Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

D og E gir, hva er forskjell ved strøm forbruk?

Startet av Olsleaf, fredag 12. juli 2013, klokken 02:45

« forrige - neste »

Olsleaf

Har nå kjørt en del denne uka, og ser en merkbar forskjell når jeg bruket E gir istedenfor D. Dette til tross for at jeg holder meg innenfor regelen om 1 til 2 prikker. Betyr det at 1 til 2 prikker i D er mer en det samme i E?

Uansett, i slake oppoverbakker lønner det seg å bruke E. Skulle ha brukt E fra Oppdal til Hjerkinn, hadde spart litt strøm på det.

Ordet prikkbelastning fikk en ny mening for meg ;D
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

hma

Hei,

Antall prikker betyr samme strømtrekk uansett om man kjører i D eller E.
Ecometeret er faktisk ikke noe annet enn et amperemeter. Grovt sett kan du regne ca 25A per prikk.

D og E gir ulik følsomhet på akselerasjonspedalen. F.eks. Kjør en jevn stigning i E med pedalen i en fast posisjon, om du skifter til D vil bilen akselerere og antall prikker på ecometeret vil øke.

Med din PCU-sw vil det være lett å kjøre uøkonomisk fordi D er ekstra sprek sammenlignet med E. Sånnsett er det fornuftig å velge E.

På den andre siden medfører E hardere regenerering, noe som er tap. Det beste er å kjøre med så lite regenerering (og friksjonsbremsing) som mulig.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Kjart

#2
Sitat fra: Terolsen på fredag 12. juli 2013, klokken 02:45
Har nå kjørt en del denne uka, og ser en merkbar forskjell når jeg bruket E gir istedenfor D. Dette til tross for at jeg holder meg innenfor regelen om 1 til 2 prikker. Betyr det at 1 til 2 prikker i D er mer en det samme i E?

Uansett, i slake oppoverbakker lønner det seg å bruke E. Skulle ha brukt E fra Oppdal til Hjerkinn, hadde spart litt strøm på det.

Ordet prikkbelastning fikk en ny mening for meg ;D

Jeg har oppdaget på min Think 2011 modell, så er det en "fartsperre" i E men ikke i D, denne sperren ligger mellom 80 og 90 km/t mener jeg å huske.
edit: Jeg testet dette igår kveld, og det er ved ca. 95 km/t
BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

Tarpoon

Sitat fra: hma på fredag 12. juli 2013, klokken 12:54
På den andre siden medfører E hardere regenerering, noe som er tap. Det beste er å kjøre med så lite regenerering (og friksjonsbremsing) som mulig.

Stusser litt på hva du mener med dette. Regen vil jo sende strøm tilbake til batteriet.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

elektrolux

Regenerering er lite effektivt. Ned mot 1/3 av strømmen som opprinnelig ble brukt for å komme opp i fart tilbakeføres til batteriet.

Det er mye bedre å ta vare på farten ved å rulle fritt slik Think Classic er programert til å gjøre. På nye Think kan dette gjøres ved å sette girvelger i fri hver gang du slipper fartspedalen, men det er veldig bakvendt.

Har ide om å lage en automatgir til Nye Think der en mikrobyter på fartspedalen aktiviserer fri om en slipper pedalen helt opp, og der en annen mikrobryter aktiviserer Drive som en slags kickdown funksjon.

Fatteren kjører nye Think, og taper mye energi på å kjøre den på samme måte som han kjørte sin gamle Classic. Nå er det akselerering og regenerering om hverandre, da det er vanskelig å finne en stilling på fartspedalen som er nøytral. Spesielt i Eco modus. Dette går kraftig utover rekkevidden og komforten, og sliter også unødvendig på batteriet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA