Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Greenpeace: Nei til elbiler !

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 28. november 2008, klokken 10:46

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Sitat fra: Ken på lørdag 29. november 2008, klokken 22:24
Alle vet at Toyota Prius er verdens mest miljøvennlig bil (not)

Har begynt å se litt mer nyansert på dette. (Er tidligere Prius hater)

Toyota har grunn til å være stolte. Grunnet alle Prius'ene som ruller på veiene, kan det hende dette er den bilen som har redusert CO2 utslipp mest av alle, inkl alle de forskjellige elbilene.

Men dette er ingen grunn til å forelske seg fullstendig. Bilen er en hybrid ( hverken best til det ene eller andre ), og hadde eierene heller satset på en elbil til bybruk, og enten gamlebilen til eller en ny bil som bruker mindre drivstoff enn Prius'en til langturer hadde enda mindre CO2 blitt sluppet ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Det som er det viktige, er at Prius har satt et enormt fokus på milø, og kombinasjonen eksplosjonsmotor og el-motor i kombinasjon med batterier. Den har banet veien for de kommende plugg-inn bilene, og fått satt et krafig støkk i Toyotas konkurenter. Prius viser at folket både vil ha, og enda viktigere,  kjøper ny teknologi.

Dette bidrar også til fokus på den rene elbilen, samt fører til økt forskning på FoU innen plugg-inn teknologi, og gir økt tilgang på deler.

Rent utslippsmessig er ikke Prius så mye å skryte av i forhold til småbiler med diesel.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Boogie

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 01. desember 2008, klokken 13:46
Rent utslippsmessig er ikke Prius så mye å skryte av i forhold til småbiler med diesel.

Men om de ble gjordt om til plugg-in hybrid, så ville det hjelpe...

Noen som vet om det tilbys noen konverteringspakker i norge i dag?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Boogie på mandag 01. desember 2008, klokken 14:22
Noen som vet om det tilbys noen konverteringspakker i norge i dag?

Det måtte i såfall være elbil-soppen din (jfr. profilen din)  ;D

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Boogie

Er nok ikke helt i hus med det enda, men jobber med det.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Ken

#20
Forsiktig nå Henning. Boogie og catalysator står på listen over truede arter. (bla tilbake litt)

Kan du bygge om en av de store Lexus hybridene for meg Boogie. Nam!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Catalyzator

Sitat fra: Ken på tirsdag 02. desember 2008, klokken 13:30
Forsiktig nå Henning. Boogie og catalysator står på listen over truede arter. (bla tilbake litt)

:o  Er jeg blitt en trua art  ? oioioi... hmmm.... Blir jeg værneverdig også  ::)   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Boogie

Sitat fra: Catalyzator på tirsdag 02. desember 2008, klokken 17:30
Sitat fra: Ken på tirsdag 02. desember 2008, klokken 13:30
Forsiktig nå Henning. Boogie og catalysator står på listen over truede arter. (bla tilbake litt)

:o  Er jeg blitt en trua art  ? oioioi... hmmm.... Blir jeg værneverdig også  ::)   


Er ikke helt sikker på om jeg forstod den jeg heller.
Jeg føler meg ikke spessielt truet ...
...og en egen art er jeg vel neppe...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Matthew

I forhold til well to wheel utslipp, så er det nok slik at en el-bil som er ladet ved kullkraft slipper likevel ut mindre enn en liten personbil.
Legger ved artikkel fra Tesla fordi de har tatt den av nettsiden for tiden.
De viser CO2 utslipp av 12.6 g/km for en Tesla ladet fra en moderne gasskraftverk. Siden kullkraft har ca. 2 ganger så høy utslipp som gasskraft, vil det si at en Tesla har ca. 25 g/km i CO2 utslipp, dersom den er ladet fra en kullkraftverk. Dette er fremdeles langt under utslipp til en liten personbil.

Griffel

Sitat fra: Matthew på tirsdag 16. desember 2008, klokken 13:50
I forhold til well to wheel utslipp, så er det nok slik at en el-bil som er ladet ved kullkraft slipper likevel ut mindre enn en liten personbil.
Legger ved artikkel fra Tesla fordi de har tatt den av nettsiden for tiden.
De viser CO2 utslipp av 12.6 g/km for en Tesla ladet fra en moderne gasskraftverk. Siden kullkraft har ca. 2 ganger så høy utslipp som gasskraft, vil det si at en Tesla har ca. 25 g/km i CO2 utslipp, dersom den er ladet fra en kullkraftverk. Dette er fremdeles langt under utslipp til en liten personbil.

Jeg er lei for å måtte si det, men her er det nok en feil. Det er kanskje årsaken til at Tesla har tatt den bort fra nettsiden.

Jeg stusset på avviket mellom TUs klimakalkulator og hva Tesla skriver her, så jeg fant måtte studere Teslas oppsett litt nøyere.

Tesla benytter: "CO2 content of 0.05184 grams per watt-hour" og  viser til : http://bioenergy.ornl.gov/papers/misc/energy_conv.html som kilde for sin beregning.

I denne står det imidlertid: "1.0 cubic meter natural gas (methane) = 0.49 kg carbon". Regner jeg dette tilbake får jeg riktig nok 0,051g/Wh. (Det lille avviket kommer nok av avrundnings feil.)

??? Den store feilen er at dette er C mens det skulle vært CO2. C har atomvekt ca.12 og O atomvekt ca.16 så 0,051g C blir til 0,187g CO2 altså 187g CO2/kWh. Ikke helt overraskende, stemmer det bra med TUs klimakalkulator som bruker 188g CO2/kWh.

Dermed blir utslippet ikke 12,6g/km men 46 g/km for gass eller 90 g/km for el fra kull.

Dette er mye nærmere en småbil, men langt mindre enn en Ferrari. Så for Tesla er dette ok. Men hva med oss andre? Tesla beregningen benytter et forbruk på 1,1 kWh/mil!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Er el-forbruket for produksjon av drivstoff da tatt med i småbilens regnskap, samt utslipp fra tankbilen som frakter drivstoffet (+el-utslipp til produksjon av dennes drivstoff, samt frakt av samme osv)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#26
Sitat fra: cra på fredag 19. desember 2008, klokken 14:51
Er el-forbruket for produksjon av drivstoff da tatt med i småbilens regnskap, samt utslipp fra tankbilen som frakter drivstoffet (+el-utslipp til produksjon av dennes drivstoff, samt frakt av samme osv)

Ja notatet fra Tesla beskriver det slik (Well-to-wheel). Ikke vet jeg evt. hvor mange andre feil det skulle være er i Tesla's skriv, men uansett:
Dette notatet fra Tesla kan ikke benyttes som dokumentasjon på at en elbil er spesielt gunstig dersom den kun fyres på kullkraft! (Får jeg tid skal jeg studere det litt nøyere.) Det jeg reagerte på var egentlig det store avviket på CO2/kWh mellom innlegget Matthew og det jeg har sett andre steder, og her er det opplagt at Tesla leste feil i bakgrunnsdata.

Retter en denne ene helt opplagte feilen kommer ikke elbiler spesielt gunstig ut i denne rapporten fra Tesla.

På den annen side er argumentet om at 1kWh vannkraft spart i Norge det samme som at en sparer 1kWh i det mest forurensende kullkrafverk i verden fullstendig tøvete.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#27
Sitat fra: Matthew på tirsdag 16. desember 2008, klokken 13:50
I forhold til well to wheel utslipp, så er det nok slik at en el-bil som er ladet ved kullkraft slipper likevel ut mindre enn en liten personbil.
Legger ved artikkel fra Tesla fordi de har tatt den av nettsiden for tiden.
De viser CO2 utslipp av 12.6 g/km for en Tesla ladet fra en moderne gasskraftverk. Siden kullkraft har ca. 2 ganger så høy utslipp som gasskraft, vil det si at en Tesla har ca. 25 g/km i CO2 utslipp, dersom den er ladet fra en kullkraftverk. Dette er fremdeles langt under utslipp til en liten personbil.

Tesla rapporten er en well to wheel betraktning.

Tesla rapporten har for bensinbiler regnet at 18,3% av energien i råolje blir tapt i produksjon og distribusjon. Det vil si at forbruket til bilen må deles med 0,817 for å regne om til oljebrønn ekvivalenter.

For elektriske biler har de gått ut fra at forbruk per km er 110 Wh regnet fra batteri. De har regnet en virkningsgrad på 86% på batteri og lader tilsammen. Dette blir da 128 Wh/km fra strømnettet.

(Med det lademønsteret jeg har, bruker min P106 180-190Wh/km fra lysnettet, en Think med Zebra batterier og kort kjørelengde bruker antagelig noe mer mens Buddy noe mindre).

De har forutsatt at strømmen kommer fra et gasskraftverk (combined cycle) med 60% virkningsgrad,  at av energien i naturgass blir 5% borte i utvinning og prosessering, og at det er 8% tap i nettet. (0,6x0,95x0,92=0,52)

De 128 Wh fra nettet blir dermed 244 Wh ekvivalent gassenergi.

Disse tallene er dokumentert og omregningen til energiforbruk viser at elbilen klart har minst energiforbruk i forhold til kilden.

Det er når det går om CO2 har de missforstått den dokumentasjonen det er vist til og beregningen blir feil, men den blir like feil for fossilbiler slik at de har fått en Porsche turbo ned i 64g CO2/km well-to-wheel. Stolpediagrammene er derfor ikke så gale rent forholdsmessig, men alle verdier må ganges med nesten 4.

Problemet kommer altså først når en sammenligner rapportens verdier for CO2 utslipp med andre kilder, og spesielt dersom en trekker konklusjonene videre over mot kullkraftverk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA