Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når får vi bilene våre ?

Startet av Mc_Herreington, mandag 24. juni 2013, klokken 23:03

« forrige - neste »

ArneS

Sitat fra: taraquin på onsdag 28. august 2013, klokken 08:08
Ifølge artikkelen på Hegnar hadde 61 biler blitt utlevert forrige uke :) Totalt 97 biler t.o.m forrige uke.

Tror dette er antall registrerte biler. Ikke alle av disse er blitt utlevert.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Cowboystrekk

Sitat fra: ArneS på onsdag 28. august 2013, klokken 08:20
Sitat fra: taraquin på onsdag 28. august 2013, klokken 08:08
Ifølge artikkelen på Hegnar hadde 61 biler blitt utlevert forrige uke :) Totalt 97 biler t.o.m forrige uke.

Tror dette er antall registrerte biler. Ikke alle av disse er blitt utlevert.
Aha...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Siggen

Sitat fra: Birger på tirsdag 27. august 2013, klokken 21:12
Da er det i alle fall bekreftet.........

Fra Tesla i dag 27.8:
Sitat
Ja det stemmer at de fleste bilene har blitt forskyvet litt og det bekager vi jo på det sterkeste.
Det er mange faktorere som spiller inn i en bilproduksjon og ting endrer seg noen ganger veldig hurtig.

Deres levering er derfor midten av november.
Når det nærmer seg litt mere vil dere også få tildelt en leveringsspesialist som vil kunne hjelpe dere i mere detalj.

Frem til da er vi her.
Vi gleder oss til å levere deres Model S.
Ha en fin kveld.

Jeg vet ikke om hvorfor saker i bilproduksjon skal endre seg hurtig om det ikke er mangel på logistikk. Dette er ikke noe jeg har hørt om fra andre produsenter utenom ved naturkatastrofer.

Men det får gå på kontoen for uerfaren produsent. Om de bare kunne være litt flinkere å kommunisere med kundene........


Forsåvidt enig med deg. Men mine erfaring fra tiden med vag konseret er det samme som Tesla sliter med nå.

bla Golf 5 og 6 på linje med Touran så ble etterpsørselen snudd i forhold til beregnet(Mindre antall bestilte stv enn kombi samt godt sluttsalg av golf 5 og "eventyrlig" salg av 7seter Touran vs 5 seter. Det gjorde ofte at bekreftelsen fra fabrikk med leveringstidspunkt kunne være 3-4 mnd frem i tid. Mens det reelt kunne bli opp mot 6-7 mnd fra bekreftet ordre fra Tyskland til kunden hadde bilen. Selv om takten økte oppmot 2000 biler produsert til dagen så gikk det for lang tid i omstillingen.

DonPedro

Angående teorien om "kvartalsresultatspynting":

Teorien er at leveringene i Norge/EU går i rykk og napp fordi Tesla ønsker å få flest mulig deliveries innenfor kvartalet, og ikke ha bilene på båt til EU.

Hvis vi antar at det tar en uke å levere en bil i USA og fem uker å levere den til EU, så ville en slik strategi for Tesla bety at alle biler som ble ferdige mellom 26. august og 23. september skulle leveres i USA. Det betyr at det ikke ville være noen leveranser i Norge i perioden 1.-29. oktober.

Så får vi se hvor bra den teorien stemmer med virkeligheten.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Amoss

Sitat fra: DonPedro på onsdag 28. august 2013, klokken 11:45
Det betyr at det ikke ville være noen leveranser i Norge i perioden 1.-29. oktober.

Det er en forskjell mellom å begrense antall biler i transitt og å sørge for at ingen er i transitt ;)

Personlig velger jeg å tro at det blir betraktelig færre utleveringer i den perioden (og første uka i nov.?) enn det vil være i sept. og nov.  Oppgitte utleveringsdatoer her på forumet ser ut til å bygge opp om dette. Men helt klart: dette er kun synsing og antagelser, så kan sikkert også ta feil. :)
Model S 85D

Sveinal

#1205
Sitat fra: Amoss på onsdag 28. august 2013, klokken 12:07
Sitat fra: DonPedro på onsdag 28. august 2013, klokken 11:45
Det betyr at det ikke ville være noen leveranser i Norge i perioden 1.-29. oktober.

Det er en forskjell mellom å begrense antall biler i transitt og å sørge for at ingen er i transitt ;)

Personlig velger jeg å tro at det blir betraktelig færre utleveringer i den perioden (og første uka i nov.?) enn det vil være i sept. og nov.  Oppgitte utleveringsdatoer her på forumet ser ut til å bygge opp om dette. Men helt klart: dette er kun synsing og antagelser, så kan sikkert også ta feil. :)

For Teslas regnskap er det gunstig å levere slik at inntekten kan tas med i henhold til US GAAP (Generally Accepted Accounting Principles). Dette gir en effekt i retning av å fylle opp produksjonen i kvartalets uke 6-10 med amerikanske ordre.
Men utslaget er ikke så stort som de fleste tror. Tesla har allerede i Q2 fraveket US GAAP, og de kan gjøre det igjen. Det er lett for en analytiker å kompensere for transporttiden til Europa, og realiteten er jo at bilene som er under transport har en kjøper og derfor kan inntekten i en viss forstand ses på som "opptjent". (Selv om kunden ikke har fått faktura eller har betalt).

En vridning mellom USA og Europa slik som mange da tror på har også noen svært reelle kostnadselementer: Større svingninger enn nødvendig i arbeidsmengden for Europa kan slå hardt på kostnadene og forsinke leveransene i Europa. Forsinkelser kan straffe seg i totalsalget. Realøkonomisk er det beste for Tesla å ha jevn vareflyt overalt.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Viking

min faktura sier nov/dec. jeg etterspurte info og fikk nå om at "it looks like your model S should  be available for delivery in Norway in the first half of December. The status of your My Tesla account wont change for the next weeks, as production wont start for a couple of weeks"
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

Lacaixxa

Da har jeg fått leveringsvindu 26. oktober - 7. november. Skuffende sent, men ikke overraskende etter å ha fulgt med på forumet her den siste tiden. Slik det så ut nå var november mest sannsynlig.

Èn bil på familen frem til november krever nok gode venner og perioder med leiebil.

Men egentlig godt å få en dato å forholde seg til -

VIN: 168XX
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Sigmund9000

Tror ikke du trenger å være så trist. Jeg har reservasjonsnummer 67 og fikk telefon at jeg kanskje får den 9. september. De leverer ikke signaturer også nå og de bryr seg ikke om signaturmodell blir levert etter ordinære biler og som har bestillt mye senere. Jeg bestillte for over tre år siden.

Det hele ble som mange antok.

Bilen min er på vei med båt, sies det dag fra Tesla.



Signature

Lacaixxa

Sitat fra: Sigmund9000 på onsdag 28. august 2013, klokken 19:07
Tror ikke du trenger å være så trist. Jeg har reservasjonsnummer 67 og fikk telefon at jeg kanskje får den 9. september. De leverer ikke signaturer også nå og de bryr seg ikke om signaturmodell blir levert etter ordinære biler og som har bestillt mye senere. Jeg bestillte for over tre år siden.

Det hele ble som mange antok.

Bilen min er på vei med båt, sies det dag fra Tesla.





Ser at andre kan være mer skuffet, men trøsten din får være at du får kjøre med sommerdekk i hele september og at ventetiden snart er over. For meg virker 2 mnd uendelig lenge - spesielt med to barn og en bil.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 28. august 2013, klokken 19:00
Da har jeg fått leveringsvindu 26. oktober - 7. november. Skuffende sent, men ikke overraskende etter å ha fulgt med på forumet her den siste tiden. Slik det så ut nå var november mest sannsynlig.

Èn bil på familen frem til november krever nok gode venner og perioder med leiebil.

Men egentlig godt å få en dato å forholde seg til -

VIN: 168XX


Har du fått mail uoppfordret eller tok du kontakt? Jeg fikk opplyst "i begynnelsen av november" for ca tre uker siden.

Synes forøvrig at Tesla kunne endret teksten på My Tesla etter noen tusen refresher til "Order STILL confirmed"
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Lacaixxa

Jeg sendte mail for to uker siden med beskjed om å sende ny mail om to uker. Fikk svar på sistnevnte i dag.

Fikk også beskjed om at bilen ganske snart er på vei til produksjon, så kanskje vi begge kan oppleve litt endringer i MyTesla snart.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Jimpec

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 28. august 2013, klokken 19:18
Jeg sendte mail for to uker siden med beskjed om å sende ny mail om to uker. Fikk svar på sistnevnte i dag.

Fikk også beskjed om at bilen ganske snart er på vei til produksjon, så kanskje vi begge kan oppleve litt endringer i MyTesla snart.

Jeg ligger veldig tett innpå dine tall for både VIN og P, og dette samsvarer også med siste informasjon jeg fikk fra Tesla. "kanskje så tidlig som sent i oktober".

Men men - går fort det nå. Det er helt sikkert noe bedre med disse bilene enn de som er levert ut til nå..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Sualc

Fikk mail av Heidi i dag om estimert levering i midten/slutten av november... :(

"Det har vært et par forskyvninger på de fleste bilene og vi beklager dette."
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

OleJA

#1214
Fikk nettopp beskjed om at min levering var flyttet frem fra 2. oktober til 13. september - Rene kvantespranget  ;D
Det er 29 dager fra 'Production Complete', da må den nesten ha rullet rett fra samlebåndet og inn på båten.  8)

Får håpe alt jeg har hørt om fredag 13. slår feil  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA