Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korrosjonsproblem!

Startet av Kallagtunet, torsdag 25. juli 2013, klokken 19:37

« forrige - neste »

OleJA

Uansett hvilke forbehold Tesla tar så kan de ikke komme utenom Forbrukerloven. Normale forhold som bruk av salt på veien er jeg derfor ganske sikker på at de ikke kan påberope seg som 'act of god'. Da er det heller Tesla som har gjort for dårlig research i de markedene de selger bilen.

Muffinman

Kan vel hende dette er en "act of galvanic series". Bildet minner om noe jeg har sett ved flere anledninger hvor en ukyndig sveis/mek arbeider har montert aluminium direkte mot stål.

Cobos

Jeg hadde en runde med Tesla rundt signering av kontrakten og utifra de forbehold de har tatt, så er garantien deres ikke verdt papiret den er skrevet på. Jamfør at de tar forbehold om salt. Med andre ord er det ingen garanti men 5 års forbrukerkjøpslov som gjelder. Heidi var sånn sett enig med meg at betingelsene deres er merkelig. At de visstnok har en god garanti hvis de faktisk følger det de selv skriver er jo da bare tull. Hvordan de kommer til å praktisere garantien sin blir veldig viktig for salget deres i Norge.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Kallagtunet

Man kan vel heller ikke på lovlig kalle noe en garanti i Norge hvis det ikke går ut over vår norske reklamasjons rettigheter på 5 år. Ei helle kan de avtale seg bort fra norsk lov.

Det som derimot er litt interessant er hvem kjøper vi egentlig bilen av? På min kjøpskontrakt står det Tesla Motors Netherlands B.V. som selger mens undertekst på alle sider i kjøpskontrakt er "Tesla Motors Norway AS". Hvis det er noen som har kunnskap om forbruker jus hadde det jo vært interessant å få betraktninger hva dette betyr for våre rettigheter for forbrukere (noe som blir viktig når en ser at "garantien" med skam å melde er en vits og ikke verd papiret den er skrevet på) at vi kjøper over nett og fra et nederlandsk selskap? Er det noen jurister her (og ikke bare hobby synsing på det feltet som jeg klarer godt selv:-D)?

petersv

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 01:50
Man kan vel heller ikke på lovlig kalle noe en garanti i Norge hvis det ikke går ut over vår norske reklamasjons rettigheter på 5 år. Ei helle kan de avtale seg bort fra norsk lov.

Det som derimot er litt interessant er hvem kjøper vi egentlig bilen av? På min kjøpskontrakt står det Tesla Motors Netherlands B.V. som selger mens undertekst på alle sider i kjøpskontrakt er "Tesla Motors Norway AS". Hvis det er noen som har kunnskap om forbruker jus hadde det jo vært interessant å få betraktninger hva dette betyr for våre rettigheter for forbrukere (noe som blir viktig når en ser at "garantien" med skam å melde er en vits og ikke verd papiret den er skrevet på) at vi kjøper over nett og fra et nederlandsk selskap? Er det noen jurister her (og ikke bare hobby synsing på det feltet som jeg klarer godt selv:-D)?

Det er kontrakten du har signert, ikke garanti-betemmelsene. Den står du og Tesla Norge som parter på.

Denne garantien (les: ansvarsfraskrivelsen) er helt standard for internasjonale selskap, noe lignende følger med når du kjøper en Bosch støvsuger.

timingbeltkiller

#20
I prinsippet er korrosjonsgarantien til TM lik rustgarantien til de fleste bilfabrikantene:
Langt mer en ansvarsfraskrivelse enn en garanti.
Antakelig fordi rustskader er vanlige og dyre å reparere.

I teorien burde forbrukskjøpsloven gi en viss sikkerhet her.
Men i praksis er det alt annet enn enkelt å komme noe vei med vrangvillige selgere.
De bruker alle triks i og utenfor boka for å vri seg unna.
Og i siste omgang satser de på det er for dyrt å gå til rettssak.

Vi får bare håpe TM er mer interessert i positiv goodwill enn bilfabrikker flest.
Og vi har fordelen av at vår motpart er TM og ikke en lokal bilforhandler.
(Går ut fra de lokale salgsavdelingene til TM er IKKE utskilt som egne juridiske bedrifter.)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

petersv

Ettersom hva jeg kan se på teslamotorsclub, er Tesla langt fra vrange når det kommer til garantisaker.

De har strukket seg veldig langt for mange folk der. De retter tilogmed knirkelyder! Det har jeg aldri hørt noen annen produsent gjøre.

Muffinman

Men det har jeg :) BMW og Citroen. En av dem lyktes.

timingbeltkiller

#23
Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 09:08
Ettersom hva jeg kan se på teslamotorsclub, er Tesla langt fra vrange når det kommer til garantisaker.
JA, og vi hørte aldri noe mer fra han som fikk enn mandagsbil som lekket vann på alle mulige og umulige steder.
Tyder avgjort på han har fått bilen fixet uten videre om og men.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kallagtunet

#24
Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 08:01
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 01:50
Man kan vel heller ikke på lovlig kalle noe en garanti i Norge hvis det ikke går ut over vår norske reklamasjons rettigheter på 5 år. Ei helle kan de avtale seg bort fra norsk lov.

Det som derimot er litt interessant er hvem kjøper vi egentlig bilen av? På min kjøpskontrakt står det Tesla Motors Netherlands B.V. som selger mens undertekst på alle sider i kjøpskontrakt er "Tesla Motors Norway AS". Hvis det er noen som har kunnskap om forbruker jus hadde det jo vært interessant å få betraktninger hva dette betyr for våre rettigheter for forbrukere (noe som blir viktig når en ser at "garantien" med skam å melde er en vits og ikke verd papiret den er skrevet på) at vi kjøper over nett og fra et nederlandsk selskap? Er det noen jurister her (og ikke bare hobby synsing på det feltet som jeg klarer godt selv:-D)?

Det er kontrakten du har signert, ikke garanti-betemmelsene. Den står du og Tesla Norge som parter på.

Denne garantien (les: ansvarsfraskrivelsen) er helt standard for internasjonale selskap, noe lignende følger med når du kjøper en Bosch støvsuger.

NOPE i mottatt (mine uthevinger) "Kjøpsavtale For Motorkjøretøy Vilkår og Betingelser" (dvs ikke garanti bestemmelser) står det svart på hvitt: "Agreement to Purchase. You, the Buyer, agree to purchase the vehicle described in your Vehicle C onfiguration (the "Vehicle") from Tesla Motors Netherlands B.V. ("we," "us" or "our"), pursuant to the terms and conditions of this Agreement."

Den er riktignok ikke fysisk singert hverken av meg eller Tesla, men konfirmert elektronisk. Mer at bilen her ble endelig konfirmert i juli og endelig avtale mottatt etter det.

Interressant nok står det i "Region Specific Provisions"

For NORWAY residents only:
Statutory rights under the Norwegian Consumer Purchase Act (2002). The Norwegian Consumer Purchase Act
("Forbrukerkjøpsloven) of 21 June 2002 no. 34 gives a consumer as buyer additional rights beyond what is set out herein. Please refer to that act in case of any legal issue arising.

(I tillegg er det en tilsvarende spesifikt for Danmark som er OT her men som gir dem full 14 dagers returrett på bilen med alle penger tilbake inklusive leveranseomkostninger hvis de kun har hatt interaksjon med Tesla på nett eller telefon gjennom kjøpsprosessen."

Balrog

Sitat fra: Yagi på fredag 26. juli 2013, klokken 21:46
Sitat fra: SimenT på fredag 26. juli 2013, klokken 21:17
(...) or damages resulting from an act of God (...)
:o

Fett! Det betyr jo at alle eventuelle skader som skyldes min helt, Satan er dekket av garantien.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

petersv

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:26
Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 08:01
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 01:50
Man kan vel heller ikke på lovlig kalle noe en garanti i Norge hvis det ikke går ut over vår norske reklamasjons rettigheter på 5 år. Ei helle kan de avtale seg bort fra norsk lov.

Det som derimot er litt interessant er hvem kjøper vi egentlig bilen av? På min kjøpskontrakt står det Tesla Motors Netherlands B.V. som selger mens undertekst på alle sider i kjøpskontrakt er "Tesla Motors Norway AS". Hvis det er noen som har kunnskap om forbruker jus hadde det jo vært interessant å få betraktninger hva dette betyr for våre rettigheter for forbrukere (noe som blir viktig når en ser at "garantien" med skam å melde er en vits og ikke verd papiret den er skrevet på) at vi kjøper over nett og fra et nederlandsk selskap? Er det noen jurister her (og ikke bare hobby synsing på det feltet som jeg klarer godt selv:-D)?

Det er kontrakten du har signert, ikke garanti-betemmelsene. Den står du og Tesla Norge som parter på.

Denne garantien (les: ansvarsfraskrivelsen) er helt standard for internasjonale selskap, noe lignende følger med når du kjøper en Bosch støvsuger.

NOPE i mottatt (mine uthevinger) "Kjøpsavtale For Motorkjøretøy Vilkår og Betingelser" (dvs ikke garanti bestemmelser) står det svart på hvitt: "Agreement to Purchase. You, the Buyer, agree to purchase the vehicle described in your Vehicle C onfiguration (the "Vehicle") from Tesla Motors Netherlands B.V. ("we," "us" or "our"), pursuant to the terms and conditions of this Agreement."

Den er riktignok ikke fysisk singert hverken av meg eller Tesla, men konfirmert elektronisk. Mer at bilen her ble endelig konfirmert i juli og endelig avtale mottatt etter det.

Interressant nok står det i "Region Specific Provisions"

For NORWAY residents only:
Statutory rights under the Norwegian Consumer Purchase Act (2002). The Norwegian Consumer Purchase Act
("Forbrukerkjøpsloven) of 21 June 2002 no. 34 gives a consumer as buyer additional rights beyond what is set out herein. Please refer to that act in case of any legal issue arising.

(I tillegg er det en tilsvarende spesifikt for Danmark som er OT her men som gir dem full 14 dagers returrett på bilen med alle penger tilbake inklusive leveranseomkostninger hvis de kun har hatt interaksjon med Tesla på nett eller telefon gjennom kjøpsprosessen."

Har ikke du som alle oss andre fått tilsendt kontrakt for signering? Hvem står som motpart på denne?

Kallagtunet

#27
Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:53
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:26
Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 08:01
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 01:50
Man kan vel heller ikke på lovlig kalle noe en garanti i Norge hvis det ikke går ut over vår norske reklamasjons rettigheter på 5 år. Ei helle kan de avtale seg bort fra norsk lov.

Det som derimot er litt interessant er hvem kjøper vi egentlig bilen av? På min kjøpskontrakt står det Tesla Motors Netherlands B.V. som selger mens undertekst på alle sider i kjøpskontrakt er "Tesla Motors Norway AS". Hvis det er noen som har kunnskap om forbruker jus hadde det jo vært interessant å få betraktninger hva dette betyr for våre rettigheter for forbrukere (noe som blir viktig når en ser at "garantien" med skam å melde er en vits og ikke verd papiret den er skrevet på) at vi kjøper over nett og fra et nederlandsk selskap? Er det noen jurister her (og ikke bare hobby synsing på det feltet som jeg klarer godt selv:-D)?

Det er kontrakten du har signert, ikke garanti-betemmelsene. Den står du og Tesla Norge som parter på.

Denne garantien (les: ansvarsfraskrivelsen) er helt standard for internasjonale selskap, noe lignende følger med når du kjøper en Bosch støvsuger.

NOPE i mottatt (mine uthevinger) "Kjøpsavtale For Motorkjøretøy Vilkår og Betingelser" (dvs ikke garanti bestemmelser) står det svart på hvitt: "Agreement to Purchase. You, the Buyer, agree to purchase the vehicle described in your Vehicle C onfiguration (the "Vehicle") from Tesla Motors Netherlands B.V. ("we," "us" or "our"), pursuant to the terms and conditions of this Agreement."

Den er riktignok ikke fysisk singert hverken av meg eller Tesla, men konfirmert elektronisk. Mer at bilen her ble endelig konfirmert i juli og endelig avtale mottatt etter det.

Interressant nok står det i "Region Specific Provisions"

For NORWAY residents only:
Statutory rights under the Norwegian Consumer Purchase Act (2002). The Norwegian Consumer Purchase Act
("Forbrukerkjøpsloven) of 21 June 2002 no. 34 gives a consumer as buyer additional rights beyond what is set out herein. Please refer to that act in case of any legal issue arising.

(I tillegg er det en tilsvarende spesifikt for Danmark som er OT her men som gir dem full 14 dagers returrett på bilen med alle penger tilbake inklusive leveranseomkostninger hvis de kun har hatt interaksjon med Tesla på nett eller telefon gjennom kjøpsprosessen."

Har ikke du som alle oss andre fått tilsendt kontrakt for signering? Hvem står som motpart på denne?

ALLE andre er nok å ta i.... Tesla HAR endret måte å gjøre det på og de er ikke lenger signering på skjerm for de som ferdigstiller nå. Men det er IKKE poenget, poenget er hvem er det vi kjøper av og har det innvirking mhp forbrukerrettigheter!

Hvis de "nesten alle andre" som som har signert på skjerm har Tesla motors Norge AS så er jo det også interessant hvis kontraktmotpart faktisk er endret men igjen det drar oss enda mer OT :-D

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

valvolainen

Tror nok at hvis det blir noe krangling i begynnelsen for å finne 'rett ståsted' er jo tesla tjent med gode kunder i lengden. Skulle de få konkurranse er det ekstremt utsatt da de er så ferske, og da vil et godt kundeforhold være avgjørende for de fleste om man velger å bytte leverandør.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA