Et lite regnestykke....

Startet av OddB, tirsdag 02. juli 2013, klokken 17:35

« forrige - neste »

valvolainen

Sitat fra: OddB på onsdag 03. juli 2013, klokken 14:58
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. juli 2013, klokken 13:54
Sitat fra: OddB på onsdag 03. juli 2013, klokken 13:17
Jeg ser ikke poenget med at Staten sponser meg med en halv million i skattelette til kjøp av en Tesla, og så legges det ikke opp til å bygge ut en laderinfrastruktur som gjør det mulig å bruke bilen på en fornuftig måte..

Det er vi som kjøper model S som betaler for hurtigladerene. I motsetning til alle andre leverandører, der det satses på at 'noen' bygger ut.

Eller for å si det slik, hadde flere nord for trondheim reservert hadde vi hatt ladere lenger nord også.
Kanskje vi får det likevel i neste runde. Des færre som kjøper tesla, dess dårligere blir hurtigladertilbudet.

Vi elsker bilturer og tilbringer mange dager i bil. Med tesla kommer vi til å gjøre akkurat det samme. Tur til Kirkenes har vi en drøm om å gjennomføre, kanskje allerede til neste sommer.

Langturer er en stor del av grunnen til at vi bestiller tesla.

OddB

Sitat fra: laumb på onsdag 03. juli 2013, klokken 13:57
Altså, dette er jo helt subjektive meninger - og er årsaken til at en kjøper bilen, og en annen ikke kjøper den.
Målet må jo være å legge til rette for at ALLE skal få lyst til å kjøpe en elbil. Alle har forskjellige behov, og de bør dekkes.
De fleste som er medlemmer på dette forumet har vel kanskje hatt en bestilling liggende  inne på en Tesla S i årevis og er sikker mer villig enn de fleste til å akseptere de begrensningene som følger med.
Om et år skal bilen selges til "vanlige" folk, og da vil nok rekkeviddebegrensingene spille en større rolle enn i dag.

For meg er rekkevidden den viktigste årsaken til å velge Tesla i stedet for Leaf. el.l. . Hvis både Tesla og myndighetene kommer med en tidsplan for å bygge ut hovedveiene, og da særlig E6 nord for Trondheim, vil jeg bli beroliget og akseptere å bruke litt lenger tid på en Nord-Norgetur en sommer eller to...

Fra det offentlige er det helt klart ingen ambisjoner om utbygging av hurtigladere nord for Trondheim, og da vil det jo selvsagt ikke selges mange elbiler der i framtida heller...

Eneste måten å få opp elbilprosenten i landet på er å ha klar en god infrastruktur FØR bilene med rekkevidde over 150 km kommer.
Hvis ikke Tesla hadde presentert den ambisiøse superladerutbyggingen i USA ville nok salget fort ha bremset opp.
Jeg håper (og tror) at de vil komme med med en tilsvarende utbyggingsplan i Norge og Europa. Hvis jeg ser på kartet at det f.eks er planlagt superladere langs E6 nordover i høsten 2014, så ville jeg ha bestilt bilen i dag, og tatt sommerferien neste sommer som en utfordring.
Hvis det ikke kommer en slik tidsplan vil jeg nok bli sittende på gjerdet en stund til å se det ann..sammen med tusenvis av andre potensielle kjøpere som bare er ute etter å bytte ut sin gamle fossilbil med en elbil med tilsvarende rekkevidde.
Å ikke kunne kjøre hvor du vil i Norge er et dårlig salgsargument for Tesla.
Du betaler vel ca 12500 kr for å få tilgang til superladerne (jfr. pristillegget hvis du har 60kWh batteri) ?
Å bare basere utbyggingen på hvor mange lokale kjøpere det er blir litt feil...
Jeg tror de fleste potensielle brukerne av ladestasjoner mellom Trondheim og Bodø vil være bileiere som bor SØR for Trondheim, (inkl. europeiske turister)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

timingbeltkiller

4 år gammel Avensis som antakelig har gått 100K km, har minst 2 og høyst sannsynlig 4 år  framfor seg med mindre kostnad enn de første 4. Du vil neppe få reparasjoner av betydning. Du kan gå over til delkasko i år 5 og 6 og siden droppe hele kaskoen. Og den grøvste avskrivningen har du alt tatt. Sånn sett lønner det seg avgjort å utsette bytte av bil i noen år uansett om nybilen blir elbil eller fossilbil.

Venter du, har du også fordelen av å vite mer om hva som bor i både S(bilen) og TM (produsenten). 5 tusen på norske veier et par år vil gi oss praktisk erfaringsgrunnlag. I dag har vi strengt tatt bare antagelser/teori.

Sier dette siden du må lånefinansiere ny bil og ser ut til å være økonomisk avhengig av forutsetninger som muligens på enkelte punkter kan svikte. Du stiller derfor i en annen klasse enn vi som kun blar opp litt lommerusk (som vi i verste fall taper med lett hjerte) for å kjøpe bilen vi har lyst på. (Har du forøvrig utdannelse/yrke som gjør deg immun mot den økonomiske krisen som også Norge får smake de neste årene slik at du kan se 100% bort fra NAV?)

Vil du likevel ikke vente, har jeg enkelte merknader du bør tenke over og om mulig sjekke:

1. Hvorfor er nybilalternativet Avensis?
Både den nye stv til Golf og til Auris har samme plass som hhvis Passat og Avensis, er mer moderne og er billigere i innkjøp.

2. Forsikring, dekk og reparasjoner mv.
Reparasjoner er det rimelig å tro blir dyrere med Avensis. Forsikring (Koster mer å forsikre 600K enn 350K og mer med sterkere motor) og dekk (19/21  tommer på bakhjulsdrevet "rakett på 4 hjul") helt sikkert med S.
Tror det er vel optimistisk å regne med S kommer ut med samme totalsum som A.

3. Avskriving
Helt uvisst hva denne blir på S. Eventuelt bortfall av kjøpsfordelene, vil øke nybilprisen og med det bruktprisen. (Men da får du muligens ikke råd til utskifting etter 8 år). Eventuelt bortfall av de andre slik som null bompenger, lav årsavgift og  bruk av kollektivfelt, vil minke den. Det samme vil et batteri med 8 år/200K km på nakken. Endelig vil en mulig rivende teknisk utvikling kunne gjøre brukte elbiler uselgelige til annet enn gi-bort-priser - jfr laptoper, PCer og andre elektroniske dingser som er foreldet idet du går ut av butikken.

Ryktet jungeltelegrafen gir  bilen og TM etterhvert, vil også kunne virke i begge retninger.

Restverdi NOK 136K for en 8 år gammel Avensis gått 200K km stiller jeg meg også kritisk til. I din situasjon med balanse på en økonomisk knivsegg ville jeg for sikkerhets skyld sette begge bilene til skrotpris = 50 K etter 8 år.

4. Service
12K for A er i høyeste laget. Bilen skal ha oljeskiftservice hver 15K og full service hver 30K. De 3 første er gratis.
3K for S er for lavt. Den skal ha service hver 20K til min 4 tusen.

5. Dieselpris
NOK 14 er for lavt som snitt i 8 år framover. Du kan trygt regne med 16.

6. Dieselforbruk
7,5 liter/100 km er meget høyt. Kjører du i til dels stillestående kø til og fra jobb?
Min Avensis bruker 4,2 på pen langkjøring.

7.
Bompenger
Har du NOK 9K i dag, blir det nok mer før 8 år er gått. Og antakelig mer enn null for elbiler.

8. grønnbil.no
har en elbilkalkulator. Du får ikke inn dine data med S kontra A over 8 år a 25K km og totalt lånefinansiert.
Men du får inn S kontra mindre dieselbil i  over 5 år a 15K km med resultat S koster NOK 8.778 mer per måned.

Du kunne prøve å be de kalkulere dine forutsetninger. Da får du et objektivt svar på spørsmålet ditt om hva som lønner seg økonomisk.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 03. juli 2013, klokken 16:19
4. Service
12K for A er i høyeste laget. Bilen skal ha oljeskiftservice hver 15K og full service hver 30K. De 3 første er gratis.

6000kr per service.
Frivillig hvor ofte du vil ta den.
3000kr/år dersom du tar annet hvert år, slik som blir tilfellet for meg og).

timingbeltkiller

Sitat fra: laumb på onsdag 03. juli 2013, klokken 17:38

4. Service

6000kr per service.
Frivillig hvor ofte du vil ta den.
3000kr/år dersom du tar annet hvert år, slik som blir tilfellet for meg og).
Det blir hver 50K km for OddB. Enig i at det stemmer bedre med elbilens relativt enkle konstruksjon.
Så kan du spørre hvorfor alle elbilfabrikantene foreskriver årlig service.

På en tråd for lenge siden fikk jeg forøvrig svar JA på spørsmålet:
"Skal en Tesla S som går 100K km årlig som drosje inn til service 5 ganger hvert år?"

Dette er altså nå endret - med eller uten virkning for garantien og veihjelpservicen når du står fast?

laumb

SitatAnnual inspections of your Model S with Tesla Service are highly recommended, but remain optional.

jkirkebo

Jeg ser ikke poenget med at Staten sponser meg med en halv million i skattelette til kjøp av en Tesla, og så legges det ikke opp til å bygge ut en laderinfrastruktur som gjør det mulig å bruke bilen på en fornuftig måte..

Det er nok ikke snakk om så mye, for en godt utstyrt S85 er avgiftsletten ca. NOK 150.000,-.
Jeg tok med tollsatsene for HK og vekt også...

Det regnes som tidligere nevnt ikke hk-avgift for elmotorer.
Biler med batteri får et fradrag i vekten på 15%.
0g CO2-utslipp gir et fradrag på omtrent 90.000,- som ca. oppveier vektavgiften etter at 15% er trekt ifra.

Ingen av disse tre "fordelene" er elbilfordeler, de gjelder alle biler. Skal de regnes hk-avgift på elmotorer må det derfor en større endring til enn kun fjerning av avgiftsfritaket. Legges det vanlig hk-avgift på elmotorer blir alle hybridene uselgelige.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

OddB

4 år gammel Avensis som antakelig har gått 100K km, har minst 2 og høyst sannsynlig 4 år  framfor seg med mindre kostnad enn de første 4. Du vil neppe få reparasjoner av betydning. Du kan gå over til delkasko i år 5 og 6 og siden droppe hele kaskoen. Og den grøvste avskrivningen har du alt tatt. Sånn sett lønner det seg avgjort å utsette bytte av bil i noen år uansett om nybilen blir elbil eller fossilbil.
Nå har jeg allerede byttet clutch og vannpumpe (ca 30k) ... heldigvis gikk det på kjøpsloven (5år)

Venter du, har du også fordelen av å vite mer om hva som bor i både S(bilen) og TM (produsenten). 5 tusen på norske veier et par år vil gi oss praktisk erfaringsgrunnlag. I dag har vi strengt tatt bare antagelser/teori.

Sier dette siden du må lånefinansiere ny bil og ser ut til å være økonomisk avhengig av forutsetninger som muligens på enkelte punkter kan svikte. Du stiller derfor i en annen klasse enn vi som kun blar opp litt lommerusk (som vi i verste fall taper med lett hjerte) for å kjøpe bilen vi har lyst på. (Har du forøvrig utdannelse/yrke som gjør deg immun mot den økonomiske krisen som også Norge får smake de neste årene slik at du kan se 100% bort fra NAV?)

Jeg har uansett tenkt å vente til dere har fått kjørt en vinter først og det verste rushet har gitt seg. For oss som ikke anser 600k for lommerusk kan nok det være lurt ;), (men jeg mistenker at ikke alle som har bestillt bilen drar de 600 000 opp av baklomma...)
Firmaet er jeg ikke bekymret for, tvert i mot !

Vil du likevel ikke vente, har jeg enkelte merknader du bør tenke over og om mulig sjekke:

1. Hvorfor er nybilalternativet Avensis?
Både den nye stv til Golf og til Auris har samme plass som hhvis Passat og Avensis, er mer moderne og er billigere i innkjøp.
Det er den bilen jeg har (Diesel 2009 sedan), og mindre vil jeg ikke ha :)

2. Forsikring, dekk og reparasjoner mv.
Reparasjoner er det rimelig å tro blir dyrere med Avensis. Forsikring (Koster mer å forsikre 600K enn 350K og mer med sterkere motor) og dekk (19/21  tommer på bakhjulsdrevet "rakett på 4 hjul") helt sikkert med S.
Tror det er vel optimistisk å regne med S kommer ut med samme totalsum som A.
I regnestykket mitt ligger jeg ann til et overskudd på ca 18000 pr år, og de forsikringsprisene som har versert her virker ikke avskrekkende, så om forsikringen går opp med 3-4 tusen vil ikke det ha mye å si. Dekkene til Avensis koster 8-10 tusen pr sett, så der skiller det nok ikke mye der heller... Tror disse forskjellene godt og vel utgjevnes mot sparte reparasjonsutgifter..

3. Avskriving
Helt uvisst hva denne blir på S. Eventuelt bortfall av kjøpsfordelene, vil øke nybilprisen og med det bruktprisen. (Men da får du muligens ikke råd til utskifting etter 8 år). Eventuelt bortfall av de andre slik som null bompenger, lav årsavgift og  bruk av kollektivfelt, vil minke den. Det samme vil et batteri med 8 år/200K km på nakken. Endelig vil en mulig rivende teknisk utvikling kunne gjøre brukte elbiler uselgelige til annet enn gi-bort-priser - jfr laptoper, PCer og andre elektroniske dingser som er foreldet idet du går ut av butikken.

Ryktet jungeltelegrafen gir  bilen og TM etterhvert, vil også kunne virke i begge retninger.

Restverdi NOK 136K for en 8 år gammel Avensis gått 200K km stiller jeg meg også kritisk til. I din situasjon med balanse på en økonomisk knivsegg ville jeg for sikkerhets skyld sette begge bilene til skrotpris = 50 K etter 8 år.

En 8 år gammel Avensis (forrige modell) ligger i dag på 100K + , så jeg tror ikke det vil være langt unna sannheten med 136K for den nye modellen med mye ekstrautstyr...

4. Service
Betalte nettopp 8K+ for 90K service, så det stemmer nok nok ganske godt med 12K.. Det erjo ikke noe krav til service på Teslaen for at garantien skal gjelde, så om jeg tar en service annenhvert år holder det nok... Hva inngår i servicen forresten ?

5. Dieselpris
NOK 14 er for lavt som snitt i 8 år framover. Du kan trygt regne med 16.

Det kan godt hende.. men med å bruke dagens priser blir jo regnestykket gjort opp i 2013 kroneverdi. (En økning på 2 kr/l utgjør jo nesten 4000 i Teslas favør pr år..)

6. Dieselforbruk
7,5 liter/100 km er meget høyt. Kjører du i til dels stillestående kø til og fra jobb?
Min Avensis bruker 4,2 på pen langkjøring.
Har nok vært i nærheten av det på enkelte strekninger, men det beste jeg har klart over tid er 4,8 fra Oslo til Mo i Rana. Har ikke finregnet på årsgjennomsnittet, men det ligger ihvertfall opp mot 7.0
7.
Bompenger
Har du NOK 9K i dag, blir det nok mer før 8 år er gått. Og antakelig mer enn null for elbiler.
Ved å la prisen stå på dagens 30 kr burde det vel ende opp som en fornuftig sum ?

Uansett vil nok kjørelengde og drivstoffforbruk være utslagsgivende og jeg er helt overbevist om at jeg mest sannsynlig vil spare penger på å bytte bil.
Som tidligere sagt er min største bekymring at hurtigladenettet ikke blir utbygd tilstrekkelig til å kunne bruke Teslaen like fritt som jeg bruker Avensisen i dag. Å stoppe 2 timer på en 50kW CHAdeMo hver 250-300 km, er akseptabelt. Å overnatte på hotell hver 250-300 km er IKKE akseptabelt.
Jeg kommer til å følge utviklingen på ladefronten nøye, Målet må være både det offentlige/private og Tesla ligger i forkant av utviklingen og legger til rette for at folk skal kunne bruke elbilen på samme måte som vi har brukt fossilbilen til nå.
Dette har Tesla og Elon Musk skjønt. Det har ikke myndighetene /Transnova skjønt.

OddB

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. juli 2013, klokken 20:05

Det er nok ikke snakk om så mye, for en godt utstyrt S85 er avgiftsletten ca. NOK 150.000,-.
Jeg tok med tollsatsene for HK og vekt også...

Det regnes som tidligere nevnt ikke hk-avgift for elmotorer.
Biler med batteri får et fradrag i vekten på 15%.
0g CO2-utslipp gir et fradrag på omtrent 90.000,- som ca. oppveier vektavgiften etter at 15% er trekt ifra.

Ingen av disse tre "fordelene" er elbilfordeler, de gjelder alle biler. Skal de regnes hk-avgift på elmotorer må det derfor en større endring til enn kun fjerning av avgiftsfritaket. Legges det vanlig hk-avgift på elmotorer blir alle hybridene uselgelige.
Hvis jeg skulle ha kjøpt en bensinbil som veide over 2 tonn med nesten 400 HK med grunnpris på 600 000 ville nok prisen ha kommet godt over en mill..

timingbeltkiller

Sitat fra: OddB på onsdag 03. juli 2013, klokken 20:42
Nå har jeg allerede byttet clutch og vannpumpe (ca 30k) ... heldigvis gikk det på kjøpsloven (5år)
Enten har du kjøpt en mandagsbil, eller det er samsvar mellom ditt meget høye forbruk på 0,7 og slitasjen.
I så fall bør du nettopp kjøpe en elbil. Den trives som fisken i vannet med kjøring som er ren gift for en fossilbil: Kø med hyppige stopp og stort sett på lavgear samt korte turer med kald/halvvarm motor.

Sitat
jeg mistenker at ikke alle som har bestillt bilen drar de 600 000 opp av baklomma...)

Har du helt rett i. Men se på nåværende bilpark og alternativene til S det opereres med! Det tyder på et ikke ubetydelig mindretall med penger nok. Se f.eks.  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8198.45.html

Sitat
Det er den bilen jeg har (Diesel 2009 sedan), og mindre vil jeg ikke ha :)
Poenget er at de nevnte stv-ene har større plass til lavere pris enn denne sedanen .

Sitat
I regnestykket mitt ligger jeg ann til et overskudd på ca 18000 pr år, og de forsikringsprisene som har versert her virker ikke avskrekkende, så om forsikringen går opp med 3-4 tusen vil ikke det ha mye å si. Dekkene til Avensis koster 8-10 tusen pr sett, så der skiller det nok ikke mye der heller... Tror disse forskjellene godt og vel utgjevnes mot sparte reparasjonsutgifter..
Mye mulig forskjellene utjevnes. Men isolert sett undervurderer du både prisforskjellen på dekkene og den økte slitasjen du nødvendigvis får med en "bakhjulsdrevet rakett på 4 hjul". Jeg kjøpte april 2012 ett nytt dekksett til min Avensis. Pris 4.500 på tilbud hos den lokale Avensis-forhandleren minus 6% cashback på Ikano kredittkort.

Sitat
Betalte nettopp 8K+ for 90K service, så det stemmer nok nok ganske godt med 12K..
JA, men de 3 gratisservicene minker totalbeløpet over X år noe.

Sitat
Det erjo ikke noe krav til service på Teslaen for at garantien skal gjelde, så om jeg tar en service annenhvert år holder det nok...
Tror jeg også. 50K/2 år serviceintervall er mer i samsvar med elbilens relativ enkle konstruksjon enn elbilfabrikantenes intervall på 20K/1 år.

Sitat
Har nok vært i nærheten av det på enkelte strekninger, men det beste jeg har klart over tid er 4,8 fra Oslo til Mo i Rana. Har ikke finregnet på årsgjennomsnittet, men det ligger ihvertfall opp mot 7.0

Som sagt ovenfor indikerer forbruket ditt et kjøremønster som er gift for en bil med forbrenningsmotor. Men som en elbil takler langt bedre.

Sitat
Uansett vil nok kjørelengde og drivstoffforbruk være utslagsgivende og jeg er helt overbevist om at jeg mest sannsynlig vil spare penger på å bytte bil.
Vil du antakelig med ditt kjøremønster og med ditt krav til bilstørrelse.

Sitat
Som tidligere sagt er min største bekymring at hurtigladenettet ikke blir utbygd tilstrekkelig til å kunne bruke Teslaen like fritt som jeg bruker Avensisen i dag.
Deler ikke denne bekymringen. Men om du får rett, har du muligheten til å beholde A som bil nr 2 med utgiftene på sparebluss.

OddB

Sitat fra: valvolainen på onsdag 03. juli 2013, klokken 15:53
Det er vi som kjøper model S som betaler for hurtigladerene. I motsetning til alle andre leverandører, der det satses på at 'noen' bygger ut.
Hvor mye betaler vi egentlig ? Jeg ser at tillegget for å få tilgang til superladerne med en 60kWh er satt til 12 500 kr. Noe av dette dekker kanskje ekstra hardware i  bilen ?
La oss si at det er satt av 10 000 kr (???) pr bil til superladernettverket.
Nå er det vel bestilt ca 1600 biler i Norge, det betyr i så fall at det nå (eller mer korrekt til våren når alle har betalt) står 16 mill på "byggekontoen"
Prisen for en ladestasjon sies å være $150K i USA (916K kr), la oss si 1 mill pr stk. I så fall er det altså "betalt" for 16 ladere allerede. (Må vel trekke fra litt for driftsutgifter, men 12 ladere burde vel være et rimelig fornuftig tall ?
Og så vil det komme nok midler til en ny ladestasjon for hver 130. solgte bil framover.. 12-16 ladere ville vel dekke hver krok av landet.

Sitat fra: valvolainen på onsdag 03. juli 2013, klokken 15:53
Eller for å si det slik, hadde flere nord for trondheim reservert hadde vi hatt ladere lenger nord også.
Kanskje vi får det likevel i neste runde. Des færre som kjøper tesla, dess dårligere blir hurtigladertilbudet.

Her er jeg ikke enig med deg.. Jeg vil snu logikken: Dess færre ladere desto færre solgte biler.
Det ikke nødvendigvis lokale som kommer til å bli de største brukerene av ladere nord for Trondheim. Det kan like godt være folk som bor sør for Trondheim ! Det holder at 10% av befolkningen sør for Trondheim tar en Nord-Norgetur(, for å ikke regne med tyskere, nederlendere, franskmenn og italienere som utgjør en stor del av bilene på E6 i disse dager) Det er kanskje mer sannsynlig enn at ALLE nordlendingene  tar en tur sørover ?
Poenget med superladerne er at du raskt skal kunne forflytte deg mellom landsdelene og da er det lite relevant hvor mange som har kjøpt bilen lokalt. Det som teller er hvor de som har kjøpt bilene har LYST til å kjøre.
Når nå Tesla prioriterer å åpne en korridor kyst til kyst i USA er det vel ikke fordi det er solgt så mange biler i Midtvesten ?

OddB

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. juli 2013, klokken 09:18
Sitat fra: OddB på onsdag 03. juli 2013, klokken 20:42
Enten har du kjøpt en mandagsbil, eller det er samsvar mellom ditt meget høye forbruk på 0,7 og slitasjen.
I så fall bør du nettopp kjøpe en elbil. Den trives som fisken i vannet med kjøring som er ren gift for en fossilbil: Kø med hyppige stopp og stort sett på lavgear samt korte turer med kald/halvvarm motor.
Det var en simring som gikk i girkassen som skapte oljesøl og dermed slet ut clutchen...ikke at jeg brukte clutchpedalen som fothviler... :) Vannpumper holder vel sjelden over 100K uansett....

Poenget med regnestykket var å vise at dette ikke bare er en bil for dere med lomma full av "lommerusk" og garasjen full av BMW'er.
Jeg valgte en standard familiebil og la opp finansieringen på en måte de fleste vanlige  familier kan kjenne seg igjen i.
Vi kan nok diskutere kjørestil og valg av bilmodell i det uendelige, men hvis du regner på det vil Tesla komme ut i pluss i de aller fleste normale tilfeller.

For at salget av denne bilen skal holde seg på et høyt nivå er det viktig å vise at den konkurrerer med en standard familiebil i kostnader. 

timingbeltkiller

Sitat fra: OddB på torsdag 04. juli 2013, klokken 16:56
Vi kan nok diskutere kjørestil og valg av bilmodell i det uendelige, men hvis du regner på det vil Tesla komme ut i pluss i de aller fleste normale tilfeller.
grønnbil.no har en elbilkalkulator hvor du kan regne på dette.
Du finner da en elbil kommer ut i pluss sammenlignet med fossilbil i samme prisklasse og i minus med fossilbil i lavere prisklasser.

Slik må det være fordi kapitalkostnadene (avskriving og rentetap bundet kapital) utgjør en betydelig større del av totalkostnadene med bilholdet enn det drivstofforbruket gjør. + en stor bil uansett type har enkelte kostnader som er høyere enn en liten bil har (forsikring, dekk, karosseripleie, ...., ....)

Sitat
For at salget av denne bilen skal holde seg på et høyt nivå er det viktig å vise at den konkurrerer med en standard familiebil i kostnader.
Det er like viktig å ikke overdrive. Da kommer du lett ut lik bilprodusentene når de oppgir bensin/diesel-forbruket. Kjøperne oppdager raskt de oppgitte verdiene stemmer dårlig med egne erfaringer og mister tilliten til både produsent og bil.

timingbeltkiller

Dersom du har daglig kjørelengde opptil ca 100 km + relativt få langturer, vil det antakelig lønne seg å kjøpe en elbil med teoretisk rekkevidde 150-200 km + beholde din nåværende fossilbil til langturene framfor å kjøpe en Tesla.

Men da mister du sjangsen til å kjøpe en "luxus sport sedan" som bilen stort kalles i hjemlandet. Eller på norsk en "bakhjulsdreven rakett på 4 hjul".

Og det store flertallet norske bilister kjøper ikke de(n) billigste bilen(e) de klarer seg med. Men de(n) største og dyreste de (ikke) har råd til.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA