Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulstøy og støykansellering

Startet av jkirkebo, onsdag 03. juli 2013, klokken 09:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

#30
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. november 2013, klokken 10:19
Her er støytest i forskjellige hastigheter, Tesla er mest støyende bil i denne klassen, og bråker faktisk mer enn dobbelt så mye som Nissan Leaf.
Husk at 3 db er en dobling av støynivået når dere leser tabellen.
http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/
Og den undersøkelsen kommer opp igjen og igjen og igjen ukritisk.

Som nevnt før - dette er en gammel US bil uten oppgradert støydemping, og med 21" felger. Setter man seg inn i detaljene skjønner man at testen har liten verdi, men det hindrer dessverre ikke at den brukes for å illustrere støynivået i Model S :(

Blir det samme som "den store miljøbløff" artikkelen på Hegnar.no
Påstaden om at Model S forurenser mer enn BMW 520i har satt seg godt blant folk nå, for den står fast på forsiden. Ingen bryr seg om faktafeil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lanber

Problemet med å etterisolere er at du må ha 100% dekning i område som slipper inn støy. Det hjelper ikke slenge på noen matter der du kommer til å tro at det løser saken.

prophan

Kjell Leaf,
Står jo i testen at 3db forskjell kan oppfattes som høyere lyd, mens 10db oppfattes som dobling av lyd. Har sjekket flere kilder, generelt sier de fleste at 10db oppfattes som dobling av lyden.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

cra

http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

A change in power by a factor of 10 is a 10 dB change in level. A change in power by a factor of two is approximately a 3 dB change.

I tabellen ser man at ved å gå fra 0dB (som har "power=1") til 10dB så blir "power=10". I samme tabell ser man at ved å gå fra 0dB til 3 db så blir "power=2" (nesten).

Det er altså riktig at 3dB er en dobling. Hvordan det oppfattes er selvsagt en annen sak. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OleT

Når jeg kan høre lyden av vinduspusserne i 90 km/t i pøsende regnvær, er ikke hjulstøyen sjenerende.

S85, 19" sommerdekk.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

tjobben

Sitat fra: OleT på tirsdag 12. november 2013, klokken 11:40
Når jeg kan høre lyden av vinduspusserne i 90 km/t i pøsende regnvær, er ikke hjulstøyen sjenerende.

S85, 19" sommerdekk.

:D
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Bjoris

Kan jo være veldig mye bråk fra vinduspusserne selvsagt ;D

erot

"De fleste vil oppfatte en 10dB økning eller reduksjon i nivå som ca. dobling/halvering av lydnivået. 3dB nivåendring er det minste mange forsøkspersoner tydelig kan høre Hvis en skifter raskt fram og tilbake mellom to nivåer, kan de fleste også høre 1dB endring.
Skal en lage lyddemping, er det derfor liten vits i tiltak som ikke gir mer enn 10dB tilleggsdemping."

Klippet fra: Lyd – en innføring
Kompendium 2005/2006 Petter Brækken

Lars-bgo

#38
La oss foreta noen målinger, så får vi litt fakta.
(En Db måler laster man gratis ned til en iphone.)

Jeg har en S med Pirelli dekk og en Leaf med Nokian R, jeg skal måle støynivået på begge (legger måleinstrumentet på passasjersetet) i henhodsvis 60 og 90 kmt og max Db ved rask 60-90 aksellerasjon.




Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

pej

For orden skyld; jeg er lydtekniker, musiker og har absolutt gehør.

Har ikke målt forskjellen, men brukt øra som jeg oftest gjør i min jobb.

Jeg har kjørt både US modell med 21" og glasstak og en EU modell med 19" UTEN glasstak.

Det er meget stor forskjell på disse. Mitt inntrykk i kupeén var helt klart at hjulstøyen var den største årsaken til støyen (pga 21").

Jeg bestilte derfor uten tvil 19" og UTEN glasstak, for å være på den sikre siden.

Jeg kjører idag en 2011 passat med myke 16" Nokian vinterdekk, og si hva dere vil, men denne bilen er svært stillegående i motorveihastighet med disse dekkene(100-120km/t).

Når jeg kom tilbake til Passaten etter å ha kjørt AVIS leiebilen (19" uten pano) var faktisk støyen i passaten merkbar.

I år kommer jula i februar!
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman

I forhold til støy tror jeg at jeg har gjort gode valg ved å droppe glasstaket og legge til hattehylla. Det er ihvertfall forskjell på støyen i min bil med og uten hylle montert.

Cobos

Jeg merker også klart forskjell på om jeg har vært "lur" nok til å vippe opp hattehylla, spesielt siden den ikke kan vippes tilbake uten å åpne bakluke som ikke er anbefalt i fart :)
Så hattehylla har helt tydelig en støydempende funksjon.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

pej

Helt enig, muffinman og cobos:) Særlig lydbølgene fra bakhjulene/hjulbuene får et ekstra hinder å passere med hattehylla. Akkurat samme sak i de fleste stasjonsvogner selv med bare et trekk som dras over bagasjen.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Lars-bgo

#43
Jeg  merker svært lite til dekkstøy, og målte støy i min S85 med Pirelli 19" vinterdekk og glasstak:

50,5 Db i 60 Kmt
53,0 Db i 90 og 100 Kmt.
Målinger på våt asfalt.

Dette skiller seg vesentlig fra testmålinger med 21" dekk som skal ha vist 71 Db i 100 kmt.

(Jeg oppfatter Pirelli dekkene som lik std sommerdekk når det gjelder støy.)

Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

OddB

Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 13. november 2013, klokken 17:54
Jeg  merker svært lite til dekkstøy, og målte støy i min S85 med Pirelli 19" vinterdekk og glasstak:

50,5 Db i 60 Kmt
53,0 Db i 90 og 100 Kmt.
Målinger på våt asfalt.

Dette skiller seg vesentlig fra testmålinger med 21" dekk som skal ha vist 71 Db i 100 kmt.

(Jeg oppfatter Pirelli dekkene som lik std sommerdekk når det gjelder støy.)
Tror de målingene du har gjort privat kan sammenlignes direkte med andre. Hvilket måleinstrument har du brukt ? målt i dBA ? Plassering i bilen ? Samme veistrekning ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA