Lade TMS i Sverige (Gøteborg)

Startet av ELbilist1, søndag 18. august 2013, klokken 10:53

« forrige - neste »

ELbilist1

Hei.
Kan noen gi meg gode tips for å lade.
Skal hente bilen min 18 Sept på Alna, å kjøre direkte til Gøteborg.
Hvordan og hvor jeg kan lade, Skal til Kristiansand etterpå.
Håper Brokelandsheia har Åpnet tildet!!!!

(Kansje denne tråden kan puttes under andre ladespørsmål,men vil ha opp interessen....)
Mvh:
:) Ren nytelse, hvær dag!

Øyvind.h

Hei. Bruk denne: http://uppladdning.nu/

I Gøteborg er det eluttak i Nordstan parkeringshus (husker ikke etasjen, men sjekk kartet!)
Der får du i hvert fall 16A (mener jeg leste en her som skrev at Europeisk UMC ikke trekker mer enn 13A?)

Om du skal rett til Kristiansand etterpå kan du kjøre til Strømstad og ta fergen over til Sandefjord :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

glaserud

Forbudt å følge opp denne utenfor topic ;)

Angående UMCen i EU med de forskjellige adapterne (og sånn ca. hvor langt den lader per time):

Schuko: 13A 230V => 3kW (17km/time)
Blå rundstift (32A 1-fas): 32A 230V => 7,4kW (43km/t)
Rød rundstift (16A 3-fas): 16A 400V => 11kW (64 km/t)

Siden det er adapteret som sier hvor mye UMCen kan trekke, kan du få 16A på Schuko også, om du bruker en overgang fra Schuko til blå rundtstift og bruker rundstiftadapteret til UMCen sammen med å stille ned ladestrømmen fra 32A til 16A.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

JohanH

Jeg så den her da jeg var i Gbg nylig, utenfor Jula Sisjön (du finner det vel på Google maps). Det er utenfor byen litt...
Kansje andre Jula har det samme?

Ville gjette du får 11kW men du må ha egen type2-type2 kabel.

Patosan

Mener att jag har sett att de flesta IKEA i Sverige nu har flera platser för laddning, också med type-2.
Kanske inte det festligaste platsen att spendera tid på, men man kan alltid besöka restaurangen.
VIN 15026

LinkedIn

JohanH

Skal du bo en natt på hotell i Gbg? Tror mange bedre hoteller har en röd 400V/16A/3-fase plugg i garasjen. Ring på forhånd og avtal parkering og lading...

laumb

Sitat fra: JohanH på søndag 18. august 2013, klokken 11:18
Jeg så den her da jeg var i Gbg nylig, utenfor Jula Sisjön (du finner det vel på Google maps). Det er utenfor byen litt...

Her hadde jeg bare nappa ut den røde kontakten og koblet på UMC med 400V 16A 3-fas adapteret og ladet med 11kW.

JohanH

Sitat fra: laumb på søndag 18. august 2013, klokken 11:30

Sitat fra: JohanH på søndag 18. august 2013, klokken 11:18

Her hadde jeg bare nappa ut den røde kontakten og koblet på UMC med 400V 16A 3-fas adapteret og ladet med 11kW.

Sant det :)

Cowboystrekk

Hvordan er det med adaptere for type 2 - mode 3 - stasjoner? Ser Gbg har tilsammen 10 sånne temmelig sentrumsnært. Skal til sør-Sverige til neste vår\sommer og kommer ikke til å kjøpe chademo om den koster 10 000+. Å kunne lade batteriet fullt på 5-6 timer om det er tilnærma utlada høres fint ut :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

glaserud

Har ikke Teslaen native mode 3, da (ved å bruke en type 2 - type 2-kabel)?
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Riktig.

Trenger ikke adapter, bare type2 mode 3 til type 2 mode 3 (på folkemunne type 2 - type 2 eller Mennekes - Mennekes) kabel.

Cowboystrekk

MÅ vi kjøpe med en sånn kabel eller følger det med? Får vi da 10 kWh ut av boksen for oss med enkeltlader?

glaserud

Det som følger med er ladekabel for 230V husholdningskontakt, 230V rundstift enfase (blå) og 400V rundstift trefase (rød). Type 2-kabel følger ikke med.

Du *trenger* den ikke om du ikke skal lade på type 2-stasjoner.

Cowboystrekk

Hva koster en sånn kabel og hvor får man tak i det? :) I Sverige ser det ut som jeg blir nødt til å ha det med mindre det dukker opp SCer mellom Oslo-Gbg og Gbg-Malmö til neste sommer. Har lest et par steder at man ønsker å knytte Stockholm, Gbg og Mm sammen med SCer, det hadde gjort seg om de fikk til det om ikke alt for lenge. Ser det har poppet opp noen reservasjoner hos søta bror og nå så...

Celter

Forummedlemmene har gjort en fantastisk jobb med å finne ut hvor Norges første SC blir plassert, men hva med Sverige? Tesla påstår at man snart skal kunne kjøre fra Trondheim til Sør-Europa. Da trenge SC mellom Oslo og Gøteborg. Hvor kommer denne mon tro? Kanskje allerede under bygging? Regner med at for de fleste av oss er det viktigere å få dekket strekningen Oslo-Gøteborg enn Oslo-Stockholm.
Til trådstarter: Nordby kjøpesenter har 3 ladeplasser for el-bil. De er forøvrig nesten aldri i bruk. Du klarer å kjøre Nordby-Gøteborg t/r og Nordby- Kristiansand, via Strømstad-Sandefjord på en ladning.  Da gjenstår det bare å finne på noe å fordrive tiden med på Nordby!
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA