Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

Trondhjemer

Etter signering for over 3 år siden fikk jeg og Ole Edvin (4 år) vår bil utlevert i Trheim igår. For en FANTASTISK følelse. Alt vel de første 24 timer :-) JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Trondhjem

Solgt min Avensis, uten bil frem til levering av TMS

Tesla Model S85 | grey metallica | 19" | luft | tech | park | lyd | pano | dobbeltlader | barneseter

Kallagtunet

Begynner det ikke å bli på tide med en rapport fra en nybakt eier? M

oderering og kommentering i andre tråder kan du gjøre når du blir gammel, og det er det jo en stund til :)

Sitat fra: laumb på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:45


Tok med guttungen å hentet i dag!

Full review og bilder kommer!

Enkelt sagt: Hell yeah!

laumb

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 26. september 2013, klokken 00:01
Begynner det ikke å bli på tide med en rapport fra en nybakt eier? M

oderering og kommentering i andre tråder kan du gjøre når du blir gammel, og det er det jo en stund til :)

Sitat fra: laumb på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:45


Tok med guttungen å hentet i dag!

Full review og bilder kommer!

Enkelt sagt: Hell yeah!


Først og fremst, takk for en ENORM respons!
Har nesten ikke ord for hvor fornøyd jeg er med bilen.

Tanken enn så lenge har vært å få til en polering og voksing til helgen, for så å få tatt litt bilder og sette meg ned å skrive litt. Må også ta opp igjen en tråd mtp TOCN etableringen.
Neste steg blir å sette meg ned å rydde litt i mye rask i noen tråder. Utrolig hvor mye rart som havner i feil tråder. :P

Forøvrig har jeg ingen store bemerkninger. Bilen leverer, den leverer godt. Motor i S85 føltes like bra ut som P når jeg fikk den (Range ladet), men etter å ha tilbragt siste 29 timer med under 40% SOC merker man stor forskjell. 44% nå og fortsatt 6 timer med lading før jeg skal på jobb.
Merket meg at kW-meteret i bilen viser at bilen drar over 320kW - dette er vel ganske mye? P er jo spesifisert til 310kW på Tesla sine spec-sider?

I morgen blir det 24,4km til jobb med utelukkende Cruisekontroll. Må teste hva som skjer med forbruket da. Lå på 243Wh/km tidligere i dag. Synes det var mye.

Var veldig nysgjerrig på dette med høydemeter og strømforbruk i dag. Jeg bor i "bunn" av et boligfelt, rimelig bratt oppover. Usikker på høydemeter, men endomondo mener jeg har kommet meg opp 130meter eller noe når jeg har jogger "runden".
Tok derfor og satte inn og tok ut ladekabelen (for å nullstille "since last charge") og tok meg en tur opp til rettstrekka på toppen. Stoppa halvveis over:


Begynte nedstigningen etter dette, og så forskjellen i bunn:


Holdt ca. 20-25km/t hele veien, så jevnt som mulig oppover og nedover. Må si meg imponert over regen sitt bidrag til energi på vei ned.

Takk og å få på plass LED skiltlys i dag, samt nappa av emblemer på bakluka:


Selvfølgelig ble det litt Tesla-time da turgåere og andre som passerte ble veeeeldig nysgjerrig (bilen skiller seg ikke noe spesielt ut i krutt hvitt heller!).

Ble hasterydding av en del rot i garasjen og, men den fikk da sove litt til slutt. Fri på fredag, så da blir vel garasjen litt mer ryddig. 8-10cm klaring mellom portåpningen på hver side gjør det interessant å komme seg inn. Med kamera og knallbra sensorer er det ikke Noe stress å komme seg på plass med god plass foran og bak!




Wenche

Og Tesla-gliset var på plass?  ;D
Håper du har fått en søndagsbil, som jeg, for da er det bare de som elsker jobben sin, som jobber  ;) Lykke til  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

joern100

Vi hentet vår S60 på lørdag.
Litt rekkeviddeangst på første tur, men forsøker å holde fartsgrensen for å finnen ut hva bilen tåler. Angret litt på å spare 48.000 på mindre batteri, men håper det gir seg. Har tenkt og regnet og kalkulert på behov og avstand mellom ladepunkter og Superladere.
Litt ladetrøbbel med enkeltlader og Salto boks, men det er skrevet om andre steder. Får veldig bra service fra Sønnico og Salto, lønner seg å velge andre Tesla nerder....
Veldig fornøyd med finish, utstyrsnivå og kvalitetsfølelse. Kom fra en Prius, men i TMS er det ingenting som skrangler!

Var dog ikke forbedret på "ny-baby"angsten. Det er trangt i garasje og i garasjer andre steder. Skjønner at vi har tilpasset landet til litt mindre biler. Veldig glad for sensorer foran og bak!

Forum lesingen har blitt mindre, men merker at temaene har endret seg etter at biler blir levert. Kommer nok til å leve her en stund ;-)

Til de som venter: Rydd unna i garasje og hverdag. Her går det med mye oppmerksomhet!
Solgt Tesla S60

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på torsdag 26. september 2013, klokken 00:29
Forøvrig har jeg ingen store bemerkninger. Bilen leverer, den leverer godt. Motor i S85 føltes like bra ut som P når jeg fikk den (Range ladet), men etter å ha tilbragt siste 29 timer med under 40% SOC merker man stor forskjell. 44% nå og fortsatt 6 timer med lading før jeg skal på jobb.
Merket meg at kW-meteret i bilen viser at bilen drar over 320kW - dette er vel ganske mye? P er jo spesifisert til 310kW på Tesla sine spec-sider?
Grattis med ny bil og vel overstått ventetid :)
Ift. effektuttak - jeg har registrert det samme selv. Bilen min var ladet nesten helt til 100% når jeg hentet den (rett under 500km rated range), og da husker jeg at effektmåleren gikk godt over 320kW! Nå i det daglige har jeg satt max SOC til 80%, og batteriet får kose seg mellom 60 og 80% SOC ca (har vært nede i ca 50-55% en gang). Ser på effektmåleren at den nå topper ut et lite stykke under 320kW (veldig vanskelig å si nøyaktig hvor den stopper. Fortsatt absurd drag :)

Så ja - det virker å være forskjell i effektuttak utifra SOC. Leste JohanH kommentere det samme i sin P85, men om P85 har 30% kraftigere inverter (1200A vs 900A) burde den vel også takle fallende spenning bedre?

Det slo meg nå at den opplevde forbedringen i grep ved fullt pådrag (redusert hjulspinn på våt og tørr asfalt) kanskje er fordi jeg holder bilen på lavere SOC nå enn de første dagene (da stod den på 90%)? Hmmm burde kanskje sjekkes  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ELbilist1

Nå har jeg hatt bilen siden Torsdag 19 ( 1 uke) Såpåhøy tidmed en liten rapport...
Kjørte direkte til Gøteborg.
Bilen bruker vesentlig MYE mere Watt i 120 enn i 80!!
Nydelig å kjøre, STOR å parkere...
ELENDIG RADIO, har TESLA glemt å montere ANTENNE???
Sota rutene litt (35%), kostet 3200.

Jeg møtte 7 andre, den helga. Gratulerer ALLE sammen :) :)
:) Ren nytelse, hvær dag!

Paul

Sitat fra: laumb på torsdag 26. september 2013, klokken 00:29

Takk og å få på plass LED skiltlys i dag, samt nappa av emblemer på bakluka:



Ser ut mye renere og finere uten "emblemer"!!! skal gjøre lik på min svart TMS.

Kan du beskrive litt hvordan  har du fjernet emblemer uten å skade lakk? :)

laumb

Tok varmepistolen på svak varme og varmet opp til de var "varme å ta på, men ikke brennende".
Flytt en del på den så du ikke sprengvarmer ett område.

Da blir limet såpass løst at de var bare å nappe rett av med limet intakt.
Fordelen med ny bil.

Sprayet ett tynt strøk med "label off" fra Biltema for å sikre at alt lim var borte.
Brukte så en QuickDetailer Spray og en god mikrofiberklut til å vaske raskt over.

eclipse

#624
Angående rekkevidde og regenerering av strøm.

Jeg pendler mellom Stavanger og Stord og kjører da igjennom 3 undersjøiske tunneler med nøyaktig like lange oppstigninger som nedkjøring.

Denne strekningen går på E39 og fartsgrensen er stort sett 80 med innslag av 60 og 70 km/t. Jeg nullstiller Trip B for hver tur.

Snittforbruket på disse turene er 186 watt/km, men det som er interessant er at jeg leser av snittforbruket når jeg kjører inn i en tunnel, det er da på 186 watt/km, i bunnen av tunnelen (ca 3 km bakke med 8% fall) så viser snittforbruket (på hele turen) 176 watt/km og når jeg er oppe ved utgangen på andre siden så er snittforbruket tilbake på 186 watt/km :-)

Nå skal det sies at selv om det er 80 km/t i tunnelene så går ofte farten litt ned pga andre biler/tungtrafikk. Og opp legger jeg cruise control på 75 km/t

Det dette forteller meg er at på litt lengre turer så er snittforbuket ganske konstant selv om du har bakker, så lenge stigningene er noenlunde like bakkene.

På hverdagslig "rikkekjøring" ser jeg at snittforbruket ofte havne på litt over 200-210 watt/km
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

fonberg

Interessant ang. forbruk, Eclipse. Dette tyder på at din TMS har rimelig likt forbruk som vår Leaf på sammenlignbar kjøring. Har du forresten 19" eller 21"?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

el-fanboy

Sitat fra: fonberg på torsdag 26. september 2013, klokken 12:34
Interessant ang. forbruk, Eclipse. Dette tyder på at din TMS har rimelig likt forbruk som vår Leaf på sammenlignbar kjøring. Har du forresten 19" eller 21"?
Jeg var nede i 155-160 Wh/km nedover Østerdalen fra Alvdal til Elverum. 5-10% over fartsgrensene i 60, 70 og 80 sonene. Range mode på og soft kjøring. 21 tommere.  Må også ta i betraktning at det er ca 400 høydemeter netto nedover på de 17 mila.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på torsdag 26. september 2013, klokken 12:34
Interessant ang. forbruk, Eclipse. Dette tyder på at din TMS har rimelig likt forbruk som vår Leaf på sammenlignbar kjøring. Har du forresten 19" eller 21"?
Den ene målingen jeg gjorde tyder på at bilen underrapporterer forbruket med ca 10%. Jeg ville tatt tallene i bilen med en stor klype salt frem til vi får flere målinger av rapportert vs reelt forbruk! Men virker ikke som andre enn jeg har vært veldig opptatt av om tallene er reelle eller ei foreløpig :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cowboystrekk

Sitat fra: ELbilist1 på torsdag 26. september 2013, klokken 08:20
Nå har jeg hatt bilen siden Torsdag 19 ( 1 uke) Såpåhøy tidmed en liten rapport...
Kjørte direkte til Gøteborg.
Bilen bruker vesentlig MYE mere Watt i 120 enn i 80!!
Nydelig å kjøre, STOR å parkere...
ELENDIG RADIO, har TESLA glemt å montere ANTENNE???
Sota rutene litt (35%), kostet 3200.

Jeg møtte 7 andre, den helga. Gratulerer ALLE sammen :) :)
Skal kjøre dit kommende sommer. Hva lå forbruket på i 120 km\t? Testa du type 2-laderne på Ikea?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. september 2013, klokken 14:02
Sitat fra: fonberg på torsdag 26. september 2013, klokken 12:34
Interessant ang. forbruk, Eclipse. Dette tyder på at din TMS har rimelig likt forbruk som vår Leaf på sammenlignbar kjøring. Har du forresten 19" eller 21"?
Den ene målingen jeg gjorde tyder på at bilen underrapporterer forbruket med ca 10%. Jeg ville tatt tallene i bilen med en stor klype salt frem til vi får flere målinger av rapportert vs reelt forbruk! Men virker ikke som andre enn jeg har vært veldig opptatt av om tallene er reelle eller ei foreløpig :)

Jeg og helt sikkert mange med meg er absolutt interessert i rapportert vs reelt forbruk. Hvis avviket er i nærheten av 10% så er det jo ikke bra... Hvordan var målingen du bygger mistanken din om underrapportering på?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA