Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp

Startet av Mekanikeren-Trondheim, torsdag 08. august 2013, klokken 20:54

« forrige - neste »

Mekanikeren-Trondheim

Min Think 2000 mod står helt død på en parkeringsplass. Jeg har prøvd å koble et batteri på sigarettenner uttaket, men jeg får den ikke koblet fri girlåsen slik at jeg får til å taue bilen. Jeg holdt inne bremsen mens jeg vridde på tenningen slik man skal, det blinket i alarmene på dashbordet, men ingenting fungerte, Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal få av girlåsen? Har lest at det skal gå an å gå rett på ledningene dersom jeg tar av panseret, men jeg vet ikke helt hvor girlåsen sitter.

Yeyeye

Girlåsen ligger lett synlig på toppen av girboksen når panser er av, er et sort deksel over den. Har du nok spenning til å starte bilen, burde låsen gå av ved å sette bilen i N, så kan du koble fra batteriet mens tenningen er på. Om du har koblet et batteri på sigarettennerutaket kan sikringen fort ryke, et batteri kan gi sterk "ladestrøm" til et tomt 12voltsbatteri i forhold til en lader;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Mekanikeren-Trondheim

Jeg har ikke strøm i det hele tatt, ingenting virker. Sigarettpluggen ble temmelig varm da jeg prøvde ja. Jeg tenkte jeg kunne koble 12V direkte på polene på grlåsen, er det mulig?

Yeyeye

Det går nok sikkert,jeg kan dessverre for lite om girlåsen;) Har vært heldig og sluppet problem med den!
Bank bank!
Døde bilen fort, eller har den stått en stund? ta av fronten og bruk startkabler direkte på 12voltsbatteriet kanskje? via sigarettennern bør du bruke lader, har du type c-tek lader, må det være litt spenning for at den skal starte å lade.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Mekanikeren-Trondheim

Hei igjen, Jeg skal prøve å ta av fronten i ettermiddag og bytte 12V batteriet først. Dersom det ikke går må jeg gå direkte på girlåsen, håper da at det er bare å gi den et strømstøt på polene, slik at den åpner?

Elmo

Sitat fra: Mekanikeren-Trondheim på fredag 09. august 2013, klokken 06:12
Jeg skal prøve å ta av fronten i ettermiddag og bytte 12V batteriet først.

Dere med Think Classic bør jo fastmontere en Ctek lader tilkobling, så slipper dere å ta av fronten for å lade 12v.
http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Comfort-Indicator-ladekabel/36-3764
Må kanskje strekke ledningene litt da.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

OneMore

Heisan, det går fint og koble direkte på girlåsen.
Det er noe jeg gjør rett som det er.

Men jeg har en ledning som jeg kobler rett i kontakten. (enklere)
Du kunne selvfølgelig fått lånt den viss du ikke kan skaffe deg en.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar

Når du tar av panseret så vil du se to ledninger som kommer opp fra girkassen og som begge er skjøtet med en Superseal kontakt. Den ene er 2polet og den andre er 5 polet hvor 4 ledninger er i bruk. Det er den 2 polete som er til motoren. Opplegget er slik at motorkontrolleren snur strømretningen avhengig av hvilken vei motoren skal gå. Du må med andre ord forsøke begge veier for å få motoren til å gå ut av lås. Lurer du på noe så bare ring meg på 93064200

Mvh caspar
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Mekanikeren-Trondheim

Thinken våknet til liv med nytt 12V batteri, jeg skiftet batteriet og fikk til å kjøre hjem. Der koblet jeg til Actia instrumentet og fant kun en gammel feilmelding; - lading av 12V batteri. Jeg slettet alle feilmeldinger, men allikevel viser displayet på bilen system failure og den vil ikke ta lading av hovedbatteriene. Disse har spenning 119V og 41% PT. Det er ingen feilmeldinger på laderen. Det virker som at vannpumpa går hele tiden, når jeg kobler til nettstrøm øker turtallet på vannpumpa litt for så å falle litt igjen, Når jeg trekker ut støpselet stopper pumpa et sekund for så å starte igjen. Noen tips?

Mekanikeren-Trondheim

Jeg så at det var en sprekk i dekslet på inntaksboksen (Fordelingsskapet) Der sitter det et rele, det tok jeg ut og satte inn igjen, da stoppa endelig vannpumpa etter at jeg trakk ut støpslet, men den vil fremdeles ikke lade. Kan det muligens være fuktproblematikk?

Yeyeye

Ikke at jeg tror det er feilen, men hva viser temp paa hovedbatteri og paa ladern.
Beklager at jeg ikke far til aa skrive aa. Sikkert jentungen som har trykket paa noe lurt her, arghhhh....

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

cra

Sitat fra: Yeyeye på fredag 09. august 2013, klokken 22:37
Beklager at jeg ikke far til aa skrive aa. Sikkert jentungen som har trykket paa noe lurt her, arghhhh....

Bruker du Windows? Se om du har et lite symbol et sted som det står EN på, gjerne i nærheten av klokka. Trykk i så fall på den og velg NO eller Norsk hvis tilgjengelig. Eller du kan prøve Windows-tasten+K og se om det er noe i innstillingene for tastaturet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mekanikeren-Trondheim

Temp på lader og batteripakke er 16 grader (omgivelsestemp).

Yeyeye

Men får du til å kjøre nå, bare ikke lade?
Det at 12 volten hadde gått tom er jo å litt merkelig, men ser jeg også har den feilmeldingen på "nythinken" altså den med feil med lading av 12volt. Den "nye" thinken lader også med litt lavere spenning en min andre bil ser jeg 14volt kontra 14,2volt.
Prøvd å koble fra 12volten litt på nytt igjen? Min gråtass med alarm og startsperre har en og annen sjelden gang en hickup om da må jeg ta ut sikringen til alarmen, da ordner den seg igjen. Den kan finne på å slå på blinklysene som da står bare å lyser, eller den kan finne på at den fortsatt står på lading, selv etter at ladeledningen er utdratt. Sjelden, men det har skjedd meg en 5-6ganger på de 4 åra jeg har hatt den nå.


AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Mekanikeren-Trondheim

Hei igjen, ja jeg får til å kjøre, men ikke lade. Nå har jeg koblet opp Actiaen igjen og observerer at på "vanlige parametre" for laderen, så viser det 0A på nettstrøm og batteristrøm, men på tilstandsparametere er det både kontakt mellom BMS og lader og den viser her 10A nettstrøm. Det som er snedig er at ladediode viser vekselvis Ja og Nei og lading i gang viser tilsvarende vekselvis Ja og Nei. Kan det være dioden? Og hvor sitter den?  Skal la den stå på litt og se om jeg kan få opp ladestatus fra 41 til 42%. :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA