Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptersett til Tesla Model S

Startet av jkirkebo, torsdag 01. august 2013, klokken 00:42

« forrige - neste »

jkirkebo

Nei, det er en 3-fas 400V 16A TN uten N-leder. Det er altså ikke mulig å hente ut 230V fra denne uten trafo. Med andre ord kan denne IKKE brukes direkte til å lade en Tesla, eller noen annen elbil for den saks skyld.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Niclas på mandag 17. mars 2014, klokken 20:06
Hei Jkirkebo,

Hva om skjøteledningen lages av 5G4 med 400v 32amp kontakter (Rødt CEE) Hunn/Han...
Så med tilhørende overgang fra rød han til blå han? (Altså en overgang bestående av rød 32amp 3-fase hun og blå 32amp enfase han)

Og i den enden UMC står overgang fra 32amp rød til hhv 32amp enfase blå..

På denne måten får man lagd seg en enkelt kabel som i kombinasjon med overganger dekker alle behov... At 2 ledere ligger ubrukt når man lader 230v enfase er vel ikke noe problem.

Det blir veldig mange overganger i serie, dessuten blir skjøteledningen veldig tung og uhåndterlig. Det er bedre å anskaffe en separat rød skjøteledning fra Biltema i tillegg om man ønsker å kunne skjøte 400V 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NTesla

#62
Går det ikke an å få alle 240V uttak med overgang til 400V adapteret til Tesla på samme måte som du(jkirkebo) har laget overgang fra schuko til rødt adapter? På denne måten slipper en å stille ned ladestrømmen manuelt til 16A (blir dog begrensende for hvor fort en kan lade fra komfyrstikk).

Eneste en trenger blått overgang blir dermed fra 32A 3-fase til 32A 1-fase blått, og resten blir til rødt Tesla-adapter og det blir idiotsikkert med tanke på å stille ned ladestrøm(og en kan bruke samme røde skjøteledning til alt bortsett fra 32A).

jkirkebo

Sitat fra: NTesla på søndag 30. mars 2014, klokken 21:04
Går det ikke an å få alle 240V uttak med overgang til 400V adapteret til Tesla på samme måte som du(jkirkebo) har laget overgang fra schuko til rødt adapter? På denne måten slipper en å stille ned ladestrømmen manuelt til 16A (blir dog begrensende for hvor fort en kan lade fra komfyrstikk).

Eneste en trenger blått overgang blir dermed fra 32A 3-fase til 32A 1-fase blått, og resten blir til rødt Tesla-adapter og det blir idiotsikkert med tanke på å stille ned ladestrøm(og en kan bruke samme røde skjøteledning til alt bortsett fra 32A).

For de som ønsker dette leverer jeg tre av adapterne i settet i rød utgave, i tillegg til 400V 32A: Schuko, 16A CEE 1-fase og 16A CEE 3-fase. Om man ønsker å forlenge disse må man da kjøpe en rød skjøteledning i tillegg, f.eks 10m på Biltema til 379,-.

Hele poenget med komfyradapteren er å kunne lade med mer enn 16A så denne må fortsatt være blå. Og til denne trenger man så godt som alltid skjøteledning. Derfor vil denne + 32A 230V 3-fase alltid ende i blå plugg.

De røde 16A CEE-adapterne selges selvfølgelig også separat til de som ønsker dette. Har bare ikke laget en egen tråd på de foreløpig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hhartes

Når jeg skulle lade i Grenoble i dag, fant jeg plutselig ut at schuko-pluggen man må bruke i enden av skjøteledningen i dette settet ikke passer i franske stikkontakter. De har nemlig jord som stikker ut som en pinne i stikkontakten. Tesla-støpselet har et hull for dette, men ikke overgangen. Greit å være klar over om man skal på langtur. I Sveits vil man også behøve et annet støpsel, så det kan kanskje være en ide å kjøpe de aktuelle og heller bytte under veis?
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

jkirkebo

Sitat fra: hhartes på mandag 07. april 2014, klokken 23:42
Når jeg skulle lade i Grenoble i dag, fant jeg plutselig ut at schuko-pluggen man må bruke i enden av skjøteledningen i dette settet ikke passer i franske stikkontakter. De har nemlig jord som stikker ut som en pinne i stikkontakten. Tesla-støpselet har et hull for dette, men ikke overgangen. Greit å være klar over om man skal på langtur. I Sveits vil man også behøve et annet støpsel, så det kan kanskje være en ide å kjøpe de aktuelle og heller bytte under veis?

Og danskene har en variant med jordpinne som stikker ut av støpselet om jeg ikke tar feil. Mens UK har sin 13A plugg. Ganske mange forskjellige varianter av dette. Men overgang fra standard stikk til CEE 16A 1-fase hun burde være lett tilgjengelig de fleste plasser, så da kan man evt. bruke den adapteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbilist79

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
4mm2 for 25/32A adapterne + skjøtekabel.
3x4mm2 gummikabel med 2 strømførende ledere er godkjent for inntil 32A ved omgivelsestemperatur inntil 45 grader så det er god margin.


Veit du kvar hen det er muleg å få kjøpt 3x4mm2 gummikabel? Eg finner ikkje det på nokon av dei vanlege elektro-grossistene.
S85, Sølv

jkirkebo

Sitat fra: Sunnmøring på onsdag 09. april 2014, klokken 07:07
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
4mm2 for 25/32A adapterne + skjøtekabel.
3x4mm2 gummikabel med 2 strømførende ledere er godkjent for inntil 32A ved omgivelsestemperatur inntil 45 grader så det er god margin.


Veit du kvar hen det er muleg å få kjøpt 3x4mm2 gummikabel? Eg finner ikkje det på nokon av dei vanlege elektro-grossistene.

Nei, det er ikke lett. Jeg spesialbestiller det, 1200m tromler (får de til å dele opp da, orker ikke å håndtere tromler). Du kan få kjøpe av meg selvsagt, send en PM.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#68
CEE 7/7 takler både fransk og schuko.

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Nuvolari

Sitat fra: eledille på fredag 11. april 2014, klokken 19:00
CEE 7/7 takler både fransk og schuko.



Er det forstått at det er cee 7/7 man skal bruke når man lader i Danmark?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

#70
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 12. april 2014, klokken 16:50
Sitat fra: eledille på fredag 11. april 2014, klokken 19:00
CEE 7/7 takler både fransk og schuko.



Er det forstått at det er cee 7/7 man skal bruke når man lader i Danmark?

Nei, danske jordede støpsel er motsatt av dette. De har en halvsirkelformet jordpinne som stikker ut.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. april 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 12. april 2014, klokken 16:50
Sitat fra: eledille på fredag 11. april 2014, klokken 19:00
CEE 7/7 takler både fransk og schuko.



Er det forstått at det er cee 7/7 man skal bruke når man lader i Danmark?

Nei, danske jordede støpsel er motsatt av dette. De har en halvsirkelformet jordpinne som stikker ut.

Takk, ser nå hvilket det er ja. Når man skal lade i parkeringshus og på offentlige elbilplasser i Danmark brukes da dette spesielle danske stikket eller har de fleste ladeplasser vanlig 16A blått industristikk?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 12. april 2014, klokken 18:46
Takk, ser nå hvilket det er ja. Når man skal lade i parkeringshus og på offentlige elbilplasser i Danmark brukes da dette spesielle danske stikket eller har de fleste ladeplasser vanlig 16A blått industristikk?

Etter hva jeg har hørt er det mest blå 16A stikk ute, uten at jeg er noen Danmarks-ekspert. Men har man med seg adapter fra 16A CEE blå 1-fase så får man overgang fra dansk jordet støpsel til 16A CEE hun i de fleste elektriske butikker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tjomswrx

Da var bestilling av bil i boks, ser ut til at jeg vil trenge et slikt sett før sommeren.

Et spørsmål fra en men 12 tommeltotter mtp strøm og lading; hvis jeg har tilgang (hyttenabo) på 230v 3fas 32A, hva slags kabel/overgang trenger jeg da (inkl i dette settet)? og hvilken ladefart får jeg?
S85

jkirkebo

Sitat fra: tjomswrx på tirsdag 22. april 2014, klokken 15:15
Da var bestilling av bil i boks, ser ut til at jeg vil trenge et slikt sett før sommeren.

Et spørsmål fra en men 12 tommeltotter mtp strøm og lading; hvis jeg har tilgang (hyttenabo) på 230v 3fas 32A, hva slags kabel/overgang trenger jeg da (inkl i dette settet)? og hvilken ladefart får jeg?

Adapter for 32A 230V 3-fase er inkl. i settet (selges også løst). Gir ladehastighet 7,4kW / ~32tkm/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA