Erfaring med Euroleaf 2013 i forhold til vanlig leaf før oppgradering.

Startet av kjam, søn 30. jun 2013, kl. 19:29

« forrige - neste »

kjam

Hei. Lurer på om noen har kjøpt den nye oppgraderte versjonen som heter euroleaf.  Erfaring fra tidligre versjon. Fortell din erfaring . Er veldig spent på om det er noe merkbar forskjell fra gamle versjonen. Da tenker jeg på rekkevidde kjørekomfort osv.. Er det noen som kan skrive litt om det? Jeg har bestilt ny euro leaf og får den rundt 18 juli.
Ny Euroleaf 18.07.2013
Outlander phev 11.03.2014

Leif Leaf

Euroleaf har etter min mening en noe bedre kjørekomfort. Batteriene er plassert litt lavere som gjør bilen litt mindre "vinglete" på svingete veier. I tillegg har den ca. 15% lengre rekkevidde - antar noe mer på vinterstid. På den annen side synes jeg den støyer mer, men det kan komme av at den nye bilen (Tekna) har 17'' og ikke 16'' som den gamle jeg prøvde hadde.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Thomas Parsli

Jeg visste ikke at de hadde klart å montere batteripakken lavere på 2013-modellen?
Riktig nok er inverter, motorkontroll, gir og batteri integrert -men at de har påvirket kjøreegenskapene var nytt for meg. Med maks dekktrykk synes jeg 2012-modellen vingler lite, så jeg fikk lyst til å prøvekjøre 2013-modellen nå...

Selv om Nissan oppgir 10-20% lengre rekkevidde på den nye modelle er det flere som mener dette er teoretiske tall. Praksis viser liten forskjell -og mer i området 5% enn 15%.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Leif Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på man 01. jul 2013, kl. 09:05
Jeg visste ikke at de hadde klart å montere batteripakken lavere på 2013-modellen?
Riktig nok er inverter, motorkontroll, gir og batteri integrert -men at de har påvirket kjøreegenskapene var nytt for meg. Med maks dekktrykk synes jeg 2012-modellen vingler lite, så jeg fikk lyst til å prøvekjøre 2013-modellen nå...

Selv om Nissan oppgir 10-20% lengre rekkevidde på den nye modelle er det flere som mener dette er teoretiske tall. Praksis viser liten forskjell -og mer i området 5% enn 15%.

Thomas

Du har nok rett - ikke nødvendigvis batteriene som er plassenrt lavere, men bilens tyngdepunkt er noe lavere (pga det du sier) - litt uklart fra min side. Enig at forskjellen i rekkevidden er liten, men har selv testet samme strekning under samme forhold og den er merkbar - har klart å tyne 12 mil ut av den gamle og får 14 mil i dag. Selv kjører jeg 9 mil til/fra jobb hver dag så de to ekstra milene kommer godt med for min del.

kjam

Ny Euroleaf 18.07.2013

Leif Leaf

Sitat fra: kjam på man 01. jul 2013, kl. 17:00
Hei. Leif .Hvor lenge har du hatt din nye eurolef .

Jeg har hatt den i 3 uker. Hvit Tekna uten 32 ampere lader - ikke så mye bruk for den i dag, men tror jeg vil angre på det valget om 5-6-7 år...

jkirkebo

Sitat fra: Leif Leaf på tir 02. jul 2013, kl. 10:57
Sitat fra: kjam på man 01. jul 2013, kl. 17:00
Hei. Leif .Hvor lenge har du hatt din nye eurolef .

Jeg har hatt den i 3 uker. Hvit Tekna uten 32 ampere lader - ikke så mye bruk for den i dag, men tror jeg vil angre på det valget om 5-6-7 år...

Jeg kunne hatt bruk for det innimellom på min. F.eks de gangene jeg har måttet lade fra aggregat på hytta (det kan levere 24A kontinuerlig). Eller den gangen vi kjørte til Aker Brygge og var på Latter i 3 timer. Måtte hurtiglade på veien hjem, med 32A lader i den stolpen som tilbyr det der hadde bilen vært fulladet før hjemtur. Så jeg hadde nok lagt på det valget om jeg hadde kunnet det for 1,5 år siden.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Thomas Parsli

32A lader er det eneste vi savner på vår bil (og "lengre rekkevidde", selvfølgelig).
Hvis jeg skulle kjøpt Leaf i dag ville jeg bestilt med -og heller forsaket noe annet "dilldall".

Det har kommet opp en 32A stolpe på Aker Brygge med åpning fra mobiltelefon. Er det noen som har informasjon om (lade)pris og antall?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

Kamelkongen

Hei, har akkurat lagt inn bestilling på en ny europleaf, burde jeg endre bestillingen slik at jeg får med 32a lader? Har ikke mulighet til mer enn 16a hjemme, men vil det bli såpass mange steder etterhvert som har det, at det vil være "dumt" å ikke ha dette med?

K

Leif Leaf

Sitat fra: Kamelkongen på tir 02. jul 2013, kl. 11:41
Hei, har akkurat lagt inn bestilling på en ny europleaf, burde jeg endre bestillingen slik at jeg får med 32a lader? Har ikke mulighet til mer enn 16a hjemme, men vil det bli såpass mange steder etterhvert som har det, at det vil være "dumt" å ikke ha dette med?

K

Det vil avhenge av flere ting. Hvor mye kjører du, hvor ofte, hvor langt, er det kaldt der du bor om vinteren, har du tilgang til 32 A hjemme eller andre steder, trenger du rask lading, etc, etc. I etterpåklokskapens tegn ville jeg nok ha valgt ekstra lader, men skitt au - valget er tatt. Har også sett at man får tak i hjemmelader med 32 ampere til under 10.000.- Som sagt har jeg ikke dette behovet i dag, men jeg kan tenke meg at behovet er der om 6-7 år når energistolpene etterhvert blir færre. På den annen side: om 6-7 år er kanskje hurtigladestasjonene så godt bygget ut at man ikke helt har dette behovet lenger.

Trond.Strom

Angående lengre rekkevidde er det mulig man ikke skal forvente for mye.

den eneste side by side testen jeg har sett konkluderer med dette:

"Conclusion: Two separate 2013 LEAF's have failed to exceed the range of either 2012 LEAF tested, and may actually have less range in these parameters."

http://insideevs.com/nissan-leaf-side-by-side-range-comparison-2012-vs-2013/

Thomas Parsli

Jeg skulle gjerne sett hvor mye energi man får ut av batteriene på 2012 vs 2013-modellen.
En rimelig forklaring er jo at Nissan tar ut litt mindre fra toppen, for å skåne batteriene.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

Bobbulf

Sitat fra: Trond.Strom på tir 02. jul 2013, kl. 12:55
Angående lengre rekkevidde er det mulig man ikke skal forvente for mye.

den eneste side by side testen jeg har sett konkluderer med dette:

"Conclusion: Two separate 2013 LEAF's have failed to exceed the range of either 2012 LEAF tested, and may actually have less range in these parameters."

http://insideevs.com/nissan-leaf-side-by-side-range-comparison-2012-vs-2013/

Den testen er ikke relevant for å kunne brukes til å vurdere forskjeller mellom bilene under norske forhold.

Som testeren selv forteller et stykke nede i testens kommentarer er jo det nesten ikke brukt regenering av bremser, heller ikke brukt varmeapparat. Det er jo disse tingene som gir et av de største rekkeviddefortrinn til ny vs gml modell.

JohnL
March 11, 2013 at 2:14 pm
As the driver of the 2013 Leaf used in the test, I was disappointed in the results, too. That said, I thought Tony's test and write up were excellent, thorough and transparent. Some thoughts:
1. As Tony disclosed, he designed the test to remove the many variables of in-city driving, and, as a result, put us on the highway. This removed regeneration from the scenario. Nissan lists it's improved regenerative systems as its primary range advancement in the 2013. We can't tell, from Tony's test, whether the Leaf's regenerative systems are mich improved, or not. I used my brakes only a couple of brief moments during our 80 mile highway drive, and never coasted.
2. Tire weight is a significant issue. My 2013 SL's tires are bigger and heavier. As one member of our test team put it, every pound added at the tire is equivalent to 20 pounds added to the car. Multiply that by four). Wish I'd know that when I ordered the bigger tires?
3. The "improved" heating system was removed from the scenario. (Personally, this was fine. Living in San Diego, I may never use the heating system.)
4. Tony's test, by design, would have included Nissan's alledged improvements in weight reduction and wind resistance. Whatever their contributions to range are, the results are the results.
Finally, I am disappointed by the test results, but (as you'd expect from a new car owner) love my new 2013 Leaf. The many improved options are great, the car handles wonderfully, and recharges quickly. I have only had it a week, but already am getting ranges pushing 90 miles driving around town. I suspect the regen improvements (I mostly drive in the "B" mode) may be a "real world" factor, and look forward to Tony devising a new test to measure it.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Trond.Strom

Vel ingen regenerering er vel kanskje ikke helt riktig. Ingen start/stopp men grei høydeprofil på turen så noe regen er det nok og forholdsvis relevant for norske forhold da lengre rekkevidde primært er kjekt på langturer som for min del har lite start/stopp.

Når det gjelder varmeapparatet så er jeg enig, men jeg tar på topplua og hansker når jeg trenger i nærheten av max range om vinteren, så selvom en varmepumpe er mere effektiv så bruker den jo strøm den også.

I tilfeller der daglig bruk om vinteren ligger tett opptil 9-10 mil hver vei er nok varmepumpa fin å ha vil vel spare 1-3 KWh/time så 5-15km ekstra sånn ca.

link til samme test, men med flere bilder:
http://insideevs.com/real-world-test-2013-nissan-leaf-range-vs-2012-nissan-leaf-range/

kjam

Så da kom vi frem til at nye euroleafe 2013 gir ca 10 km mer enn den gamle modellen? stemmer det eller er jeg helt på bærtur? ønsker at flere kommer med erfaringskomentarer. 
Ny Euroleaf 18.07.2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA