Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når får vi bilene våre ?

Startet av Mc_Herreington, mandag 24. juni 2013, klokken 23:03

« forrige - neste »

Havebigfun

Tesla er nødt å levere godkjenningsbiler til myndighetene i EU -og muligens enkelte land utenfor EU- som Norge- i god tid før de skal selges til oss. På en tidl tråd hadde vi en diskusjon om hvor lang tid godkjenningsprosessen tar- mange uker til flere mnd ble det skrevet der. For dette og for uttesting av produksjon samt transport/håndteringskjeden laget man ca 10 biler hvorav 5 står på Alna nå.
Hvis de starter produksjonen av seriebilene i disse dager er det bare å legge på ca 5 uker for transport- vips er vi i midten av August  før sig leveres. Jeg tror som Jimpec at vi får bilene i slutten av angitt tidsvinduet-desverre.

ohh

#76
En av de ansatte på Alnabru sa i dag at deres oppfattelse var at Signature-bilene allerede var produsert. Dette stemmer med rapporter fra noen som var på guidet tur på fabrikken siste uken i juni.

Leveringsteamet som er ansatt er på HQ denne uken for opplæring, og skal komme tilbake (mener det ble sagt neste uke) for å begynne å kontakte oss for å gjøre avtaler om leveranser.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Gjermund

Blir ikke overrasket om de allerede er produsert, det er alt for dyrt å prodrusere kun 10 biler og stille om produsksjonen igjen (tipper jeg).

Brede

Ifølge en mail jeg fikk fra Tesla den 19. juni så har vel produksjonen av europamodeller vært i gang en stund?

"Vi har gleden av å informere om at den europeiske produksjonen er nå kommet i gang. Vennligst vær oppmerksom på at produksjonen har et 'First come, First Serve' system"

Rart om de faktisk går ut og sier at produksjonen ER i gang om dette ikke stemmer..

Veggen

#79
Virker slik ja:
SitatI did a factory tour on 6/28 and saw some finished europeans. I knew this because they said signature and I asked. Guide confirmed they have started and are doing final tweeking. He did mention that the front hood (or do you say bonnet) was too stiff and eu has some pedestrian safety issues regarding hood strength.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12639-EU-finalize-and-deliveries?p=380927&viewfull=1#post380927

SitatThe factory did 600 cars the last week of June. I got delivery Friday, June 30 th at the factory with the tour. The first week of July they will be off to retool, reconfigure and recalibrate equipment. This week they are doing European signature series so they will be painting Signature Red again as we saw during the tour. They build the European cars, then remove the battery and wheels so they can be "assembled" in Europe for a lower import duty.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10686-Model-S-Delivery-Dates-and-Sequencing?p=380862&viewfull=1#post380862

Amoss

Sitat fra: Veggen på mandag 08. juli 2013, klokken 23:05
Sitat
They build the European cars, then remove the battery and wheels so they can be "assembled" in Europe for a lower import duty.

Så de blir fraktet over uten hjul?  Da burde det ikke være noe problem for dem å levere europeiske dekk i EU. :)  .... men på den annen side så gjelder kanskje ikke det Norge? :p
Model S 85D

takktakk

Sitat fra: Amoss på mandag 08. juli 2013, klokken 23:47
Sitat fra: Veggen på mandag 08. juli 2013, klokken 23:05
Sitat
They build the European cars, then remove the battery and wheels so they can be "assembled" in Europe for a lower import duty.

Så de blir fraktet over uten hjul?  Da burde det ikke være noe problem for dem å levere europeiske dekk i EU. :)  .... men på den annen side så gjelder kanskje ikke det Norge? :p

Da Elon var i Norge sa han at de første norske bilene kom direkte på grunn av volum. Da var det vel bestilt om lag tusen.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Cobos

Poenget er vel også pga elbilfordeler er det ingen grunn til å "produsere" bilene i Europa for salg i Norge som det derimot er for resten av Europa. Da slipper man toll på bilene, mens biler ikke har toll inn til Norge bare engangsavgift satt til 0,- for elbiler.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Muffinman

Kanskje jeg kan tillate meg å håpe levering i september med fakturanummer 570 da....   :)

Epleskreller

Sitat fra: tk74 på tirsdag 09. juli 2013, klokken 10:41
Det ser ut som det er mange som får bil i løpet av sommeren :-)
Foreløpige prognoser (ETA drammen)
88 biler levert drammen i slutten av juli
532 biler levert i august.

Bra jobba TK!

Finnes det noen beregninger/tall for hvor stor andel av reservasjonene som er fra Norge? Hadde vært spennende om noen kunne regnet på ca hvor langt 600+ biler tilsvarer i reservasjonsnummer :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Cobos

Et vilt gjett tipper jeg at de 88 er signaturbilene og det kanskje er 50%-66% bestillinger fra Norge. Dermed burde vi være på kønummer 800 til 1060 ish etter August/tidlig september, samtidig det forutsetter at fordelingen i køen er lineær i forhold til Europa/Norge.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

PAS

Jeg har Invoice nr 17 ,  er blitt lovt nærmere info om lev tidspunkt (aug) i løpet av 1-2 uker for en uke siden
Håper på lev 2 uke i aug. elektriker er bestilt til 400V 16 A 3 fas rød kontakt i garasje
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

shb

Dette blir bra :) Har hentet min røde 400V 16A 3 fase kontakt, sikring og kabel. Bare broderen til å koble som gjenstår. Har Signatur 117. Det var anntydet levering i midten av august for 2 uker siden.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Amper

Jeg tipper de bilene som er angitt med ETA drammen er alle norske og ingen av de er EU biler til andre land i EU..  og jeg tror det er litt lurt å besinne seg med at det kan ta tid å få klargjort og levert ut alle som kommer når det kommer så mange på en gang..  :o
P85D :o)

Muffinman

Ja, de som skal til resten av EU går vel via Nederland? Dessuten er det vel høytidelig erklært fra Musk himself at Norge står først i køen når det skal leveres biler til EU?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA