Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulstøy og støykansellering

Startet av jkirkebo, onsdag 03. juli 2013, klokken 09:56

« forrige - neste »

Havebigfun

Lydproblematikken må være enklere i en TMS enn i en fossilbil. Ettersom luftmotstandskoeffisienten er svært lav blir det antakelig  relativt lite vindlyd, motorstøyen er neglisjerbar- står igjen rullelyden. Det kan tenkes at den vil kunne bekjempes ved headsett-elektronikken og en høytaler i området med hvert hjul. I såfall får ikke bare de som sitter i bilen men også de som må høre på at den suser forbi glede av dette- i høye hastigheter gir dette en relevant støybelastning for de som bor langs de store veiene- selv med de hastighetre som er aktuelle her.

Kallagtunet

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. juli 2013, klokken 20:12
Lydproblematikken må være enklere i en TMS enn i en fossilbil. Ettersom luftmotstandskoeffisienten er svært lav blir det antakelig  relativt lite vindlyd, motorstøyen er neglisjerbar- står igjen rullelyden. Det kan tenkes at den vil kunne bekjempes ved headsett-elektronikken og en høytaler i området med hvert hjul. I såfall får ikke bare de som sitter i bilen men også de som må høre på at den suser forbi glede av dette- i høye hastigheter gir dette en relevant støybelastning for de som bor langs de store veiene- selv med de hastighetre som er aktuelle her.

Du får utvikle ideen til ferdig produkt, så er jeg ikke i tvil om at det er ett stort marked... Men vær obs det er fler meget godt skolerte og erfarne personer på akustikk og signalbehandling som har som har prøvd og feilet før deg.

OddB

Problemet med dekkstøyen er at den er random i motsetning til motorlyd og dermed vanskeligere å kanselerere ut. ... tror du får bedre effekt med gammeldagse asfaltmatter ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Paul

for 2 uker siden jeg har prøvekjørt i Stavanger den blå TMS med mørke felger (som alle dere snakker at den er mye bedre en di første demobilene). Men for mine ører det var ganske mye hjulstøy i den blå TMS...

vurderer å etterisolere bagasjerom, rundt hjulene, kanskje inne i dørene?? Enten med skum, gummi eller noen annet som fungerer.. har dere noen tips? Kanskje noen har erfaring med lydisolering i bilene?

Lurer på hvilken materiell er enklest å bruke?

Fant dette på amerikansk forum:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15171-Tore-up-the-cargo-area


valvolainen

+1 på dynamat! Tatt en hel bil innvendig med dette stoffet. Lett å jobbe med.
I tillegg må det nok noe stoff med luft i over der igjen. tette og tykke filtmatter er nok en god ide.
Styr unna skumgummimatter med klister på den ene og alufolie på den andre siden. Disse er vannsamlere delux.

petersv

Hvor mye ekstra vekt medfører dette? Er det like tungt som asfaltmatter?

valvolainen

For hjulbuene? 1 kilo kanskje.
Det kan du jo helt sikkert slanke bort hvis det er kilo for kilo om å gjøre:)

petersv

Sitat fra: valvolainen på torsdag 04. juli 2013, klokken 19:25
For hjulbuene? 1 kilo kanskje.
Det kan du jo helt sikkert slanke bort hvis det er kilo for kilo om å gjøre:)

Som man ser av bildene i linken tidligere, er hjulbuene godt isolert, det er resten det står værre til med. Jeg tror nok det veier godt over 1 kg uansett, kanskje 10 er mer realistisk.

valvolainen

Haha, har du tatt i dynamat noengang?
1kg til hjulbuene.

elnino

Noen som har tips til materiale som kan tette små "lyd lekasjer" uten å se ille ut. Kjører 19 mil hver dag i 100km/t+ og veistøyen ødlegger mye av opplevelsen (har 19"). Har inntrykk av at mesteparten av lyden kommer fra setebelteåpningen og andre diverse åpninger i kabinenen (tettinga mot bakluka er også en hovedmistenkt).

Noen som har erfaring med andre sommerdekk en 19" eagle? Når jeg går fra fin til grov asfalt går lydnivået fra veldig behaglig til må ha anlegget på så høyt at det er ubehaglig.. :-\

Har aldri hatt noen veldig stille bil, så har ingenting å sammenligne med, men siden lyden kommer fra spesifikke områder må det være mulig å pynte litt på lydbildet :)

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Havebigfun

#27

Kjell Leaf

Her er støytest i forskjellige hastigheter, Tesla er mest støyende bil i denne klassen, og bråker faktisk mer enn dobbelt så mye som Nissan Leaf.
Husk at 3 db er en dobling av støynivået når dere leser tabellen.
http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

OleJA

Sitat fra: elnino på tirsdag 12. november 2013, klokken 09:31
... Har inntrykk av at mesteparten av lyden kommer fra setebelteåpningen og andre diverse åpninger i kabinenen (tettinga mot bakluka er også en hovedmistenkt).

Dette er nok bare et symptom på at selve karosseriet er for dårlig lydisolert. Du kan nok kanskje klare å stenge noe av lyden inne bak interiøret ved å tette disse, men den egentlige fiksen er nok å få på dynamat inne i dører, rundt hjulbuer og i bagasjerom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA