Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

Danii


Jærbuen

Da var dagen kommet, etter 6 mnd med venting. Meget magisk dag :)

Min sorte TMS uten "P" stod der og glinset, topp strøken uten en eneste ting å sette fingeren på.
Rask og informativ gjennomgang, ca 1 time. Mye var kjent stoff etter timer med studering, men for en som er helt blank, kan jeg godt forstå man kan få bakoversveis :)

Viktig å lære seg det grunnleggende først, så kan man heller studere finesser når man er vel hjemme.

Etter noen timer på jobb før hjemmreise ( vanskelig å konsentrere seg :) ), bar turen hjemover, heldigvis i sol og 9 grader, så bilen var like blank som da den forlot Tesla.

Fenomenal kjøremaskin, og mange "sultne" blikk :) Tok det pent og pyntligt hjemmover, måtte bare nyte i ro og mak. Litt støy fra panotak i vent-pos, men ikke sjenerende. Mest støy fra alle fossile med piggdekk :)

Vel hjemme i garasjen, frem med UMC for test av lading. Gav enkle 13A med Schuko, og rett opp i 16A ved bruk av rød adapter og 400V. Dette skal holde i massevis!

Hadde meg en prøvetur etter at middagen var fortært, full gass, sinsykt!! Hva skal mann med P? Denne er akkurat så sprek at den ikke slipper ved fullt pådrag, men drar særdeles godt avgårde!

Så nå er det opplæring av konemor, etablere profil og full pakke :)

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

GotMeTeslaMS

Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 21:38
Sitat fra: daniel_mh83 på fredag 21. februar 2014, klokken 20:03
jeg bestillte 28/10-13. med tech pakke å det der. kan jeg forvente eletrisk innfellbare speil osv?vet det sto noe om det før i denne tråden! har forøvrig brukket armen på fotballkamp idag! håper gibsen/oprasjon er tatt av eller før bilen kommer, i slutten av mars! vis ikke blir det mye kjøring på dama ;--8

Mest sannsynlig ikke, innfellbare speil kom med prisjusteringen sa de hos Tesla i dag.

God bedring med armen, du kommer fint til å kunne kjøre med en arm. Hadde du brukket høyre ankel hadde det vært verre  :)

Jeg fikk min Tesla på fredag. Bestilte i september, med techpakke. Et trykk på taket på "nøklen" bilen låses og speilene feller seg pent inn. So, be happy don´t worry :-)
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

GotMeTeslaMS

#1083
På fredag ble det endelig min tur. Der stod den: 85 kwh (ikke performance), luftfjærer, rød, med soltak, sorte standard seter, tech pakke, ekstra lydpakke, parkeringssensor  hattehylle, lastebøyler på taket, piggfri Nokian vinter dekk (levert av Tesla), rød og blå adapter (ja, begge var på plass). Kort sagt mye uten om bakoverseter, skinn, alarmpakke, xtra lyspakke og vinterpakke.

Jeg ble standsmessig hentet av Tesla i en MS på togsasjon og fikk en grundig innføring og gjennomgang i min Tesla da jeg var vel ankommet. Hadde lest meg opp på det meste i forkant, men uansett nyttig. Fikk noe info om siste patch versjon som jeg ikke hadde fått med meg, som f.eks. norsk stemme på GPS veiviser. Overtagelsen og utleveringen ble en veldig positiv opplevelse.

Fikk bilen fulladet for jeg hadde med bag og sekk og skulle rett på hytta (nær Beiotstølen). Ikke dumt valg av jomfrutur, for det ble en intro med de fleste kjøreforholdene som er sannsynlig på denne årstiden; tørr afalt og motorvei, køkjøring over Sollihøgda (bommet på en avkjøring :-), skikkelig sideveis piskregn og storm i vindkast, nullføre med isdannelse på svart asfalt og  skikkelig vinterføre med løssnø og sporet vei til slutt. Konklusjon: Bestått med glans.

Gjennomsnitt for turen ble 210 Wt/km. Hytta ligger ca 850 m høyere enn Drammen, klimaanlegget stod på 19-22 grader underveis (justerte opp med ble kaldere vær ute - var litt frossen). Jeg kjørte ca 24 mil og hadde estimert igjen 11 mil (i følge bilen) det var med utgangspunkt i 95% fulladet. Tempraturen sank fra ca +4 til - 4. Litt hoderegning sier da at jeg skulle kunne tynet ut ca 35-40 mil med 100% lading og litt ekstra kraft på "reserve tank" om jeg har skjønt alt riktig. Det holder i bøtter og spann for meg da også hjemmet ligger ca 24 mil fra hytta.

Selv på motorveien fikk jeg meg ikke til å trykke "klampen i bånn" for å teste akselrasjonen. Allerede halveis kom følelsen av å skulle havne i skogen eller ta av og lette :). Men, en kjapp forbikjøring ble foretatt underveis og "dæven" hvor ble det av den bilen 8).

Model S er helt nydelig å kjøre. Den bekrefter det jeg har trodd lenge; elmotor er helt overlegen bensin/disel. Når du i tillegg har luftfjærer, mye vekt og lavt tyngdepunkt kombinert med et glimrende stykke ingeniørkunst, så er det bare å ta av seg hatten (iallefall før du setter deg inn i bilen:)). Jeg er med andre ord overbevist/frelst. Lydpakken låter bedre enn det en bil som lytterom fortjener. Det gjelder ikke om bilen er en nesten lydløs Tesla MS selvfølgelig, da er det "perfect match". Så er det genialt at max volumet er økt fra 10 til 11. (Det gir jo litt ekstra sprut til heavy musikk ;D). Jeg måtte skru av musikken for å lytte til den øredøvende stillheten som ikke høres selv i 100 km/t på E18. Det blir litt surrealistisk når en ikke er helt tilvendt. Jeg måtte stadig sjekke speedometeret.

Vel fremme satte jeg bilen til lading i nyoppsatt 400V rød industri kontakt. Hjemme venter en 2-fase blå. Begge bør holde i massevis for over natta lading inbiller jeg meg nå.

Jeg har tidligere postert "aldri mer Tesla" grunnet diverse "grums" før levering. Om noen lurer på hva jeg synes nå, så elsker jeg iallefall den jeg har fått. Jeg vil ikke bytte mot noe annet og vakler i troen på at det ikke kan bli en Tesla til etter denne. Det skyldes selvfølgelig selve bilen men også en meget positiv "face-to-face" opplevelse med Tesla i Drammen.

Så til slutt, til dere som går å venter: Dere har valgt riktig og det er verdt ventingen.
Jeg tipper dere blir svært godt fornøyd med TMS. Det er iallefall jeg nå :).
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

krister461

Da var første dag i min egen Tesla omsider over. Overlevering gikk fint og bilen har fungert knirkefritt. Over 20 mil har det blitt og mye tid har også blitt brukt i bilen for uttesting og fremvisning.

Lademessig har jeg testet schuko (13A), rødt adapter med overgang til schuko (16A), blått adapter med 15 meters kabel og overgang til schuko (16A) og til slutt overgang fra blått adapter til 16A tre-fase som bilen lader på nå. Alt har fungert strålende så langt.

Kjøremessig er bilen (S85) strålende. Jeg merker ikke noen forskjell i aks i forhold til mine to prøvekjøringer i høst, men bilen virker mer komfortabel og mindre presis i styringen sammenlignet med testbilen. Usikker på om dette skyldes mangel av P+, eller at jeg har standardfjærer og vinterdekk. Har ikke tatt meg tid til å sjekke dekktrykk enda.

Jeg har vært en tur på jula og kjøpt mattesett for forseter, bakseter og bagasjerom. Ingen av de har perfekt match, men de er greie nok. Bagasjeromsmatten måtte beskjæres en del for å se ok ut.

Homelink tok noen forsøk men fungerte etterhvert.

Dagens største utfordring var festing av barnas DVD-spillere. Vi har et Nextbase click-system som egentlig skal festes rundt nakkestøtten, men dette var som forventet vanskelig i Teslaen. For minstemann i bakovervendt sete har jeg trekt en lengre reim under og rundt baksetet. Dette fungerer tilsynelatende greit og er bare synlig fra bagasjerommet siden reimen ligger under setebeskytteren. For storesøster i fremovervendt sete måtte jeg trekke borrelåsene rundt nakkestøtten og trekke en reim fra disse ned og under setefestene. Dette fungerer sånn noenlunde. Utfordringen er at borrelåssen gnager litt i nakkestøtten og strammes om man flytter setet bak eller løfter det opp. Man må derfor være påpasselig når man justerer på setet uten å løsne reimen først. Dog, skal det fungere greit nå både med min og fruens profil.

Ellers savner jeg flere oppevaringsrom. Men, jeg dropper nok senterkonsoll da rommet i midten virker praktisk til mange formål - f.eks. å oppbevare fem porsjoner med take away-kinamat.

Appen fungerer fint og bilen vil være ferdig oppladet når jeg står opp i morgen igjen. Da blir det vask og rydding av fossilbilen som skal selges. :)

Hyperstress


Sitat fra: krister461 på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:43
Da var første dag i min egen Tesla omsider over. Overlevering gikk fint og bilen har fungert knirkefritt. Over 20 mil har det blitt og mye tid har også blitt brukt i bilen for uttesting og fremvisning.

Lademessig har jeg testet schuko (13A), rødt adapter med overgang til schuko (16A), blått adapter med 15 meters kabel og overgang til schuko (16A) og til slutt overgang fra blått adapter til 16A tre-fase som bilen lader på nå. Alt har fungert strålende så langt.

Kjøremessig er bilen (S85) strålende. Jeg merker ikke noen forskjell i aks i forhold til mine to prøvekjøringer i høst, men bilen virker mer komfortabel og mindre presis i styringen sammenlignet med testbilen. Usikker på om dette skyldes mangel av P+, eller at jeg har standardfjærer og vinterdekk. Har ikke tatt meg tid til å sjekke dekktrykk enda.

Jeg har vært en tur på jula og kjøpt mattesett for forseter, bakseter og bagasjerom. Ingen av de har perfekt match, men de er greie nok. Bagasjeromsmatten måtte beskjæres en del for å se ok ut.

Homelink tok noen forsøk men fungerte etterhvert.

Dagens største utfordring var festing av barnas DVD-spillere. Vi har et Nextbase click-system som egentlig skal festes rundt nakkestøtten, men dette var som forventet vanskelig i Teslaen. For minstemann i bakovervendt sete har jeg trekt en lengre reim under og rundt baksetet. Dette fungerer tilsynelatende greit og er bare synlig fra bagasjerommet siden reimen ligger under setebeskytteren. For storesøster i fremovervendt sete måtte jeg trekke borrelåsene rundt nakkestøtten og trekke en reim fra disse ned og under setefestene. Dette fungerer sånn noenlunde. Utfordringen er at borrelåssen gnager litt i nakkestøtten og strammes om man flytter setet bak eller løfter det opp. Man må derfor være påpasselig når man justerer på setet uten å løsne reimen først. Dog, skal det fungere greit nå både med min og fruens profil.

Ellers savner jeg flere oppevaringsrom. Men, jeg dropper nok senterkonsoll da rommet i midten virker praktisk til mange formål - f.eks. å oppbevare fem porsjoner med take away-kinamat.

Appen fungerer fint og bilen vil være ferdig oppladet når jeg står opp i morgen igjen. Da blir det vask og rydding av fossilbilen som skal selges. :)

Regner med du har R2 dekk? I såfall ligger nok "problemet" med upresis styring der. Virker alt for bløte nå som det er så varmt. Og når dem ikke er innkjørt i tillegg så blir det så som så. Gleder meg til sommerdekka er klare :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

krister461

Har faktisk pirellidekk - skal få sjekket dekktrykket. Etter påske blir det 20'' Vredestein Ultrac Sessanta - spent på å prøve de. :)

rumi

Sitat fra: krister461 på lørdag 08. mars 2014, klokken 23:11
Har faktisk pirellidekk - skal få sjekket dekktrykket. Etter påske blir det 20'' Vredestein Ultrac Sessanta - spent på å prøve de. :)

Jeg opplevde selv noe "grøtete" styring med mine Hakka 7. Løsningen var å skifte til "Standard" i Steering Mode. Du kan jo se om det hjelper for deg.

Stiania79

Da er min første Tesla uke over - blitt 540 km uten problem :-)

Superlativene kunne fint fylt en side eller to så i god elbilforum ånd kan jeg heller bemerke et par småplukk:

A. Inne i airbaggen på førersiden er det en løs mutter eller tilsvarende som skrangler rundt. Merket det på tirsdag og hadde den inne hos Skøyen på onsdag uten at de fant noe. Lyden var også borte men kom tilbake på fredag og er der fremdeles... Blir en ny tur til Skøyen til uken.

B. Liten rift i gummilist ved panotaket - fikses på service. No biggy

C. Fikk først kontakt enkelt med app'n med nå er den konstant i waking car modus... Tatt energi saving off men funker fortsatt ikke. Står i garasje med full wifi dekning. Prøvd både iPhone 5 og iPad... Får høre m Tesla Skøyen.

Ellers - super happy. Lading via UMC funker utmerket og bilen kjører som en drøm.

Glede meg til mange år og kilometer i vår TMS. På fredag kommer Volkswagen E-up også så da blir det 100 prosent deilig strøm med null støy, null giring og fullt dreiemoment fra første meter :-)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Stiania79

Sitat fra: Stiania79 på søndag 09. mars 2014, klokken 19:38
Da er min første Tesla uke over - blitt 540 km uten problem :-)

Superlativene kunne fint fylt en side eller to så i god elbilforum ånd kan jeg heller bemerke et par småplukk:

A. Inne i airbaggen på førersiden er det en løs mutter eller tilsvarende som skrangler rundt. Merket det på tirsdag og hadde den inne hos Skøyen på onsdag uten at de fant noe. Lyden var også borte men kom tilbake på fredag og er der fremdeles... Blir en ny tur til Skøyen til uken.

B. Liten rift i gummilist ved panotaket - fikses på service. No biggy

C. Fikk først kontakt enkelt med app'n med nå er den konstant i waking car modus... Tatt energi saving off men funker fortsatt ikke. Står i garasje med full wifi dekning. Prøvd både iPhone 5 og iPad... Får høre m Tesla Skøyen.

Ellers - super happy. Lading via UMC funker utmerket og bilen kjører som en drøm.

Glede meg til mange år og kilometer i vår TMS. På fredag kommer Volkswagen E-up også så da blir det 100 prosent deilig strøm med null støy, null giring og fullt dreiemoment fra første meter :-)
[/quote

...og nokian r2 funker utmerket i fem pluss og bar asfalt. Skal prøve de til Valdres om to uker før sommerpakken kommer på. Anlegget er også MeGET bra - kommer fra Audi med bang og olufsen men liker det litt mer upolerte og røffe lydbildet i Tesla bedre. Her kjenner man også bassen dirre på leggen... Armin van buuren passer ypperlig til Tesla :-)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

krister461

Sitat fra: rumi på søndag 09. mars 2014, klokken 19:15
Jeg opplevde selv noe "grøtete" styring med mine Hakka 7. Løsningen var å skifte til "Standard" i Steering Mode. Du kan jo se om det hjelper for deg.
Takk for tips, men det var ingen forbedring sammenlignet med sport som jeg vanligvis bruker. :-)

MrDriveby

Sitat fra: Stiania79 på søndag 09. mars 2014, klokken 19:38
Da er min første Tesla uke over - blitt 540 km uten problem :-)

Superlativene kunne fint fylt en side eller to så i god elbilforum ånd kan jeg heller bemerke et par småplukk:

A. Inne i airbaggen på førersiden er det en løs mutter eller tilsvarende som skrangler rundt. Merket det på tirsdag og hadde den inne hos Skøyen på onsdag uten at de fant noe. Lyden var også borte men kom tilbake på fredag og er der fremdeles... Blir en ny tur til Skøyen til uken.

B. Liten rift i gummilist ved panotaket - fikses på service. No biggy

C. Fikk først kontakt enkelt med app'n med nå er den konstant i waking car modus... Tatt energi saving off men funker fortsatt ikke. Står i garasje med full wifi dekning. Prøvd både iPhone 5 og iPad... Får høre m Tesla Skøyen.

Ellers - super happy. Lading via UMC funker utmerket og bilen kjører som en drøm.

Glede meg til mange år og kilometer i vår TMS. På fredag kommer Volkswagen E-up også så da blir det 100 prosent deilig strøm med null støy, null giring og fullt dreiemoment fra første meter :-)

Har du prøvd å restarte den store skjermen? Dette har vist seg å hjelpe når det kommer til at man ikke får koblet opp via app'n. :)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.


Tai

Det kommer utfyllende rapport  ;)!  Var rimelig gåen i går kveld når jeg kom hjem,  man kanfaktisk kalle det en llang dag :)

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA