Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trondheim - Hitra

Startet av Elbillie, onsdag 24. juli 2013, klokken 00:10

« forrige - neste »

Ecinnaj

Vurderer å kjøpe den nye e-golfen for å nå ut til hitra :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


Yeyeye

Det bør gå helt fint, jeg kjører utover med 30kWh Leaf, ca 15mil. Men vær obs på at det går ann å gå tom uansett, høy hastighet eller regn/kaldt vær sluker energi. Ved finvær kommer vi frem med ca18-20% rest, men vi har også kommet oss bare akkurat frem.....

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

GOLF-raider

#32
Sitat fra: Wehrmut på mandag 07. november 2016, klokken 13:31
Jer ser ingen ladestasjon til Hitra i listen.
Jeg ser det ligger inne søknad hos Miljødirektoratet pr. 15 februar 2017:
Hitra Kommune har lagt inn søknad om 250 K:
Hitra kommune  /   Tilrettelegging for elbiler  /  Transport  /  250
http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Klima/Klimasats---stotte-til-klimasatsing-i-kommunene/Soknader-2017/
Det betyr at kommunen må bevilge et like stort beløp sjøl
til formålet for å få utbetalt pengene fra Staten.
Søkere kan forvente svar i løpet av juni _ _ _ _ _ _
Lista sist revidert: 03.03.2017  av: Miljødirektoratet

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Yeyeye

Det var jo faktisk over all forventning!

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

leafnor

Sitat fra: Yeyeye på fredag 28. april 2017, klokken 15:13
Det var jo faktisk over all forventning!

AR
Du skal se det er Roy Myren Talseth sitt verk.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

3phaselemon

#35
Det var flott å høre at Hitra er interessert i dette!

Jeg kjører noen ganger mellom Dyrvik, Frøya og Trondheim med en 24kWt Nissan Leaf. Det går greit nok med forsiktig kjøring fra Frøya til Orkanger (12mil) men bare på sommerstid. Å kjøre motsatt retning er alltid styr fordi jeg vet at i de fire gangene jeg har kjørt at det trengs minst 95% lading fra Orkanger - noe som tar nesten en time selv på 50kW hurtiglading. Og med 95% lading er det rundt 5% igjen på Dyrvik i fin vær.

Angående de eksisterende lade muligheter (noen som vet om kapasitet?), høres det ut som at det finnes følgende muligheter:

Jeg har ikke en ekstra kabel til Leafen enn vanlig stikk (16A), men fram til en hurtigladestasjon bygges, kan det være en grei forsikring å ha en av disse muligheter som backup. Dessverre ser det ut som at Turistkontorets CEE løsning er en veldig dyr løsning for elbileiere (CEE-Type 1 kabel ligger på rundt 4000kr!).

Ecinnaj

Sitat fra: 3phaselemon på onsdag 10. mai 2017, klokken 15:06
Det var flott å høre at Hitra er interessert i dette!

Jeg kjører noen ganger mellom Dyrvik, Frøya og Trondheim med en 24kWt Nissan Leaf. Det går greit nok med forsiktig kjøring fra Frøya til Orkanger (12mil) men bare på sommerstid. Å kjøre motsatt retning er alltid styr fordi jeg vet at i de fire gangene jeg har kjørt at det trengs minst 95% lading fra Orkanger - noe som tar nesten en time selv på 50kW hurtiglading. Og med 95% lading er det rundt 1-5% igjen på Dyrvik i fin vær.

Angående de eksisterende lade muligheter (noen som vet om kapasitet?), høres det ut som at det finnes følgende muligheter:

Jeg har ikke en ekstra kabel til Leafen enn vanlig stikk (16A), men fram til en hurtigladestasjon bygges, kan det være en grei forsikring å ha en av disse muligheter som backup. Dessverre ser det ut som at Turistkontorets CEE løsning er en veldig dyr løsning for elbileiere (CEE-Type 1 kabel ligger på rundt 4000kr!).
Blå støpsel?
Er det raskere enn vanlig?
Er en slik som elbiler kan bruke i kvenværet.
Men eieren skulle få på plass mer profesjonellt utstyr etterhvert sa han.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


GOLF-raider

#37
Det spørs om du kan bruke en overgangskabel mellom
blå CEE industrikontakt på veggen og ladekabelen til
bilen din (Schuko) uti Kvenværet? (kr 119,-)
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44571
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

3phaselemon

#38
Sitat fra: GOLF-raider på lørdag 13. mai 2017, klokken 11:44
Det spørs om du kan bruke en overgangskabel mellom
blå CEE industrikontakt på veggen og ladekabelen til
bilen din (Schuko) uti Kvenværet? (kr 119,-)
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44571
CEE-schuko adapteren ser ut som et fornuftig backup alternativ for Fillan turistkontor mens vi venter hurtigladestasjon. Men jeg ser også at det finnes noen spesiell laget CEE-Type 1 kabeller - som tyder på at Biltema løsning har kanskje mindre kapasitet eller noe sånt.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-1

Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 10. mai 2017, klokken 20:59
Blå støpsel?
Er det raskere enn vanlig?

Jeg vet ingenting om kapasiteten til blå CEE støpselet (avbildet under fra turistkontoret) men jeg tyder på at det ikke er langt ifra en vanlig 16A Schuko?

Mer info fra http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/26-kontakttyper#B



jknap

det ser ut til at Hitra kommune har fått tildelt 250', men teksten på prosjektet er "Lading til tjenestebiler".
så gjenstår det å se om det er noe som kommer oss vanlig dødelige til gode.....

GOLF-raider

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977


ZoE-bar



3phaselemon

For de som ikke har Hitra-Frøya abonnement er dette skrevet om Krokstadøra:
"Hurtigladestasjonen skal bygges [av Fortum] ved dagligvarebutikken på Krokstadøra...
Vi har stipulert, veldig løst, en ferdigstillelse en gang mellom påske og 17.mai, forteller Framås [fra Snillfjord kommune]...
Ladere vil være 2 stk. 50 kW DC hurtigladere og 1 dobbel AC-stolpe 2 x 22 kW med kontakttyper CCS, CHAdeMO og Type 2 Mode 3.Plassering og dimensjonering av strømtilførsel gjør at det enkelt kan oppgraderes med kraftigere ladere, eller flere ladere."

Og om Fillan:
"Vi er kommet like langt som Snillfjord når det gjelder elbil-hurtigladestasjoner. Vi har også fått tilskudd til to hurtigladestasjoner i Fillan sentrum...
Vi har gjort klart for strømforsyning utenfor rådhuset. Vi venter på at Fortum skal komme og bygge. For øvrig har vi fra Miljødirektoratet fått tilskudd til elbil-ladere for egne [kommunale] biler."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA