Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Din Model S levering.

Startet av laumb, onsdag 17. juli 2013, klokken 14:23

« forrige - neste »

gzegorz

Fikk utlevert en nydelig sort S60 i Bergen i dag som har vært veldig ventet i 11 måneder.

Det gode:
- Tesla hadde etterkommet de fleste ønsker da bilen ble levert to dager tidligere på forespørsel, den var fulladet som vi ba om og vinterdekkene var på. Meget bra!
- Hyggelig DS som tok en kort gjennomgang av bilen og lading, selv om jeg kom en halvtime tidligere enn avtalt.
- For det meste strøken bil, fint klargjort, noen små ytre detaljer som ble notert.

Det elendige:
Jeg var klar over på forhånd at bilens Schuko-adapter ikke passer de offentlige ladestasjonene som den skal. Jeg bor i en blokk uten garasje med flere offentlige ladestasjoner i umiddelbar nærhet og gode offentlige parkeringsmuligheter. Jeg spurte min DS om dette, og fikk først kun svar om at de ikke hadde noe passende adapter å tilby. Selv etter å ha ettertrykkelig dokumentert at Tesla faktisk har markedsført at bilen skal kunne lades i offentlige ladestasjoner, blant annet med det vedlagte bildet, klarer min DS å lire av seg følgende tilsvar:
"Tesla kan ikke holdes ansvarlig om designet på ladestasjoner gjør det vanskelig å lade og det er umulig for oss å lage et adapter som passer alle ladestasjoner i verden da det ikke er en uniformell design av disse. Du ser sikkert at dette ikke er realistisk. "

Etter å ha gjort ham klar over innholdet i markedsførings- og forbrukerkjøpsloven ble vi enige om at Tesla kontakter Sønnico mtp en løsning. Hvordan jeg skal lade bilen i mellomtiden, er jeg faktisk litt usikker på.

Men bilen er fantastisk!
Tesla Model S85

EvenSteven

Sitat fra: gzegorz på torsdag 21. november 2013, klokken 00:12
Fikk utlevert en nydelig sort S60 i Bergen i dag som har vært veldig ventet i 11 måneder.

Det gode:
- Tesla hadde etterkommet de fleste ønsker da bilen ble levert to dager tidligere på forespørsel, den var fulladet som vi ba om og vinterdekkene var på. Meget bra!
- Hyggelig DS som tok en kort gjennomgang av bilen og lading, selv om jeg kom en halvtime tidligere enn avtalt.
- For det meste strøken bil, fint klargjort, noen små ytre detaljer som ble notert.

Det elendige:
Jeg var klar over på forhånd at bilens Schuko-adapter ikke passer de offentlige ladestasjonene som den skal. Jeg bor i en blokk uten garasje med flere offentlige ladestasjoner i umiddelbar nærhet og gode offentlige parkeringsmuligheter. Jeg spurte min DS om dette, og fikk først kun svar om at de ikke hadde noe passende adapter å tilby. Selv etter å ha ettertrykkelig dokumentert at Tesla faktisk har markedsført at bilen skal kunne lades i offentlige ladestasjoner, blant annet med det vedlagte bildet, klarer min DS å lire av seg følgende tilsvar:
"Tesla kan ikke holdes ansvarlig om designet på ladestasjoner gjør det vanskelig å lade og det er umulig for oss å lage et adapter som passer alle ladestasjoner i verden da det ikke er en uniformell design av disse. Du ser sikkert at dette ikke er realistisk. "

Etter å ha gjort ham klar over innholdet i markedsførings- og forbrukerkjøpsloven ble vi enige om at Tesla kontakter Sønnico mtp en løsning. Hvordan jeg skal lade bilen i mellomtiden, er jeg faktisk litt usikker på.

Men bilen er fantastisk!

Gratulerer med bilen!! Og godt å se at noen står på krava... denne hadde jeg ikke fått med meg, men ser jo at du har helt rett. Så dette må vel være juridisk bindene for Tesla.
Hvordan opplever du S60 modellen så langt? Er ikke så mange av oss, så hadde vært gøy å fått litt info om opplevelsen av denne kontra P85 / S85.
Har personlig kjørt både P85 samt S85, så er spent om hvor stor forskjellen evt. er mot S60? ::)
Tesla S P85+ sølv

OleJA

Sitat fra: gzegorz på torsdag 21. november 2013, klokken 00:12
Fikk utlevert en nydelig sort S60 i Bergen i dag som har vært veldig ventet i 11 måneder.

...
Det elendige:
Jeg var klar over på forhånd at bilens Schuko-adapter ikke passer de offentlige ladestasjonene som den skal.

Er enig i at schuko adapteret har en lite hensiktsmessig utforming, men istedenfor å vente på at Tesla kommer med en løsning så er det nok like greit å kjøpe seg en kort skjøteledning, feks.

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

NB: Må være 2.5mm kabel

gzegorz

#528
Sitat fra: EvenSteven på torsdag 21. november 2013, klokken 08:47
Gratulerer med bilen!! Og godt å se at noen står på krava... denne hadde jeg ikke fått med meg, men ser jo at du har helt rett. Så dette må vel være juridisk bindene for Tesla.
Hvordan opplever du S60 modellen så langt? Er ikke så mange av oss, så hadde vært gøy å fått litt info om opplevelsen av denne kontra P85 / S85.
Har personlig kjørt både P85 samt S85, så er spent om hvor stor forskjellen evt. er mot S60? ::)

Bilen har mer enn nok krefter for mitt bruk. Jeg kjørte den straks ned til Haugesund der det maksimalt er 80-sone i korte strekk og veldig mye svinger. Hadde også Pirelli-dekk på, 2-4 grader med litt glinsende veibane. Bilen sitter som støpt, aksellerasjonen er brutal (med fulladet bil), jeg har prøvekjørt P85 og denne trykte nok litt mer i ryggen ved fullt pådrag, men i det praktiske er dette ikke relevant for mitt bruk. Kan egentlig ikke forstå hva jeg skal med de ekstra kreftene, spesielt ikke på vestlandsveier.

Til OleJA: det ender nok med et slikt adapter av en eller annen sort, men jeg er prinsipiell på at det er Tesla som skal forsyne meg med dette, evt kompensere meg for den klare mangelen dette er. Venter på svar fra dem angående videre forløp.

Edit: mitt forbruk den til Haugesund under nevnte forhold kom på 186 wh/km .
Tesla Model S85

Anew

Sitat fra: gzegorz på torsdag 21. november 2013, klokken 00:12
Det elendige:
Jeg var klar over på forhånd at bilens Schuko-adapter ikke passer de offentlige ladestasjonene som den skal. Jeg bor i en blokk uten garasje med flere offentlige ladestasjoner i umiddelbar nærhet og gode offentlige parkeringsmuligheter. Jeg spurte min DS om dette, og fikk først kun svar om at de ikke hadde noe passende adapter å tilby. Selv etter å ha ettertrykkelig dokumentert at Tesla faktisk har markedsført at bilen skal kunne lades i offentlige ladestasjoner, blant annet med det vedlagte bildet, klarer min DS å lire av seg følgende tilsvar:
"Tesla kan ikke holdes ansvarlig om designet på ladestasjoner gjør det vanskelig å lade og det er umulig for oss å lage et adapter som passer alle ladestasjoner i verden da det ikke er en uniformell design av disse. Du ser sikkert at dette ikke er realistisk. "

Etter å ha gjort ham klar over innholdet i markedsførings- og forbrukerkjøpsloven ble vi enige om at Tesla kontakter Sønnico mtp en løsning. Hvordan jeg skal lade bilen i mellomtiden, er jeg faktisk litt usikker på.

Men bilen er fantastisk!
I følge denne tråden på teslamotors.com-forumet, så har Tesla tatt problemet inn over seg:
http://www.teslamotors.com/forum/forums/extension-cords-1?page=3

Sitat
Actually, Mr. Guillen came back to me within 2 days with a very nice mail. In that mail was a picture of a Tesla-made pigtail with a Tesla contact on one end and a Schüco on the other with a cable that I would guess is a foot or 2. That is, PRECISELY what I was yelling for, and non-interesting for thieves. This will be sent f.o.c. to all Tesla S owners in the countries where it is necessary.

Dette ble skrevet i midten av oktober og har åpenbart ikke materialisert seg i praksis... kommer nok om to uker.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

gzegorz

Det verste er jo fraskrivelse av alt ansvar.

Btw, så ble min bil levert med 303 km på odometeret. Fikk beskjed om at det var noe med drivverket da den ble testet og de måtte teste den ytterligere inne i fabrikken. Ikke helt betryggende. Tenkte på bilen til Høgis, men min ble i alle fall levert med lik farge på dørene som på karosseriet.
Tesla Model S85

Tai

Jeg tror jeg hadde hatt problemer med å godta en bil med over 30 mil på klokken. Ikke fordi jeg tror det har noe å si på bilens stand men det ligger endel psykisk bak der. Fabrikken burde uansett hatt muligheten til å tilbakestille telleren før de leverte ut.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

maxmekker

gzegorz , håper du kan komme med en liten update på hvordan 60'n er etter at du har brukt den en liten stund.
Særlig på hvordan du opplever kjørelengde og lade tid.

tjobben

Jeg må bare...

FY FAEN FOR EN SINNSYKT FORJÆVLIG BRA BIIIIL!!!!

Planlagt levering 29.11, men ble oppringt fra Alnabru onsdag med spm om levering om to dager. Ja takk:)
Hadde alt i orden på forhånd, manglet kun foreløpig vognkort. Fikk det på e-post samme ettermiddag fra Tesla, og sendte videre til banken så de kunne overføre lånet og sende en bekreftelse til Tesla. Overførte egenkapital og sendte kvitto. Alt i boks i løpet av torsdag formiddag. Sov temmelig urolig natt til fredag, ja...
Tok bussen opp fra byen. Utenfor Tesla på Alnabru stod det en veldig blank og fin svart en. Min? Når jeg nærmet meg så jeg på skiltene at det faktisk var min! Inne var det en del folk, men jeg ble straks møtt av en Tesla ansatt og spurt om jeg trengte hjelp. To minutter etterpå kom en meget hyggelig (og søt:)) DS. Hun hadde en god gjennomgang. Jeg siktet og kikket og så og kjente, og kunne ikke se verken skjevheter, dårlige tilpasninger, manglende lim eller overflødig lim, merker, svirls eller noe. Alt så bare helt kanonbra ut.
Alt bortsett fra gummien. Goodyear helårs. Men DS sa at de ikke slapp noen avgårde nå uten vinterhjul. Jeg fortalte henne at det var 11minus på Spikkestad i dag tidlig, så helårs var helt uaktuelt. Null problem, sa hun. Dette fikser vi:) Hun gikk inn og organiserte noe, og ba meg så kjøre bilen inn. Jeg rullet bilen inn (litt nervøs, det er trangt der) og der ordnet de opp med et sett Cyclone med Nokian. Sommerhjula pakka de sammen og la på hotell. Strålende service:D
Fikk håndtrykk og gratulasjoner av flere av de ansatte der. Blide og god stemning, selv om de hadde det hektisk. 32 (!) biler ble utlevert i dag. Det er europeisk rekord i antall nye biler levert på en dag.
Alt i alt en superbra opplevelse.
Og bilen er bedre enn jeg kan huske fra prøvekjøringen i vinter.
Rett og slett helt sinnsykt fett:D
Gled dere folkens. Gled dere:)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Hyperstress

Jeg må bare...

Sitat fra: tjobben på fredag 22. november 2013, klokken 22:53

To minutter etterpå kom en meget hyggelig (og søt:)) DS. Hun hadde en god gjennomgang. Jeg siktet og kikket og så og kjente, og kunne ikke se verken skjevheter, dårlige tilpasninger eller noe. Alt så bare helt kanonbra ut.
Alt bortsett fra gummien. Null problem, sa hun. Dette fikser vi:) Hun gikk inn og organiserte noe, og ba meg så kjøre inn. Jeg rullet inn (litt nervøs, det er trangt der)

Gled dere folkens. Gled dere:)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

tjobben

Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Woods

Sitat fra: Hyperstress på fredag 22. november 2013, klokken 23:08
Jeg må bare...

Sitat fra: tjobben på fredag 22. november 2013, klokken 22:53

To minutter etterpå kom en meget hyggelig (og søt:)) DS. Hun hadde en god gjennomgang. Jeg siktet og kikket og så og kjente, og kunne ikke se verken skjevheter, dårlige tilpasninger eller noe. Alt så bare helt kanonbra ut.
Alt bortsett fra gummien. Null problem, sa hun. Dette fikser vi:) Hun gikk inn og organiserte noe, og ba meg så kjøre inn. Jeg rullet inn (litt nervøs, det er trangt der)

Gled dere folkens. Gled dere:)

Dagens latter.


Gratulerer med bil! :-)

tjobben

Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

RSandven

Hahaha, jeg var tydeligvis altfor Tesla her. Tok den faktisk ikke, og det har jeg ikke opplevd før :P
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

teslAudun

Hentet bil onsdag 20.november.
Dagen før fikk jeg telefon fra Tesla om at de dessverre ikke hadde inne Pirelli-vinterdekk som jeg hadde bestilt, og heller ikke når de kom inn (muligens uken etter), og spørsmål om jeg ønsket å utsette levering? Forsto ikke spørsmålet, tenkte at da ordner jeg heller vinterdekk privat. Litt irritert over at man åpenbart sliter med enkel logistikk-matematikk i Tesla-organisasjonen. Man vet hvor mange biler man skal levere ut, og man vet hvor mange hjul som til sammen behøver vinterdekk. Man burde klare å summere riktig antall dekk, og skaffe dette til kunder som bruker over 0,5 mnok på en bil...

Onsdag:
Fortsatt noe irritert på Tesla over mangel på vinterdekk. Sjekket litt alternativer, da jeg mottar ny telefon fra Tesla; om det var greit at jeg mottok Nokian piggfri istedenfor Pirelli ? Ja selvsagt. Humøret var med et stigende.
Bestilte Tesla-Taxien som transport til Alna (man må jo ankomme anstendig til en sådan anledning).

Var ved Alna ca 30 min før avtalt tidspunkt. Ingen rød bil der enda. Kikker litt på utstillingsmodell da rød Tesla triller inn til verkstedhallen. Antok at det var min. Spenningen sted umiddelbart. Til min store glede ser jeg at vinterdekk med Cyclone-felger settes på bilen. Irritasjon jeg hadde kvelden før er borte.

Etter gjennomgang med DS kjører jeg fornøyd av sted, i rushet ut av Alna. Får dermed ikke testet bilen skikkelig før vi har passer Mortensrud på vei sydover. Da begynner det å bli gøy :-) 

Har nå kjørt noen turer med bilen. Nyter den i fulle drag. Det er komfort og kraft i skjønn forening. Barna stortrives forøvrig i de ekstra setene.

Negativt:
Hukommelsessvikt ved overlevering (glemte en del av det jeg hadde tenkt å spørre DS om ved overleveringen).
Ladekabel. Har ikke virket helt ved tilkobling/avkobling. Løser ikke ut som den skal. Må sjekke opp dette.
Skit: bilen blir fort skitten da man kjører mye...

Oppsummert:
Bilen er gøy å kjøre. Den er også sosial, da naboer jeg aldri har snakket med tidligere plutselig kommer bortom en tur for å se på "denne Teslaen de har hørt så mye om"...
Det er ikke så ofte jeg har fått en trang til å gå ut rett før leggetid bare for å se litt til på det som står i garasjen. Nå gjør jeg det...

Oh, lykke.




Tesla Model Y  (blå 2022)

x Jan.17  Model S 75, rød
x Nov.13 Model S 85, rød med alt
x Sept.15 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA