Lading og ytelse motor

Startet av Marken74, mandag 01. juli 2013, klokken 00:59

« forrige - neste »

Marken74

Hei folkens!

Har reservert en Model S men har noen spørsmål noen sikkert vil hjelpe med.

-Hvor mange kwh bruker laderen som man bruker i vanlig 240v stikk?

-Hvor mange kwh gir en hurtigladestasjon ved lading?

-Hvor lenge må man lade fra la oss si 10% til 90% på en hurtigladestasjon?

-Hvor mange Nm leverer Model S med 85kwh pakken?

-Er det stor forskjell på ytelsene i Model S med 85kwh og Model S Performance i praksis - vil det merkes noen stor forskjell på ytelsene - 362hk vs 416hk - skal tro 362hk skal holde i massevis?

-Hva er en høy-ytelses vekselretter og gjør denne stor forskjell med/uten?

-Og et litt dumt spml til slutt - vil en 85kwh med 362hk klare en burnout...?

På forhånd takk!

Mvh
Christian
Tesla Model S 85kwh - svart lakk, svart skinn, Glasstak, 21", Aktiv luftfjæring, Tech-pakke, Parkeringsassistent, Lydstudio-pakke, Bakovervendte seter, Lyspakke, Sikkerhetspakke, Pakkehylle. Forventet levering tidlig i Januar 2014. Solgt....

Kjøpt E-Golf med alt utstyr Mars 2015 -solgt

Tesla X75D september 2018

Amper

en liten halvtime lesing av tråder med passende emner ville svart deg på 90% av spørsmålene..  ::)
P85D :o)

bb

Jeg vil anbefale deg å lese litt på dette forumet. Det er utrolig mye nyttig informasjon her som du ellers ikke finner andre steder og som ikke engang Tesla-representanter vet. Har du først bestilt en elbil til en halv mill burde du i alle fall bruke en time eller to på å sette deg inn i hva det er du har kjøpt.

Sitat fra: Marken74 på mandag 01. juli 2013, klokken 00:59
Hvor mange kWh du bruker avhenger av hvor lenge du lader. Jeg regner med at du mente kW. I så fall får du 3,5 kW på 16 A og 2,2 kW på 10 A.

-Hvor mange kwh gir en hurtigladestasjon ved lading?
Igjen, kW og ikke kWh... Hvis du mener Teslas superchargers (SC) så lader de med 90 eller 120 kW.

-Hvor lenge må man lade fra la oss si 10% til 90% på en hurtigladestasjon?
Ca. en halvtime.

-Hvor mange Nm leverer Model S med 85kwh pakken?
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options

-Er det stor forskjell på ytelsene i Model S med 85kwh og Model S Performance i praksis - vil det merkes noen stor forskjell på ytelsene - 362hk vs 416hk - skal tro 362hk skal holde i massevis?
Det er dreimomentet som gjør den store forskjellen, ikke antall hk. Disse bilene har ett gir og samme utveksling. Så antall hk på samme hastighet vil være lik. 36 % mer dreimoment er noe man vil merke, ja, vil jeg påstå.

Du bør ta en prøvetur. Alle demobilene er Performance. Husk begge henda på rattet og blinklys!

-Hva er en høy-ytelses vekselretter og gjør denne stor forskjell med/uten?
Batteriet leverer likespenning (DC). Motoren trenger vekselspenning (AC). Vekselretteren omformer DC til AC. Performance har kraftigere vekselretter for å kunne levere nok strøm til motoren.

Dette kan nok ekspertene her bedre enn meg. Jeg tipper den til venstre er motoren mens den til høyre er vekselretteren:
http://images.fastcompany.com/upload/tesla-model-s-bones.jpg
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

glaserud

Sitat fra: bb på mandag 01. juli 2013, klokken 08:02
Det er dreimomentet som gjør den store forskjellen, ikke antall hk. Disse bilene har ett gir og samme utveksling. Så antall hk på samme hastighet vil være lik. 36 % mer dreimoment er noe man vil merke, ja, vil jeg påstå.

Ikke helt riktig. Dreiemoment og effekt henger sammen etter

effekt = dreiemoment * 2 pi * rotasjonshastighet

Så høyere dreiemoment på samme hastighet gir tilsvarende økning i effekt (hestekrefter / kW).

Men du har helt rett i at det er dreiemomentet du kjenner. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Hvor mange kWh du bruker avhenger av hvor lenge du lader. Jeg regner med at du mente kW. I så fall får du 3,5 kW på 16 A og 2,2 kW på 10 A.

Vanlig 230V stikk = schuko. Da får du nok ikke mer enn 13A med medfølgende UMC, dvs. ~3kW.

Det går an å jukse seg til 16A ved å bruke 32A adapter på UMCen og overgang til schuko.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

bb

Dere har helt rett, glaserud og jkirkebo :D
Edit: Jeg tror det jeg ville fram til var at de 15 % ekstra hkene ikke merkes så godt som de 36 % ekstra Nmene.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Griffel

Sitat fra: glaserud på mandag 01. juli 2013, klokken 08:14

Ikke helt riktig. Dreiemoment og effekt henger sammen etter

effekt = dreiemoment * 2 pi * rotasjonshastighet

Så høyere dreiemoment på samme hastighet gir tilsvarende økning i effekt (hestekrefter / kW).

Men du har helt rett i at det er dreiemomentet du kjenner. :)
Bare for å pirke litt:
effekt = dreiemoment * 2 pi * rotasjonshastighet.
Når effekten måles i W dreimoment i Nm og rotasjonshastighet i omdreininger per sekund.

Generelt: effekt=k*dreiemoment*rotasjonshastighet (der k = en konstant som varierer med enhetene)

Siden de er likt gearet, og når P har sin fulle effekt (310 kW) ved 5000 r/min og den andre 270kW ved 6000 r/min betyr det at fram til de begge har 5000 r/min vil P ha 36% høyere effekt, men at forskjellen deretter reduseres.

Er det dreiemomentet du kjenner? Tja når en sammenligner biler med helt lik gearing, vekt og vektfordeling, som omterent er tillfelle her, og dessuten at forholdene er slik at antispinn mekanismer ikke går i funksjon kan en nok si det.

Begge disse bilene har en slik ytelse at den ikke bør testes ut på normale Norske trafikerte veier.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Chlangum

Men burning med 362 hk. Den burde vel klare det hvis bilen tillater deg å gi gass med bremsen inne.

Jeg så på videoen fra han som målte forbruk på 0-60mph sprinten og hvor mange han kunne gjøre på en lading at han fikk opp en varselmelding på skjermen når han holdt begge pedalene inne samtidig. Men om den holder tilbake akseleratoren elektronisk til du har sluppet bremsepedalen vet jeg ikke.

På god asfalt med godt feste klarer ikke en gang P85'en å burne ved kun gasspådrag i følge eiere i USA (kilde= USA forum)

PS. husk at politiet slår hardt ned på burning. Verste fall miste lappen og en klekkelig bot
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

valvolainen

Tror nok bilen sier nei til burning.
Med en gang du holder gassen inne og bremsen samtidig går det noen sekunder, så skjønner bilen at du har panikk og kutter gassen.

Noen fete donuts burde du derimot klare.

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på mandag 01. juli 2013, klokken 20:10
Tror nok bilen sier nei til burning.
Med en gang du holder gassen inne og bremsen samtidig går det noen sekunder, så skjønner bilen at du har panikk og kutter gassen.

Noen fete donuts burde du derimot klare.

Det går visstnok an, men du må dra ut noen sikringer for å sette div. sikkerhetssystemer ut av spill...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

gbzdoc

Burnout sa du?

Visstnok kan du IKKE skru av ESP, mens traction controll kan skrus av. Da skjer dette:

http://www.youtube.com/watch?v=p4gwjLlmG0w

eller dette:

http://www.youtube.com/watch?v=h0sHA1jN3Fc

Gjør du som Kirkebø sier og napper ut noen sikringer, kan du få til dette, men da visstnok uten bla. servostyring og bremsekraftforsterker m.m. om jeg husker korrekt:

http://www.youtube.com/watch?v=QPzna3p3P5s

Enjoy... Men ikke skyld på meg! ;-)

Edit: Feil lenke på siste...

Chlangum

Snoverdig at man må begynne å nappe i sikringer for å få til slikt. Skulle tro det bare var noen tastetrykk i konfigureringen på skjermen. Men men, man lærer jo stadig noe nytt c",)

Kjekke disse filmene. Viser bare hvor potent denne el-bilen er. Og er vel en av tingene som har klart å omvende meg c",)

Ikke det at jeg har tenkt å burne rundt i alle retninger. Men skal sannelig bli gøy å overaske intetanende venner som sitter på. For ikke å snakke om foreldre som mest sannsynlig ikke hadde trodd på meg hvis jeg hadde fortalt dem at jeg har bestilt meg el-bil :-)

Noen som husker utvekslingen på Model S'en? Var den ikke helt oppi 9 tallet?
Skal ha ganske mange bensin-hester for å få til hjulslipp med en slik utveksling. I hvert fall med bare ett gir og ingen clutch :-)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Muffinman

laumb

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 02. juli 2013, klokken 07:04
9.73:1 hvis jeg ikke husker feil?

Det betyr at motoren må spinne 9,73 ganger rundt seg selv for at hjulet skal flytte seg 1 runde fram-/bakover i fra 0-km/t, sant?

Griffel

Sitat fra: laumb på tirsdag 02. juli 2013, klokken 08:58
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 02. juli 2013, klokken 07:04
9.73:1 hvis jeg ikke husker feil?

Det betyr at motoren må spinne 9,73 ganger rundt seg selv for at hjulet skal flytte seg 1 runde fram-/bakover i fra 0-km/t, sant?
Ja, og siden den bare har et gear, gjelder  det alle hastigheter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA