Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Battery bytte/leie etter 5 år/100 tusen km

Startet av svingen, tirsdag 25. juni 2013, klokken 21:48

« forrige - neste »

svingen

Hei!
litt moro lese stoff http://green.autoblog.com/2013/06/20/nissan-leaf-battery-replacement-will-cost-100-month/
kort sakt vil det koste 100$ i mnd og leie batteri i mnd så det alltid er innenfor 70%
600 kr i mnd får og kunne kjøre uten og tenkte på batteriet er kanskje ikke så ille (7200 kr i året) er billigere enn og drive og bytte bly batterier osv på mindre små biler ;) og kommer ikke så langt får 600 kr i bensin om dagen eller ;)

hva tenker folkens rundt det? er det ok eller får dyrt?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på tirsdag 25. juni 2013, klokken 21:48
Hei!
litt moro lese stoff http://green.autoblog.com/2013/06/20/nissan-leaf-battery-replacement-will-cost-100-month/
kort sakt vil det koste 100$ i mnd og leie batteri i mnd så det alltid er innenfor 70%
600 kr i mnd får og kunne kjøre uten og tenkte på batteriet er kanskje ikke så ille (7200 kr i året) er billigere enn og drive og bytte bly batterier osv på mindre små biler ;) og kommer ikke så langt får 600 kr i bensin om dagen eller ;)

hva tenker folkens rundt det? er det ok eller får dyrt?

Dyrt, siden det sikker blir en tusenlapp i Norge...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Tror det egentlig koster langt mer en det smaker siden cellene kan byttes individuelt. Den dagen du da vipper under 70% vil nok bare en celle byttes. Er du selv ansvarlig for batteribytte ville man kanskje byttet flere celler....?

Og hvem vet hva fremtiden vil bringe? Min spådom er ar nok volumet er blitt stort nok vil en eller annen "hyssing" sette igang med produksjon av batteripakker med langt bedre kapasitet som lurer Leafens systemer på en eller annen måte. Dermed vil det kanskje være mulig å kjøpe særdeles billige bruke pakker, eller så vil iallefall orginalkapasitetsbatteriene stupe i pris...

Jeg synes iallefall at 8 til 12 000 er litt for dyrt for en slik forsikring når det bare er 70%. Hadde det vært 85 eller 90% så kanskje det kunne være verdt noe?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jsa061

Hei og hå!
Ser ut til at det har oppstått en liten misforståelse angående batterileie.

Man kan når som helst velge å gå inn på denne avtalen og betaler da 100$ i mnd når man først velger å gjøre det. Dvs, etter 5år, 7 år 10år kan man starte avtelen ( når som helst). Man vil da få et helt nytt batteri. Dette batteriet vil være det nyeste som er kompatibel med din nissan leaf. Det gamle batteriet vil man måtte levere til Nissan leaf.

Det nye batteriet er garantert til å aldri bli dårligere enn 70% av orginal kapasitet. Det vil ikke være mulig å slutte å betale på avtalen når man først har startet. Slutter man å betale må man levere inn det nye batteriet og man vil da være batteriløs. Selger man bilen må avtalen videreføres.


timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 21:52
Sitat fra: svingen på tirsdag 25. juni 2013, klokken 21:48
hva tenker folkens rundt det? er det ok eller får dyrt?
Dyrt, siden det sikker blir en tusenlapp i Norge...
JA, kjører du tusen km i måneden, blir det 100 øre per km. Dyrere enn diesel!
Og kjører du mer, er det sikkert ekstrabetaling for overskytende km.
All leasing har jo surcharge utover X km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Thomas Parsli

Å lease bil er også dyrere enn diesel...

Dette er jo i praksis batterileasing, sannsynligvis med ganske like priser Renault opererer med.
Det utrolige er at de tilbyr leasing av batteriene etter garantien er utløpt.

Hvis vår Leaf har sterkt redusert rekkevidde (50-60%) om fire år, er det godt mulig en slik leasingavtale
er et brukbart alternativ til nye batterier.
For de som er livredde for batterikapasiteten (det er tom. noen av de her på forumet) gir det også en trygghet som gjør det lettere å velge elbil.

Selv om prisen kunne vært lavere synes jeg dette er gode nyheter (for elbilen og miljøet).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

TorC

Sitat fra: jsa061 på onsdag 26. juni 2013, klokken 09:02
Hei og hå!
Ser ut til at det har oppstått en liten misforståelse angående batterileie.

Man kan når som helst velge å gå inn på denne avtalen og betaler da 100$ i mnd når man først velger å gjøre det. Dvs, etter 5år, 7 år 10år kan man starte avtelen ( når som helst). Man vil da få et helt nytt batteri. Dette batteriet vil være det nyeste som er kompatibel med din nissan leaf. Det gamle batteriet vil man måtte levere til Nissan leaf.

Det nye batteriet er garantert til å aldri bli dårligere enn 70% av orginal kapasitet. Det vil ikke være mulig å slutte å betale på avtalen når man først har startet. Slutter man å betale må man levere inn det nye batteriet og man vil da være batteriløs. Selger man bilen må avtalen videreføres.

Det er jo langt mer interessant, og gir jo en viss trygghet idet garantien går ut. Selv har jeg en US-Leaf uten Eurogaranti, så jeg setter av 500,- hver måned på en konto til den dagen noe går galt... Det blir iallefall litt mindre grusomt den dagen celler må byttes... Det er jo bare rent psykologisk, men det gjør hverdagen litt tryggere...  Setter man av de 100 USD, eller 1000,- NOK hver måned fra garantien går ut blir det jo mye penger i løpet av året. Man kan bytte MYE batterier for 12 000,- i året vil jeg tro...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

BE

Dette er penger rett ut vinduet. Nå som vi har flotte muligheter til å overvåke kapasiteten på batteriet, har vi jo sett at her på berget er reduksjonen i kapasitet så langt helt neglisjerbar.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Elmo

Dette leasingtilbudet står i sterk kontrast til batterileie (-leasing) avtalen som Siemens finance hadde (har) på batteriene til "nye" Think.  Ref. http://www.elbil.no/index.php/elbiler/1024-dodt-think-leiebatteri-for-retten
De har ikke noe ansvar for battriene, de bare leier dem ut til ågerpriser. Men hvem er det nå som eier noe som leies ut ???  Utleier eller den som leier ???

Så gjenstår det å se om det faktisk er lik (-e dårlig) som for Think når de toppstår problemer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA