Jurassictest verdiar for ny Leaf?

Startet av knnygar, tir 02. jul 2013, kl. 20:46

« forrige - neste »

knnygar

Er det nokon som veit kva verdiar ein kan legge inn for EuroLeafen på Jurrassictest?
Forbruk, kapasitet og regen er vel for gamlemodellen?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Trond Arve

Vekt og regen kan du vel justere. Kapasitet er lik. Tror ikke du får de store utslagene ettersom temperatur og bruk av klima/varme ikke er med i modellen.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

knnygar

Skal ein tur i morgon på 115km, og Jurassictest gir meg 6% batteri igjen.
Problemet er at dei ikkje tek hensyn til Eiksundtunellen, Europas djupaste tunell.
Det er også eit par fjellovergongar på turen, som ligg inne på kartet.

knnygar

Kan justere alle verdiane i første kolonna, men er vanskeleg når ein ikkje veit kva ein skal legge inn :P

jkirkebo

Sitat fra: knnygar på tir 02. jul 2013, kl. 21:08
Skal ein tur i morgon på 115km, og Jurassictest gir meg 6% batteri igjen.
Problemet er at dei ikkje tek hensyn til Eiksundtunellen, Europas djupaste tunell.
Det er også eit par fjellovergongar på turen, som ligg inne på kartet.

Jeg har kjørt mye gjennom Oslofjordtunnelen og har fulgt nøye med på SOC-meteret samt regnet en del. Etter min erfaring bruker jeg minimalt med ekstra strøm på å kjøre ned og opp tunnelen sammenlignet med å kjøre samme distanse på flatmark. Da ligger jeg på 15-20kW regen ned hele veien (70km/t) og i 70 opp igjen også (kjører hele veien på cruise control).

Forbruket er ihvertfall ikke mer enn 20% høyere enn på flatmark, så hele Oslofjordtunnelen på 7km stjeler kanskje 1km rekkevidde.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

knnygar

Eit forbruk på 20,02 og rekkevidde på 105km er litt feil i forhold til erfaringane eg har så langt.
Consumption: 317.1 kWh
Generation: 72.5 kWh
Korleis kan eg med dette rekne ut SCx og Recup?

eivisa

Juster recup til du får et snittforbruk på 0,15. Da stemmer det med min kjøring.(har ca.0,15 i snitt på over 45000km) ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

svingen

skal kjøre oslo->raufoss til helga 104 km (sansynlighvis) med 2 voksne og 2 små bare (1 år og 3 år) fått lånt en leaf til og teste med (prøver og overtale dama) men er usikker på om jeg skal kjøre Rv4 og kjøre hele veien eller E6 og lade på minnesund,hadde jo vært best og slippe og lade og vise att leafen klarer veien uten og lade,men spør om jeg tør,ser att andre har klart det før her på forumet men spørs om jeg er forsiktig nok på gassen :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på ons 03. jul 2013, kl. 14:05
skal kjøre oslo->raufoss til helga 104 km (sansynlighvis) med 2 voksne og 2 små bare (1 år og 3 år) fått lånt en leaf til og teste med (prøver og overtale dama) men er usikker på om jeg skal kjøre Rv4 og kjøre hele veien eller E6 og lade på minnesund,hadde jo vært best og slippe og lade og vise att leafen klarer veien uten og lade,men spør om jeg tør,ser att andre har klart det før her på forumet men spørs om jeg er forsiktig nok på gassen :)

Oslo-Raufoss går nok helt fint. Jeg har kjørt Oslo-Gjøvik og Gjøvik-Oslo over Rv4 uten problemer. Det er 70km/t grense på mye av strekningen og maks 80 på resten samt endel lavere. I de hastighetene er rekkevidden på Leafen ganske god.

Glem pedalen, bare legg deg i fartsgrensa og slå på cruise controlen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trond.Strom

synes denne appen til android er fin for å vurdee om jeg kommer frem:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nikpix.LeafRangeCalc&hl=no

virker som om den er ganske nøyaktig og tar høyde for høydeprofil på turen

Thomas Parsli

* RV4 er litt kjedelig til tider, men du når helt sikkert frem til Raufoss (hvis det ikke regner)
* E6 til Minnesund og RV33 til Raufoss er hyggeligere, men du bør hurtiglade på Minnesund

Kjører du over Minnesund får du kjørt både motorvei og landevei, stoppet for is på Minnesund og sett mjøsa fra en vinkel du sikkert sjelden gjør.

Men la dama velge!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ElektroJet

RV33 er for tiden stengt i lengre perioder pga byggearbeid, og det er neppe interessant å kjøre til Raufoss via Moelv, når det er for sent å snu og man oppdager det i Minnesund (been there, done that  ;))! Sjekk veivesen først om den er åpent. enig at det er den fineste strekningen, men så er det også en omvei hvis du skal til Raufoss....

Ellers så klarte vi det via Gran til Gjøvik uten å lade, altså RV 4, og vi er ganske ny med El-bil, det vil si vi har ikke den økonomiske stilen i blodet for fullt ennå...

God tur!
Oslo- ny Euro-Leaf, svart metallic

knnygar

Då er fasiten fylgjande:
El. brukt total: 18,6 kWh
El. forbruk: 26,1 kWh
El. regen.: 7,2 kWh
Distanse: 121,2 km
kWh/mil: 1,53
Kostnad: 12,12km*0,94kr/kWh=11,40kr

Tok eit par timar lading på vegen, og hadde igjen 30 km når eg kom heim.

svingen

start artig det her kom opp og skulle låne leaf bilen,han sa "den har bare 60% men hurtigladeren til 80% jeg du skal vel ikke på lang tur"? hadde tenkt meg til gjøvik så 80% holder ikke via RV4 sa jeg....okey han skulle se hvordan status var på dem andre,var rimlig iritert siden jeg hadde ringt noen timere tidligere og spurt om den var full ladet og det var det.....joa så kom han tilbake den her har 11 av 12 streker så det holder nok....jeg bare ehhhh ja får vel lade litt hjemme før jeg reiser,du har vel kanskje 16 amp lade kontakt til den? nei det er kun 10a som man får til den bilen her 16 er kun til hjemme ladestasjon.

kjørt så i barnehagen og hentet barn nr 2 og reiste så hjemm (3 km fra hvor jeg henta bilen) det var da 1 time og 30 min til avreise så satt i gang og lade,når vi skulle reise var den full ladet :)

Vi kommet frem holdt fartsgrensa hele tiden (rimlig rart og være så nøyaktig på km) siden det var første turen hit og var mildt sakt lit forsiktig så holdt jeg 80km hvis det var 80km,med vanlig bensin bil er det jo ofte mere 90 i 80 osv..... kom frem med 1 strek igjen og 20km på "guest" saken. da hadde vi stoppet 20 min og ladet på gran (han på 1 år var sulten så måtte ha noe og spise så stoppe like greit der men tror ikke det var mange km jeg fikk av det her)

Det moro var når vi kom opp "eina" bakken så kom det en fin dame "it  might not possible to reach the destitation" jeg lo men dama som kjørte syns ikke det var like morsomt,etterhvert kom nedover bakken og det gikk helt fint.....fikk tilbake noen km.

var veldig rart og kjøre i Eco mode,det virker som man kjører så mye seinere enn man gjør til vanlig 80 føles mere ut som 60-70 men fant ut det er pga det ikke blir så "hakkete" kjøring så  veldig behaglig :)

tilbake igjen er det mye nedover så da går det nok fint,satser det blir en leaf eier snart hvis bare sjefen godtar det :)

Takk får hjelpen så langt her på forumet.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA