Hvordan funker standard 85 kWh kontra Performance?

Startet av VTeslaS, torsdag 08. august 2013, klokken 19:45

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 22:14
Når 60 greier 5.1 så er vell ikke 4.6 umulig på s :)
S60 så jeg i en test at er rask ift oppgitt prestanda. Praktisk diff mellom den og s85 virker ikke å være veldig stor. Antakelig er vekt en bidragsyter?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

EvenSteven

Jeg testet P85 ved prøvekjøring og draget med fult pådrag er helt vilt... men for voldsomt for min smak. Så tar på meg hatten og "rusler" ut på motorveien i min S60.. før vintern.. I hope!

Men forskjell vil man helt klart merke P85 har vel rundt 600 newton kontra S85 sine 440 - det er mye moment og har helt klart en innvirkning på limfølelsen mot seteryggen.
Tesla S P85+ sølv

Cowboystrekk

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2013, klokken 22:19
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 22:14
Når 60 greier 5.1 så er vell ikke 4.6 umulig på s :)
S60 så jeg i en test at er rask ift oppgitt prestanda. Praktisk diff mellom den og s85 virker ikke å være veldig stor. Antakelig er vekt en bidragsyter?
jo, kan hende vekt virker inn. Den er nesten 100 kg lettere og det hjelper vell litt :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Griffel

#18
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 23:04
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2013, klokken 22:19
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 22:14
Når 60 greier 5.1 så er vell ikke 4.6 umulig på s :)
S60 så jeg i en test at er rask ift oppgitt prestanda. Praktisk diff mellom den og s85 virker ikke å være veldig stor. Antakelig er vekt en bidragsyter?
jo, kan hende vekt virker inn. Den er nesten 100 kg lettere og det hjelper vell litt :)
Ikke glem veigrep og antispinn. Med en friksjonskoeffesent på 0,9 er maksimal akselerasjon uansett maksimalt dreimoment ca 5,4 sek. Med den ytelsen vi snakker om på disse bilene vil akselerasjon fra start være omternt den samme, begrenset av antispinnmekanismen, når en større del av "skyvet" går over til å overvinne luftmotstanden vinner den sterkeste. Meget godt veigrep er en forutsetning for å registrere noen forskjell ved lave hastigheter.
Noe mer detaljer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.msg94821.html#msg94821
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på fredag 09. august 2013, klokken 01:02
Ikke glem veigrep og antispinn. Med en friksjonskoeffesent på 0,9 er maksimal akselerasjon uansett maksimalt dreimoment ca 5,4 sek. Med den ytelsen vi snakker om på disse bilene vil akselerasjon fra start være omternt den samme, begrenset av antispinnmekanismen, når en større del av "skyvet" går over til å overvinne luftmotstanden vinner den sterkeste.
Men hvordan kan da en bil klare 0-100 på drøye 4 sek, om du mener den ikke skal kunne klare det under 5,4sek? Er det fordi vekt pga akselerasjonen overføres til bakdekkene, noe som gir høyere friksjon? Jeg kan ikke annet enn å vurdere fartsøkningen på speedometeret samt lytte til eiere som har testet begge. Mitt inntrykk er vesentlig raskere akselerasjon helt fra start i Performance, men jeg har selv ikke testet dem side om side. Det kan jeg være med på om en måned :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

#20
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. august 2013, klokken 07:47
Men hvordan kan da en bil klare 0-100 på drøye 4 sek, om du mener den ikke skal kunne klare det under 5,4sek?
Jeg mener ikke det. Med bedre friksjon kan det gå raskere.
Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.msg94821.html#msg94821

Når bilene har dette ytelses nivået spiller friksjonen en så stor rolle at tester for å oppnå maksimal akselerasjon må skje på spesielt unnerlag.
Derfor kan slike tester få ganske forskjellig resultat avhengig av dekk og veibane. Betong og grov asfalt gir høyere tall, dekk varierer en del.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

Sitat fra: Griffel på fredag 09. august 2013, klokken 01:02
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 23:04
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2013, klokken 22:19
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 22:14
Når 60 greier 5.1 så er vell ikke 4.6 umulig på s :)
S60 så jeg i en test at er rask ift oppgitt prestanda. Praktisk diff mellom den og s85 virker ikke å være veldig stor. Antakelig er vekt en bidragsyter?
jo, kan hende vekt virker inn. Den er nesten 100 kg lettere og det hjelper vell litt :)
Ikke glem veigrep og antispinn. Med en friksjonskoeffesent på 0,9 er maksimal akselerasjon uansett maksimalt dreimoment ca 5,4 sek. Med den ytelsen vi snakker om på disse bilene vil akselerasjon fra start være omternt den samme, begrenset av antispinnmekanismen, når en større del av "skyvet" går over til å overvinne luftmotstanden vinner den sterkeste. Meget godt veigrep er en forutsetning for å registrere noen forskjell ved lave hastigheter.
Noe mer detaljer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.msg94821.html#msg94821

Dette gjelder kun i teorien, men ikke alltid i praksis.

Hvis man bruker samme logikk/teori kan man f.eks si at dekkbredde (areal) ikke har noen innvirkning på frisksjon, det vet vi ikke stemmer med virkeligheten.

Griffel

[quote author=petersv link=topic=8689.msg106839#msg106839 date=1376031918
Dette gjelder kun i teorien, men ikke alltid i praksis.
Hvis man bruker samme logikk/teori kan man f.eks si at dekkbredde (areal) ikke har noen innvirkning på frisksjon, det vet vi ikke stemmer med virkeligheten.
[/quote]
Hadde du lest hva jeg skrev ville du se at høyere friksjonstall kan gi større akselerasjon.
Friksjonen varierer med dekktype, og veibane.
Det jeg sier er at i tillegg til dreimoment må en ha friksjon, derfor er det ikke uten videre gitt at et større dreimoment alene kan gi raskere akselerasjon når en nærmer seg slike grenser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

Sitat fra: Griffel på fredag 09. august 2013, klokken 01:02
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 23:04
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2013, klokken 22:19
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 22:14
Når 60 greier 5.1 så er vell ikke 4.6 umulig på s :)
S60 så jeg i en test at er rask ift oppgitt prestanda. Praktisk diff mellom den og s85 virker ikke å være veldig stor. Antakelig er vekt en bidragsyter?
jo, kan hende vekt virker inn. Den er nesten 100 kg lettere og det hjelper vell litt :)
Ikke glem veigrep og antispinn. Med en friksjonskoeffesent på 0,9 er maksimal akselerasjon uansett maksimalt dreimoment ca 5,4 sek. Med den ytelsen vi snakker om på disse bilene vil akselerasjon fra start være omternt den samme, begrenset av antispinnmekanismen, når en større del av "skyvet" går over til å overvinne luftmotstanden vinner den sterkeste. Meget godt veigrep er en forutsetning for å registrere noen forskjell ved lave hastigheter.
Noe mer detaljer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.msg94821.html#msg94821

Du tar utgangspunkt i en friksjonskoeffesent på 0,9. Er 0,9 ert slags gjennomsnitt for biler? Hva kan man anta er friksjonskoeffesent for en tms med 265 dekk bak og dekket er vanlig asfalt?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

EvenSteven

Du har rett i det, griffel.

Men følelsen av det ekstra momentet vil det merkes forskjell på. Selv om friksjonen mot underlaget er lik.
Jeg forsøkte et par ganger ved prøvekjøring å gi på fult ut av rundkjøring og rumpa slapp litt med en gang men da den fikk tak i underlaget kom presset enormt.
Men kunne jo vært moro å teste dette etterhvert som folk får bilene sine. Får jeg prøve din P85, så kan du prøve min S85 typ.
Tesla S P85+ sølv

teslaslaven

Enkelt svar:

Standard 85 funker fint, men er ikke like morsom.

Nuvolari

Sitat fra: hybridslaven på fredag 09. august 2013, klokken 09:28
Enkelt svar:

Standard 85 funker fint, men er ikke like morsom.

Håper ingen her tror at S85 ikke er bra nok :) Som jeg pleier å si, perf og perf + er pure fun ingenting annet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

teslaslaven

Alt er relativt. Men det blir for dumt når enkelte argumenterer med at en standard er like rask som en Performance. Trenger ikke ha PhD i ingeniørvitenskap for å kjenne forskjellen.

ebbrey

De fleste på TMC forklarer det veldig enkelt. Performance biler hopper fremmover. Det gjør ikke Standard.

Du mister lappen lengre i en performance over samme måleavstand :P
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

D.O

Sitat fra: Nuvolari på fredag 09. august 2013, klokken 09:26
Sitat fra: Griffel på fredag 09. august 2013, klokken 01:02
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 23:04
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2013, klokken 22:19
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 22:14
Når 60 greier 5.1 så er vell ikke 4.6 umulig på s :)
S60 så jeg i en test at er rask ift oppgitt prestanda. Praktisk diff mellom den og s85 virker ikke å være veldig stor. Antakelig er vekt en bidragsyter?
jo, kan hende vekt virker inn. Den er nesten 100 kg lettere og det hjelper vell litt :)
Ikke glem veigrep og antispinn. Med en friksjonskoeffesent på 0,9 er maksimal akselerasjon uansett maksimalt dreimoment ca 5,4 sek. Med den ytelsen vi snakker om på disse bilene vil akselerasjon fra start være omternt den samme, begrenset av antispinnmekanismen, når en større del av "skyvet" går over til å overvinne luftmotstanden vinner den sterkeste. Meget godt veigrep er en forutsetning for å registrere noen forskjell ved lave hastigheter.
Noe mer detaljer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.msg94821.html#msg94821

Du tar utgangspunkt i en friksjonskoeffesent på 0,9. Er 0,9 ert slags gjennomsnitt for biler? Hva kan man anta er friksjonskoeffesent for en tms med 265 dekk bak og dekket er vanlig asfalt?
Brede dekk med lavere profil gir mindre grep rett frem enn høyere profil og smalere dekk, men brede dekk gir ofte bedre grep sideveis. Dette er generelt sett, med samme type dekk og lik rulleomkrets. Så en 85p med 19" og dermed høyere profil/mykere dekk vil kunne slå en 85p+ i ett dragrace.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA