Bestandig Off-Topic gjengen...

Startet av Leaf_2014, tirsdag 16. juli 2013, klokken 00:38

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 19. juli 2013, klokken 10:54
Har allerede laget meg en drøss overganger inkludert fornuftig dimensjonerte skjøteledninger til bruk i nødsfall. Noe må man gjøre for å få ventetiden til å gå :)

Har laget følgende overganger med blå 32A enfas i ene enden:

- Shuko
-16A enfas blå
-16A trefas blå (koblet til en fase)
-32A trefas blå (koblet til en fase)

I tillegg skjøteledning med blå 32A enfas i begge ender, samt skjøteledning med 16A trefas 400v rød i begge ender. Til den siste har jeg laget en overgang fra 16 til 32A 400v trefas (rød).

Du har laget det meste jeg har tenkt til å lage (dog gidder jeg ikke lage 16A trefase skjøteledning, antar jeg klarer å parkere nærme nok slike stikk). Du har forøvrig glemt én overgang som kan være kjekt å ha på langtur; om man leier litt større campinghytter og lignende har de gjerne en vanlig komfyr. Denne har vanligvis teknisk stikk sikret med 20A eller 25A. Den overgangen tror jeg kan bli grei å ha på skikkelig langtur...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman

Det var et godt tips. Har tenkt mer på jobbkjøring når jeg laget overganger; jeg arbeider i havbruksnæringen og arbeidsdagene fordeles mellom kontor, diverse møter og oppfølging av lokaliteter med vid geografisk spredning. Felles for de fleste oppdragsstedene er at det finnes industrielle uttak i mange forskjellige utgaver, men det varierer hvor nær jeg kan parkere av hensyn til arbeidet som foregår. Derfor skjøteledninger i nødsfall. Har også avtalt lading på noen overnattingssteder.

Imidlertid er det jo ikke utenkelig at det blir en og annen turen på fritiden også - og da kan overgangen du nevner være god å ha. Lages omgående!

Zneip

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. juli 2013, klokken 09:58
Bare ta i betraktning at strømprisen i Norge ikke er veldig mye lavere på natten enn om dagen da. Vi snakker kanskje 4-5 øre/kWh i forskjell..

4-5 øre her og 4-5 øre der....blir fort penger av sånt ;)
Nord Trøndelag | X90D

Wicky124

bare Jeg som hatet de to hvite fargene på teslaen?
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

Zneip

Nord Trøndelag | X90D

Nuvolari

Sitat fra: D.O på fredag 19. juli 2013, klokken 11:05
Tror også det kommer nye regler fra DSB ang elbiler etterhvert.

Tenker du på maks A du kan lade med?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Sitat fra: Muffinman på fredag 19. juli 2013, klokken 10:54
Har allerede laget meg en drøss overganger inkludert fornuftig dimensjonerte skjøteledninger til bruk i nødsfall. Noe må man gjøre for å få ventetiden til å gå :)

Har laget følgende overganger med blå 32A enfas i ene enden:

- Shuko
-16A enfas blå
-16A trefas blå (koblet til en fase)
-32A trefas blå (koblet til en fase)

I tillegg skjøteledning med blå 32A enfas i begge ender, samt skjøteledning med 16A trefas 400v rød i begge ender. Til den siste har jeg laget en overgang fra 16 til 32A 400v trefas (rød).

Da må jeg altså ha 32A enfas adapter samt 16A 400v trefas levert med bilen, og skulle med det være skodd for det meste.

Vurderer også  en ekstra UMC samt chademo-adapter - det siste blir avhenig av pris. Kan hende blir det rimeligere å ta Corollaen på den sjeldne jobbturen hvor jeg fikke klarer meg uten  chademo-lading.

Oppsummert: lademulighetene er ikke en grunn til å kansellere. Med litt kreativitet kan man koble seg til nær sagt hvor som helst.

Lage du slike pakker på bestilling?

Hvorfor tror du chademo blir så dyrt?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på fredag 19. juli 2013, klokken 13:33

Jeg har god tilgang på meget rimelig 3x4 gummikabel og alle plugger samt leieboer som er elektriker og skylder meg mange tjenester. Er det interesse kan jeg sikkert sette sammen en pakkepris. Tipper det i så fall vil havne i området 2-3000 kroner litt avhengig av lengde på skjøteledningen.

4mm gummikabel med to faselederer er godkjent for 32A fritt forlagt (ikke oppkveilet!!!) med maks 85C ledertemperatur og 45C omgivelsestemperatur. Siden denne gummikabelen tåler 90C ledertemperatur og vi sjelden har over 25C i Norge er 4mm kabel derfor mer enn godt nok. Og bra er det for 3x6mm2 gummikabel er visst umulig å få tak i. Da må man opp på 4x6 som veier det dobbelte av 3x4.

$1500 har blitt nevnt som sannsynlig pris for CHAdeMO-adapter i USA. I så fall vil jeg tippe norsk pris havner på ca. 12.000 kroner. Helt uaktuelt for min del ihvertfall.

D.O

Sitat fra: Nuvolari på fredag 19. juli 2013, klokken 13:29
Sitat fra: D.O på fredag 19. juli 2013, klokken 11:05
Tror også det kommer nye regler fra DSB ang elbiler etterhvert.

Tenker du på maks A du kan lade med?
Nei, men bruk og tilsyn både av ladere og biler. Er store effekter og en bilmekaniker med vanlig utdanning kommer for kort. Ser for meg en elektro/bilmek utdanning, samt egen eu kontroll basert på elektrobiten. Også hyppiere elkontroller/tilsyn i forbindelse med ladestasjoner.Tror dette er på sin plass også, da det (tror jeg) kommer tilfeller med boligbranner som følge av nye forbruksmønstre (natt lading, høye effekter o.l) og helt sikkert en del hjemmesnekkret ladekabler med fikse løsninger.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. juli 2013, klokken 13:40
Sitat fra: Nuvolari på fredag 19. juli 2013, klokken 13:33

Jeg har god tilgang på meget rimelig 3x4 gummikabel og alle plugger samt leieboer som er elektriker og skylder meg mange tjenester. Er det interesse kan jeg sikkert sette sammen en pakkepris. Tipper det i så fall vil havne i området 2-3000 kroner litt avhengig av lengde på skjøteledningen.

4mm gummikabel med to faselederer er godkjent for 32A fritt forlagt (ikke oppkveilet!!!) med maks 85C ledertemperatur og 45C omgivelsestemperatur. Siden denne gummikabelen tåler 90C ledertemperatur og vi sjelden har over 25C i Norge er 4mm kabel derfor mer enn godt nok. Og bra er det for 3x6mm2 gummikabel er visst umulig å få tak i. Da må man opp på 4x6 som veier det dobbelte av 3x4.

$1500 har blitt nevnt som sannsynlig pris for CHAdeMO-adapter i USA. I så fall vil jeg tippe norsk pris havner på ca. 12.000 kroner. Helt uaktuelt for min del ihvertfall.

En slik pakke er jeg interessert i.

Hvorfor er chademo så dyrt. Er det lisensieringskost eller noe HW involvert?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

cdabel

P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på fredag 19. juli 2013, klokken 14:29
Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. juli 2013, klokken 13:40

En slik pakke er jeg interessert i.

Hvorfor er chademo så dyrt. Er det lisensieringskost eller noe HW involvert?

Ok, skal kjøpe inn det jeg trenger til egen pakke til uka, da vet jeg mer nøyaktig pris på alt sammen. Lager en egen tråd på det da.

Det er mye HW involvert i CHAdeMO-adapter samt software for å kontrollere ladeprosessen. Tesla lar ikke CHAdeMO-laderen styre ladingen selv så de må "lure" den.

Nuvolari

Sitat fra: cdabel på fredag 19. juli 2013, klokken 14:32
At til og med denne tråden kunne dras OT er jammen godt gjort

Fint om moderator kan flytte alle poster fra 16 juli til en passende ladetråd.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

laumb

Milzit

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. juli 2013, klokken 10:42
Sitat fra: jog på torsdag 18. juli 2013, klokken 08:20
Tok nokre bilder i går av eu ladde port og ladde kabel, ser at shuko kontakten blir så stor at den blir umulig å bruke i ladde stolpene.  Men det går vel når en bruker blå kontakt med en vanlig biltema overgang til shuko.  Så da har jeg mere bruk for en rød og en blå kontakt.

Det greieste da er nok å lage seg en overgang fra schuko til blått 32A støpsel. Lages den ca. 1 meter lang kan UMCen ligge på bakken når man bruker ladestolpe slik at kontakten ikke belastes. Dette er også den eneste måten man faktisk får ladet med 16A på fra stolpene. Med schuko-overgangen blir det maks 13A.

Men husk å stille ned ladestrømmen i bilen fra 32A til 16A, ellers vil sikringen gå...
Endel Leaf har laderen fastet på stolpen slik at man ikke belaster kontakten, det må vel være mulig med UMC også?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA