Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Gjelder ikke EL-motorvogn"

Startet av cs erlend, fredag 21. juni 2013, klokken 08:01

« forrige - neste »

cs erlend

I dag la jeg merke til et foruroligende underskilt til det blå "Buss og Taxi" skiltet. På den første delen av kollektivfeltet innover Mosseveien har det kommet opp et "gjelder ikke EL-motorvogn" skilt under kollektivskiltet. La oss håpe at dette kun er midlertidig og for de få hundre metrene frem til veiarbeidet og innsnevring ?
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

hkaspenberg

Sitat fra: cs erlend på fredag 21. juni 2013, klokken 08:01
I dag la jeg merke til et foruroligende underskilt til det blå "Buss og Taxi" skiltet. På den første delen av kollektivfeltet innover Mosseveien har det kommet opp et "gjelder ikke EL-motorvogn" skilt under kollektivskiltet. La oss håpe at dette kun er midlertidig og for de få hundre metrene frem til veiarbeidet og innsnevring ?

Er det noen som kjenner til at det har vært noen trafikale problemer pga. elbiler i kollektivfeltet på denne strekningen?  :o

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

gbzdoc

Det har vært perioder hvor venstrefeltet har stått omtrent helt stille, da har det også hopet seg opp elbiler, taxier og busser i kollektivfeltet. Dette skjer kun siden kollektivfeltet opphører der de lager ny gang/sykkelvei.

Regner med det kun er midlertidig mens de nå tar siste biten av gang/sykkelveien.

Men det viser også hva som vil skje med disse feltene. De mest trafikerte kollektivfeltene får nok slike underskilt før evt. hele ordningen avvikles.

Sverre_E

Den innsnevringen har gjort at bussene har blitt veldig forsinket. Såpass at det er blitt God plass på bussen. Godt mulig at dette gjøres for å bøte på problemene.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

hkaspenberg

Har forståelse for slike midlertidige løsninger, men da burde vel også streng tatt taxi'er også utestenges. Vi får satse på at dette er temporært og oppheves med en gang man er tilbake til "normale" tilstander på Mosseveien. Jeg regner med at det som kjører der til daglig holder oss andre oppdatert.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Caspar

Jeg kjører der hver dag, og selv om venstre filen (for fosiler) står mye stille så har jeg aldri opplevd mer en 4-5 biler om gangen fra kollektivfeltet som må flettes sammen med det vanlige feltet. At de nå,når ferien begynner og rushtrafikken begynner å avta på Mosseveien finner på denne løsningen virker jo litt rart.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Turist

 
Sitat fra: Sverre_E på fredag 21. juni 2013, klokken 09:12
Den innsnevringen har gjort at bussene har blitt veldig forsinket. Såpass at det er blitt God plass på bussen. Godt mulig at dette gjøres for å bøte på problemene.
Dette skjønner jeg ikke! Har kjørt Mosseveien hver dag med elbil siden høsten 2011, og merker meg tiden (siden jeg starter samme tid hver dag, er dette enkelt). Stort sett har jeg brukt 35 min fra Holmlia til Fornebu. Etter at de startet med veiarbeidene i fjor sommer, tar turen ca 5 min mere. Tror ikke jeg har sett mere enn 5-6 elbiler samtidig i flettefeltene.

Noe for elbilforeningen?

En annen sak , er at jeg ser daglig rar og farlig kjøring på denne strekningen av motorsykler....
(her er det MYE penger i  hente i bøter - tror jeg kunne tjent mere penger på bøter på køre denne strekningen en gang om dagen som politi enn jeg tjener på å jobbe)
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

gbzdoc

Det positive er at både fossil og elbilsjåførene har blitt flinke til å flette uten "knuffing" på Mosseveien.

Kan ikke si det var sånn i starten når det rant inn med sylferske elbilsjåfører i i-Miev og Leaf for 1-2 år siden... Hjalp ikke at en del fossilsjåfører på den tiden ikke visste at disse nye bilene faktisk var elbiler heller.

Virker som folk har funnet sin plass i trafikken og innsett at man kun får høyt blodtrykk av å knuffe i trafikken. :-)

Så får vi håpe underskiltene fjernes straks siste biten er ferdig... Det blir jo helt knall for en som både kjører EL og sykler samme strekning. :D

phaugneland

Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

TantePose

Føler at dette underskiltet kommer i seneste laget. Jeg mener problemet først og fremst var kapasiteten i lyskrysset ved Ljabruveien da dette kun hadde en fil innover. Og "noen" hadde klart å sperre av kollektivfeltet en hel km!!! før lyskrysset. Køen gjennom lyskrysset med begrenset kapasitet gikk utrolig tregt slik at fletting etc fra kollektivfeltet også gikk utrolig tregt. Skjønner at Ruter fikk mye klager fra busspassasjerer på forlenget reisetid, men dette skyldes neppe el-bilene. Den dagen de igjen åpent kollektivfeltet gjennom lyskrysset var all kø borte og har vært det siden. At dette underskiltet kommer nå i ettertid skjønner jeg ikke. Nå på sommeren er det jo ikke noe problem, men når sommerferien er over blir vi el-bilister stående i kø til ingen nytte er jeg redd. Og det er utrolig irriterende.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Caspar

Jeg tipper at dette er begynnelsen på noe vi ikke liker. Jeg kjører Mosseveien hver dag, enten med Thinken eller Minien og det har ikke vært noe dramatiske forsinkelser der som skyldes Elbiler. Det de har gjort nå har ingen mening med tanke på at sommerferien er i gang og det er mindre biler i rushtrafikken.
Dette tror jeg er gjort for å begynne å venne folk tilnat det er noe som heter Kollektivfelt uten Elbiler, og dette blir ikke det siste stykke vei vi ser det.
Rekk opp hånda de som tror at disse skiltene blir tatt ned igjen
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Mr.Zero

Sitat fra: Caspar på torsdag 27. juni 2013, klokken 18:44
Jeg tipper at dette er begynnelsen på noe vi ikke liker. Jeg kjører Mosseveien hver dag, enten med Thinken eller Minien og det har ikke vært noe dramatiske forsinkelser der som skyldes Elbiler. Det de har gjort nå har ingen mening med tanke på at sommerferien er i gang og det er mindre biler i rushtrafikken.
Dette tror jeg er gjort for å begynne å venne folk tilnat det er noe som heter Kollektivfelt uten Elbiler, og dette blir ikke det siste stykke vei vi ser det.
Rekk opp hånda de som tror at disse skiltene blir tatt ned igjen

Det er viktig å tro, Caspar!  ;D Men det sikreste er nok å ha en mc på lur!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TantePose

Lurer litt på.... hvis det er sånn at elbilenens tilgang til kollektivfeltet frem til 2017 er bestemt politisk i klimameldingen, kan da veivesenet egentlig sette opp "Gjelder ikke EL-motorvogn" skilter etter eget forgodtbefinnende? Med hvilken hjemmel kan de gjøre dette? Noen som vet?

Det hender jo faktisk at skilt blir satt opp uten lovhjemmel... minner for eksempel om de 60 skiltene som ble satt opp på ring 3 hver vinter av miljøhensyn, men som viste seg å ikke være hjemlet i loven.

I går var forresten første dagen jeg faktisk har blitt stående i kø ved Fiskvollbukta på Mosseveien på grunn av disse skiltene. Fortsatt veldig mange elbiler som suste forbi i kollektivfeltet. Enten har de ikke sett skiltene eller så bryr de seg ikke om dem.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Hans Håvard Kvisle

Forliket gjaldt avgiftene, ikke en praktisk fordel som kollektivfeltet. Der var det formulert annerledes. Se f.eks. denne artikkelen:
http://elbil.no/politikk/1053-utfordringer-i-kollektivfeltet-kan-loses
St.Hanshaugen

cs erlend

Kø fra Mastemyr og innover mot Fiskevollen på Mosseveien i dag tidlig. Stillte meg pent i køen men kjente at jeg ble mer og mer irritert på de EL registrerte som kjører i strid med skiltingen, all den tid kollektivfeltet er stengt for oss inntil videre (ja- veit det - jeg har ikke noe med det, men jeg må innrømme at jeg kjente litt på et smålig håp om at Torvald Konstabel var på post litt lenger nede i veien)
Har jeg gått glipp av noe - er skiltet veiledende og det er opp til oss om vi vil bry oss om det, slik som de famøse vinterfartsgrensene, eller er dette en type skilting som resulterer i kr 4.200,- til statskassen dersom man blir tatt ?
Hvis det siste er tilfelle, er den vanlige EL-billist virkelig så velstående eller risikovillig, eller har man virkelig ikke fått med seg den midlertidige endringen ? 
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA