Opel Ampera på ferietur

Startet av thorlar, søn 21. jul 2013, kl. 14:17

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: thorlar på ons 24. jul 2013, kl. 09:39
Typisk er det kraftige fossilmotorer og små elektromotorer som dominerer blant hybridene...

. . . og mikroskopiskte batterier.
Har du sett batteriet på en Prius?  Det er bare en litt forvokst stresskoffert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

thorlar

Sitat fra: Elmo på ons 24. jul 2013, kl. 10:58
Har du sett batteriet på en Prius?  Det er bare en litt forvokst stresskoffert.

Akkurat! Bortimot umulig å få oppleve el-bil glede når man konstruerer en slik pakke.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

BE

Prius prøver ikke å leke elbil, de har kalt systemet hybrid fra dag én...
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

thorlar

- og det var helt greit for 10 år siden. Men nå har de lansert er plug-in versjon som er omtrent like trist. Tenk hva de kunne fått til dersom de hadde ønsket å dra i retning av mer fullverdig el-bil?

Kanskje ville "normalbilisten" blitt omvendt til glødende elbilist?

Øyvind.h

Sitat fra: thorlar på ons 24. jul 2013, kl. 18:55
- og det var helt greit for 10 år siden. Men nå har de lansert er plug-in versjon som er omtrent like trist. Tenk hva de kunne fått til dersom de hadde ønsket å dra i retning av mer fullverdig el-bil?

Kanskje ville "normalbilisten" blitt omvendt til glødende elbilist?
Når lade-infrastrukturen blir bedre og bedre vil et økende antall velge elbil. Men jeg tror godt voksne og pensjonister vil velge hybrid i mange mange år fordi de ikke forstår elbilen. På samme måte som mobil, iPad etc er alt nytt skummelt frem til et visst punkt. Det er strengt talt bra for oss med elbil at overgangen tar tid. Da varer incentivene lenger (og pt er eks Ampera et bedre valg for mange enn en ren elbil!)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

thorlar

Jeg tror i likhet med Øyvind.h at mange vil velge hybrid i flere år fremover. Ikke bare av frykt for det nye, men også som en naturlig følge av at vi bor i et land med langstrakt geografi og tynt befolkningsgrunnlag. Ser liksom ikke for meg en SuperCharger på Smøla med det første, for å si det sånn ;)

Nettopp fordi Hybrider vil fylle en posisjon som rene elbiler foreløpig ikke kan dekke, så mener jeg at det er viktig å promotere hybridbiler som heller lengst mulig mot ren elbil, der fossil-delen kun er reserve- eller nøddrift.

Rene fossilbiler bør på sikt fases ut av personbilmarkedet. Stopp i nysalg fra 2020? Helt borte fra 2030? Er det noen som tør fremme dette?

timingbeltkiller

Dersom livet som Ampera-eier går ut på å kjøre ferrest mulig bensin-km,
må nødvendigvis en billigere ren elbil med lengre el-rekkevidde være et bedre alternativ.
Forskjellen i kjøpesum på rundt regnet NOK 100K + fravær av elbilfordelene er jo prisen for å kjøre disse få km'ene.
Og da blir det lett bortimot tosifrede kronebeløp pr bensin-km.

Noe annet er det dersom du til daglig klarer deg med eldrift +
har langkjøring med bensindrift av et visst omfang: weekend/hytte/ferier.
Da kan A være et alternativ til både en Tesla S
og til kombinasjonen elbil + nedskreven dieselbil til langturer.

Personlig foretrekker jeg likevel begge disse alternativene.
Tesla fordi det er en helt annen bil verdt merprisen.
Den nedskrevne dieselkjerra fordi den drikker ca 0,2 mindre enn A (bortimot 0,7 iflg EPA).
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: thorlar på tor 25. jul 2013, kl. 00:53
Rene fossilbiler bør på sikt fases ut av personbilmarkedet. Stopp i nysalg fra 2020? Helt borte fra 2030? Er det noen som tør fremme dette?
Partiet De Grønne har foreslått salgsforbud fra 2015.
Det er selvsagt ren utopi.
Partiets rolle ved det kommende valget blir antakelig å splitte de få grønne stemmene
slik at V og SV faller under sperregrensen.

BTW:
Indirekte sier du vel her elbiler er miljøvennlige og fossilbiler miljøskadelige.
Fakta er:
- alle biler er miljøskadelige
- store mer enn små
- fossile mer enn el-drevne

Den største faren ved at menneskearten har ynglet og teknologisert seg
fram til den giga/tera dominerede dyrearten på kloden, er forøvrig ikke klimaforverring,
men å ødelegge habitatet til øvrige arter slik at de dør ut.
Med det forsvinner artsmangfoldet som alt levende er avhengig av.
Mest av alt mennesket på toppen av næringskjeden.

thorlar

Sitat fra: timingbeltkiller på fre 26. jul 2013, kl. 14:42
BTW:
Indirekte sier du vel her elbiler er miljøvennlige og fossilbiler miljøskadelige.
Fakta er:
- alle biler er miljøskadelige
- store mer enn små
- fossile mer enn el-drevne

Den største faren ved at menneskearten har ynglet og teknologisert seg
fram til den giga/tera dominerede dyrearten på kloden, er forøvrig ikke klimaforverring,
men å ødelegge habitatet til øvrige arter slik at de dør ut.
Med det forsvinner artsmangfoldet som alt levende er avhengig av.
Mest av alt mennesket på toppen av næringskjeden.

Alt dette er jeg veldig enig i. Det dreier om det som vil være minst skadelig. Da blir det jo litt pussig å foreslå en mye større el-bil som Tesla S eller at man skal gå for to biler; -en el-bil + en diesel-bil. Til mitt bruk er Ampera et klart bedre valg (miljømessig) At staten har vridd fordelene kraftig i retning av Tesla er en ganske annen sak.

jkirkebo

Sitat fra: thorlar på fre 26. jul 2013, kl. 22:54
Alt dette er jeg veldig enig i. Det dreier om det som vil være minst skadelig. Da blir det jo litt pussig å foreslå en mye større el-bil som Tesla S eller at man skal gå for to biler; -en el-bil + en diesel-bil. Til mitt bruk er Ampera et klart bedre valg (miljømessig) At staten har vridd fordelene kraftig i retning av Tesla er en ganske annen sak.

Det kommer jo helt an på bruksmønsteret. For min del ville en Prius sannsynligvis brukt mindre bensin enn en Ampera da mye av kjøringen vår er ganske lange turer. Når du kjører 56 mil uten lading betyr ikke de første 50km på el spesielt mye i sammenhengen.

Teslaen klarer det pga. hurtigladerne.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

thorlar

Nettopp. Kjøremønsteret avgjør hva som passer best. Hvordan ville den  nye plug-in  Priusen fungert? Er den ikke litt for lik den vanlige Priusen?

EPA påstår at min Ampera bruker 0,64 l/mil i ren fossil-drift mens mine egne turer i sommer ligger entydig på 0,54 l/mil. Det er grenseverdien som ingen kjøreturer, uansett lengde, overskrider. Gevinsten blir de første 70 - 80 km som kjøres kun på energi jeg hentet fra stikkontakten før start.

(gjelder sommerens turer, har sett bort i fra at temperatur, vær, terreng, kjørestil påvirker)

thorlar

Okei, det kommer stadig forslag om at jeg burde valgt noe annet enn Opel Ampera, en bil jeg selv ser på som elbil m/reservemotor, men som myndighetene her til lands og de fleste andre debattanter oppfatter som en hvilken som helst hybrid.

Hva er det egentlig med Ampera? Hvorfor er det så mye motforestillinger som ikke stemmer med min opplevelse av bilen? Som forsvar kunne jeg valgt å liste opp alle andre markeder der denne bilen nyter samme incentiver som vanlige el-biler. Eller jeg kunne valgt å presenter liste over sammenlignbare bilers estimerte CO2-utslipp for å vise hvor mye bedre enn andre hybrider Amperaen er. Eller jeg kunne ganske enkelt ha henvist til at Opel Ampera/Chevy Volt ble kåret til årets bil i både Europa og USA i 2012! Samtidig! Aldri skjedd før!

https://www.dropbox.com/s/pwj72bi27xox8u0/Skjermbilde%202013-07-27%20kl.%2001.34.05.png

Men her er den: Grunnen til at jeg valgte Ampera:

1) Den ser fantastisk bra ut. Det var den første el-bilen (hybriden) jeg virkelig hadde lyst på!
2) Herlige kjøreegenskaper, rask, smidig og lettkjørt!
3) Ultramoderne førermiljø, en drøm for gadget-diggere som meg
4) Passer mitt og familiens kjøremønster helt optimalt, sparer inntil 20.000 kr i bensinutgifter pr. år
5) Hadde for mange år siden bestemt meg for at jeg aldri mer skulle kjøpe en ren fossilbil
6) Reservemotor som gjør at jeg alltid kan komme videre selv om batteriet er tomt!
7) Kun 4 seter, så jeg slipper å ha med svigermor på tur!

Ja, jeg innrømmer at bilen tiltaler meg, og at jeg har stor glede av å kjøre den. Jeg vet samtidig at dette ikke passer så veldig godt inn i en bærekraftig fremtid der bruken av privatbiler sikkert må reduseres kraftig. Men jeg er da i hvertfall med på å dreie pilen i riktig retning ved å promotere el- og hybridbiler.

elektrolux

Hadde myndighetene lagt om bompengeinnkrevingen fra å måtte betale for å passere et vist punkt på veien til å legge den inn som et eget tillegg i drivstoffprisen, ville valget ditt blitt enda mer logisk. Nå sparer du nok like mye i bensinutgifter som du må ut med i bom og årsavgift, men selv hadde jeg ikke klart å bryte den spykiske barriæren ved å legge ut unødvendige bompenger på min daglige rute. Ville derfor følt meg fanget innenfor byens bompengering med en slik bil.

Hadde jeg derimot bodd i et annet land hadde nok Amperaen vært blandt førstevalgene mine også. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

Sitat fra: thorlar på fre 26. jul 2013, kl. 23:45
Nettopp. Kjøremønsteret avgjør hva som passer best. Hvordan ville den  nye plug-in  Priusen fungert? Er den ikke litt for lik den vanlige Priusen?
ENIG!

Sitat
EPA påstår at min Ampera bruker 0,64 l/mil i ren fossil-drift mens mine egne turer i sommer ligger entydig på 0,54 l/mil.
Da har du et kjøremønster som vil gi samme besparelse i relasjon til EPA uansett vilken bensin- eller dieselbil du kjører.

timingbeltkiller

Sitat fra: thorlar på lør 27. jul 2013, kl. 02:08
Okei, det kommer stadig forslag om at jeg burde valgt noe annet enn Opel Ampera, en bil jeg selv ser på som elbil m/reservemotor, men som myndighetene her til lands og de fleste andre debattanter oppfatter som en hvilken som helst hybrid.
Dersom A ble avgiftsmessig definert som elbil, ville langturkjørere/gateparkerere kunne kjøpe bilen for deretter aldri kjøre en eneste km med el. Med andre ord kontraproduktiv statlig subsidiert konkurransevridning sammenlignet med andre bensinbiler.

Nøyaktig dette hendte i Sverige da de subsidierte kjøp av biler som kunne kjøres på etanol.
Folk kjøpte bilene og kjørte de på ren bensin.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA