Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på torsdag 26. september 2013, klokken 14:49
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. september 2013, klokken 14:02
Sitat fra: fonberg på torsdag 26. september 2013, klokken 12:34
Interessant ang. forbruk, Eclipse. Dette tyder på at din TMS har rimelig likt forbruk som vår Leaf på sammenlignbar kjøring. Har du forresten 19" eller 21"?
Den ene målingen jeg gjorde tyder på at bilen underrapporterer forbruket med ca 10%. Jeg ville tatt tallene i bilen med en stor klype salt frem til vi får flere målinger av rapportert vs reelt forbruk! Men virker ikke som andre enn jeg har vært veldig opptatt av om tallene er reelle eller ei foreløpig :)

Jeg og helt sikkert mange med meg er absolutt interessert i rapportert vs reelt forbruk. Hvis avviket er i nærheten av 10% så er det jo ikke bra... Hvordan var målingen du bygger mistanken din om underrapportering på?
Målingen min må også tas med en klype salt, men jeg sjekket batteriets SOC i VisibleTesla. Kjørte deretter snaut 10 mil og sjekket SOC på nytt. Rapportert forbruk ift endring i SOC tilsa at batteriet er 75kWh. I diverse målinger er det tidligere konkludert med at ca 81-82kWh av batteriet er tilgjengelig for bruk. Ser jeg reduksjonen i SOC ift. andelen av batteriet som skal være tilgjengelig landet jeg på ca 10% underrapportering.

Men merk at dette er en enkelt måling. Standby-forbruk og andre faktorer kan påvirke tallene noe, og tap i ladeprosessen er holdt helt utenfor (det viktigste for meg er å se hvor langt jeg kommer på et fullt batteri, dernest hva bilen reelt sett bruker målt ved stikk-kontakten :)

Alternativt kan du ta utgangspunkt i at batteriet ditt er 75kWh, og deretter se tallene bilen rappoteres iht dette og selv beregne rekkevidde  :P

Videre diskusjon kan vi evt ta i en dedikert rekkevidde-tråd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. september 2013, klokken 15:28
Målingen min må også tas med en klype salt, men jeg sjekket batteriets SOC i VisibleTesla. Kjørte deretter snaut 10 mil og sjekket SOC på nytt. Rapportert forbruk ift endring i SOC tilsa at batteriet er 75kWh. I diverse målinger er det tidligere konkludert med at ca 81-82kWh av batteriet er tilgjengelig for bruk. Ser jeg reduksjonen i SOC ift. andelen av batteriet som skal være tilgjengelig landet jeg på ca 10% underrapportering.

Model S rapporterer 0km igjen ved 76kWh brukt. De siste 5kW er "reserve" under null. Det er godt mulig at den SOC-verdien også går til 0 ved 5kWh igjen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#632
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. september 2013, klokken 16:04
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. september 2013, klokken 15:28
Målingen min må også tas med en klype salt, men jeg sjekket batteriets SOC i VisibleTesla. Kjørte deretter snaut 10 mil og sjekket SOC på nytt. Rapportert forbruk ift endring i SOC tilsa at batteriet er 75kWh. I diverse målinger er det tidligere konkludert med at ca 81-82kWh av batteriet er tilgjengelig for bruk. Ser jeg reduksjonen i SOC ift. andelen av batteriet som skal være tilgjengelig landet jeg på ca 10% underrapportering.

Model S rapporterer 0km igjen ved 76kWh brukt. De siste 5kW er "reserve" under null. Det er godt mulig at den SOC-verdien også går til 0 ved 5kWh igjen?
Ja det kan hende at SOC rapporteres som 0 når rekkevidde angis som 0. Men dette finner jeg ut av på lengre turer opp mot 40 mil etterhvert :) Klarer jeg eksempelvis å holde meg på 160w/km i følge bilen (lett når jeg ligger i rundt 80km/t i OK temp kommer jeg teoretisk 47 mil før jeg begynner på reservetanken, som da skal være drøyt 3 mil. Dvs 50 mil skal gå fint om bilen rapporterer 160w/km.

Uansett - om bilen sier 0km rekkevidde igjen ved 76kWh og man deretter har 5kWh skult reserve så kan man teoretisk kjøre til det står ca 81kWh forbrukt energi da. Egentlig veldig enkelt å måle :)

Flott om noen sjekker SOC i VisibleTesla ved lav gjenværende rekkevidde! Hadde håpet SOC der var mer presis enn å utelate utnyttbar batterikapasitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daggad

Hadde vært supert med en egen "faktisk rekkevidde" tråd. Ser mange kvier seg på 30-35mils turer i 85kW utgaven. Det kan da ikke være så vanskelig ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Havebigfun

Egentlig burde vi målt forbruk/km fra stikkontakten.
Problemet da blir at den vil være veldig avhengig av mange faktorer som temp, ladehastighet ol.

Pauf

Tatt en tur fra Tønsberg til Trondheim og tilbake. Ingen problemer med det. Må imidlertid være litt forsiktig med gassen fra Tønsberg til Lillehammer, det lengste strekket. Bruker en god del mer energi i konstant 100 km/t enn 85km/t, så jeg dempet meg litt fra Drammen. Lading på Lillehammer og Dombås. Morro med skikkelig ladefart. Kjørte på cruisekontroll mesteparten av veien. Holdt stort sett fartsgrensene. Brukte 183 Wh/km fra Tønsberg til Lillehammer, men bare 163 Wh/km videre opp til Trondheim. På tilbaketuren brukte jeg 188 Wh/km på hele strekket Trondheim - Tønsberg, så det er fullt mulig å få brukbar rekkevidde med litt forsiktig kjøring.
PaulF

Anew

Sitat fra: joern100 på torsdag 26. september 2013, klokken 07:36
Vi hentet vår S60 på lørdag.
Litt rekkeviddeangst på første tur, men forsøker å holde fartsgrensen for å finnen ut hva bilen tåler.
Øyh! Det er ikke lov å snakke om rekkeviddeangst uten å si noe om hvilke avstander det faktisk er snakk om! ;)
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

ELbilist1

Ikke vær redd...
Kjørte fra Alnabru til Gøteborg.
380km på batteriet, 34 mil og 34km igjen når jeg parkerte.
Sparte på kreftene, men ikke på farten.
Stort sett mellom 95 og 115.

:) Ren nytelse, hvær dag!

Balrog

Fy faen for en vanvittig fet bil!

Med unntak av nakkestøtten har jeg aldri hatt det bedre i en bil med buksene på.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

@roger

Telefon fra Tesla Lade torsdag ettermidag: Bilen din er klar for henting, så dersom du har lyst og annledning kan du få den nå! FIRE DAGER FØR AVTALT LEVERING  :o LYST OG ANNLEDNING......are you f.. k... me ?? jeg har ventet 11 måneder, - er der om 15 min.

Mathias og Tommas tar imot oss, og Tommas gir oss en grundig gennomgang - ingen stress - alt ser perfekt ut  ;D Har bare møtt hyggelig og folkelige mennesker hos Tesla Trondheim så lang, så jeg håper og tror at det er en bevist bedriftskultur som er satt.

Kjøringen, fremvisning, testkjøring med venner og kjente - fabelaktig  8)

Til dere som venter på hvit MS og grubler på om farevalget ble riktig, JA DET ER RIKTIG!  Får frem bilens linjer på en perfekt måte. Det er bare å glede seg!

Fantastisk følelse å kjøre, men ikke minst å få ta del i en bilrevolusjon. Om fem år er det nesten ingen som kjøper ny oljebrenner, og de er nesten ikke mulig å selge brukt heller - Punktum

Så var det bare å få finne et nytt godt tidspunkt for å lastet opp flere TSLA aksjer da....hm.

God helg alle sammen  :-*

(Måtte flytte min Volvo V70 awd i formidag, holdt på å le meg ihjel.......ting har skjedd)
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

VigdisA

Herlig å lese :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

laumb

Gratulerer så mye @roger!

Jeg er helt enig med deg at hvit er fantastisk!
Hadde bare sett multicolor hvit i virkeligheten før jeg Bestillte - GLAD jeg tok vanlig hvit. Så utrolig skarp og sexy!

Frodebo

Herlig! Gleder meg bare enda mer til min hvite ankommer rundt årsskiftet!
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

rsy

#643
Sitat fra: Pauf på torsdag 26. september 2013, klokken 21:40
Tatt en tur fra Tønsberg til Trondheim og tilbake. Ingen problemer med det. Må imidlertid være litt forsiktig med gassen fra Tønsberg til Lillehammer, det lengste strekket. Bruker en god del mer energi i konstant 100 km/t enn 85km/t, så jeg dempet meg litt fra Drammen. Lading på Lillehammer og Dombås. Morro med skikkelig ladefart. Kjørte på cruisekontroll mesteparten av veien. Holdt stort sett fartsgrensene. Brukte 183 Wh/km fra Tønsberg til Lillehammer, men bare 163 Wh/km videre opp til Trondheim. På tilbaketuren brukte jeg 188 Wh/km på hele strekket Trondheim - Tønsberg, så det er fullt mulig å få brukbar rekkevidde med litt forsiktig kjøring.

Pauf, du skriver at du slakket av litt fra Drammen. Hvor lang range hadde du igjen når du kom til Lillehammer. 183 Wh/km i snitt gir jo ca et forbruk på 54kw (295 km) fra Tønsberg til Lillehammer. Det må jo har vært mye igjen da? Har du 60 eller 85kw batteri?

RSy

Jærbuen

Sitat fra: Frodebo på fredag 27. september 2013, klokken 17:53
Herlig! Gleder meg bare enda mer til min hvite ankommer rundt årsskiftet!

Enig, gleder meg til å få den i hvit. Kjørte bak en grå og en sort på vei fra Stavanger til Hardanger i dag, fine begge 2, men angrer ikke at jeg bytta fra sort til hvit.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA