Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bompengene økes i Bergen

Startet av AttackOfTheMac, torsdag 13. juni 2013, klokken 11:55

« forrige - neste »

Bonefish

Hadde aldri trodd at jeg skulle glede meg over en avgiftsøkning.
Håper det blir Harley vær til TMS er på plass :-)
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Havebigfun

Ikke gled dere for mye- på sikt er vi med på kalaset også. :o

timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 13. juni 2013, klokken 12:24
Ikke gled dere for mye- på sikt er vi med på kalaset også. :o
Rent bortsett fra det er ikke pent å glede seg over andres ulykke.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Oreo

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 13. juni 2013, klokken 12:24
Ikke gled dere for mye- på sikt er vi med på kalaset også. :o
Sant nok vi bruker veien like mye vi også, MEN om de har bompenger av MILJØhensyn, så har jeg vanskelig for å forstå at elbiler skulle bli inkludert.
Kan bomringselskapen bare kutte ut den rabatten du er lovet ved forhåndsbetaling, eller gjelder dette for dem som forhåndbetaler etter 1.juni?
Jeg skal nemlig forhåndsbetale for fossilen nå i disse dager.

Ser i Adresseavisen i dag at det planlegges 16 NYE bomstasjoner rundt omkring i Trondheim.
(kanskje denne debatten hører inn under andre deler av elbilforumet)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

fortoggale

Minner om kommende stortingsvalg til høsten. Da blir det anledning til å få slutt på galskapen ;)

Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Ingebrigt

Sitat fra: Oreo på torsdag 13. juni 2013, klokken 14:15
Kan bomringselskapen bare kutte ut den rabatten du er lovet ved forhåndsbetaling, eller gjelder dette for dem som forhåndbetaler etter 1.juni?
Jeg skal nemlig forhåndsbetale for fossilen nå i disse dager.

Jeg har ikke sjekket,  men blir ikke overrasket om de har sikret seg mulighet til å endre vilkårene på relativt kort varsel i avtalen.

Griffel

Sitat fra: fortoggale på torsdag 13. juni 2013, klokken 16:13
Minner om kommende stortingsvalg til høsten. Da blir det anledning til å få slutt på galskapen ;)
LOL.
Når lokalpolitikkere spør stortinget pent om å få lov til å gjennomføre en slik endring, og de får lov til dette gjennom et vedtak, og bare FrP er uenig i at de skal få lov til dette, må nok FrP ha et rent flertall for å kunne gjenoppta saken. Du må nok vente til kommunevalg. Bompenger er lokale initisiativ, men de trenger stortingets tilatelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

#8
Sitat fra: Ingebrigt på torsdag 13. juni 2013, klokken 17:34
Sitat fra: Oreo på torsdag 13. juni 2013, klokken 14:15
Kan bomringselskapen bare kutte ut den rabatten du er lovet ved forhåndsbetaling, eller gjelder dette for dem som forhåndbetaler etter 1.juni?
Jeg skal nemlig forhåndsbetale for fossilen nå i disse dager.

Jeg har ikke sjekket,  men blir ikke overrasket om de har sikret seg mulighet til å endre vilkårene på relativt kort varsel i avtalen.
Bomringen i Oslo gjorde nettopp dette da de gikk over fra forhåndsbetalt betydelig rabatt til etterpå-fakturering med kun 10% rabatt.

Ellers er det opplagt hele bompengeordningen punkterer den dagen de fleste bilistene har gått over til elbil og/eller kollektivtransport. Situasjonen for en bom hvor bompengene ikke engang dekket drift av bommen + styrehonorarer, blir nok ikke godtatt som generelt prinsipp.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Griffel

#9
Sitat fra: Ingebrigt på torsdag 13. juni 2013, klokken 17:34
Sitat fra: Oreo på torsdag 13. juni 2013, klokken 14:15
Kan bomringselskapen bare kutte ut den rabatten du er lovet ved forhåndsbetaling, eller gjelder dette for dem som forhåndbetaler etter 1.juni?
Jeg skal nemlig forhåndsbetale for fossilen nå i disse dager.
Jeg har ikke sjekket,  men blir ikke overrasket om de har sikret seg mulighet til å endre vilkårene på relativt kort varsel i avtalen.
De kan endre rabattsatsene, på den annen side kan du kreve de forhåndsbetalte pengene som ikke er brukt tilbake.

(Dersom innbetalinger er et beløp skjer nok endring på dagen, er innbetalingen for et antall paseringer gjeller nok avtalen litt lenger før du får tilbake penger for de passeringene du ikke har foretatt)
hilsen
Hobby Juristen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingebrigt

Innbetalingen er et beløp, og det hjelper lite å kunne kreve tilbake saldo om man er avhengig av å kjøre bil gjennom bomringen så det er dyrt å være for fattig til å bytte fossilen i nyere elbil.

timingbeltkiller

#11
Sitat fra: Griffel på torsdag 13. juni 2013, klokken 17:40
Sitat fra: fortoggale på torsdag 13. juni 2013, klokken 16:13
Minner om kommende stortingsvalg til høsten. Da blir det anledning til å få slutt på galskapen ;)
Når lokalpolitikkere spør stortinget pent om å få lov til å gjennomføre en slik endring, og de får lov til dette gjennom et vedtak, og bare FrP er uenig i at de skal få lov til dette, må nok FrP ha et rent flertall for å kunne gjenoppta saken.
JA, i virkelighetens verden blir bompengene en av de aller første kamelene Jern-Erna tvinger mothårs ned i halsen til Sutre-Siv.
Sitat
Du må nok vente til kommunevalg. Bompenger er lokale initisiativ, men de trenger stortingets tilatelse.
Formelt er bompenger lokalt initiativ, reelt er det frivillig tvang:
"Velger du bomvei eller null vei?" etter en opprinnelig ide til Olav den Hellige:
"Tar du den nye troen eller vil du bli et hode kortere?

Og da er selv Frp-kommunestyrer sjakk matt - jfr wonderboyen Terje S!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#12
Sitat fra: Ingebrigt på torsdag 13. juni 2013, klokken 18:02
det er dyrt å være for fattig til å bytte fossilen i nyere elbil.
Det er en utbredt "collateral damage"/uønsket negativ bivirkning med de fleste subsidier at de som er for fattige til å oppfylle betingelsene for å motta de, både går glipp av subsidiene og må bære en del av byrden med finansieringen.

BTW:
I og med det allerede er plenty dyrt nok å være fattig og tilsvarende fordelaktig å tilhøre de høyere inntektsjiktene, er det meget beklagelig at trenden lenge har vært økende inntektsforskjeller i samfunnet. Det er mulig enkelte politiske partier ser galskapen og ønsker å stoppe den. Men i praksis er det tydelig de er maktesløse. Andre partier (med vind i seilene) ser ut til å være såre fornøyd med denne utviklingen.

Derfor vil nok gutteklubben Grei, både avd næringsliv og avd stat,  fortsette å øke sine inntekter og formuer langt mer enn folk flest.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Bent

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 13. juni 2013, klokken 17:40Bomringen i Oslo gjorde nettopp dette da de gikk over fra forhåndsbetalt betydelig rabatt til etterpå-fakturering med kun 10% rabatt.
Nå er vel ikke dette noe de gjorde frivillig. Det var EU som presset på fordi de mente veldig store rabatter var ulovlig konkurransevridende.

Bomselskapet vil helst ha helt ublu passeringspriser, og så fete rabatter for de med abonnement slik at flest mulig velger å kjøre med bombrikke.
Tesla Roadster, 25Mm

Balrog

Utrolig mye forvirring om politikk/økonomi ute og går mht bompenger.

Bompenger er enten
1: brukerbetaling av veiutbygging. Dette er i tråd med konservativ/borgerlig politikk der man ønsker et lavest mulig generelt skattenivå. Her er det da de som faktisk bruker veien som betaler for den, akkurat som egenandeler ved bruk av legetjenester. Tradisjonell sosialistisk politikk er at alle "fellesgoder" dekkes av felleskassa, dvs den generelle skatten blir da høyere.

eller
2: avgift pålagt brukerne av goder med negativ samfunnsøkonomisk virkning (forurensning). Dette er av svært ny dato og Norge er et foregangsland i så måte. Med unntak av FrP er det bred politisk enighet om at slike økonomiske virkemidler er gunstige å bruke, ettersom forurensningen reduseres uten at man går veien om uhåndterlige forbud og kostbare reguleringer, samtidig som avgiften kan brukes til andre samfunnsnyttige formål. En vinn-vinn-situasjon. Personlig driter jeg laaangt i alle de "fattige familiene" som må bruke gamle flere-tonns røykleggere av noen biler fordi det er så vanskelig med kollektivtransport. Bilen må selvsagt være stor, slik at de får plass til alle familiens 11 medlemmer når de skal i julegudstjeneste samtidig. En ny elbil koster fra 160.000 (US Leaf  5000km) og nye småbiler koster fra 100.000 og går billig, koster ingenting i vedlikehold. Bil har aldri noensinne i historien vært så blillig både i innkjøp og drift som nå. Nettopp derfor er forurensningen katastrofalt stor både nasjonalt og ikke minst internasjonalt.

I tilfelle 2 vil elbiler for all framtid være unntatt slik avgift, forutsatt at de kan skilles fra øvrig trafikk. Det kan bli vanskelig etterhvert. (Hva er forskjellen på el-golf og golf annet enn skiltnummeret?)
I tilfelle 1 får vi bare nyte avgiftsfritaket så lenge det varer.

Skatteinnkreving koster mye penger og er tilnærmet umulig å gjøre "rettferdig". Alle vil betale minst mulig skatt selv og ønsker at alle som er rikere enn en selv skal betale mye mer. For samtidig som alle ønsker å betale minst mulig skatt ser vi på det som en selvfølge at det offentlige tilbyr veier, skoler, sykehus, eldresentre, politi, forsvar, og ikke minst pensjon til alle til de blir 100 år som faktisk utgjør 30-35 år med pensjon. I tillegg skal det offentlige betale for alle naverne og uføretrygdede, langtidssykemeldte, barnehager og til og med idiotiske påfunn som kontantstøtte som sikrer at utallige innvandrerkvinner holder seg hjemme med en uforholdsmessig stor flokk unger, slik religionen krever.

Personlig er jeg sterkt for økt brukerbetaling av tjenester der det er praktisk mulig, og det er bompenger. Prinsippet er da at vi har et lavere generelt skattenivå og betaler for tjenestene vi bruker. Bompenger finansierer svært lite av de totale kostnadene vi har til veiutbygging og -vedlikehold i vårt langstrakte land. Apropos veivedlikehold: Jeg kan ikke fatte at det er nødvendig å legge om asfalten alle mulige steder hvor asfaltdekket er helt ok, slik de nettopp har brukt 2 uker på her jeg bor - det var vel 2 år siden de helasfalterte veien sist.. Vanvittig ressurssløseri. Det er jo som å bytte kjøkken hvert annet år. Det blir sikkert fint, men hva pokker er vitsen med det.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA