Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Fremtidens batterier for Tesla & de..  (Lest 1261 ganger)

Amper

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Fremtidens batterier for Tesla & de..
« på: Onsdag 31. Juli 2013, klokken 12:37 »

Det vil komme bedre og lettere batterier etterhvert som vi forhåpenligvis kan få glede av..  :D

Trådens intensjon er å ha dialog på fremtidig batteriforbedringer..

Her et tilskudd som det kanskje kan bli noe av på sikt..

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2327021/Esha-Khare-Teens-invention-charge-cellphone-20-seconds.html
P85D :o)

fredag

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1925
    • Vis profil
Sv: Fremtidens batterier for Tesla & de..
« Svar #1 på: Onsdag 31. Juli 2013, klokken 13:11 »
Her et tilskudd som det kanskje kan bli noe av på sikt..

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2327021/Esha-Khare-Teens-invention-charge-cellphone-20-seconds.html

Artikkelen dreier seg altså om ultra-kondensatorer (engelsk: ultracapacitors) og ikke batterier. Elon Musk forsket på ultra-kondensatorer da han holdt på med sin doktorgrad i fysikk på Stanford, før han hoppet av studiene og startet Paypal.

Elon Musk har flere ganger sagt at han tror ultra-kondensatorer og ikke batterier vil føre til gjennombruddet for energilagring til elbiler. Vi får se...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

knuterik

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 42
    • Vis profil
Sv: Fremtidens batterier for Tesla & de..
« Svar #2 på: Onsdag 31. Juli 2013, klokken 13:52 »
En ting jeg har sett nevnt (også i forhold til hybridbiler) er å benytte kondensatorer ifbm regenerering, da effekttapet skal være mindre enn ved å dytte strøm inn i et batteri, for deretter å tape ytterligere noe effekt når strømmen skal trekkes ut igjen av batteriet.

Ved et slikt oppsett kan man enklere og nesten uten tap også ta opp energi fra kraftige oppbremsinger, og når batteriene er kalde og ikke tåler like kraftig opplading. En kraftig regenerering er i praksis en kortvarig hurtiglading - noe som flere batterivarianter sliter litt med i kulda.

Så det er i første omgang nok mest aktuelt som et *tillegg* til batterier istedet for en erstatning av disse.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn