. Telenor legger f.eks. 10gbit inn til et geografisk område og selger mindre pakker til kunder. Tilsammen har kanskje alle kundene 50gbit, men de variasjonen i belastningen gjør at alle får fullt når de trenger det. Går ikke dette justerer de backbone for egen regning.

Hvis du sjekker opp dette med Hafslund eller departementet, så tror jeg du vil få et helt annet svar. Jeg tror netteier har vide fullmakter til å kreve brukerbetaling, innføre restriksjoner eller rasjonering overfor enkeltkunder som bruker for mye.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

D.O

Sitat fra: laumb på søn 25. aug 2013, kl. 11:32

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8217.msg96656.html#msg96656 har svart på dette i denne tråden
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA