Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når får vi bilene våre ?

Startet av Mc_Herreington, mandag 24. juni 2013, klokken 23:03

« forrige - neste »

Jimpec

Vi bør kanskje ta høyde for at de har prioritert en del US biler i innspurten av Q2 for å muligens overgå guidingen på EBIT de kom med i presentasjon av Q1 tall. Som en konsekvens av det igjen kan de muligens levere et høyere antall biler til EU fra P produksjon som starter i juli. Vil anta (og håpe) at de har gjort noen triks for å få dette til å gå i hop på en veldig god måte.
Kvartalstall har vist seg å bli viktig for aksjekursen - og skulle de bli forsinket vil de nok strekke strikken langt for å få levert så mange EU biler som mulig innen Q3 er over.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Havebigfun

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 25. juni 2013, klokken 08:44
Vi bør kanskje ta høyde for at de har prioritert en del US biler i innspurten av Q2 for å muligens overgå guidingen på EBIT de kom med i presentasjon av Q1 tall.
Dette tror jeg er et poeng+ typegodkjenningen som kan ta lengre tid enn planlagt slik at bilene ikke kan leveres før den er i boks.
Dessuten er det svært kapitalkrevende å sende så mange biler over atlanteren samtidig. Kanskje det har implikasjoner for produksjonsstart også.
For de som regner på når bilene kommer ligger det ca 500 R (eller 2,5 uker) mellom S og P.

Cobos

#17
Kapitalkravet burde ikke være et problem for Tesla etter de siste rundene med nye lån. Og de har tidligere ikke vært veldig ivrige på kortvarige aksjebooster så jeg tror nok heller på at det er problemer med EU endringene (de nye pakkene vi kjenner til) eller godkjenningen som evt er skyld i forsinkelser.
Samtidig Wold sier at det ikke er forsinkelser så vi får nesten tro han vet hva han snakker om.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Jimpec

Sitat fra: Cobos på tirsdag 25. juni 2013, klokken 10:06
Og de har tidligere ikke vært veldig ivrige på kortvarige aksjebooster

Det er vel ikke en kortsiktig boost det handler om i dette tilfellet. Mer å etablere et godt fundament rundt 100 dollar. Markedet vil ganske sikkert reagere negativt om det viser seg at Q2 blir dårligere enn varslet.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Oreo

Da jeg første gangen leste om forsinkelser, så jeg på dette som storm i et vannglass.
Når EU produksjonen først er oppe og går og Signature bilene er levert, ser jeg ikke helt problemet. Ser for meg at sommerferie, typegodkjenning og slike ting er flaskehalser som kun forsinker den første leveringsdatoen.
Tar med andre ord ingen sorger på forskudd, men nå som jeg skal levere fra meg LandCruiseren på fredagen, blir det en lang sykkelsesong utover høsten, spesielt om S'en blir forsinket.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Corny

Sitat fra: thoberre på tirsdag 25. juni 2013, klokken 01:01
Sitat fra: Corny på tirsdag 25. juni 2013, klokken 00:22
Får ikke håpe det blir så galt. Jeg la akkurat bilen ut på Finn.no, og planlegger å jobbe med helsa frem til jeg får Model S. Sykle til jobben frem til januar høres kaldt ut...

Her er jeg vel off-topic, men legger du gamlebilen ut for salg nå rett før fellesferien? Hva er tankerekken bak det valge (kontra å vente til august).

Er i samme båt, men tenkte jeg skulle få den ut i august selv. Men har lyst til å få det unnagjort også....


Det er vel ikke de beste tider for bruktbilsalg om dagen. Men jeg satser på at noen litt akutt trenger en stor stasjonsvogn til ferieturen og handler raskt før jeg selv reiser på ferie.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

Jimpec

Copiloten min på søndag mente at den største utfordringen ifht levering man fikk i Norge var "hvor mange biler Tollvesenet klarte å fortolle og registrere hver dag". Mulig han blander Toll og Vegvesen her  - jeg bare gjengir det han sa. Jeg spurte ikke noe mer om det.

Nytt for meg at tollvesenet må ta èn og èn bil - men jeg har ikke så mye greie på det.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Cowboystrekk

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 25. juni 2013, klokken 12:33
Copiloten min på søndag mente at den største utfordringen ifht levering man fikk i Norge var "hvor mange biler Tollvesenet klarte å fortolle og registrere hver dag". Mulig han blander Toll og Vegvesen her  - jeg bare gjengir det han sa. Jeg spurte ikke noe mer om det.

Nytt for meg at tollvesenet må ta èn og èn bil - men jeg har ikke så mye greie på det.
Tollprosessen burde jo gå ganske kvikt siden bilen er unntatt alt av avgifter og, vrakpant og utlevering\registering av skilt er vell det eneste. Jeg forstår tidsbruken i større grad når biler med diverse utstyrsnivå må momsberegnes og fradrag for CO2, hybridsystemer osv er med i beregninga.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cobos

Sitat fra: taraquin på tirsdag 25. juni 2013, klokken 12:36
Sitat fra: Jimpec på tirsdag 25. juni 2013, klokken 12:33
Copiloten min på søndag mente at den største utfordringen ifht levering man fikk i Norge var "hvor mange biler Tollvesenet klarte å fortolle og registrere hver dag". Mulig han blander Toll og Vegvesen her  - jeg bare gjengir det han sa. Jeg spurte ikke noe mer om det.

Nytt for meg at tollvesenet må ta èn og èn bil - men jeg har ikke så mye greie på det.
Tollprosessen burde jo gå ganske kvikt siden bilen er unntatt alt av avgifter og, vrakpant og utlevering\registering av skilt er vell det eneste. Jeg forstår tidsbruken i større grad når biler med diverse utstyrsnivå må momsberegnes og fradrag for CO2, hybridsystemer osv er med i beregninga.

Jeg tror du er litt vel optimistisk i forhold til tollvesenets/vegvesenets rutiner når du tror det går merkbart raskere av at tallene du putter inn i verktøyet er 0 :) om de derimot bulk-registrerer vet jeg ikke noe om.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Cato76

Sitat fra: Cobos på tirsdag 25. juni 2013, klokken 12:58
Sitat fra: taraquin på tirsdag 25. juni 2013, klokken 12:36
Sitat fra: Jimpec på tirsdag 25. juni 2013, klokken 12:33
Copiloten min på søndag mente at den største utfordringen ifht levering man fikk i Norge var "hvor mange biler Tollvesenet klarte å fortolle og registrere hver dag". Mulig han blander Toll og Vegvesen her  - jeg bare gjengir det han sa. Jeg spurte ikke noe mer om det.

Nytt for meg at tollvesenet må ta èn og èn bil - men jeg har ikke så mye greie på det.
Tollprosessen burde jo gå ganske kvikt siden bilen er unntatt alt av avgifter og, vrakpant og utlevering\registering av skilt er vell det eneste. Jeg forstår tidsbruken i større grad når biler med diverse utstyrsnivå må momsberegnes og fradrag for CO2, hybridsystemer osv er med i beregninga.

Jeg tror du er litt vel optimistisk i forhold til tollvesenets/vegvesenets rutiner når du tror det går merkbart raskere av at tallene du putter inn i verktøyet er 0 :) om de derimot bulk-registrerer vet jeg ikke noe om.

Cobos

Sett en mann på jobben så går det nok raskt! Blir vel kun første registreringen så tar litt tid, resten er vel kun å taste inn chassinummer og så er det vel copy/paste på resten :D
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Oreo

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 25. juni 2013, klokken 12:33
Nytt for meg at tollvesenet må ta èn og èn bil - men jeg har ikke så mye greie på det.
En skal ikke overvurdere tollvesenet, de tar jo tross alt 15lapper for å omregistrere en Leaf  >:(,
men skulle tro de har rutiner på slikt da. Det er tollvesenet som skal ha engangsavgiften. Forundrer meg ikke om de må gjøre samme jobben på en TMS for å dra inn kroner NULL!, som de gjør med en V8 RangeRover. :o
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Balrog

Ble oppringt av Tesla i dag ifm oppgradering til Performance. På spørsmål om leveranse fikk jeg vite at (sept) okt fremdeles er estimert leveringstidspunkt. Utsettelsene gjelder kun Signature fra Juli til August. Jeg spurte ikke direkte hvorfor, men det er vel å anta at forsinkelsene skyldes tilpasninger, ikke produksjon.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Jimpec

Sitat fra: Balrog på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:35
På spørsmål om leveranse fikk jeg vite at (sept) okt fremdeles er estimert leveringstidspunkt.

Sept/okt er altså mer oktober enn september? Tidligere rykter tilsa jo tidlig i sept for 2000-2200 res. nummer.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Balrog

Hun sa oktober, jeg spurte "ikke september/oktober altså?" Joda, sa hun, men sannsynligvis i oktober. På direkte spørsmål om det var noe forsinkelse på min bil svarte hun nei, det er kun signaturmodellen. Det virket som om de hadde god kontroll på dette.

Tråden kan vel derfor endres til Signature forsinket.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Elmo

#29
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 25. juni 2013, klokken 13:30
Sett en mann på jobben så går det nok raskt! Blir vel kun første registreringen så tar litt tid, resten er vel kun å taste inn chassinummer og så er det vel copy/paste på resten :D

Og vips så er det samme eier på alle Model S i Norge ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA