Hjulstøy og støykansellering

Startet av jkirkebo, onsdag 03. juli 2013, klokken 09:56

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: Hyperstress på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:31
Sitat fra: Aage M. på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:16
  En reduksjon på 3 dB vil av det mennesklige øret oppfattes som en halvering.


.. ikke for å være pirkete, men det må nok en del større reduksjon til enn 3dB for at det skal oppfattes som en halvering. Energien er imidlertid halvert ved 3dB reduksjon.
3 DB er en dobling av lydenergien, men 10 DB er det som for øret høres ut som en dobling av lyd.
1-2 DB endring i lydnivå er det minste øret kan oppfatte.
http://www.paroc.no/knowhow/lyd/generell-informasjon-om-lyd
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sn0le

Sitat fra: Car-El på onsdag 16. april 2014, klokken 13:16
Hmmm... Rart at BMW, Mercedes og Audi gjør det på de store luksus bilene.
Det er mange som har det, men det krever mere enn bare en enkel mikrofon plassert i dashbordet.
Man må gjerne ha flere mikrofoner, og nært plassert hodet til de som befinner seg i bilen.
Støyen kanseleres ved at mikrofonen "tar opp" støyen og høyttalerne sender ut lyd som kansellerer lydbølgene til støyen.
Ergo er referansen ekstremt vitig, og må måles så nært øret som mulig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Noise-cancelling_headphones
SitatTo truly cancel high frequency components (coming at the ear from all directions), the sensor and emitter for the cancelling waveform would have to be adjacent to the user's eardrum, which is not currently technically feasible.

Mao så får man best resultat om mikrofon (sensor) og høyttaler (emitter for cancelling waveforms) er så nært øret som mulig.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OddB

La oss si at du skal kanselere en ren tone på 100Hz. Bølgelengden v 100Hz er ca 3,3 m. Om mikrofonen sitter 80 cm fra øret vil det allerede ved 100Hz medføre en faseforskyving på 1/4 bølgelengde. Ved 200 Hz vil mikrofonavstanden oppheve den fasevendingen som skal til for å slukke ut lyden. Når vi vet at dekk og vindstøy i hovedsak er "hvit" støy med lite lavfrekvente komponenter sier det selv at et støyutslokningsopplegg må forutsette at det bare er en person i bilen og den har montert mikrofoner på øreflippene  :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

AndersinOslo

Må aldri undervurdere ingeniørene. Nå har de fleste hodet på rett plass, og ørene på hver side av hodet. Så det er mulig å beregne hvor de nevnte ørene er selv om mikrofonen sitter et annet sted. Og det er snakk om støydemping, ikke kansellering. Så selv noen db reduksjon ville merkes godt.

Bose har jo slike systemer til salgs for bil, og de brukes i en del biler allerede. Men ettermontering er jo aldri en god løsning så dette blir vel grunnen til å bytte gammel modell s med ny om noen år.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

OddB

Poenget er at når du har mer enn ett øre å ta hensyn til så sliter du.  I tillegg  har ikke Teslaen den lavfrekvente, regelmessige støyen fra en vanlig bilmotor men høyfrekvent uregelmrssig støy som er mye vanskeligere å behandle. ..Ved 10kHz er bølgelengden 3 cm, da er det ikke lett å beregne øreplassering. Tror du kommer lenger med å dempe støyen på vanlig måte, med matter etc. Billigere blir det og ;-)


Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Epleskreller

Du får aktiv støydemping på fly også. Dash 8-Q400 og Q300. Det bør da være mulig å lage noe fornuftig i biler også, men støyen er nok jevnere i fly.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cookiemonster77

OddB har rett.. Det er ikke mulig å nulle ut støyen utenom ved lave frekvenser. Passiv støydemping må til ved høyere frekvenser - absorbering f.eks. Kan tenke meg at støynivået oppleves lavere i en bil med stoffseter i forhold til skinn, og lavere med vanlig tak i stedet for panorama. BMW, Audi, Lexus osv har jo lagt inn stor innsats på støyisolering - det er ikke så veldig rart at Tesla ligger litt bak på det feltet.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OddB

Nei budgetversjonen finner du her :-) (med fare for å bli trådflyttet igjen :-) )   
http://orepropper.no/wp-content/uploads/2012/09/84_ES-01-001.jpg
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kjell Leaf

#69
Sitat fra: OddB på torsdag 17. april 2014, klokken 08:49
Poenget er at når du har mer enn ett øre å ta hensyn til så sliter du.  I tillegg  har ikke Teslaen den lavfrekvente, regelmessige støyen fra en vanlig bilmotor men høyfrekvent uregelmrssig støy som er mye vanskeligere å behandle. ..Ved 10kHz er bølgelengden 3 cm, da er det ikke lett å beregne øreplassering. Tror du kommer lenger med å dempe støyen på vanlig måte, med matter etc. Billigere blir det og ;-)
Nå er det vel ikke først og fremst motorlyd som blir dempet med dette systemet på luksusbiler, motorlyden er der uansett ganske fraværende.
Jeg bruker forøvrig noen ganger Bose acoustic cancelling headphones når jeg kjører langt med min Roadster for å få bort vind og dekkstøy, det fungerer fantastisk, det blir nesten som å sitte inne i en luksusbil.
Jeg må bare passe meg for sola så jeg ikke får hvite ringer rundt ørene ;D ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

AndersinOslo

Sitat fra: OddB på torsdag 17. april 2014, klokken 08:49
Poenget er at når du har mer enn ett øre å ta hensyn til så sliter du.  I tillegg  har ikke Teslaen den lavfrekvente, regelmessige støyen fra en vanlig bilmotor men høyfrekvent uregelmrssig støy som er mye vanskeligere å behandle. ..Ved 10kHz er bølgelengden 3 cm, da er det ikke lett å beregne øreplassering. Tror du kommer lenger med å dempe støyen på vanlig måte, med matter etc. Billigere blir det og ;-)

Hallo, det er påkrevd å være teknooptimist for å eie en Tesla! Og dette er tråden for kansellering...

Når jeg ligger i 100 km/t på motorvei, uansett bil, så er det hjulstøy og dekkstøy som dominerer. Begge er veldig jevne og lavfrekvente lyder. Ikke så jevnt som flystøy, så det kreves nok raskere prosessorer enn de bruker i fly.

Mercedes har sikkerhetsteknologi som beregner nøyaktig hvor hodet ditt er, Lexus kikker på øynene til føreren for å detektere sakte blunking aka søvning. Så dette går.

Problemet er nok at norske grov romleasfalt ikke finnes i California, der har de asfalt slik den egentlig skal være. Glatt og svart. Så vi blir nok engang alene med problemet.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Celter

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 17. april 2014, klokken 10:28
Budgetaltenativet for dem som plages er :

http://www.bose.no/NO/no/home-and-personal-audio/headphones-and-headsets/acoustic-noise-cancelling-headphones/quietcomfort-15-headphones/

Et lite tips. Kjøp heller Quietcomfort 20 ørepropper. Jeg har både hodetelefonene og øreproppene til Bose og øreproproppene gir faktisk bedre støydemping, samt MYE bedre lyd.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Kallagtunet

#72
Sitat fra: AndersinOslo på torsdag 17. april 2014, klokken 06:22
Må aldri undervurdere ingeniørene. Nå har de fleste hodet på rett plass, og ørene på hver side av hodet. Så det er mulig å beregne hvor de nevnte ørene er selv om mikrofonen sitter et annet sted. Og det er snakk om støydemping, ikke kansellering. Så selv noen db reduksjon ville merkes godt.

Bose har jo slike systemer til salgs for bil, og de brukes i en del biler allerede. Men ettermontering er jo aldri en god løsning så dette blir vel grunnen til å bytte gammel modell s med ny om noen år.

Fra bose sin pressemelding...
Sitat
Bose Active Sound Management targets a narrow band of low-frequency engine sounds in zones throughout the cabin.

Det er greit at folk har tro på oss ingeniører men er det noe vi har respekt for så er det fysikkens lover... Å tro på aktiv demping av hvit hjustøy i Tesla Model S er å tro på julenissen (eller for den sak skyld å tro at man kan hvis blir veldig god til å klatre i trær at man kan klatre til månen...) og julenissen tror ikke ingeniører på... 

http://www.inflection-point.com/jokes/86.htm


janmb

Sitat fra: Car-El på onsdag 16. april 2014, klokken 13:16
Hmmm... Rart at BMW, Mercedes og Audi gjør det på de store luksus bilene.

Det er jo ikke dermed sagt det fungerer noe bra.

Jeg har i likhet med tidligere kommentarer her svært vanskelig for å se hvordan de skal kunne få til en effektiv, aktiv støydemping som fungerer for mer enn ett punkt i kupeen.

Aktiv støydemping fungerer jo ved å faktisk lage støy selv - i perfekt motfase med støyen man ønsker å bli kvitt. Problemet er at så fort man kommer litt utenfor punktet der disse fasene perfekt nøytraliserer hverandre bil støydempingen bli støy i seg selv i steden for å bidra positivt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

AndersinOslo

Tror nok at aktiv støykansellering må fokusere på sjåføren, typisk nok er sjåføren mange ganger lengre i bilen enn passasjerer. Så vi er kanskje på høytalere/mikrofoner festet på nakkestøtten.

Har en viss forståelse for fysikkens lover.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA