Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Charge & Drive ladekort

Startet av KaiRK, torsdag 15. august 2013, klokken 15:10

« forrige - neste »

KaiRK

Dette virker svært lovende: http://fortum.no/no/Strom-Privat/Bedrift/Strom/Bedrift/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/

Det blir riktignok 75.- for 30min lading, så får håpe de utvikler abonnements ordningen noe for de som skal bruke dette mye...
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

OddB

Det var da ganske uforståelig .... 2.5 kr pr minutt... for hva ?  om dette er gunstig eller ikke kommer vel litt på hvor mange kW du blir tilbudt ??
og gratis abb. ut året.. og så koster det ??
Det må da vel være mulig å kunne fylle uten å ha abonnement ?? Hadde tatt seg ut at du måtte abonnere på Statoil eller Shell for å få lov til å fylle der ... :P
Er det ikke mulig å komme med en enkel og grei pris pr. kWh ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Ladefabrikken

Jeg synes dette er den beste løsningen som har kommet til nå. Bestilte abonnement direkte. Abonnemente koster ingen ting prisen er den samme om man har kort eller betaler med sms. Slipper å få hurtiglading på telefonregninga. Man får et lite kort som man kan henge på bilnøklen.

Jeg heier på disse folka, ser også at de skal bygge ut ganske mye på Østlandet. :D :D :D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

OddB

Mulig det er den beste løsning til nå, men godt nok er det ikke...
Du sier at abb. er gratis... men det er vel bare i år.. Hva blir det til neste år ?
Hvor mange kW får du til 2.50 pr min ?

Det har vel ingen hensikt å ha en abonnementsordning hvis den er gratis ? OG uten å vite hvor mye man kommer til å måtte betale fast pr mnd blir det jo umulig å regne seg fram til en kWh-pris.
Om så det bare blir 10 kr pr mnd vil det jo bli en ganske heftig kWh-pris om man bare benytter seg av det en halvtime i året....

Nå er det snart tusenvis av Tesla Model S på veiene og dermed vil lademønsteret forandres ganske kraftig. Ikke all lading vil dekkes på en fornuftig måte bare med Teslas superladere, det vil oppstå et behov for sporadisk hurtiglading stort sett hvor som helst i landet.
Jeg ser ikke for meg at jeg skal ha en haug med abonnementer og ladebrikker fra forskjellige leverandører med meg i TILFELLE jeg skulle trenge litt hurtiglading ett eller annet sted i landet...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Focus

#4
Jeg tror vi må ha litt tålmodighet. I min ungdom var det ikke bensinstasjoner på hver hjørne. Da var det liten konkurranse stasjonene imellom, etter hvert som antallet øket satset noen på pris og vi måtte fylle selv, eller service og tanken ble fylt mens de sjekket oljen og vasket vinduer. I dag er det ikke noe valg ved pumpene alle må fylle selv det er ikke noe sevice å få, det er ikke noen krise deler å få kjøpt for å holde bilen i gang. Hvis du får kjøpt en plugg er du heldig. "men pølser og is har de".

Jeg tror at etter hvert som antallet elbiler vokser vil fler opsjoner vise seg med tanke på både pris og service så ta det litt rolig og vent å se hva markedet får til når det er 500000 elbiler på veien isteden for 10 15000 som det er nå. 
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

OddB

#5
Sitat fra: I-MIEV på torsdag 15. august 2013, klokken 23:03
Jeg tror vi må ha litt tålmodighet. I min ungdom var det ikke bensinstasjoner på hver hjørne. Da var det liten konkurranse stasjonene imellom, etter hvert som antallet øket satset noen på pris og vi måtte fylle selv, eller service og tanken ble fylt mens de sjekket oljen og vasket vinduer. I dag er det ikke noe valg ved pumpene alle må fylle selv det er ikke noe sevice å få, det er ikke noen krise deler å få kjøpt for å holde bilen i gang. Hvis du får kjøpt en plugg er du heldig. "men pølser og is har de".

Jeg tror at etter hvert som antallet elbiler vokser vil fler opsjoner vise seg med tanke på både pris og service så ta det litt rolig og vent å se hva markedet får til når det er 500000 elbiler på veien isteden for 10 15000 som det er nå.
Jeg tror ikke  tålmodighet er løsningen her... El-bileierne er ved ankomsten av Tesla model S helt klart på vei bort fra "de tålmodige entusiasters rekker", og uten en god infrastruktur vi nok ikke tallet på elbiler øke så mye.
For meg er det kun EN ting som så langt har hindret meg i å trykke på BESTILL-knappen på en Model S og det er den begredelige lade-infrastrukturen her i landet.
Fortell meg hvordan jeg kommer meg fra Oslo til Vesterålen i løpet av 48 timer med en el-bil ? Nord for Steinkjer finnes det ikke en eneste lader ! Selv om Tesla bygger ut et nettverk langs de største veiene trenges det fortsatt lett tilgjengelig hurtiglading på "knatter og knøs" rundt i landet. Jeg tror ikke verken myndighetene (Transnova) eller leverandørene av ladeprodukter ser hvor drastisk lademønsteret kommer til å endre seg de neste par årene.. Det skulle ikke forundre meg at Model S utgjør en fjerdedel av elbilene i landet ved utgangen av 2014.
Du drar linjene tilbake i tid og sammenligner med bensinstajonenes barndom, men selv da solgte man vel bensin ut fra en literpris, ikke ut fra en tanking eller pr minutt ved pumpen... ?og du trengte vel heller ikke å betale medlemskap i BP, Esso eller Shell for å få slippe til pumpene ?  Går vi langt tilbake ..til før krigen... var det nok vanskelig å rekke fra bensinstasjon til bensinstasjon, men da var heller ikke veinettet sammenhengende..  I realiteten har en elbilist i dag ikke et sammenhengende veinett, selv med en Tesla Model S. Frederic Hauge kom seg til Nordkapp men det tok sin tid...
Myndighetene bør som et minimum legge føringer som gjør det enkelt for  forbrukerne å sammenligne prisene til de forskjellige tilbyderne, og om det ikke kan brukes normale betalingsmåter (bankkort) så må det i hvert fall samkjøres slik at man ikke ender opp i et eneste kaos. Myndighetene må også legge til rette for å opprette ladestajoner i "grisgrendte strøk" Både for å gjøre det mulig for alle å kjøre elbil, samt å legge til rette for elbilturisme... 
Tålmodig... ? NOT :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

elektrolux

#6
Sitat fra: OddB på fredag 16. august 2013, klokken 00:05
Fortell meg hvordan jeg kommer meg fra Oslo til Vesterålen i løpet av 48 timer med en el-bil ?

Her snakker vi en tur på rundt 1500 km.

På en slik tur er det en fordel å bruke en modifisert classic eller en Tesla, da det er som du sier smått med Chademo ladestasjoner nordover.

Med en Tesla ville jeg lagt turen gjennom Sverige som har 400V TN strømnett og f.eks benyttet meg av en slik semiportabel ladestasjon: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel

Er litt usikker på hvor godt sterk laderen i Tesla S er, men la oss gå ut fra "worst case" og at bilens lader kun er på 10 kW som i følge Tesla selv gir 56 km/t ladehastighet:

Da starter en i Oslo kl 05:00 med 400 km på tanken. Etter ca 6 timer og 360 km nærmer tankenen seg tom. Regner da en realistisk og erfaringsmessig snittfart på 60 km/t. Lading vil så ta 6 1/2 time, og en kjører nye 360 km før en tar kvelden kl 24:00. Alle Hotel har 400V, så lading er ikke noe problem.

Altså, Første dag har en tilbakelagt 720 km på 18,5 timer, men Batteriet er tilnærmet tomt.

Dagen etter gjenstår ca 780 km og 22 timer av de 48 timene vi skal holde oss innenfor.

Kl. 07:00 er bilen fulladet og klar. Det samme er sjåføren, og ny 360 km etappe med ny ladestopp og ny 360 km etappe tar en til 1440 km og 44,5 timer etter start i Oslo. Klokken er nå blitt 01:30, bilen er tom og 60 km gjenstår. 1,5 timer med lading gir 84 km ekstra rekkevidde. Det tar 1 time å kjøre de siste 60 km og en når Vesterålen med 1/2 times margin. ;) I praksis måtte en nok tatt denne ladepausen mens en fremdeles er i Sverige og har tilgang på TN strømnettet.

I utregningen over er realistiske tall for ladehastighet og kjørehastighet brukt. Sjåføren vil få sine tiltrengte pauser hver 6. time. Gjennomsnittshastigheten over disse 47,5 timene blir ca 32 km/t. Regner en med tiden til bilen igjen er fulladet er en oppi 56 timer, og nede i 28 km/t snittfart. Dersom laderen i bilen hadde vært 22 kW ville turen kunne tatt kortere tid. Lader en på en hurtiglader langs ruten vil også turen kunne gjøre raskere.

Med selvbygget Think classic til en brøkdel av prisen til en Tesla S har vi for tiden tilsvarende snitthastighet på ca 36 km/t og ville kommet raskere fram en Tesla S'en. ( 200+ km rekkevidde og 0,5C ladehastighet fra 4 X 16A ) Vi kan enda nesten doble ladehastigheten vår, og er klar til kamp selv mot en Tesla med 22 kW lader ombord. Først når Tesla får utplassert sine 100 kW ladere langs ruten må vi innse at den gamle gode A266'en har møtt sin overmann. ;D


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Sitat fra: KaiRK på torsdag 15. august 2013, klokken 15:10
Dette virker svært lovende: http://fortum.no/no/Strom-Privat/Bedrift/Strom/Bedrift/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/

Det blir riktignok 75.- for 30min lading, så får håpe de utvikler abonnements ordningen noe for de som skal bruke dette mye...
Betaling pr minutt er en bedring selv om det helst skulle vært pr kWh, men jeg er litt skeptisk til det som står om at det er ingen månedsavgift ut året. Det betyr vel at man må begynne å betale månedsavgift fra neste år i tillegg til at man må betale pr minutt, da blir det ikke noen god deal likevel.

Jeg har selv hurtigladet 1 gang på et år nå, så noe abonnement er uaktuellt for meg. Jeg har likevel skaffet en "sjelden" avtale fra grønn kontakt siden den ikke har noen løpende utgifter og da koster kr 75 pr hurtiglading. Det er litt billigere enn sms betaling og jeg slipper å betalingstjenester på jobbtelefonen.

Det ser også ut til at det blir samarbeid mellom en del av lade-aktørene slik at jeg også kan lade på de fleste andre hurtigladere uten egen avtale med de, det hadde iallefall vært et stort fremskritt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

OddB

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 08:28
Sitat fra: OddB på fredag 16. august 2013, klokken 00:05
Fortell meg hvordan jeg kommer meg fra Oslo til Vesterålen i løpet av 48 timer med en el-bil ?

Her snakker vi en tur på rundt 1500 km.

På en slik tur er det en fordel å bruke en modifisert classic eller en Tesla, da det er som du sier smått med Chademo ladestasjoner nordover.

Med en Tesla ville jeg lagt turen gjennom Sverige som har 400V TN strømnett og f.eks benyttet meg av en slik semiportabel ladestasjon: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel

Er litt usikker på hvor godt sterk laderen i Tesla S er, men la oss gå ut fra "worst case" og at bilens lader kun er på 10 kW som i følge Tesla selv gir 56 km/t ladehastighet:

Da starter en i Oslo kl 05:00 med 400 km på tanken. Etter ca 6 timer og 360 km nærmer tankenen seg tom. Regner da en realistisk og erfaringsmessig snittfart på 60 km/t. Lading vil så ta 6 1/2 time, og en kjører nye 360 km før en tar kvelden kl 24:00. Alle Hotel har 400V, så lading er ikke noe problem.

Altså, Første dag har en tilbakelagt 720 km på 18,5 timer, men Batteriet er tilnærmet tomt.

Dagen etter gjenstår ca 780 km og 22 timer av de 48 timene vi skal holde oss innenfor.

Kl. 07:00 er bilen fulladet og klar. Det samme er sjåføren, og ny 360 km etappe med ny ladestopp og ny 360 km etappe tar en til 1440 km og 44,5 timer etter start i Oslo. Klokken er nå blitt 01:30, bilen er tom og 60 km gjenstår. 1,5 timer med lading gir 84 km ekstra rekkevidde. Det tar 1 time å kjøre de siste 60 km og en når Vesterålen med 1/2 times margin. ;) I praksis måtte en nok tatt denne ladepausen mens en fremdeles er i Sverige og har tilgang på TN strømnettet.

I utregningen over er realistiske tall for ladehastighet og kjørehastighet brukt. Sjåføren vil få sine tiltrengte pauser hver 6. time. Gjennomsnittshastigheten over disse 47,5 timene blir ca 32 km/t. Regner en med tiden til bilen igjen er fulladet er en oppi 56 timer, og nede i 28 km/t snittfart. Dersom laderen i bilen hadde vært 22 kW ville turen kunne tatt kortere tid. Lader en på en hurtiglader langs ruten vil også turen kunne gjøre raskere.

Med selvbygget Think classic til en brøkdel av prisen til en Tesla S har vi for tiden tilsvarende snitthastighet på ca 36 km/t og ville kommet raskere fram en Tesla S'en. ( 200+ km rekkevidde og 0,5C ladehastighet fra 4 X 16A ) Vi kan enda nesten doble ladehastigheten vår, og er klar til kamp selv mot en Tesla med 22 kW lader ombord. Først når Tesla får utplassert sine 100 kW ladere langs ruten må vi innse at den gamle gode A266'en har møtt sin overmann. ;D
Takk for utrolig grundig svar !! :D
For det første er nok ruten gjennom Sverige nærmere 2000 km enn 1500 km... Mulig det er nok type 2 (22kW) ladere midt i Nord-Sverige, det har jeg ikke sjekket, noe mindre  enn 22 kW lading når man er på langtur vil ta for lang tid, bortsett fra når man overnatter.
Har kjørt en Think en gang og ble overrasket over hvor stor den føltes inni, men jeg tror nok ikke den hadde dekket mine baksetepassasjerers behov :) Tøft at det går å bygge om en Think til å få en rekkevidde på 20 mil !
Tror jeg venter til Tesla får satt opp et par superladere langs i Nordland og gjør det på "gammelmåten".
Poenget med utsagnet mitt var å sette lys på den totale mangelen på ladeinfrastruktur nord for Trondheim. I tillegg til Superladere og andre DC hurtigladere (Chademo og Combo) må det bygges ut et tett nett av billige type 2 ladere (22 kW) over HELE landet, uansett om det bor noen med el-bil i nabolaget eller ikke...
Hadde ladeiinfrastrukturen vært god nok hadde jeg bestilt en Model S for lenge siden.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA