Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdifall/Annenhåndsverdi.

Startet av Stig O, søndag 21. juli 2013, klokken 13:04

« forrige - neste »

Cobos

Akkurat i tilfellet med denne Panamera'en mistenker jeg det er flere faktorer inne i bildet. 200 hesters diesel er jo helt på kanten til undermotorisert og er jo faktisk en nedtunet utgave. Legg til ca 50% i tilleggsutstyr og man skjønner dette er en skikkelig dårlig deal. Jeg har tross alt en S60 med nesten alt utstyret men selv i midt tilfelle er det bare en 20-25% økning av pris.
Men det er ellers helt klart en P85 er generelt billigere og mer praktisk med bedre kjøreopplevelse enn de fleste Panamera. Derimot er Panamera klart mer lukseriøs enn Model S. Så har ingen problemer med å se at Panamera generelt er blitt veldig tungsolgt i Norge. Panamera er nok fortsatt en bedre autobahn cruiser enn Model S, men det er ikke veldig aktuelt i Norge.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Øyvind.h

Panamera er en helt annen bil enn Model S. Som du skriver - mer luksuriøs og Porsche-kvalitet.
Samtidig er den dyr i Norge, og den er upraktisk ift sine dimensjoner.
Panamera ville aldri kunne blitt vår familiebil, så selv om jeg kunne tatt meg råd til den ville jeg aldri kjøpt Panamera. Model S gir meg mye mer, til en lavere pris (i Norge).
Hadde de kostet det samme (dvs ny sprek Panamera=700K) hadde jeg fortsatt valgt Model S, ettersom Model S er den eneste av de to som dekker vårt behov, og ikke minst – Model S har en drivlinje/motor jeg helt klart foretrekker over fossilmotor/drivlinje!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

Panamera har 4 seter.. TMS har 7.. stoor forskjell ..
Har kjørt med 7 personer i bilen mange ganger..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Foleson

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 28. april 2014, klokken 08:32
Jeg mistenker sterkt at Tesla-salget påvirker bruktbilsalget av dyrere biler betydelig. Det har jo ikke vært noen påvirkning på nybilsalget, så ett eller annet sted må man jo se effekten.

Man kan vel fint anta at de fleste som kjøper Tesla ikke ville ha kjøpt biler til godt over en million, og har et generelt ønske om å få mest mulig bil for pengene. En lettere brukt premiumbil er jo ganske attraktiv kost/nytte-messig, men ikke i nærheten av så attraktiv som en bil der man ikke må betale moms og engangsavgift.

Med over 4000 Model S i Norge så er det klart at annenhåndsverdien på en del dyrere mellomklassebiler og tildels premiumbiler har fått seg en smell. Tenker det er mange potensielle kjøpere av disse som nå har en Model S.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Philip Marlowe

Jeg lurer også på hvem som taper på Teslasuksessen. Det kan jo godt være at dette har gått værst utover salget av dyre bruktbiler. Kunne vært morsomt med en undersøkelse.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

sn0le

En av de ivrigste elbilmotstandrene jeg har sett, kommenterer negativt på omtrent alt som kan krype og gå av artikler om Tesla, under flere navn.
Pussig nok driver han en forretning i Førde og lever av bilimport, spesielt dyre BMW'er.  ::)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øyvind.h

Haha - driver Roar Orkelbog med import at dyre bimmere? Ikke rart han er så forbanna med flere Facebook-profiler  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eadie

Ja, Orkelbog er i gassen når det gjelder å rakke ned på elbiler. Han mister mye business med elbil boom. Agendaen er lett å se, og enda lettere å kommentere ihjel
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Philip Marlowe

Kanskje han er blandt dem som er aktive i å snakke ned TMS i "Er Tesla premium?"-tråden?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Øggen

Og derfor fikk jeg aldri svar på hva VIN nr hans var :-)

noGas

Hei!

Hvordan tror dere prisen på tms blir påvirket når tmx blir levert i Norge? Jeg har observert veldig mange tms eiere som også har reservert tmx. Dette kan medføre en tms boom på bruktbil markedet i 2015/16. Jeg tror det er mulig å gjøre et godt bruktbil kjøp av tms om 1-2 år.  Hva tror dere?

Første innlegg her. Har bestilt s85. Litt kalde føtter.

Øyvind.h

Sitat fra: noGas på tirsdag 03. juni 2014, klokken 07:07
Hei!

Hvordan tror dere prisen på tms blir påvirket når tmx blir levert i Norge? Jeg har observert veldig mange tms eiere som også har reservert tmx. Dette kan medføre en tms boom på bruktbil markedet i 2015/16. Jeg tror det er mulig å gjøre et godt bruktbil kjøp av tms om 1-2 år.  Hva tror dere?

Første innlegg her. Har bestilt s85. Litt kalde føtter.
Man gjør sikkert et bedre bruktkjøp om 1-2 år enn man gjør per i dag. Verditapet på bilen du kjøper er uansett begrenset oppad til prisen du betaler for bilen, så verditapet vil ikke fortsette til evig tid :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Frodebo

Sitat fra: noGas på tirsdag 03. juni 2014, klokken 07:07
Hei!

Hvordan tror dere prisen på tms blir påvirket når tmx blir levert i Norge? Jeg har observert veldig mange tms eiere som også har reservert tmx. Dette kan medføre en tms boom på bruktbil markedet i 2015/16. Jeg tror det er mulig å gjøre et godt bruktbil kjøp av tms om 1-2 år.  Hva tror dere?

Første innlegg her. Har bestilt s85. Litt kalde føtter.

Litt kalde føtter? Slapp av... Hadde du hatt bestilling inne på en fossilbil, tror jeg du hadde hatt enda større grunn til kalde føtter mht. framtidig verditap. Tilgangen på nye elbilkunder vil etter min mening være fortsatt stor, og jeg tviler sterkt på at vi får en situasjon der antall brukte TMS påvirker til vesentlig prisfall.

Generelt er det jo mange faktorer som vil påvirke bruktpris og bilmarkedet framover, og da er min vurdering at TMS er av de bedre alternativene i så måte. Det er en meget god grunn til å ha varme føtter og ro i sjela framover ;-)
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

arnkl

Ein ting som kjem til å avgrense verditapet at marknaden vil bli utvida når prisen minkar. Mange som ikkje har råd til ein ny Model S til 600k, vil kunne klare ein to år gamal til f.eks. 450k. Etter kvart som prisen fell vil marknaden verte større og større.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

snurrehue

#149
Sitat fra: arnkl på tirsdag 03. juni 2014, klokken 08:34
Ein ting som kjem til å avgrense verditapet at marknaden vil bli utvida når prisen minkar. Mange som ikkje har råd til ein ny Model S til 600k, vil kunne klare ein to år gamal til f.eks. 450k. Etter kvart som prisen fell vil marknaden verte større og større.

Nja, men så kommer jo Gen III (Model E), og vil appellere til de som ikke har råd til Model S. Pluss at andre produsenter ganske sikkert vil komme med alternativer ettersom tiden går. Bruktbilprisen vil også være sterkt avhengig av den opplevde kvaliteten av Model S. Politiske føringer spiller absolutt en stor rolle. Selv regner jeg 150 000 i tap første året, 100 000 år 2, og gradvis synkende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA