Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

EvenSteven

Sitat fra: Taubu på onsdag 09. oktober 2013, klokken 11:00
Oppsummering etter to uker...

Overlevering den 24. september i Stavanger foregikk raskt og ryddig. En kjapp instruksjon i basisfunksjoner, og jeg var avgårde!
Bilen: Grå metallic P85, 19", sort skinn, og alt unntatt dobbeltlader, "CF-spoiler" og ekstraseter på rad 3.
Nypolert bil, og etter mitt syn var det ingenting å utsette på klargjøringa.
Rolig kjøring ut av byen, prøvde å venne meg til regen-bremsing, samt få følelse med styring og "bortover-pedal".
Første aksellerasjon resulterte i hjertebank og vedvarende smil!
Dag EN resulterte i rest-range på under 40 km, men da hadde det vært en herlig kveld fra klokka 15 til klokka 23!

Pr. dags dato har jeg ikke opplevd noen feil eller mangler.
Måtte omstarte skjermen første dag for å få kontakt med 3G-nett, og deretter har alt fungert prikkfritt.
Etter oppdatering av systemprogramvare forrige helg, måtte jeg omstarte igjen, samt ta ut ladekabel, og sette den inn igjen for å få startet lading.

Bilen hilser ALLTID velkommen med å blunke med "øynene" og strekke ut "armene", når jeg kommer nær.
Dørhåndtakene fungerer hver gang slik de er tenkt!

Lys: Opplever xenon-lysene som meget gode, både nærlys og fjernlys.
Noe sentrering av fjærnlys, men fyller allikevel godt ut i sidene.
Vurderer ikke ekstralys iallfall!
Luftfjæring: Fantastisk!! Punktum!!
Skjermlys: Jeg bruker BARE night-mode, og justerer selv ned i tunneller ved behov. Det er også tilstrekkelig med lys på dagtid, og jeg synes det ser finere ut med mørk bakgrunn på skjermen
Panoramatak: Fantastisk lettvint i bruk, ingen ulyder overhodet!
Interiørbelysning: Lyspakke gir en fin steming i kupeen.
Seter: Veldig komfortable, fant meg fort en god sittestilling (jeg er 188cm), det samme gjorde min kjære som er 157cm! Litt manglende sidestøtte ved heftig svingkjøring.
Lydstudiopakke: Jeg ELSKER det!!
Radio: TUNEIN fungerer bedre enn DAB, også bedre enn Blaupunkt'en som sto i gammelbilen!
Home-link: På tredje forsøk lærte den seg hvordan det skulle gjøres, og har siden fungert prikkfritt
Parkeringsassistent: Utrolig gjennomtenkt, og godt visualisert med soner og avstand.
Aksellerasjonen er jo kjent... WOW!!!
Vinterpakke: Kunne gjerne hatt selvbetjening av setevarme fra baksetet.
Tech-pakke: Ville ikke kjøpt Tesla uten denne!!

I daglig bruk klarer jeg meg (nesten) med 10A lading, tør ikke gå høyere på grunn av garasjeportåpner og lys i garasjen. Ny kurs på 32A blir installert.
Ladeporten åpner ALLTID når jeg trykker på UMC'n, og bilen husker ladestrøm etter hvor jeg befinner meg. Lading på jobb går på 13A automatisk.
Snittforbruk totalt ligger på 200Wh/km

Bilen er VELDIG stillegående på 19", har prøvekjørt med 21".
Fjæring er fast og komfortabel på samme tid, og grov asfalt er støyende i alle biler.
Har ikke testet SC ennå, men det blir tur til Lyngdal om ikke lenge!

Jeg hadde store forventninger til Tesla'en, og alle er til de grader overgått!
Dette er fremtiden - i dag!!
Til dere som ikke har fått bilen ennå: Det er verdt å vente på!!!
Gled dere!

Fantastisk god info.
Hvor mange km får du pr.time ved 10A lading?
Kjører ca. 60km pr dag, så vurderer det å investere i 32A om dagen eller om standard stikk jeg har i dag vil holde?
Tesla S P85+ sølv

laumb


EvenSteven

Tesla S P85+ sølv

Runex

#693
Fikk lyst til å skrive en liten oppsummering av det jeg la merke til i løpet av vår første lange familietur (2 voksne, 3 barn og 1 hund i bur) fra Hamar t/r Lyngdal, en tur på 54 mil en vei. Jeg konsentrerer meg om enkelte ting jeg ønsker å nevne:

- Meget behagelig førermiljø, med unntak av (tidligere nevnt) elendig sidestøtte på begge forseter. Elsker regenfunksjonen når gasspedalen slippes. Deilig ratt. God cruisecontrol - samme som på Mercedes. Litt upresise rullehjul på rattet - dvs. litt for vanskelig å kontrollert rulle en og en linje (eller ett og ett nivå i volum). Disse er i alle fall ikke Premium  :P.

- Etter ca. 3 timers kjøring begynte baksetepassasjerene å klage på harde seter. Klagingen ble bare verre og verre ettersom tiden gikk. Jeg må innrømme at jeg begynte å få tresmak i baken selv også, noe jeg ikke har hatt på noen biler de siste årene. Akkurat det samme gjentok seg på hjemveien noen dager senere. Vi la en medbrakt dyne på sitteputa bak. Dette hjalp, men fortsatt ikke perfekt.
Dette problemet skyldes nok en kombinasjon av (litt for) hard stopping og lave seter som spesielt for baksetepassasjerer gjør at en sitter med kun bakerste del av rumpa i kontakt med setet. Dette er en svakhet jeg dessverre ikke ser noen løsning på før TMX kommer.

- Barna savnet både koppholdere og oppbevaringsplasser bak. De måtte sitte med flaskene sine i fanget, og telefoner, øreplugger, bøker/blader og godteri fløt omkring. Ikkje braa. Vi får kjøpe noe koppholderræl og helst et eller annet lommesystem på Biltema e.l. (noe jeg helst skulle unngått). De fikk riktignok dyttet noe småtteri (penger/nøkler) oppi dørhåndtakene, men det så ikke praktisk ut.

- Ser det diskuteres hvorvidt bilen er stillegående eller ei. Min erfaring (S85 med 19") er at det er svært lite støy ved lave hastigheter, men at hjulstøy øker ganske mye fra rundt 80km/t. Sammenlignet med premiumbiler støyer den nok merkbart mer i motorveihastighet. Håper noen kyndige kunne prøvd å støydempe hjulkasser og gulv i sin bil slik at vi kunne fått vite om det hjelper. Generelt kan jeg berolige de som venter med at støyen absolutt ikke er så plagsom at dette er noe stort problem.
La merke til en del støy gjennom panoramataket når vi kjørte i tunnel. Ellers ingen vindsus overhodet.

- Lytting på radio var preget av mye bortfall av signal. Prøvde både DAB og TuneIn (nettradio). Fikk mest stabile forhold (og best lyd) med nettradio, men den stoppet opp og bufret ganske ofte, spesielt i områder med dårlig 3G-dekning. Prøvde ikke FM noe særlig. Ble til slutt såpass lei dårlige lytterforhold at vi heller hørte på musikk som lå på telefonen. Denne turen ble for øvrig gjort før den nye SW-oppdateringen. Ikke prøvd ut radioforhold etter den ble lagt inn i natt.

- Erfarte at det er stor forskjell på effektforbruket ved tørr og våt veibane. På reisen sørover hadde vi regnvær og våt veibane hele veien, og brukte 213Wh/km i gjennomsnitt. På returen brukte vi kun 187Wh/km med samme kjørestil som nedover. Vi lå stort sett i 80-100km/t. Sjelden noe særlig over 100. Brukte cruisecontrol det meste av veien.

- Visste på forhånd at bagasjeplassen var ganske bra i TMS. Var likevel litt skeptisk fordi vi hadde Ford S-Max tidligere, og er bortskjemt med stor plass. Ble positivt overrasket over hvor mye vi klarte å stappe ned i frunken og den ekstra kjelleren under bagasjerommet. Fikk 2 bager, 1 liten koffert, 1 beautybag, 1 handlepose + type2-kabel og 12V-lader bare i frunken. Vips så var nesten halvparten av bagasjen vel plassert. Ikke like mye plass som i S-Max selvsagt, men jeg er imponert!

- Alltid problemfri automatisk oppkobling mot min Iphone 5 (i motsetning til flere andre biler jeg har erfaring fra). God handsfree. Savner derimot å kunne bla i musikkfilene som ligger på telefonen ved å bruke storskjermen.

- Skjermen(e) lyser for kraftig i tunneler på dagtid når skjermen står i auto- eller dagmodus (selv om jeg har skrudd ned styrken mye). Merkelig at ikke skjermene klarer å dimme ned i tunneler når hovedlysene tydeligvis klarer å tenne umiddelbart etter tunnelinngangen! Det må da gå an å koble disse to til samme sensor?

- Meget godt fornøyd med at jeg sparte mange penger og valgte standardversjon og 19". Aksellerasjonen er helt rå også på standard, og jeg forventer lavere pris på dekk i framtida enn "stakkarene"  ;) med 21". Vet ikke hva forskjellen er i støy osv. mellom 19" og 21" da jeg ikke har erfaring med 21".

Har siden jeg hentet bilen for 2 uker siden hatt noen tilfeller av meldinger om lav spenning på 12V-batteri samt tilhørende rekke med feilmeldinger som kommer i samme åndedrag ("ta kontakt med Tesla Service" osv.). Har også i to tilfeller kommet tilbake til bilen etter en dag med lading for så å oppdage at den ikke har ladet noe i det hele tatt. Dette er svært irriterende. Siste gang var i dag - lading ble startet noen timer etter at SW-oppdatering var gjennomført. Heretter må jeg vel stå og følge med om den lader hver gang jeg har satt inn ladekabelen. Dette må bli mer idiotsikkert og mindre kilent!

Alt i alt til nå: Terningkast 5++
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Lanber

Denne uka overlot jeg vidundret til kona og tok ibruk firmabilen min. Slett ingen dårlig skyss, rikelig utstyrt T5 Caravelle.  Umiddelbart tenkte jeg, her må de ha gjort noe feil på service. Steike ta for ei skrangle og ristekasse i forhold!  Ikkje gikk den noe særlig heller, kom til stadighet i kickdown på DSG i akselerasjon. 
Det tok velig kort tid å bli bortskjemt med hvordan bilkjøring KAN være

Cirion

Sitat fra: Lanber på lørdag 12. oktober 2013, klokken 06:55
Denne uka overlot jeg vidundret til kona og tok ibruk firmabilen min. Slett ingen dårlig skyss, rikelig utstyrt T5 Caravelle.  Umiddelbart tenkte jeg, her må de ha gjort noe feil på service. Steike ta for ei skrangle og ristekasse i forhold!  Ikkje gikk den noe særlig heller, kom til stadighet i kickdown på DSG i akselerasjon. 
Det tok velig kort tid å bli bortskjemt med hvordan bilkjøring KAN være
Du mener vel hvordan bilkjøring SKAL være?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

plvr

#696
Sitat fra: Runex på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:40
Var likevel litt skeptisk fordi vi hadde Ford S-Max tidligere, og er bortskjemt med stor plass. Ble positivt overrasket over hvor mye vi klarte å stappe ned i frunken og den ekstra kjelleren under bagasjerommet. Fikk 2 bager, 1 liten koffert, 1 beautybag, 1 handlepose + type2-kabel og 12V-lader bare i frunken. Vips så var nesten halvparten av bagasjen vel plassert. Ikke like mye plass som i S-Max selvsagt, men jeg er imponert!

Jeg sitter og kontemplerer med fingeren nokså tett på kjøpeknappen akkurat nå, og vi går også i så tilfelle fra en S-max. Ble betrygget at at du er fornøyd med plassen! Trenger plass til 3 barn, 2 av dem 1-åringer.

- Noen som etterhvert har fått litt erfaring med isofixseter og hvordan setene i praksis virker med LATCH-systemet (har sett litt ymse vurderinger tidligere)? Den eldste kan selvsagt vanligvis sitte i bakovervendt i trunken, men fungerer det greit å ha tre barneseter i midtre rad i de situasjonene bagasjerommene fylles opp?
- Det er dessuten en her hjemme som er bekymret for bilens bredde, med tanke på kjøring på smal vei, parkering i byen etc. Hadde vært nyttig å vite hvordan ektefelleresponsen var med tanke på akkurat det  :)
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

andyco


Sitat fra: plvr på lørdag 12. oktober 2013, klokken 11:53
Sitat fra: Runex på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:40
Var likevel litt skeptisk fordi vi hadde Ford S-Max tidligere, og er bortskjemt med stor plass. Ble positivt overrasket over hvor mye vi klarte å stappe ned i frunken og den ekstra kjelleren under bagasjerommet. Fikk 2 bager, 1 liten koffert, 1 beautybag, 1 handlepose + type2-kabel og 12V-lader bare i frunken. Vips så var nesten halvparten av bagasjen vel plassert. Ikke like mye plass som i S-Max selvsagt, men jeg er imponert!

Jeg sitter og kontemplerer med fingeren nokså tett på kjøpeknappen akkurat nå, og vi går også i så tilfelle fra en S-max. Ble betrygget at at du er fornøyd med plassen! Trenger plass til 3 barn, 2 av dem 1-åringer.

- Noen som etterhvert har fått litt erfaring med isofixseter og hvordan setene i praksis virker med LATCH-systemet (har sett litt ymse vurderinger tidligere)? Den eldste kan selvsagt vanligvis sitte i bakovervendt i trunken, men fungerer det greit å ha tre barneseter i midtre rad i de situasjonene bagasjerommene fylles opp?
- Det er dessuten en her hjemme som er bekymret for bilens bredde, med tanke på kjøring på smal vei, parkering i byen etc. Hadde vært nyttig å vite hvordan ektefelleresponsen var med tanke på akkurat det  :)
Vi har hatt en mini og en smax. Har tre aktive unger fra 7 og ned til 2 + vi er begge temmelig aktive mosjonist-syklister. (Altså sykler på taket erixkke helt uvanlig)
Solgte Minien når vi fikk TMSen. Etter 6 uker har vi kommet til at vi selger smaxen også, og kjøper en mindre elbil nummer 2. Ser foreløpig ut til å bli golf når den kommer. Teslaen har god nok plass til å romme oss, og med superladerne så skal det går helt fint å komme til hytta nord for Lillehammer, også med sykler på taket.

Kona kjører ikke teslaen mye, men gjør det så ofte hun kan. Hun sier at hun opplever ikke bredden på bilen som noen særlig overgang fra smaxen. Går fint å parkere med ryggekamera og parksensorer. Det eneste hun synes er litt ubehagelig er bakkestart som krever litt trening om bakken er bratt nok (bruke begge pedalene)


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

Elkjell

Sitat fra: andyco på lørdag 12. oktober 2013, klokken 17:10

Sitat fra: plvr på lørdag 12. oktober 2013, klokken 11:53
Sitat fra: Runex på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:40
Var likevel litt skeptisk fordi vi hadde Ford S-Max tidligere, og er bortskjemt med stor plass. Ble positivt overrasket over hvor mye vi klarte å stappe ned i frunken og den ekstra kjelleren under bagasjerommet. Fikk 2 bager, 1 liten koffert, 1 beautybag, 1 handlepose + type2-kabel og 12V-lader bare i frunken. Vips så var nesten halvparten av bagasjen vel plassert. Ikke like mye plass som i S-Max selvsagt, men jeg er imponert!

Jeg sitter og kontemplerer med fingeren nokså tett på kjøpeknappen akkurat nå, og vi går også i så tilfelle fra en S-max. Ble betrygget at at du er fornøyd med plassen! Trenger plass til 3 barn, 2 av dem 1-åringer.

- Noen som etterhvert har fått litt erfaring med isofixseter og hvordan setene i praksis virker med LATCH-systemet (har sett litt ymse vurderinger tidligere)? Den eldste kan selvsagt vanligvis sitte i bakovervendt i trunken, men fungerer det greit å ha tre barneseter i midtre rad i de situasjonene bagasjerommene fylles opp?
- Det er dessuten en her hjemme som er bekymret for bilens bredde, med tanke på kjøring på smal vei, parkering i byen etc. Hadde vært nyttig å vite hvordan ektefelleresponsen var med tanke på akkurat det  :)
Vi har hatt en mini og en smax. Har tre aktive unger fra 7 og ned til 2 + vi er begge temmelig aktive mosjonist-syklister. (Altså sykler på taket erixkke helt uvanlig)
Solgte Minien når vi fikk TMSen. Etter 6 uker har vi kommet til at vi selger smaxen også, og kjøper en mindre elbil nummer 2. Ser foreløpig ut til å bli golf når den kommer. Teslaen har god nok plass til å romme oss, og med superladerne så skal det går helt fint å komme til hytta nord for Lillehammer, også med sykler på taket.

Kona kjører ikke teslaen mye, men gjør det så ofte hun kan. Hun sier at hun opplever ikke bredden på bilen som noen særlig overgang fra smaxen. Går fint å parkere med ryggekamera og parksensorer. Det eneste hun synes er litt ubehagelig er bakkestart som krever litt trening om bakken er bratt nok (bruke begge pedalene)

Hjelper ikke creep mode på bakkestart ?

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Anew

Sitat fra: andyco på lørdag 12. oktober 2013, klokken 17:10
Teslaen har god nok plass til å romme oss, og med superladerne så skal det går helt fint å komme til hytta nord for Lillehammer, også med sykler på taket.
Har du kjørt noe særlig med sykler på taket ennå, og kan du i tilfelle si noe om hva det gjør med forbruket?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

TS

Sitat fra: plvr på lørdag 12. oktober 2013, klokken 11:53
Sitat fra: Runex på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:40
Var likevel litt skeptisk fordi vi hadde Ford S-Max tidligere, og er bortskjemt med stor plass. Ble positivt overrasket over hvor mye vi klarte å stappe ned i frunken og den ekstra kjelleren under bagasjerommet. Fikk 2 bager, 1 liten koffert, 1 beautybag, 1 handlepose + type2-kabel og 12V-lader bare i frunken. Vips så var nesten halvparten av bagasjen vel plassert. Ikke like mye plass som i S-Max selvsagt, men jeg er imponert!

Jeg sitter og kontemplerer med fingeren nokså tett på kjøpeknappen akkurat nå, og vi går også i så tilfelle fra en S-max. Ble betrygget at at du er fornøyd med plassen! Trenger plass til 3 barn, 2 av dem 1-åringer.

- Noen som etterhvert har fått litt erfaring med isofixseter og hvordan setene i praksis virker med LATCH-systemet (har sett litt ymse vurderinger tidligere)? Den eldste kan selvsagt vanligvis sitte i bakovervendt i trunken, men fungerer det greit å ha tre barneseter i midtre rad i de situasjonene bagasjerommene fylles opp?
- Det er dessuten en her hjemme som er bekymret for bilens bredde, med tanke på kjøring på smal vei, parkering i byen etc. Hadde vært nyttig å vite hvordan ektefelleresponsen var med tanke på akkurat det  :)
Isofix seter passer på LATCH fester , men ikke motsatt .
Du kan ha Isofix seter på alle i baksetet, men ikke samtidig . Dvs det i midten må være uten ISOfix

Du kan lese mer :
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8819.15.html

Model x kommer til å være i S max klassen størrelse messig men ellers lik Model S . Legg inn en reservasjon på den om det ikke blir Model S da  ;)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Lanber

Bilen er veldig bred, bredere enn noe annen hyllemeter familiebil vi bruker her til lands, den er også lang! 
Steike god bagasjeplass.
Bruk 10 høvdinger på bakovervendte seter, ungene elsker de setene og vips har du en midtplass i baksete ledig.
Passasjerairbag går å skru av men kan kun gjøres stillestående.

Vær klar over baksetet ikke egner seg for langkjøring med voksne i, det er ingen støtte under lårene.
Forsetene er helt prima, var skeptisk før jeg fikk bilen men har sett lyset nå.  Sitter bedre der enn i sofaen hjemme

Sitat fra: plvr på lørdag 12. oktober 2013, klokken 11:53
Sitat fra: Runex på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:40
Var likevel litt skeptisk fordi vi hadde Ford S-Max tidligere, og er bortskjemt med stor plass. Ble positivt overrasket over hvor mye vi klarte å stappe ned i frunken og den ekstra kjelleren under bagasjerommet. Fikk 2 bager, 1 liten koffert, 1 beautybag, 1 handlepose + type2-kabel og 12V-lader bare i frunken. Vips så var nesten halvparten av bagasjen vel plassert. Ikke like mye plass som i S-Max selvsagt, men jeg er imponert!

Jeg sitter og kontemplerer med fingeren nokså tett på kjøpeknappen akkurat nå, og vi går også i så tilfelle fra en S-max. Ble betrygget at at du er fornøyd med plassen! Trenger plass til 3 barn, 2 av dem 1-åringer.

- Noen som etterhvert har fått litt erfaring med isofixseter og hvordan setene i praksis virker med LATCH-systemet (har sett litt ymse vurderinger tidligere)? Den eldste kan selvsagt vanligvis sitte i bakovervendt i trunken, men fungerer det greit å ha tre barneseter i midtre rad i de situasjonene bagasjerommene fylles opp?
- Det er dessuten en her hjemme som er bekymret for bilens bredde, med tanke på kjøring på smal vei, parkering i byen etc. Hadde vært nyttig å vite hvordan ektefelleresponsen var med tanke på akkurat det  :)

laumb

Bilen stor? Neida! Får plass til hele på jobben jeg!

Bjoris

Hvordan er målene ifht Panamera? Står en Panamera i fellesgarasjen nå så det var jo interesant å se den på lik plass som vi har. Den stod fint, men må finparkeres, det er ikke bare å slenge inn en Panamera og jeg frykter at TMS er like stor, men ikke større vel?

Kallagtunet

Sitat fra: bjoris på lørdag 12. oktober 2013, klokken 21:13
Hvordan er målene ifht Panamera? Står en Panamera i fellesgarasjen nå så det var jo interesant å se den på lik plass som vi har. Den stod fint, men må finparkeres, det er ikke bare å slenge inn en Panamera og jeg frykter at TMS er like stor, men ikke større vel?

Googe er din venn... Helt sikkert kjappere å søke det opp enn å skrive en post for å spørre om målene her...

:) :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA