Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

Jimpec

Sitat fra: BMW850 på torsdag 07. november 2013, klokken 20:25
Sitat fra: Jimpec på onsdag 06. november 2013, klokken 12:29
Jeg mottok min bil for temmelig nøyaktig en uke siden. Siden mottakelsen har jeg kjørt ca 450 km og alt har fungert helt topp. Selvsagt litt klunder med lading et par ganger, men etter å ha lest forumet her i noen måneder så vet man hvordan man fikser denslags. Har uansett bestilt en Slimbox, og håper på bedring med det. Bruker forvarming nå som det har begynt å bli litt kaldere i garasjen på natten, og med styrestrøm fra en ladeboks så går det kanskje kjappere å vekke opp bilen på morgenen.

Iveren etter å gasse og virkelig kjenne på aksen gir seg rimelig fort. Etter det kommer det mer og mer fram for en herlig doning dette er. Køkjøring er jo bare fantastisk ifht både manuell og automat fossilkjerre. Komforten er på topp og lyden i lydpakken er fantastisk.

Alt i alt er jeg svært fornøyd og dette er virkelig min drømmebil. Deilig å cruise rundt i og vissheten om at jeg kjører i fra 99% av alle de andre på veien gir meg faktisk glede - men også ro ifht at ikke trenger å bevise det. Jeg bare kan - hvis jeg vil..
Sommerdekkene står fortsatt på men vinterdekkene står klar til montering. Helt normalt at vi venter til desember med vinterdekk her i Rogaland. Strålende fornøyd med at jeg valgte pluss-pakken. Dette var akkurat slik jeg ville ha det. Marginalt stivere og stumpere enn standard men likevel en skikkelig komfortbil. Dette kombinert med at den sitter som støpt i sving må sies å være unikt for en bil i denne størrelsen.

En annen sideeffekt ved å endelig ha fått bilen er at jeg får frigjort en masse tid som tidligere gikk til forumlesing. Må ærlig talt si at jeg nyter å ikke lese alle postene i tråden som omhandler "når får vi bilene våre" osv. Gleder meg til det blir flere som får bilene her og vi kan fokusere mer og mer på bilen og ikke det som skjer rundt.

Jimpec: Gratulerer! Om du er innom og leser: OK...det er fortsatt komfort altså? Det er det jeg trenger å vite. Dersom jeg oppgraderer til P+ vil leveringen bli utsatt fra april til mai og det er til å leve med. Er da også sikker på at bilen blir produsert i 2014 og at de generelt får bilen enda mer optimal. Mitt andre punkt er Støy...hvordan er dekk og vindstøyen på P+? Klart en hører det som på alle biler. Men jeg heller til oppfatningen at Performance-utgaven fortjener det beste understellet og at dette veier oppimot litt støy:) Det er endel som mener at P+ ikke støyer mer enn P med 21". Og selvfølgelig er det noen som mener det helt motsatte. prøver bare å overbevise meg selv hehe..... ;D

Ingenting å tenke på når du er så nære. Denne bilen fortjener P+. Komforten er helt på topp ved landeveiskjøring, og så er den akkurat så stiv på litt dårlig vei at du kjenner at dette er en sportslig familieracer. Men ikke i nærheten så humpete som en A4 S-line med 19" jeg hadde for noen år siden. Luftfjæringen utjevner mye.
Det er nok litt dekkstøy ja. Burde vært lagt noe mer guffe over skjermene bak for å dempe. Men dette er bare en ubetydelig detalj. Det bråker ikke - det bare lager litt lyd.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

D.O

@ Dr.ling Du skulle jo sagt i fra, slik at jeg kunne kommet å sett på bilen mens du var i området! Så faktisk en lik i Brønnøysund på onsdag. Hvordan opplevde du vinterdekkene over saltfjellet? og hva avtelete du med Tesla siden de kom med dekkene dine? Etter det jeg kjenner til er der ladere i Steinkjer, tenkte å kjøre innom der, evt kjøre Trh-Msj direkte. :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Zneip

Så bra at turen gikk problemfritt Dr.Ling. Det var trivelig å treffe deg hos Charlie (Roger), og morro å se enda en glisende Teslaeier. Kos deg med bilen.

Hilsen Zneip med 'Z'  ;D
Nord Trøndelag | X90D

skywalker

Fikk bilen i dag og har kjørt noen mil, ja...
Strålende fornøyd med kjøreopplevelsen og den herlige effekten. Savner de gode setene i bimmern, men venner meg sikkert til Tesla sine etterhvert. Fikk testet Pirellidekkene på glatta i dag og er imponert over hvor god det sitter med traction controllen på, her har tydelig vis elektronikken mye å si. Ungene trivdes godt i seteraden bakerst, men ser ikke for meg at de sitter der på langtur. Ingen feil eller mangler oppdaget så langt. Føler at jeg nesten fikk litt bonus, når prisen steg med over 80' over natten og Pirellidekkene ble levert på Cyclone felger. Alt i alt fikk jeg en skikkelig god følelse etter min første dag på veien.  ;D
2 stk Model 3 reservert 31.3.16
P85D rød P68018 levert 24.2.15
P85 levert 08.11.13(solgt)
Leaf tekna 2013 som #2
BMW 520 dat som nå er historie
Tidligere Think 65000km
Trondheim

Harlex

Sitat fra: Elektriske_Jan på onsdag 07. august 2013, klokken 20:40
Gratulerer med drømmebilen :)

2 spørsmål:

1. Dekkstøy i forhold til US demo-bilen?
2. 3G abo. Er du på nett med datatrafikk (web/navi) og fikk du vite noe mer om hvilke abo som står i bilen?

Kjøpte bevisst 19" med tanke på støy og den er BETYDELIG mindre enn us-mod med 21"
NAV og web fungerer som faen med eller annet 3 g abonnement. Bruker kun internettradio og surfer som f.... Betaler ikkje en dritt har jeg forstått... Hvor lenge varer den fordelen mon tro?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Thor2014

Sitat fra: Harlex på fredag 08. november 2013, klokken 22:54
Sitat fra: Elektriske_Jan på onsdag 07. august 2013, klokken 20:40
Gratulerer med drømmebilen :)

2 spørsmål:

1. Dekkstøy i forhold til US demo-bilen?
2. 3G abo. Er du på nett med datatrafikk (web/navi) og fikk du vite noe mer om hvilke abo som står i bilen?

Kjøpte bevisst 19" med tanke på støy og den er BETYDELIG mindre enn us-mod med 21"
NAV og web fungerer som faen med eller annet 3 g abonnement. Bruker kun internettradio og surfer som f.... Betaler ikkje en dritt har jeg forstått... Hvor lenge varer den fordelen mon tro?

Sannsynlig ikke så lenge når bruken er høy

ebbrey

Sitat fra: Harlex på fredag 08. november 2013, klokken 22:54
Betaler ikkje en dritt har jeg forstått... Hvor lenge varer den fordelen mon tro?

Jeg fikk beskjed idag om "lenge" siden de ikke var igang med og ordne noe annet enn gang.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

trygvelo

Sitat fra: skywalker på fredag 08. november 2013, klokken 21:17
Strålende fornøyd med kjøreopplevelsen og den herlige effekten. Savner de gode setene i bimmern, men venner meg sikkert til Tesla sine etterhvert. Fikk testet Pirellidekkene på glatta i dag og er imponert over hvor god det sitter med traction controllen på, her har tydelig vis elektronikken mye å si. Ungene trivdes godt i seteraden bakerst, men ser ikke for meg at de sitter der på langtur. Ingen feil eller mangler oppdaget så langt. Føler at jeg nesten fikk litt bonus, når prisen steg med over 80' over natten og Pirellidekkene ble levert på Cyclone felger. Alt i alt fikk jeg en skikkelig god følelse etter min første dag på veien.  ;D

Er det bare meg, lyset i rommet eller kameraet, eller er døra foran noe lysere enn resten av bilen?

skywalker

Sitat fra: trygvelo på fredag 08. november 2013, klokken 23:52
Sitat fra: skywalker på fredag 08. november 2013, klokken 21:17

Er det bare meg, lyset i rommet eller kameraet, eller er døra foran noe lysere enn resten av bilen?

Det er nok ikke deg, men heller både lyset og iphonen, det er noe galt med. Er forøvrig god fornøyd med lakkarbeidet som er utført,har ingen ting å utsette på det.
2 stk Model 3 reservert 31.3.16
P85D rød P68018 levert 24.2.15
P85 levert 08.11.13(solgt)
Leaf tekna 2013 som #2
BMW 520 dat som nå er historie
Tidligere Think 65000km
Trondheim

Også_Øyvind_H

Da var det også min tur.... ;D

Etter at bilen var ferdigprodusert, så gikk det vel et par uker før DS i Bergen tok kontakt på mail for å avtale levering (15.11). DS svarte alltid raskt på spørsmål jeg hadde og jeg ga selvsagt beskjed om at jeg kunne komme tidligere.

Etter en forsiktig oppfølging fra min side (er det mulig å....), fikk jeg fremskyndet levering 4 dager. Etter et par dager fikk endte vi opp med torsdag 7.11 kl. 14. Jeg bor et par timer sør for Bergen, og sa at jeg kom et par timer før pga logistikken - DS endret da overleveringstidspunktet asap. Suverent....

Da jeg ankom, kom vi inn i hallen - flere biler stod oppstilt klart til levering. Min ble kjørt ut i avgangshallen for inspeksjon. Kort oppsummert: Flott klargjøring og ingen vesentlige feil identifisert. Jeg oppdaga kun to avvik (som jeg ikke engang kommenterte til DS) - chromlister bak bakdørene er forskjøvet et par millimeter på begge sider i forhold til listene som er på bakdørene. I tillegg et det noen hvite striper i frunken (på plasten i det innerste rommet). Bagateller etter mitt syn.

DS gikk gjennom bilen inni og trykte i vei på skjermen. Jeg falt delvis av (skjermen er kjekk den, men det er jo bare et brett :) ).

Jeg hadde tenkt å gi beskjed om at jeg ville ha bilen levert på sommerdekkene, men jeg glemte å gi beskjed. De hadde heldigvis ikke lagt om  ;D, så Hakka R2 på Cyclone be lagt inn i bilen.

Alt i alt - god opplevelse av levering både i forkant og under overlevering!

Bilen var en nytelse å kjøre - jeg brukte ikke bremsepedalen fra Bergen til Haljem, så standard regen fungerer perfekt - snittforbruk 204 kWh i regn. Over Stord la jeg turen om vestsiden - bilen på standard 19 er en fryd på vestlandsveier. Er allikevel redd for at dekkene kun holder i måneder, ikke år... Tror kanskje jeg kan være interessert i å kjøpe standarddekk om noen har et sett til overs 8)

Folkens, på tross av alle mulige skrekkhistorier - sov godt i forkant og nyt pakka! På tross av et fantastisk ytre, et linjelekkert interiør (med ok kvalitet), en stor skjerm, så er det allikevel følelsen av å sette seg inn i bil v2.0 som er fantastisk. Det har jammen klart det... GO TESLA!

PS1: Standard S85 er rett for meg. Jeg kjenner allikevel forskjell på aks ifht til P85. Nå blir jeg ikke kvalm når jeg trykker ned pedalen.

PS2: Lading fungerer perfekt på ca 10A 230VIT (med plenty jordfeil i nettet (ikke hos meg)). Ikke en feilmelding (DS sa at laderene var nå mindre ømfindtlige?)

Digresjon: Syntes jeg kan huske at en av dere andre her inne som fikk bil i aug/tidlig sept hadde hvitt murhus med firkantskifer....? RundarBT kanskje....?  ::)

Og et par bilder:
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Cowboystrekk

Bra beskrivelse dr.ling! Men hvorfor kjørte du med 42 psi og ikke 50 som er anbefalt? 45 i dørkarmen +10% for nordiske vinterdekk. Det gir over 5% bedre rekkevidde :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Tesladigger

Gratulerer så mye, må ha vært en herlig dag ;D
Får min den 20. Nov, har også ønsket den tidligere, men ser ut for at jeg må vente. Gleder meg uansett.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

ebbrey

Sitat fra: taraquin på lørdag 09. november 2013, klokken 21:15
Bra beskrivelse dr.ling! Men hvorfor kjørte du med 42 psi og ikke 50 som er anbefalt? 45 i dørkarmen +10% for nordiske vinterdekk. Det gir over 5% bedre rekkevidde :)

"Nordiske vinterdekk" Gjelder dette bare R2 eller også Xi3? Hva er den øvre grensen TPMS piper på? Har lest laveste er 40 PSI, kjører dere med 50 PSI og advarsel?
11/2013 - 2018 Modell S

Cowboystrekk

Generelt for alle nordiske vinterdekk. Anbefalt max er 51 psi med kalde dekk. Dr.ling fikk jo tydeligvis advarsel med 42 psi.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ebbrey

Sitat fra: taraquin på lørdag 09. november 2013, klokken 23:28
Generelt for alle nordiske vinterdekk. Anbefalt max er 51 psi med kalde dekk. Dr.ling fikk jo tydeligvis advarsel med 42 psi.

Okei, sjekket Xi3 dekkene på michelin sidene. 850kg@50 PSI står som maks. Prøver det.
11/2013 - 2018 Modell S

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA