Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gruppekjøp: Vinterdekk og felg - Polarwheels + Nokian

Startet av leifarneb, onsdag 14. august 2013, klokken 16:24

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Sitat fra: cra på tirsdag 25. februar 2014, klokken 12:59
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 25. februar 2014, klokken 12:53
Jeg er ingen ekspert på felger, men kan noen forklare meg hvorfor man subber borti innerskjermene med 19" Polar felger og ikke med 20"?  :o   
Ref. innlegget til Brede.

Det er vel dekket som subber borti, ikke felgen, så det har nok med summen av felg pluss dekk å gjøre.

Da må det jo bli enda vanskeligere med 20" og Hakka 8?  ???
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Newbee

Det burde ikke spille noen rolle hvorvidt det er 19" eller 20", såfremt bredden er den samme. De skal være like store  åkke som, +-4%. Å øke bredden/endre på innpresset vil derimot ha noe og si!
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Philip Marlowe

Sitat fra: Newbee på tirsdag 25. februar 2014, klokken 13:52
Det burde ikke spille noen rolle hvorvidt det er 19" eller 20", såfremt bredden er den samme. De skal være like store  åkke som, +-4%. Å øke bredden/endre på innpresset vil derimot ha noe og si!

Ja, da tror jeg at jeg forstår. Hvis man altså holder seg til samme dekkbredde som Tesla leverer, så skal man ikke subbe borti innerskjermene.  :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Cato76

Mine Polar felger har dekk med dim 20/255/35, og er bredere enn orginalfelgene. Jeg kjøpte felgene direkte av Polarwheels i Porsgrunn og de fikk testet noen 20" med 265 dekk på bilen min, som de mente skulle passe.  ???
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Newbee

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 25. februar 2014, klokken 14:01
Sitat fra: Newbee på tirsdag 25. februar 2014, klokken 13:52
Det burde ikke spille noen rolle hvorvidt det er 19" eller 20", såfremt bredden er den samme. De skal være like store  åkke som, +-4%. Å øke bredden/endre på innpresset vil derimot ha noe og si!

Ja, da tror jeg at jeg forstår. Hvis man altså holder seg til samme dekkbredde som Tesla leverer, så skal man ikke subbe borti innerskjermene.  :)


Kan også legge til at for de som kjøper Tesla med 21", er disse 265 brede bak, men fremdeles kun 245 foran.
255 foran kan være på grensen (eller over grensen), så jeg ville unngått det.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Zanka

Jeg har også Polar 20" med R2 og 255/35 rundt hele bilen, ingen subbing hos meg heller.
Har begynt å grue meg til sommer og dekkstøy, noen som vurderer å bytte til dekk med mindre støy enn org. dekk?
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Øggen

255/35/20 er for meg intet problem foran. MEN, har bare hatt bil litt over 1 uke og har ikke sett snø enda. Når hjulbuene får pakket seg litt så siger vel mattene ned og da kan KANSKJE skildret problem komme. Bare en tanke......

Voll1

20" med 255/35 har en total diameter på ca 686 mm (gummihøyde 89 mm)
19" med 245/45 har en total diameter på ca 703 mm (gummihøyde 110 mm)
Dermed er 19" større og skraper i innerskjerm med piggene.

Jeg er usikker på om de originale 19" sommerdekkene 245/45, også skraper i innerskjerm. Hvis ikke, så må det være den ekstra høyden pga selve piggene som forårsaker skrapingen. Eller så er årsaken "feilproduksjon/toleranser" hos Nokian, som gjør at de produserer større dekk enn tallene tilsier.

Kalkulator finnes f.eks. her http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

NB: Skrapingen skjer ikke ved fullt rattutslag, men ca halvt. Og bare ved rygging.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Newbee

Sitat fra: Voll1 på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:45
20" med 255/35 har en total diameter på ca 686 mm (gummihøyde 89 mm)
19" med 245/45 har en total diameter på ca 703 mm (gummihøyde 110 mm)
Dermed er 19" større og skraper i innerskjerm med piggene.

Jeg er usikker på om de originale 19" sommerdekkene 245/45, også skraper i innerskjerm. Hvis ikke, så må det være den ekstra høyden pga selve piggene som forårsaker skrapingen. Eller så er årsaken "feilproduksjon/toleranser" hos Nokian, som gjør at de produserer større dekk enn tallene tilsier.

Kalkulator finnes f.eks. her http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

NB: Skrapingen skjer ikke ved fullt rattutslag, men ca halvt. Og bare ved rygging.


Tror ikke du skal konkludere med at 19" er problemet grunnet større diameter. Forskjellen i bredde sammen med evt. feil innpress kan gjøre større forskjell, da skjermen er buet, og full rattutslag kan gjøre at det subber på "kanten" av dekket.

Dersom noen har opplevet subbing med 19" og 245 bredde på originalfelg ville jeg sjekket andre ting som løs innerskjerm osv. Dersom det ikke er originalfelg er innpress også relevant å sjekke.

Gummihøyden er irrelevant her, men grei tilleggsinfo for de som er opptatt ev "lavprofilen" :-)
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

nikola

Ang subbing i innerskjerm, så fortalte en dekk- og felgleverandør at Tesla originalfelger også subber (!?) pga konstruksjonsfeil da innerskjerm sitter for lavt.  Videre at original inpress på Tesla er 40mm, Polar har 35mm. Dvs at Polar felgen bygger lenger ut. Er det ytterkanten på dekket som subber? Han mente videre at det ikke skulle være noen forskjell på 19 og 20 Polar. Ikke vet jeg - bilen er ca 1 mnd unna.

Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

Balrog

Det har jeg ikke opplevd. Jeg ville vært relativt skeptisk til mer fakta formidlet av denne selgeren. La meg gjette at produktene han selger er "bedre enn det originale fra Tesla".
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

kennethl

Om hjulet subber i skjermen er det vel hjulet som er for stort eller har feil ET, og ikke skjermen som er for lav :)

Kan ikke se for meg at bilen blir typegodkjent med en slik konstruksjonsfeil heller.

nikola

Ja, han vil selvfølgelig selge, men det motbeviser ikke hans påstand. Jeg fikk inntrykk av at han forsøkte å si at Polar wheels lå 5 mm lenger ut og at han også hadde vært borti problemet med Teslas originalfelger. At det er noen som har problemer med subbing og andre ikke, kan kanskje tyde på at det er et individuelt problem. Det er vel mange her på forumet som kjører på Polar wheels? Hvor er det Polar/Hakke 8-kombinasjonen subber? I ytterkant? I såfall er det feil impress.
Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

kennethl

Noen ganger kan en felg med ulike dekk oppleves slik, jeg har tidligere hatt biler hvor en dekktype ikke subbet men det var såpass nær at da man byttet til en annen type dekk så kom "veggen" på dekket borti ettersom den ene hadde rund kantprofil og den andre rett.

Spinner

Sitat fra: nikola på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:11Ang subbing i innerskjerm, så fortalte en dekk- og felgleverandør at Tesla originalfelger også subber (!?) pga konstruksjonsfeil da innerskjerm sitter for lavt.
Hvis jeg ikke husker helt feil så er det i forkant dekket er nærmest skjermen når man svinger helt, ikke over.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA