fikse orginal EVSE

Startet av Trond.Strom, tir 02. jul 2013, kl. 08:54

« forrige - neste »

Trond.Strom

Hei
det uungåelige har skjedd og det er nå dårlig kontakt i overgangen fra "klædden" til ledning på veggsiden. Hvor lett/vanskelig er det å åpne klædden og fikse selv?

TorC

Sitat fra: Trond.Strom på tir 02. jul 2013, kl. 08:54
Hei
det uungåelige har skjedd og det er nå dårlig kontakt i overgangen fra "klædden" til ledning på bilsiden. Hvor lett/vanskelig er det å åpne klædden og fikse selv?

Hvis det er dårlig kontakt må du umiddelbart slutte å bruke den!

For å reparere følg http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Feilfinning#Ladekladd:_Panasonic_EVSE_fysiske_skader

Se bildet for å se hvordan kladden ser ut innvendig.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trond.Strom

Hei, Isteden for å fikse klædden selv tok jeg kontakt med Birger N. Haug. De har nå sett på klædden og konkluderte med at den er i stykker og at det skyldes røff bruk og at det derfor ikke er en garanti sak.
Jeg mener selv at jeg har behandlet den normalt/pent og lurer på om noen her inne vet hvilke rettigheter jeg har i denne saken?
Fikk bil/ EVSE i november 2011

eivisa

Den så nå veldig hakkete ut etter bildene å dømme... :(
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Trond.Strom

Sitat fra: eivisa på tir 09. jul 2013, kl. 17:12
Den så nå veldig hakkete ut etter bildene å dømme... :(

Så du er enig med Birger N Haug? at jeg skulle vært mere forsiktig?
Hvordan ser din ut? ser at vi fikk bilene ca samtidig

eivisa

Har ikke en ripe på den. Men da behandler jeg den forsiktig.
Det er en enkel sak å fikse ledningen, kapp den av og fjern det stykke som er ødelagt. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Rasmus.B

Jeg er også enig med konklusjonen til forhandler. det ser ut som om kabelen har komt i klem. Uansett er det ikke vanskelig å reparere. Hvis du ikke får det til selv, kjenner du sikkert noen som er litt handy.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Kryten

Hvis du skal fikse den selv vil jeg anbefale å ha lengre kabel inn til boksen. Snakket med en av de som har ansvar for elsikkerheten  ved DSB og han nevnte noe om maks vekt for schuko (drag i kontakten) på en halv kilo. Dette burde jo egentlig nissan (Panasonic eller hvem det er som lager EVSE) tatt høyde for.

Selv har jeg ikke gjort noe med dette enda, men nå er det jo feriedags snart ;)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Trond.Strom

Enig i at det burde vært lengre ledning til klædden fra stikk. Jeg mener skaden kommer av at det har oppstått dårlig kontakt fordi den har hengt, og at det er en varmeskade i kabelen ikke en klemskade. Dette fordi plasten er vesentlig tynnere i området der skaden er samt teksturen på plasten.
Ser ikke hvordan jeg skal bevise dette og Birger N. Haug har ikke åpnet klædden for å se selv, bare avfeid dette som røff behandling.

Men som flere har poengtert er det nok adskillig mindre arbeid å fikse klædden selv enn å få forhandler til å innrømme en feil på utstyret.

Skal se om jeg får tak i kabel i rett tykkelse for å eventuelt forlenge.

takk for alle inspill!

jkirkebo

Sitat fra: Trond.Strom på ons 10. jul 2013, kl. 09:00
Skal se om jeg får tak i kabel i rett tykkelse for å eventuelt forlenge.

Det er nok det greieste. Jeg har 1,5 meter ledning på min, det gjør at kladden som oftest ligger pent og pyntelig på bakken uten å dra i noe som helst. Unntaket er et par av Coop Extras ladestasjoner der de av en eller annen grunn fant det smart å plassere stikkontakten 2 meter over bakken...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trond.Strom

Åpnet EVSE nå og forhandler hadde rett, det var en klemskade på kabelen. Jkirkbo, Hvor kjøpte du din 1,5M ledning?

Rasmus.B

Hvis jeg var deg, hadde jeg tatt turen ut til Elektroimportoren på Alnabru. Der selger de gummikabel av skikkelig kvalitet, samt gode stikkontakter som du monterer sammen selv.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Trond.Strom på ons 10. jul 2013, kl. 17:47
Åpnet EVSE nå og forhandler hadde rett, det var en klemskade på kabelen. Jkirkbo, Hvor kjøpte du din 1,5M ledning?

Jeg kjøpte min ladekabel fra EVSEUpgrade.com så den kom ferdig med 1,5m kabel.

Du kan vel bruke en vanlig gummikabel, 3x2,5mm2.

F.eks denne (kun 25m kveil): http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelinstallasjon/Gummikabel-RDOE-35454/

Clasern har 5m: http://www.clasohlson.com/no/Gummikabel,/Pr490269005
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trond.Strom

Takk for tips, ble clasern og 5m. Klippet ikke ledningen så nå er det 5 meter i begge ender :)
Vurderte 3x1,5mm siden det skal tåle 13 amp, men tenkte at det var greit med 2,5mm, skader jo aldri å overdimensjonere litt.

Enkel jobb siden det var veldig ryddig og god plass inne i klædden. Ledningen fra claesohlson var nok litt tykkere enn original, men med litt zalo på så glei den fint inn. Pluggene som dekker skruene måtte jeg skru i en skrue for å få opp, men fylte dem med Tec7 for å tette hullet. Burde holde det meste av vann unna.

Bilen står å lader nå for å sjekke, ingen problemer etter 4 timer så regner med at alt er i orden.

Dersom det viser seg at kabelen blir for stiv i kuldegerader bytter jeg nok til en fra elektroimportøren på Alnabru.

Tusen takk for all hjelp!

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på ons 10. jul 2013, kl. 19:49
Sitat fra: Trond.Strom på ons 10. jul 2013, kl. 17:47

Jeg kjøpte min ladekabel fra EVSEUpgrade.com så den kom ferdig med 1,5m kabel.

Du kan vel bruke en vanlig gummikabel, 3x2,5mm2.

F.eks denne (kun 25m kveil): http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelinstallasjon/Gummikabel-RDOE-35454/

Clasern har 5m: http://www.clasohlson.com/no/Gummikabel,/Pr490269005

Hvilken kjøpte du?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA