Batteribytte bekreftet

Startet av AttackOfTheMac, tir 18. jun 2013, kl. 09:50

« forrige - neste »

Havebigfun

Swap-muligheten er uansett kjekt- når våre biler har gått noen år og batterikapasiteten er på eks 50 % vil mange allikevel ha nok strøm til daglige gjøremål. Først når turen skal langt avsted kommer behovet for et batteri med stor kapasitet (-da muligens 120kW)- som man da kan låne uten mye styr og omkostninger- det er meget bra!
Så kan det hende at Elon tenker å skape en standard som de andre bilprodusentene er nødt til å bli med på- Tenk E-klasse, A6 ol. med samme bateripakke/swapløsning...fugl for shareholderne :D
Muligheten er ikke udelt bra- om Tesla plalegger å plastre "hele jordkloden" med slike swap-stasjoner kan løftet lett knekke ryggen :o- vi får se.
Elon er visjonær- vi får stole på at han har gangsynet iorden også ;).

Cobos

Det faktum at Tesla helt klart klarer å lage de aller aller billigste store batteripakkene i verden åpner noen muligheter. De trenger ikke veldig mange batteriladestasjoner koblet til strømnettet før de etterhvert kan lagre så mye strøm at de kan levere peak last til strømnettet altså de bruker solceller fra Solar City og får "gratis" strøm den veien som de selger tilbake til strømnettet som den aller dyreste kraften. Godt mulig at denne delen i seg selv gir nok verdi til å drive hele byttesystemet? Det er en del slike varianter som Tesla er geniale på å utnytte. Lisensiering av deres hurtigladernettverk er også mye mer verdt med en del strategisk plasserte byttestasjoner.
Misforstå meg rett, jeg skjønner hvorfor Better Place gikk overende og er primært skeptisk til batteribytte, men Musk har alltid visst glitrende business sense tidligere. Han har visst en egen evne til å gjøre ting BEDRE ikke bare annerledes. Så jeg gir han mulighet til å vise fram ideene sine ihvertfall..

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

bb

Hvilken dato kommer demoen? Jeg er spent på å se hvordan det blir. Kanskje vi om noen år tenker på batteri på Teslaen som vi tenker gassbeholder for grillen i hagen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

ebbrey

20. i california på kvelden. Så grytidlig fredag her.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

JohanH

Sitat fra: ebbrey på tir 18. jun 2013, kl. 16:19
20. i california på kvelden. Så grytidlig fredag her.

Legges ut video på websiden til Tesla kl 09.30 PM Californiatid, d.v.s fredag morgen kl 06.30 her... Jeg står opp kl 5 uansett med to barn på 1 og 3 år så det er ikke noe problem det nei :)

Lokführer

Tesla har til vane å levere et bedre produkt enn kunden forventer. Våger vi å tro at batteribyttene blir gratis?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

bb

Ok, takk :) Jeg venter i spenning!
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

JohanH

Sitat fra: Lokführer på tir 18. jun 2013, kl. 16:27
Tesla har til vane å levere et bedre produkt enn kunden forventer. Våger vi å tro at batteribyttene blir gratis?

Jeg tror det. D.v.s. gratis på samme måte som Supercharging er "gratis" på 85kWh modellen og koster noe på 60kWh modellen - med andre ord bakt inn i prisen. På samme måte som Tesla har uttalt at service ikke er en virksomhet som de primært ønsker å tjene penger på men at det er noe som kompletter produktet dems så tror jeg de ser på Supercharging og nå Swapping som også ting som kompletterer og forbedrer det primære produktet nemlig bilen. Dermed selger de fler biler, tar mer markedsandeler osv. osv. og det hele "betaler seg selv".

Sekundært til dette etablerer de et nettverk og en standard som det vil være vanskelig for flere av de andre produsente, når de nå etterhvert kommer etter med egne elbiler, å ikke vurdere å kjøpe seg inn på. Om 10 år kanskje nettverket av Superchargers og Swappers og utleie/lisensiering av denne teknologi til andre gir større inntekter til Tesla enn salg av biler? Hvis de i tillegg bruker dette nettverk, som jo nødvendigvis vil være dimensionert for å håndtere og sannsynlig lagre store mengder elektrisk energi, til ikke bare lading av elbiler men også i CES/energilagring/strømnettsbalansering (lagre nattestid, selge dagtid) osv. så kan de slå to fluer i en smell og det kan vise seg å være svært god business. Tilgang på kunnskap og produksjonskapasitet når det gjelder batterier har dem, i fremtiden blir det ikke få av brukte bilbatterier med mye kapasitet igjen som helt sikkert vil gå inn som deler av et slikt nettverk. Mange synergistiske effekter - kun fantasien setter grenser!

Per Magnus

Hva tror dere om muligheten for at batteribyttestasjonene blir koblet opp mot servicesentrene rundt omkring. Da slik at eiere av MS fritt, f.eks ved bruk av HomeLinken, kan kjøre inn i en hall for å foreta batteribytte. Ettersom det dukker opp en del servicesentre rundt omkring i landet så kunne en slik løsning vært kjekk. Time will tell :)
Model X - 90

Balrog

+6 på Laumb

Batteribytte som range extender er like smart som å stikke innom matvarebutikken for å bytte batteri på mobilen i stedet for å lade selv. Bygg ut SC, få 230V til å kunne lade 3 fas. Det er hva vi trenger. En taxisentral kan definitivt trenge batteriswap. I andre henseende er dette like smart som Better place eller Renaults batterileie.

Håper hele denne seansen er noe helt annet enn hva man umiddelbart får inntrykk av, dvs kanskje en ekstrapakke i forgasjerommet som kan byttes helt uten verktøy.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

OleJA

Sitat fra: Lokführer på tir 18. jun 2013, kl. 16:27

Tesla har tidligere sagt at en kan forhåndsbetale Et fremtidig batteribytte for 12.000US$. Dette gir ikke mening dersom en gratis kan få bytte med det de annonserer nå.

Så tror kanskje dette da blir en ekstratjeneste en kan kjøpe. Enten ved å betale pr bytte, eller kjøpe seg tilgang til dette med en fast pris.

Som flere andre er jeg skeptisk til hvor lurt dette er....

Per Magnus

Tror vi skal gi det Tesla og Elon en sjangs før vi dømmer det nord og ned. Tviler på de kommer med noe som er negativt for oss som har bestilt en MS eller de som er i tenkeboksen. De gjør garantert dette for å gjøre valget til en enda større "no brainer" enn det er i dag. Det at vi evt. får flere muligheter, om de så krever betaling for det, så er ikke det negativt slik jeg ser det. Tvert imot.
Model X - 90

Elmo

Sitat fra: Balrog på tir 18. jun 2013, kl. 17:28
. . kanskje en ekstrapakke i forgasjerommet som kan byttes helt uten verktøy.

Ja noe sånt må til for at det skal være genialt.
Laget slik at ekstrapakken ikke brukes, men lader bilens batteri mens du kjører til neste byttestasjon og leverer den igjen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.14.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt i 2019.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Wenche

Er det helt sikkert at selve batteriet skal fysisk byttes? Swap kan også bety utveksling av "strøm" eller "flyt" om man vil. Jeg tenker på den løsningen som ble presentert i Aftenposten nå nylig for verdens første elektriske bilferje.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Stig O

Sitat fra: Elmo på tir 18. jun 2013, kl. 20:12
Sitat fra: Balrog på tir 18. jun 2013, kl. 17:28
. . kanskje en ekstrapakke i forgasjerommet som kan byttes helt uten verktøy.

Ja noe sånt må til for at det skal være genialt.
Laget slik at ekstrapakken ikke brukes, men lader bilens batteri mens du kjører til neste byttestasjon og leverer den igjen.
Håper også på et metall-air hydrid batteri her som lader hovedbatteriet under kjøring. Hulrommet i frunken er jo som laget for dette. Er vel konstruert slik at det er beskyttet i en krasjtest også.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA