Et lite regnestykke....

Startet av OddB, tirsdag 02. juli 2013, klokken 17:35

« forrige - neste »

Sense

Hvem med hånden på hjertet ville kjøpt en 8 år gammel fossil Avensis i år 2021?
2. håndsverdien må da være langt større enn Teslaen. Jeg tenker at batteriekapasiteten øker om 8 år og batteripakkene vil bli billigere. Det bør minske verditapet til Teslaen sammenlignet med konvensjonelle biler som har mange slitedeler som må skiftes ut etter så lang tid.

hhartes

Jeg har ikke lagt inn gratis bompasseringer i mer enn 3 år i mitt budsjett. Men på en annen side har jeg med noen kroner for ferje og parkering de årene. Håper jeg er i overkant konservativ, men jeg har regnet ut at man kan bruke rundt 200' mer på kjøp av elbil ift diesel, og få samme md utgifter over 7 år. har 3,5% rente, 16' km og ca 5000 i bom. Regner for enkelhets skyld at MS bruker 0,1 l diesel per mil:)
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Også_Øyvind_H

Sense, heilt einig. Eg forstår ikkje med min beste vilje dei som tør å kjøpa ein fossilbil når ein no ser kva som skjer  ;D
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

laumb

Jeg fortstår ikke de som vil kjøpe Avensis uansett... Men det er jo en annen sak.

(Hadde den som kjøreskolebil, fikk avsmak. :) )

valvolainen

Markedet for biler med forbrenningsmotor komemr nok ikke til å forsvinne de neste 20 årene.
Det er fortsatt snusfornuftig for mange å beholde eller kjøpe ny bensin/dieselbil.

Når elbilincentivene forsvinner, enten helt eller delvis, og vi fortsatt bare har ubrukelige city cars pluss tesla, vil nok elbilmarkedet skrumpe inn kraftig.

Det er tross alt ikke så utbredt i verden med elbiler, og enda flere elsmåbiler fører ikke til at det tar helt av for elbilen.

eclipse

Sitat fra: OddB på tirsdag 02. juli 2013, klokken 17:35
(Jeg har hverken gått på "Handel og  kontor" eller på BI, så bær over med meg om dette er helt feil...)
Utgangspunktet er følgende tankeeksperiment:
Nybilkjøp.
Jeg står overfor valget om å kjøpe en Tesla eller en Toyota Avensis.
Jeg bor 3 mil utenfor Oslo og har tenkt på bruke bilen på jobb og regner med å kjøre 25 000 km pr år. Jeg må låne alle pengene til kjøpet. Etter 8 år har jeg tenkt å selge bilen.

Hvilken bil vil det lønne seg å kjøpe ?

Her  er mitt regnestykke.
Driftsbudsjettet er ikke helt komplett, for enkelhets skyld har jeg droppet, forsikring, dekkslitasje, spyleveske, bilvask etc siden det ikke vil utgjøre så stor forskjell mellom bilene. Jeg har heller ikke tatt med reparasjoner selv om det mest sannsynlig ville ha gått i Teslas favør.
Lånet har jeg satt til 5% effektiv rente over 8 år siden jeg kan ta sikkerhet i bolig.
Jeg har satt nedskrivningsverdien til 12% som stemmer bra med virkeligheten på min 4 år gamle Avensis.

Er garagen din klappet og klar for lading eller må du installere noe her? Har du f.eks tenkt å øke inntakssikringen eller installer 400V 3fas eller kommer du til å lade med anlegg som allerede er installert?

All oppgradering av el-anlegg må legges inn.

Du er også optimistis ihht service kostnader, hvis du følger serviceavtalen så vil du ha høyere kostnader
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

OddB

Jeg ser ikke poenget med at Staten sponser meg med en halv million i skattelette til kjøp av en Tesla, og så legges det ikke opp til å bygge ut en laderinfrastruktur som gjør det mulig å bruke bilen på en fornuftig måte..
Det er EN ting som holder meg tilbake fra å bestille en Tesla i dag....og det er at halve landet blir utilgjengelig om jeg selger min Avensis.
Det har ikke kommet noen signaler fra Tesla om utbygging nord for Trondheim, bortsett fra en bisetning fra Elon Musk da han var i Oslo i mars.
Det finnes EN CHAdeMo-hurtiglader i Nord-Norge og den er plassert "utenfor allfarvei"... i Bodø. Transnova (og til og med Elbilforeningen !) ser ikke behovet for korridordekning, i hvert fall ikke i Nord-Norge..
Hadde det kommet 2-3 CHAdeMo-ladere langs E6 i Nordland hadde mitt behov blitt dekt selv om ikke Tesla skulle finne på å sette opp ladere nord for Trondheim med det første.
(De kan godt stå i byer/tettsteder som f.eks Mosjøen, Mo i Rana, Rognan/Fauske)
... høna og egget...
Må jeg beholde min Avensis for å bruke på langturer går jo ikke regnestykket opp lenger....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

laumb

Jeg vet ikke hvor ofte du kjører så langt Nord, men leiebil kan være aktuelt?
Sikkert ingen som bryr seg nevneverdig mye om de kan byttelåne med deg heller?

OddB

Sitat fra: eclipse på onsdag 03. juli 2013, klokken 13:16Er garagen din klappet og klar for lading eller må du installere noe her? Har du f.eks tenkt å øke inntakssikringen eller installer 400V 3fas eller kommer du til å lade med anlegg som allerede er installert?

All oppgradering av el-anlegg må legges inn.

Du er også optimistis ihht service kostnader, hvis du følger serviceavtalen så vil du ha høyere kostnader
I mitt regnestykke sitter jeg igjen med "et overskudd" på ca 18000 kr pr år, så det burde vel dekke både service og El-installasjon ? Jeg har heller ikke lagt inn bytte av vannpumpe, registerreim, clutch, dieselpumpe etc heller ;)
Tror jeg jeg ville klare meg med en 16A kurs i første omgang... Bruker jo ikke mer enn 15-20 kWh pr dag, og med lademuligheter på jobb i tillegg tror jeg ikke det vil bli problematisk å holde batteriet oppladet..

Muffinman

@Laumb, jeg tenker også slik. Byttelåning bør være uproblematisk da det er mange som er nysgjerrige på Tesla, og de som kjenner til den bør være bra sugne på å låne en slik noen dager.

For min egen del, om jeg skulle komme opp i en situasjon hvor jeg absolutt ikke greier meg med Teslaen (svært mye kjøring over kort tid og ikke tilstrekkelige muligheter for lading) er leiebil et godt alternativ. Spesielt jobbkjøring. Bilgodtgjørelsen vil med stor sannsynlighet dekke kostnader til leiebil.

OddB

Sitat fra: laumb på onsdag 03. juli 2013, klokken 13:20
Jeg vet ikke hvor ofte du kjører så langt Nord, men leiebil kan være aktuelt?
Sikkert ingen som bryr seg nevneverdig mye om de kan byttelåne med deg heller?
Langturer er jo hele poenget med Tesla !  Da kan jeg like godt kjøpe en Leaf el.l.
Det er jo det prinsipielle i det...
Hvorfor skal ikke jeg fritt kunne bruke en elbil med like stor rekkevidde som min gamle Opel Kadett hadde ? Om Telsa blir den eneste elbilen med rekkevidde lenger enn Minnesund vil vi nok kjøre fossilbiler i mange tiår framover...
Et korridornettverk med CHAdeMo-ladere langs hovedveiene vil selvsagt ikke gå i pluss fra dag en, men uten det vil insentivet til å lage/kjøpe biler med lang rekkevidde ikke komme..
Jeg tror jeg venter til Tesla kommer med noen konkrete utbyggingsplaner...

Øyvind.h

For å si det sånn, jeg dropper ikke Model S fordi jeg en gang i året har bruk for hengerfeste. Eller fordi jeg om 2-4 år kanskje vil kjøre til Tromsø....

Tenk alle de langturene jeg hadde gått glipp av i Model S om jeg stilte et ultimat krav om å kunne kjøre til Tromsø, eller Roma for den saks skyld?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: OddB på onsdag 03. juli 2013, klokken 13:17
Jeg ser ikke poenget med at Staten sponser meg med en halv million i skattelette til kjøp av en Tesla, og så legges det ikke opp til å bygge ut en laderinfrastruktur som gjør det mulig å bruke bilen på en fornuftig måte..

Det er nok ikke snakk om så mye, for en godt utstyrt S85 er avgiftsletten ca. NOK 150.000,-.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

laumb

Altså, dette er jo helt subjektive meninger - og er årsaken til at en kjøper bilen, og en annen ikke kjøper den.

Personlig har jeg ikke kjørt utenfor Model S sin rekkevidde de siste 3-5 årene. Drar til Spania i sommer, da skal vi kjøre bil. Hvis jeg ikke kunne kjørt Model S der, så hadde jeg flydd i stedet. (I dette tilfelle er det en ren transportetappe med pappa, da han og mamma skal ha bilferie hjem fra Spania. Kona mi og ungene flyr sammen med mamma).

På den andre siden konkurrerer venner om at de skal være min go-to-guy når jeg trenger hengerfeste eller bil til langtur - så de har tilbudt seg at når mitt behov melder seg, så kommer dem hjem til meg å leverer/bytter bil.
Null problem altså.

OddB

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. juli 2013, klokken 13:54
Sitat fra: OddB på onsdag 03. juli 2013, klokken 13:17

Det er nok ikke snakk om så mye, for en godt utstyrt S85 er avgiftsletten ca. NOK 150.000,-.
Jeg tok med tollsatsene for HK og vekt også...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA