Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptersett til Tesla Model S

Startet av jkirkebo, torsdag 01. august 2013, klokken 00:42

« forrige - neste »

sven erik

ok ja  tror jeg får btukt for det meste da jeg kjører en gang i året til spania  men greit å høre om ting  er bra før en kjøper dette  har hatt tesla en uke nå før det en geo primz  og før det en imive  før det  reve  og har hatt  noen kango   har de siste 5 åra kjørt bare elbil   men vet en trenger  har 4 forskellige ledninger og 6 forskellige overganger til geo og

phobic

Jkirkebo:
På de 32A 3-fase CEE adapterene, har du koblet:
L1 - L1
L2 - N
GND - GND?

jkirkebo

Sitat fra: phobic på mandag 21. juli 2014, klokken 23:10
Jkirkebo:
På de 32A 3-fase CEE adapterene, har du koblet:
L1 - L1
L2 - N
GND - GND?

Korrekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

marius92

"Dette setter er vel bare såvidt over hva man kan gjøre selv. Enkeltpersoner har lov til å koble kontakter opp til 25A. Her er det riktignok 32A kontakter, men kun én av adapterne og skjøteledningen  i kombinasjon med den vil noensinne kunne frakte så mye strøm. Resten er 16A/20A/25A."

Dette er totalt feil. Enkeltpersoner har ikke lov til å gjøre noe som helst med strøm, ikke en gang å legge skjult anlegg i en vegg uten tilkoblet strøm for så å få det godkjent av elektriker. En enkelt person har ikke lov til å lage sin egen skjøteledning inntil noe som helst. Dette skal en elektriker gjøre med samsvarserklæring.

Hilsen elektriker.

jkirkebo

Sitat fra: marius92 på onsdag 15. april 2015, klokken 14:55
"Dette setter er vel bare såvidt over hva man kan gjøre selv. Enkeltpersoner har lov til å koble kontakter opp til 25A. Her er det riktignok 32A kontakter, men kun én av adapterne og skjøteledningen  i kombinasjon med den vil noensinne kunne frakte så mye strøm. Resten er 16A/20A/25A."

Dette er totalt feil. Enkeltpersoner har ikke lov til å gjøre noe som helst med strøm, ikke en gang å legge skjult anlegg i en vegg uten tilkoblet strøm for så å få det godkjent av elektriker. En enkelt person har ikke lov til å lage sin egen skjøteledning inntil noe som helst. Dette skal en elektriker gjøre med samsvarserklæring.

Øh, jo.

Se her: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

Jeg siterer:

"Hva kan du gjøre?
Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:
a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording
b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording"

Det er flere punkter etter dette, men ikke relevant for denne saken.

Forøvrig kommer det straks en ny versjon av adaptersettet, inkl. samsvarserklæring på alt. Web-sider er også under utvikling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

djlarsen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. april 2015, klokken 15:32
Forøvrig kommer det straks en ny versjon av adaptersettet, inkl. samsvarserklæring på alt. Web-sider er også under utvikling.
Hvordan går det med den nye versjonen og websider?
Jeg skulle gjerne hatt det settet du måtte anbefale. Jeg har i dag blått adapter, men kan godt skaffe rødt dersom dette er å foretrekke. Dette forutsetter naturligvis at det er mulig å få tak i rødt adapter.
Hva er leveringstid på settet?

christianhau

Bumper denne jeg, kommer det et nytt sett og hva er eventuelt endringene?

Imran Ulhaq

Hei
Har fått en slik Blå adapter med min tesla, hvilke muligheter har jeg for å få 16/32A på den, vil helst unngå ha med et jungle av kabler og overganger i bilen.
Skal til københavn i slutten av Juli så vil være dekket.
-Nissan Leaf 2022 62KWH Red
-Nissan Leaf 2018 LE 40KWH Solgt 08/22
-Tesla Model S75D - Silver
-Nissan Leaf 2015 24KWH Solgt 06/17
-Tesla Model S85 2014 Foliert Solgt 10/17

audioboy

Med det blå adapteret får du opptil 32A. Problemet er bare at den er 1-Fas. De fleste uttak rundt omkring er 3-Fas. Du trenger en overgang fra 3-fas til 1-fas. 2 kontakter og liten ledningsstump, tar mao. ikke mye plass...
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

Jærbuen

Hvor kjøper mann en 230V 1x32A hun-kontakt som passer mot den blå adapteren til Tesla? Det er jo ingen som forhandler slikt!!
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

arvid44

Hvis du er ute etter 32 amp hunplugg se her : http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?    Denne må installeres av elektiker og krever 6 m2 3 leder  mot sikringsskap.  Den er kun IP44 (Sprutsikker).   

svingen

gammel post men fremdeles aktuelt! :)
skal på ferie i sommer svergie,polen,tyskland,danmark hva er det folket anbefaler da ut fra tidlig erfaring? har e-niro så tenkte og kjøpe en 32a CCE lader (kan kun lade på 32a 1 fase bilen https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-cee-til-type-justerbar-ladekabel-6a-32a-1fas?utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=CjwKCAjwmNzoBRBOEiwAr2V27Tz4f6XyjuHAw0x_vNxrNAr11_A3rTtNbbCzU0uqwHlnpEcLhuxjlhoCwc8QAvD_BwE)
men hva trenger man av overganger? leser att i danmark bør man ha "kraftstikk" over gang? hva med tyskland og polen hva bør man ha overganger der?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA