Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HomeLink

Startet av Milzit, torsdag 22. august 2013, klokken 09:44

« forrige - neste »

Høgis

#210
Sitat fra: espenlg på søndag 23. februar 2014, klokken 00:30
Nope, det gjorde ikke susen heller. Har nå prøvd alle tricks: Nytt batteri i senderen, holde senderen inne i frunken osv. Bilen sier "Yes, der er den i boks - bare trykk save". Lysene blinker og alt er ok, men portåpneren reagerer ikke. Prøvde også programmere portåpneren til å akseptere en ny sender mens jeg trykte febrilsk på homelink-tingen i bilen men portåpneren fikk ikke noe ut av det og det var som om jeg ikke trykket på en sender. Ble en vrien forklaring det her, men vet ikke hva mer jeg kan prøve annet enn å enten få portåpneren til å akseptere 868mhz fixed code (altså ikke bisecur / rotating code) eller å prøve det ghetto-trickset med den eksterne mottakeren som jeg har bestilt på eBay.

Kjenner meg igjen her ja. Akkurat det samme hos meg, etter utallige forsøk så gir jeg opp. Har nå gått for "jalla løsningen" og bestilt på ebay. Litt usikker på hvordan jeg skal få strøm til den nye "boksen". Jeg har en Crawford ultra excellent portåpner som har fungert feilfritt i over 8 år. For tilkobling av trykknapp-åpner så er det en liten kontakt som settes inn i motoren (se bilde). Kan ikke se at jeg kan få 12 eller 24V ut fra motoren. Nen forslag vedr. strømtilførsel? (må jeg evt. bestille flere Kina produkter som evt. denne?
http://www.ebay.com/itm/DC-24V-1A-Plug-EU-Power-Supply-Adapter-110V-220V-AC-In-LED-Lights-5-5-2-1mm-/310858688514?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item48609f2802  )
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Birger

Sitat fra: Høgis på søndag 23. februar 2014, klokken 14:44
Sitat fra: espenlg på søndag 23. februar 2014, klokken 00:30
Nope, det gjorde ikke susen heller. Har nå prøvd alle tricks: Nytt batteri i senderen, holde senderen inne i frunken osv. Bilen sier "Yes, der er den i boks - bare trykk save". Lysene blinker og alt er ok, men portåpneren reagerer ikke. Prøvde også programmere portåpneren til å akseptere en ny sender mens jeg trykte febrilsk på homelink-tingen i bilen men portåpneren fikk ikke noe ut av det og det var som om jeg ikke trykket på en sender. Ble en vrien forklaring det her, men vet ikke hva mer jeg kan prøve annet enn å enten få portåpneren til å akseptere 868mhz fixed code (altså ikke bisecur / rotating code) eller å prøve det ghetto-trickset med den eksterne mottakeren som jeg har bestilt på eBay.

Kjenner meg igjen her ja. Akkurat det samme hos meg, etter utallige forsøk så gir jeg opp.

Nå håper jeg alle som ikke får det til å fungere klager/gir beskjed til Tesla slik at det er håp om å få dette fikset.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

janmb

Jeg har aldri helt klart å se nytten av homelink i bilen i det hele tatt, så lenge man ikke har garasje med dør videre inn i huset.

For oss med frittstående garasje trenger man uansett en fjernkontroll til å åpne porten før bilen tas ut / etter den settes inn, og da forsvinner mye av poenget.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

zimba07

Sitat fra: janmb på mandag 24. februar 2014, klokken 07:53

For oss med frittstående garasje trenger man uansett en fjernkontroll til å åpne porten før bilen tas ut / etter den settes inn, og da forsvinner mye av poenget.

Eller man har en trykkbryter (eller fast fjernkontroll) ved inngangsdøra som man åpner porten med før man går ut :-)
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

akseln

Vi har frittstående garasje med fast fjernkontroll inne samt bryterpanel på garasjen. Home Link er helt klart nyttig for oss spesielt når nøkkelen ikke står i tenningen, men ligger i lomma.

SK901

Sitat fra: janmb på mandag 24. februar 2014, klokken 07:53
Jeg har aldri helt klart å se nytten av homelink i bilen i det hele tatt, så lenge man ikke har garasje med dør videre inn i huset.

For oss med frittstående garasje trenger man uansett en fjernkontroll til å åpne porten før bilen tas ut / etter den settes inn, og da forsvinner mye av poenget.

Jeg har egen bryter ved utgangsdøra til huset, slik at porten er åpen i det jeg når garasjen. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen ikke skulle ønske en slik løsning. HomeLink er utrolig praktisk, da man slipper styret med disse fjernkontrollene.

janmb

Misforstå meg rett, det er jo ingen minuser med homelink som mulighet, enten nytten er stor eller liten. Men for min del er garasjen hakket for langt unna så jeg må ha portabel fjernkontroll i lomma uansett og da forsvinner litt av poenget med homelink for min del - selv om jeg selvsagt kommer til å benytte den uansett :D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Sitat fra: janmb på mandag 24. februar 2014, klokken 18:40
Misforstå meg rett, det er jo ingen minuser med homelink som mulighet, enten nytten er stor eller liten. Men for min del er garasjen hakket for langt unna så jeg må ha portabel fjernkontroll i lomma uansett og da forsvinner litt av poenget med homelink for min del - selv om jeg selvsagt kommer til å benytte den uansett :D

Det finnes da måter å bøte på dette? Du kan f.eks. sette på en ekstern antenne på mottakeren (regner med det bare er en ledningstump som henger der pr nå? Jeg gjorde det, og da klarte jeg (med ferske batterier i senderen, vel å merke) å åpne porten fra motsatt side av fjorden.  :D

Nå har jeg gått over til en sak som lar meg åpne portene med en app på mobilen. Bruker det ikke så veldig ofte i praksis, men jeg kan se om portene er åpne eller ikke, og det var hovedgrunnen til at jeg installerte den. Jeg ser nemlig ikke portene fra huset, så det er greit å kunne sjekke om de er åpne om kvelden uten å måtte sette fra seg glasset og gå helt ned til garasjen.  8)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

For min del har jeg vippeport så det er helt uaktuelt for meg å operere porten fra lang avstand (uten å se den) av sikkerhetsmessige grunner uansett.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

espenlg

Jeg kjøpte jo den eBay-varianten og har koblet den til. Fjernkontrollen virker greit, men får fortsatt ikke bilen til å virke. Det er mye som tyder på at det er veldig kort rekkevidde (har dratt ut antennen i en lang en for å se om det hjalp). Kan det være noe feil med den jeg fikk eller har dere andre løst det på en fiffig måte? Også lurer jeg på - fikk noen med en slags manual til saken? Det er jo en knapp der jeg trykte på og det virket som om mottakeren ble programmert til senderen da, men når jeg trykker på senderen så slår releet inn, porten åpner/lukker men det virker ikke som releet slipper igjen? Står bare og piper helt til jeg trykker en gang til.. Snedig sak, jeg trenger tips!  :-\
S85 | Grå | 19" | Alt utstyr minus luft, hylle og 7-seter.
Bestilt 06.09.13 | Bekreftet 09.09.13 | VIN 24.09.13 | I produksjon 03.01.14 | Levering 21.02.14

Hyperstress


Sitat fra: espenlg på onsdag 05. mars 2014, klokken 21:32
Jeg kjøpte jo den eBay-varianten og har koblet den til. Fjernkontrollen virker greit, men får fortsatt ikke bilen til å virke. Det er mye som tyder på at det er veldig kort rekkevidde (har dratt ut antennen i en lang en for å se om det hjalp). Kan det være noe feil med den jeg fikk eller har dere andre løst det på en fiffig måte? Også lurer jeg på - fikk noen med en slags manual til saken? Det er jo en knapp der jeg trykte på og det virket som om mottakeren ble programmert til senderen da, men når jeg trykker på senderen så slår releet inn, porten åpner/lukker men det virker ikke som releet slipper igjen? Står bare og piper helt til jeg trykker en gang til.. Snedig sak, jeg trenger tips!  :-\

Har satt opp min nå. Har tydligvis litt annen tilkobling på åpneren enn mange andre. Jeg koblet den som vist på bilde:



Koblingene til høyre er strømtilkobling, og de to til venstre er de som kobles sammen av releet.



På min åpner kobles strøm på 24 og gnd, mens bryteren kobles på PB (push button) og gnd.





Jumperen på bildet velger hvordan releet skal være lukket. Om en tar den bort (eller bare setter den sidelengs for oppbevaring) så vil releet bare gi en puls, og ikke stå lukket :)

Ang kort rekkevidde: jeg bestilte to, den ene har normal rekkevidde, mens den andre har ca 5cm rekkevidde. Så da er det nok noe galt med de "uten" rekkevidde.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Høgis

Sitat fra: espenlg på onsdag 05. mars 2014, klokken 21:32
Jeg kjøpte jo den eBay-varianten og har koblet den til. Fjernkontrollen virker greit, men får fortsatt ikke bilen til å virke. Det er mye som tyder på at det er veldig kort rekkevidde (har dratt ut antennen i en lang en for å se om det hjalp). Kan det være noe feil med den jeg fikk eller har dere andre løst det på en fiffig måte? Også lurer jeg på - fikk noen med en slags manual til saken? Det er jo en knapp der jeg trykte på og det virket som om mottakeren ble programmert til senderen da, men når jeg trykker på senderen så slår releet inn, porten åpner/lukker men det virker ikke som releet slipper igjen? Står bare og piper helt til jeg trykker en gang til.. Snedig sak, jeg trenger tips!  :-\

Monterte "jalla" varianten fra Ebay. Får den til og fungere, men må holde noen sekunder, evt. trykke 2 ganger på HomeLink ikonet før den virker. Forventet ikke mye, men dette kjøpet var mer eller mindre bortkastet.
Rekkevidden er grei, men skulle ønsket den virket litt mere stabilt.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Havebigfun

jeg har tre som alle virket i noen få uker før de meldte seg ut- uten at jeg vet hvorfor :o

rsy

Sitat fra: JohanH på tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:17
Her kommer en miniguide på hvordan jeg etterhvert lagt en work-around på dette problemet.

Advarsel: Denne løsningen er litt ghetto.

Bakgrunn: Har en Hörmann Supramatic E(3) åpner med BiSecur (833 MHz) håndsendere. Har mange ganger uten problem klart å lære bilen signalet fra håndsender (får blinkende lys foran som bekreftelse) men aldri fått åpneren å reagere på signal fra bilen. Har heller ikke hjulpet å sette portåpneren i læremodus.

Bestilte meg en slik til 85 kr inkl. frakt:
http://www.ebay.com/itm/321029606704?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

I den lille svarte boksen ligger mottakeren. Den har fem innganger. Du kobler negative ledere i de to hvor jeg har koblet blått og positiv i de to hvor jeg koblet brun. Istedet for å bruke to kabler som jeg gjorde kan man selvfølgelig bare parallellkoble disse lederne lokalt i mottakeren. Den får strøm fra portåpneren (24V på min, står den også tar ned til 12V).




Bak på portåpneren er det et plastikkdeksel og bak der er det tilkoblingssted for ekstern bryter. Her koblet jeg så til negativ til negativ og positiv til positiv:




Fungerte på første forsøk, bilen lære signalet fra håndsenderen enkelt og åpener og lukker nå garasjen uten problemer. Signal fra håndsender/bil virker akkurat som orignal fjernkontroll: er porten åpen går den ned, er den stengt går den opp, er den i bevegelse så stopper den (d.v.s. impulssignal).

Min erfaring tilsier at denne løsningen vil fungere også på andre åpnere enn Hörmann, hvis du har inngang for å koble til en ekstern enhet/mottaker/trykknapp.

Heisann, jeg har kjøpt denne boksen, og har koblet den akkurat slik som deg. Bilen er programmert med signalet til fjernkontrollen, og dette fungrer bra. Problemet er når man trykket på homelink-knappen i bilen. Da sender den rett og slett signalet for lenge, slik at porten går litt opp, og så ned igjen. På samme måte som om man holder knappen på fjernkontrollen inne for lenge. Porten går derfor bare litt og så tilbake igjen. Har du en idee om hvordan man setter denne boksen til å ha et delay før den trigger igjen? Hvis det er mulig...

RSy

JohanH


Sitat fra: rsy på fredag 21. mars 2014, klokken 20:55
Sitat fra: JohanH på tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:17
Her kommer en miniguide på hvordan jeg etterhvert lagt en work-around på dette problemet.

Advarsel: Denne løsningen er litt ghetto.

Bakgrunn: Har en Hörmann Supramatic E(3) åpner med BiSecur (833 MHz) håndsendere. Har mange ganger uten problem klart å lære bilen signalet fra håndsender (får blinkende lys foran som bekreftelse) men aldri fått åpneren å reagere på signal fra bilen. Har heller ikke hjulpet å sette portåpneren i læremodus.

Bestilte meg en slik til 85 kr inkl. frakt:
http://www.ebay.com/itm/321029606704?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

I den lille svarte boksen ligger mottakeren. Den har fem innganger. Du kobler negative ledere i de to hvor jeg har koblet blått og positiv i de to hvor jeg koblet brun. Istedet for å bruke to kabler som jeg gjorde kan man selvfølgelig bare parallellkoble disse lederne lokalt i mottakeren. Den får strøm fra portåpneren (24V på min, står den også tar ned til 12V).




Bak på portåpneren er det et plastikkdeksel og bak der er det tilkoblingssted for ekstern bryter. Her koblet jeg så til negativ til negativ og positiv til positiv:




Fungerte på første forsøk, bilen lære signalet fra håndsenderen enkelt og åpener og lukker nå garasjen uten problemer. Signal fra håndsender/bil virker akkurat som orignal fjernkontroll: er porten åpen går den ned, er den stengt går den opp, er den i bevegelse så stopper den (d.v.s. impulssignal).

Min erfaring tilsier at denne løsningen vil fungere også på andre åpnere enn Hörmann, hvis du har inngang for å koble til en ekstern enhet/mottaker/trykknapp.

Heisann, jeg har kjøpt denne boksen, og har koblet den akkurat slik som deg. Bilen er programmert med signalet til fjernkontrollen, og dette fungrer bra. Problemet er når man trykket på homelink-knappen i bilen. Da sender den rett og slett signalet for lenge, slik at porten går litt opp, og så ned igjen. På samme måte som om man holder knappen på fjernkontrollen inne for lenge. Porten går derfor bare litt og så tilbake igjen. Har du en idee om hvordan man setter denne boksen til å ha et delay før den trigger igjen? Hvis det er mulig...

RSy

Jeg har ofte samme problem. Ikke når man åpner men da porten skal ned. Det er jo en "jumper" (hva heter det på norsk? En sån som ofte var på hovedkort i datorer før) men har ikke testet å flytte den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA