Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptersett til Tesla Model S

Startet av jkirkebo, torsdag 01. august 2013, klokken 00:42

« forrige - neste »

tessy

Hei, har funnet en campingplass i nærheten av leiligheten vår i Sverige som har: IEC 60309 Blå 16A CEE(Bals cee norm)
Men på tesla er det oppgitt 32A på disse stikk, er det bare å nedjustere til max 16A i bilen, og trenger jeg annet adapter enn tesla sitt blå?

Tenkte å bruke tesla som "bobil" på campingplassen for å fylle på den nok strøm mens jeg selv bor i leiligheten, da jeg ikke har schuko på parkeringsplass vår heller..


jkirkebo

Sitat fra: tessy på søndag 27. april 2014, klokken 15:22
Hei, har funnet en campingplass i nærheten av leiligheten vår i Sverige som har: IEC 60309 Blå 16A CEE(Bals cee norm)
Men på tesla er det oppgitt 32A på disse stikk, er det bare å nedjustere til max 16A i bilen, og trenger jeg annet adapter enn tesla sitt blå?

Ja, Teslas blå er 32A, det er fysisk større enn 16A CEE og passer derfor ikke. Jeg har adapter fra 16A CEE 1-fase blå til rød skjøteplugg som passer i Teslas røde adapter, da trenger man heller ikke å skru ned ladestrømmen på noen måte. Adapteret er lasket slik at du får 16A lading selv med enkeltlader.

Adapteret krever dog at du har bestilt og mottatt rødt adapter fra Tesla.

Send en mail til jkirkebo@gmail.com om du er interessert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Teslaomdagen

Hei
Ikke nerd på dette, men har bare godt å si om TMSen min, unntatt at jeg ikke helt klarer å finnne ut hvordan jeg kan lade raskest mulig  når jeg f.eks kjører 250 km til Oslo på dagstur og skal 250 km tilbake etter et kort møte. Har ikke bestilt dobbeltlader. Trenger å vite hvordan jeg kan benytte 400 V og 230 V ladere på el parkeringer, og ikke minst hvordan jeg får benyttet hurtigladestasjoner med alle disse rare pluggene.Noen som kan hjelpe med forståelige råd?
TESLAOMDAGEN.

svimtapp

Hei jkirkebo,

Ser du har bygget deg en portabel/semiportabel 22kW ladestasjon. Du har ikke vurdert å selge noe sånt til oss som har 48 tommeltotter på samme hånd? Evt i prefabrikerte deler hvor man kunne overlatt sammenstillingen til oss selv?

Jeg kunne svært gjerne tenkt meg en slik en til jeg skal ut på farten i sommer, men synes de som er å få kjøpt ferdig hos leverandører blir store og klumpete sammenlignet med den jeg har sett du har skrudd sammen.

/svimtapp

jkirkebo

Sitat fra: svimtapp på onsdag 07. mai 2014, klokken 11:40
Hei jkirkebo,

Ser du har bygget deg en portabel/semiportabel 22kW ladestasjon. Du har ikke vurdert å selge noe sånt til oss som har 48 tommeltotter på samme hånd? Evt i prefabrikerte deler hvor man kunne overlatt sammenstillingen til oss selv?

Det er på trappene, som byggesett. Venter bare på prisene på Type 2 pigtails, så legger jeg det ut her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jarle.h

Hei,

Jeg får bilen i neste uke og trenger en skjøteledning til denne og har noen spørsmål. Jeg flytter i juli og frem til da så har jeg 35 meter fra utvendig stikkontakt til bilen. Jeg kunne tenke meg to skjøteledninger på 15 og 20 meter som jeg kan kople sammen, dette for å slippe å dra med meg 35 meter hvis jeg andre steder kun trenger noen metets skjøteledning. Jeg har bestilt både blått og rødt adapter sammen med bilen.

Hvilke kontakter anbefaler du å benytte på disse to skjøteledningene for at jeg kan bruke begge til der jeg bor nå og kun den ene på 15 meter hvis jeg trenger en kortere andre steder (den på 20 kommer jeg bare til å bruke for å oppnå 35 meter)?

På forhånd takk :)

Jarle


Sharp

Jeg kom over 3-fas komfyrstikk på en tur, den hadde jeg selvsagt ikke overgang til  ::)

Er den så utbredt at jeg bør ha den med i overgangs-settet mitt?


jkirkebo

Sitat fra: Sharp på søndag 15. juni 2014, klokken 18:46
Jeg kom over 3-fas komfyrstikk på en tur, den hadde jeg selvsagt ikke overgang til  ::)

Er den så utbredt at jeg bør ha den med i overgangs-settet mitt?



Veldig utbredt er den nok ikke, jeg har aldri sett den. Induksjonstoppen min har 3-fas tilførsel men der står det blått CEE-stikk i sokkelen på kjøkkenskapet.

Men jeg kan selvsagt lage adaptere til denne også, pris kr. 350,- som ellers for løse adaptere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

jeg lurer på om det er noen som har  testet dette settet og om sere er fornøyd og hva med leveringen 
reagerer litt på forhons betaling før en skal hente selv om en kommer å henter en gir ikke bort omtrent 3000 kr

Nuvolari

Sitat fra: sven erik på fredag 27. juni 2014, klokken 00:47
jeg lurer på om det er noen som har  testet dette settet og om sere er fornøyd og hva med leveringen 
reagerer litt på forhons betaling før en skal hente selv om en kommer å henter en gir ikke bort omtrent 3000 kr

Har selv kjøpt settet og er meget fornøyd på alle måter. Tipper at det er flere hundre personer her på forumet som har kjøpt settet av Jens kr kirkebø. Aldri hørt om noen som ikke er meget fornøyd.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

akseln

Denne tråden er vel det beste beviset på at både settet og leveransene er gode. Har selv kjøpt dette og det gikk kun få dager før jeg hadde settet levert. Veldig bra og proft opplegg fra jkirkebo!

Breezec

Kan i aller høyeste grad anbefale settet. Rask levering, forhåndsbetaling ingen problem. Skulle bare ønske jeg hadde tatt det med når jeg stod på Dombås første dagen med defekt superlader. Fant 2 stk 3-fas 230V jeg ikke kunne koble meg til..
2022 Model 3 Performance

cra

Jeg har også dette settet. Kjapp levering, og kvaliteten på adapterne kjennes god ut. Har ingen problemer med å anbefale dette settet.

Det gjenstår å se om jeg får bruk for "det meste", eller om jeg kunne ha sluppet rimeligere unna ved å kjøpe bare noen enkeltadaptere, men skitt au. Nå har jeg i alle fall muligheten til å lade på omtrent alt av uttak om det skulle være nødvendig. Ikke godt å si hva behovet blir framover. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 27. juni 2014, klokken 13:07
Det gjenstår å se om jeg får bruk for "det meste", eller om jeg kunne ha sluppet rimeligere unna ved å kjøpe bare noen enkeltadaptere, men skitt au. Nå har jeg i alle fall muligheten til å lade på omtrent alt av uttak om det skulle være nødvendig. Ikke godt å si hva behovet blir framover. :)

Nei, det er ikke så lett å vite på forhånd. Det var egentlig derfor jeg laget settet, for å dekke 90% eller så av de mulighetene man kan komme over. Så trenger man ikke å tenke så mye på forhånd ;)

Vi drar mot Nordkapp neste fredag, og allerede første dagen får jeg bruk for komfyradapteren. Har booket hytte i Eikesdalen og fått bekreftet at den har normal, stor komfyr og mulighet for parkering inntil hytta. Så da blir det 20A eller 25A (om jeg er heldig) lading. Jeg tror kanskje komfyradapteren er den som blir flittigst brukt oppover...

20A bør gi ca. 21km/t og rundt 340-350km (typical) i løpet av oppholdet (vi regner med å være 16-17 timer på hvert overnattingssted). Så 20A bør holde fint, mens 16A blir for lite.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. juni 2014, klokken 15:00
Nei, det er ikke så lett å vite på forhånd. Det var egentlig derfor jeg laget settet, for å dekke 90% eller så av de mulighetene man kan komme over. Så trenger man ikke å tenke så mye på forhånd ;)

Det var i grunn det som ble min konklusjon også, og årsaken til at jeg kjøpte settet. Jeg visste jeg fikk bruk for komfyradapteret allerede et par dager etter at jeg mottok det i posten (takk for kjapp ekspedering!), så alternativet var å kjøpe bare komfyradapteret i første runde. Nå blir det tur til Sverige i sommer, og der kan det jo tenkes jeg kan få nytte av flere av delene. Har forresten hatt nytte av Shucko-400V adapteret i Oslo også, siden jeg ikke har den "pigtail"-varianten av Tesla sitt adapter. :)  Så det var greit at jeg hadde settet. I den grad jeg trenger å gjøre research nå går det stort sett på hvorvidt jeg kan legge igjen noen av delene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA