Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dere med bakovervendt sete uten isofix, hvor fester dere sikkerhetsstroppene?

Startet av Hanna, fredag 09. august 2013, klokken 09:23

« forrige - neste »

Hanna

Vi hadde planer om å få alle tre ungene i baksetet (to bakovervendte 9-18 kg seter og en fremovervendt 15-36 beltestol). Med denne kombinasjonen er det ikke mulig å bruke isofix-festene, så da trenger de bakovervendte setene sikkerhetsstropper i tillegg. Men, så finner ikke mannen noe sted å dra sikkerhetsstroppene rundt. Noen andre som er i samme situasjon og som har funnet en løsning?

Løsningen i dag er at eldstemann sitter i forsetet med sin beltestol, med airbagen slått av. Det går forsåvidt greit, men når vi er alle fem i bilen blir det ganske trangt for meg å sitte mellom de to bakovervendte isofix-setene i baksetet.  :P Det er ikke så ofte det skjer at vi er alle med i den bilen, men vi prøver å bruke den så mye som mulig på handleturer, kinobesøk, strandturer osv.  ;D
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

Trond Arve

Går fint å feste nede på sidene i seteryggen på forsetene. Forøvrig et bra tips for alle biler.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Om en voksen uansett må sitte i baksetet - ikke helt usannsynlig med små barn - får vi best plass ved å sette et sete ved vinduet og et i midten. Da kan den voksne sitte ved vinduet i stedet for i midten.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Hakuba

Jeg plukket ut to kraftige karabinkroker fra klatresekken og festet de først på hver side. Måtte rikse litt for å få festet de skikkelig, men er fornøyd med løsningen nå, spesielt når jeg av og til må flytte sete over i bensinbilen..

Hanna

Hmm, får kikke der. Jeg mente det stort sett på de fleste biler gikk an å feste rundt glideskinnene til setet foran, men mannen mente det ikke gikk med denne.

Uansett har det nå kommet nye regler for de bakovervendte setene (iSize-regler), og (med en overgangsfase) blir det forbudt med kombinasjonsseter som man kan feste enten med isofix eller bilbelte, så vi får avvente til vi har funnet ut hvilke seter vi har som er godkjent. Vi har et rikt utvalg bilseter, haha. Har lest masse om de reglene, men ettersom jeg har skjønt skal isofixfestene brukes i biler som er registrert etter 1. juli, og det ble vår bil. Er litt forvirret med tanke på de nye reglene, meget mulig jeg har misforstått.

Jeg vil gjerne ha alle tre ungene inn i baksetet mtp sikkerhet og for å frigjøre forseteplassen, men vet ikke om det blir mulig med de nye reglene.

Noen som vet mer om de enn hva jeg har klart å lese meg til?
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

Hanna

Setene kommer til å stå fast i el-bilen, blir kun flyttet for renhold, så det er greit nok.

Vi kjørte også med sete på siden og i midten, da jeg satt baki, men det går ikke om man skal bruke isofixfestene til bilsetene, da må de stå på hver side.
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

stine

Jeg har festa det i glideskinnene til forsetet. (Som jeg har gjort på alle biler våre seter er/har vært i).
Har to bakovervendte: ett isofixsete bak passasjersetet, og ett festa med belter bak føreren.
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

Trond Arve

Sitat fra: Hanna på fredag 09. august 2013, klokken 09:46
Jeg mente det stort sett på de fleste biler gikk an å feste rundt glideskinnene til setet foran, men mannen mente det ikke gikk med denne.
Her er framgangsmåten beskrevet i bruksanvisningen  for Britax Two Way: http://www.britax.no/bilseter/bilseter/two-way.

Er mulig å skru opp skinnene for å feste beltene, og skru fast etterpå (tror jeg har sett det som beskrevet i bruksanvisningen for BeSafe-seter), men det er litt styr.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Hanna

Å skru opp skinnene høres styrete ut ja. :P Jeg får ta en liten inspeksjon der etterpå.

Det er veldig greit å ha eldstemann i forsetet til hverdags (han kjører kun til og fra skolen, dvs. 1.4 km i 40-sone, så evt. kollisjoner vil ikke være kraftige der) og de to minste bak, men om vi skal alle sammen er det greit å ha passasjersetet ledig som sagt.
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

Trond Arve

Sitat fra: Hanna på fredag 09. august 2013, klokken 09:46
Uansett har det nå kommet nye regler for de bakovervendte setene (iSize-regler), og (med en overgangsfase) blir det forbudt med kombinasjonsseter som man kan feste enten med isofix eller bilbelte, så vi får avvente til vi har funnet ut hvilke seter vi har som er godkjent. Vi har et rikt utvalg bilseter, haha. Har lest masse om de reglene, men ettersom jeg har skjønt skal isofixfestene brukes i biler som er registrert etter 1. juli, og det ble vår bil. Er litt forvirret med tanke på de nye reglene, meget mulig jeg har misforstått.

Jeg vil gjerne ha alle tre ungene inn i baksetet mtp sikkerhet og for å frigjøre forseteplassen, men vet ikke om det blir mulig med de nye reglene.

Noen som vet mer om de enn hva jeg har klart å lese meg til?
Leste litt om iSize hos Trygg Trafikk. Så vidt jeg forstår betyr det ingenting med tanke på lovlighet, og man kan fortsette å bruke setene man allerede har kjøpt. Når det nye regelverket trer i kraft i 2014 kan man kjøpe nye seter som kun kan festes med Isofix.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

stine

Sitat fra: Hanna på fredag 09. august 2013, klokken 10:08
Å skru opp skinnene høres styrete ut ja. :P Jeg får ta en liten inspeksjon der etterpå.

Jeg har ikke skrudd opp skinnene. Har jeg montert feil kanskje...? Nå må jeg sjekke!  :o
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

Olofm

Jeg har også festet stroppene mine under skinnene til stolen foran. Må ta i litt, hvertfall på ene siden for å få stroppen under. Men når det er gjort, så sitter den veldig godt her.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Trond Arve

Sitat fra: stine på fredag 09. august 2013, klokken 10:19
Jeg har ikke skrudd opp skinnene. Har jeg montert feil kanskje...? Nå må jeg sjekke!  :o
Neida, det går helt sikkert fint det også, og minst like bra ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Hanna

Takk for svar. Det som stod på besafe sine sider var ørlitt forvirrende nemlig.  ;)

Vi har en ekstra utfordring iom at 3-åringen er ram på å ta ut armene av selene over skuldrene på det bakovervendte setet sitt. Jeg blir sprø av den ungen, uansett hva vi gjør kommer hun seg ut, vi har prøvd med sånn beltesamler, stramme beltet til maks, men hun er sta som et esel og kommer seg ut og sitter med armene over skulderbeltene. Vi stopper og forteller at det er strengt forbudt, vi fester henne på nytt, men hun gir seg pokker ikke. Vi har prøvde forskjellige seter, men hun kommer seg ut av alle (Be safe izi fix, Akta Graco Duologic, Britax HiWay).

Jeg ville veldig gjerne at hun skal sitte bakovervendt en stund til, men på grunn av dette har vi kjøpt et fremovervendt sete med sånn pall (Cybex Pallas) til å ha i Dieselbilen. Den kommer hun seg ikke ut av og så lenge hun er under vektgrensen for vanlig beltestol er dette tryggest. Cybex Pallas blir derimot ikke noe alternativ i Leafen. Jeg har prøvd og setebeltet i bilen er rett og slett for kort til å komme rundt og få festet.  :-\ Så jeg har bestilt Cybex Sirona for å prøve det. Det kan has bakovervendt med 5-punktssele eller fremovervendt med pall. Jeg håper selvsagt at hun skal sitte bakovervendt en god stund til i Leafen, men om hun fortsetter som hun gjør kommer jeg til å snu henne og bruke pallen i Sirona-setet.

Det er forresten dette som ikke kan brukes i Leafen, sånn til info. Bare med pallen altså, som vanlig beltestol funker det.


Det er dette jeg har bestilt og skal prøve i Leafen.
Bakover

Fremover med pall
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA